امام جمعه کاشان اهمیت آموزش و پژوهش از دیدگاه اسلام را تبیین کرد
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام حسینی ضمن اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش از نظر اسلام؛ گفت: سه وظیفه دانشگاهها و مراکز علمی «تعلیم، تهذیب و بصیرتدهی» است.
وی با اشاره به اینکه ما تعلیم، را به معنای آموزش میدانیم، اما استاد شهید مطهری (ره) در کتاب تعلیم و تربیت میفرماید، تعلیم اعم از آموزش است ولی بخش قابل توجهی از تعلیم ، یعنی دادن تفکر عقلانی به دانشجو می باشد؛ ادامه داد: امیرالمومنین علی علیه السلام نیز در حکمت ٣٣٨ نهج البلاغه می فرماید علم بر دو گونه است: یکى مطبوع ، یعنى علمى که در طبیعت کسى سرشته است و یکى مسموع ، که به گوش بشنوند . علم مسموع، همان آموزش است، همان علمی است که در کلاس یاد میگیریم، و علم مطبوع، علمی است که از درون بجوشد، ذاتی است. علم مطبوع، همان یاد دادن تفکر است و می توانیم علم مطبوع را بر پژوهش تطبیق کنیم.
وی افزود: اگر بخواهیم علم مسموع را به نحو خوب برای دانش آموز، دانشجو و طلبه، خوب تدریس کنیم ، باید ما معلمان و اساتید مطالعه داشته باشیم.
حجت الاسلام حسینی ضمن اشاره به اینکه استاد حوزه بدون مطالعه، تدریس را شروع نمی کند؛ ادامه داد: به این خاطر که مبنا برای ما قرآن کریم است؛ مصداق بارزآن «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» در مسائل ترازو و متراژ هست، اما هر کسی در هر شغلی هست، « وَیْلٌ » می تواند در شغل او مصداق داشته باشد. اولین نکته مهم اینکه معلم و استاد دانشگاه و حوزه بدون مطالعه قبلی برای تدریس حاضر نمی شود.
حجت الاسلام حسینی در رابطه با پژوهش نیز گفت: پژوهش، یعنی به مطالب کتاب اکتفا نمی کنیم، استاد حوزه برای تدریس یک کتاب امکان ندارد، که منبع مطالعه فقط همان کتاب باشد، بلکه چند کتاب و منبع قویتر را مطالعه می کند و محصول آن را به طلبه می گوید، بنحوی که گاهی اوقات یک تدریس، چهار ساعت وقت می گیرد تا مطالعه مقدماتی انجام شود و این چهار ساعت ، یک ساعت برای طلبه، ارائه می شود علاوه براین ارائه بیان مطالب هم مهم است و باید برای نوع ارائه هم فکر نمود.
وی با اشاره به اینکه بعنوان سخنران سیر و اولویت مطالب باید مرور کافی داشته باشیم؛ ادامه داد: در بحث پژوهش یک پژوهش اصطلاحی داریم ، وقتی دانشجویی می خواهد تحقیق کند و مقالهای ارائه دهند، بهتر است بعنوان استاد سراغ قلههای آن بحث و پژوهش برویم، کسانی که قبلا در این زمینه تحقیق نمودهاند . تا کجا رفتهاند، فایده آن این است که ما از صفر شروع نمیکنیم .
امام جمعه کاشان در ادامه به منویات و سفارشات رهبر معظم انقلاب در خصوص علوم انسانی اشاره و برای ورود در این عرصه های پژوهشی استفاده از اندوخته شهید مطهری و ادامه آن را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران یکی از موارد بسیار ارزشمند است و مقام معظم رهبری نیز به محققین سفارش می نمایند هر کس می خواهد در رابطه با یک موضوع علمی تحقیق کند، ابتدا سراغ آثار شهید مطهری بروید. از صفر شروع نکنید.
توصیه به داشتن همت بلند
وی گفت : توصیه کلی و اول من این است: در هر کاری « آموزش، پژوهش، اشتغال و…» همت خود را بلند کنید . همت بلند سفارش امام علی علیه السلام و در حکمت ۴٧ نهج البلاغه اشاره شده است که ارزش و قیمت انسان به اندازه همّت اوست. وی به عنوان یک مصداق؛ همت بلند پرفسور حسابی در خصوص طراحیهایی که با چند ماه مشاهدات از یک مرکز هسته ای داشتند و در نهایت راکتور هسته ای دانشگاه تهران را طراحی کرد؛ افزود: همچنین در مسائل سیاسی و دینی ، امام (ره) این گونه بودند. سال ١٣۴٢ که امام (ره ) قیام نمود، ایشان فقط یک خودکار، چند برگ کاغذ و یک ضبط صوت داشت و به تعبیر حضرت اقا سخت افزار امام (ره) همینها و نرم افزار ایشان هم ایمان بخدا بود.
حجت الاسلام حسینی گفت: توصیه دوم من این است که به سنت های الهی ایمان داشته باشیم . یکی از سنت ها، سنت امداد است و یک نکته مهم هم اینکه سنت امداد، ویژه داریم و این برای کسانی است که در مسیر حق قرار بگیرند و مصداقهای آن هم در جنگ هشت ساله بعنوان تجارب موفق جنگ و کمک مراکز علمی داریم و این همان سنت امداد الهی است و ویژه مومنان . این تنها مختص شهید طهرانی مقدم هم نیست، شما اساتید دانشگاه هم می توانید.
شایان ذکر است در این کارگاه آموزشی تبیینی؛ اساتید و کارکنان بسیجی و اعضای شورای بسیج اساتید دانشکده ملی مهارت شهید رجایی و مسئول کانون بسیج اساتید دانشگاه ملی مهارت استان اصفهان حضور داشتند.
همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید سعید حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان به همراه مسئول بسیج اساتید دانشکده ملی مهارت شهید رجایی کاشان و برخی استادان بسیجی مزار شهدای گمنام این دانشکده را زیارت و تجدید میثاق کردند
انتهای پیام/





















ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0