مقاله فرهاد مصری نژاد؛

استراتژی‌های رسانه‌ای شبکه‌های فارسی زبان معاند در اغتشاشات ایران و مهم‌ترین نقاط ضعف رسانه‌های داخلی

فرهاد مصری نژاد در قالب مقاله‌ای تحت عنوان استراتژی‌های رسانه‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان معاند در اغتشاشات ایران، موفقیت این رسانه‌ها در برخی موارد را به دلیل عملکرد نامناسب رسانه‌های داخلی دانسته و با اشاره به مهم‌ترین ضعف‌ها بر برنامه‌ریزی مناسب تأکید دارد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، فرهاد مصری نژاد معاون بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان اصفهان در قالب مقاله‌ای تحت عنوان استراتژی‌های رسانه‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان معاند در اغتشاشات ایران، موفقیت این رسانه‌ها در برخی موارد را به دلیل عملکرد نامناسب رسانه‌های داخلی دانسته و با اشاره به مهم‌ترین ضعف‌ها بر برنامه‌ریزی مناسب تأکید دارد.

 

مشی و روش بی‌بی‌سی در ضدیت با مردم ایران، از سال ۱۳۲۰ تاكنون هیچ تغییری نكرده است

از دیرباز استکبار جهانی و در راس آن روباه پیر انگلیس به نقش رسانه در هدایت افکار عمومی به‌عنوان ابزار مهمی در جهت سیاست‌های استعماری خود پی برده است. به‌عنوان نمونه در اسناد موجود و بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی “بی‌بی‌سی رسانه‌ای است كه نمی‌توان از نقش بی‌بدیلش در فتنه‌انگیزی و خیانت در ایران چشم‌پوشی كرد و با تورق تاریخ می‌توان فهمید كه مشی و روش آن در ضدیت با مردم ایران، از سال ۱۳۲۰ تاكنون هیچ تغییری نكرده است.”

 

توسعه تکنولوژی و افزایش چشمگیر شبکه‌های مبتنی بر اینترنت و شیوه‌های علمی خبررسانی

با توسعه تکنولوژی و افزایش چشمگیر شبکه‌های مبتنی بر اینترنت علاوه بر آنکه ضریب نفوذ رسانه در جوامع افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته، شیوه‌های خبررسانی نیز تغییرات اساسی نموده و مبتنی بر شیوه‌های علمی روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه و هنرمندانه و در نتیجه تحت‌تأثیر قراردادن اذهان عمومی شکل‌گرفته است.

 

رویکرد دشمن تکیه بر علوم‌شناختی و تدوین برنامه‌ها بر اساس تأثیرگذاری آرام بوده

تکیه بر علوم‌شناختی، شناسایی سلایق در گروه‌ها و اقوام مختلف، ذائقه‌سازی، ایجاد حباب‌های فکری از گروه‌های همسو و همفکر، تلاش برای ترویج فضای ناامیدی و بی‌اعتمادی به‌نظام حاکم و دروغ‌پردازی کاملاً حرفه‌ای از جمله مهم‌ترین روش‌های شبکه‌های رسانه‌ای معاند در جهت فضاسازی بوده است. ضمن اینکه برنامه‌های تدوین شده بر اساس تأثیرگذاری آرام بوده و دشمن برای رسیدن به اهداف خود برای سال‌های طولانی برنامه‌ریزی می‌کند.

 

دشمن در رسانه‌ها لشکرسازی می‌کند، لشکرسازی کاذب، انبوه‌سازی دروغ

 رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خود به شرح روشهای دشمن پرداخته اند. به عنوان نمونه ایشان در دیدار خود با مردم اصفهان فرموده اند: دشمن در رسانه‌ها لشکرسازی میکند؛ لشکرسازی کاذب، انبوه‌سازی دروغ. می‌بینید در رسانه‌های گوناگونِ دشمن، جوری وانمود میکند که آدم غافل و بی‌خبر تصوّر میکند که واقعاً یک خبری است؛ [در حالی که] واقع قضیّه این نیست.

 

تغییر ذائقه مخاطبین به ویژه نسبت به هنجارهای جامعه دینی ایران

 اگر بخواهیم مهم‌ترین روش‌های رسانه‌ای در این حوزه را مطرح کنیم باید به گذشته برگردیم زمانی شبکه‌هایی مانند فارسی وان تأسیس شد. این شبکه با تلاش برای جذب مخاطب از طریق پخش سریال‌های مختلف در جهت تغییر ذائقه مخاطبین به‌ویژه نسبت به هنجارهای جامعه دینی ایران اقدام نموده است.

 

 عمده اهداف این شبکه‌ها مبتنی بر تغییر ذائقه، ایجاد بی‌اعتمادی، دروغ‌پردازی

پس از آن شبکه‌هایی نظیر من و تو، بی‌بی‌سی فارسی و رسانه‌های مختلف آمریکا، شبکه سعودی اینترنشنال، رادیو فردا و موارد دیگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف و در پلتفرم‌های متفاوت شروع به فعالیت بر علیه نظام نمودند. عمده اهداف این شبکه‌ها مبتنی بر تغییر ذائقه، ایجاد بی‌اعتمادی، دروغ‌پردازی بر علیه نظام و ارکان آن، ناامیدسازی، تبدیل مسائل به بحران، شایعه‌سازی و هراس‌افکنی در جامعه بوده است.

 

شاخصه‌های مهم فعالیت شبکه‌های رسانه‌ای معاند در ایجاد اغتشاش در کشور

زمینه‌سازی و تبليغ عليه ايران مبني بر عدم وجود آزادی رسانه‌ها، امكان هدايت و سازماندهي پنهان و خط‌دهی به قاطبه كاربران معترض و مخالف و جذابيت، تنوع و نوع آوري اين رسانه نسبت به ديگر رسانه‌ها نیز از شاخصه‌های مهم فعالیت شبکه‌های رسانه‌ای معاند در ایجاد اغتشاش در کشور است.

 

موفقیت این رسانه‌ها در برخی موارد به دلیل عملکرد نامناسب رسانه‌های داخلی است

البته موفقیت این رسانه‌ها در برخی موارد به دلیل عملکرد نامناسب رسانه‌های داخلی است. نبود اتاق فکر حرفه‌ای برای شناخت، ارزیابی، تبیین و روایت‌سازی در شرایط بحران، عادی جلوه‌دادن وضعیت غیرعادی، سلبریتی‌سازی و سپس ایجاد بستر قهر سلبریتی‌های خودساخته، عدم مخاطب‌شناسی مناسب و عدم توجه به خواسته‌های جامعه و نداشتن راهبرد تزریق آرامش و شادی و امید به جامعه از مهم‌ترین نقاط ضعف رسانه‌های داخلی است که باید برنامه‌ریزی مناسبی برای آنها صورت پذیرد.

 

عمده‌ترین روش‌های رسانه‌های استکبار در جهت‌دهی و زنده نگهداشتن آشوب‌ها

 در قابل اطلاع‌رسانی، عملیات روانی، آموزش اغتشاشگران، سازماندهي ميداني عناصر اغتشاش‌گر، هماهنگي سرپل‌ها و لیدرها، فراخواني ميداني، نشر و تبليغ انديشه، افكار و اهداف جريان فتنه و  خط‌دهی و جهت‌دهی به تحركات از عمده‌ترین روش‌های رسانه‌های استکبار در جهت‌دهی و زنده نگهداشت آشوب‌ها بوده است.

در پایان به نظر می‌رسد بنا بر نظر رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین مهم‌ترین وظیفه در شرایط فعلی است که البته باید با نگاه‌های علمی و تأثیرگذار و استفاده از ابزار هنر همراه باشد تا بتوان در برابر این جبهه رسانه‌ای ایستاد.

 

انتهای پیام/