مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر:

تشریح نکاتی مهم در طرح موضوع و اهمیت فریضه امربه معروف و نهی از منکر/ به واجب احیا شده گام دوم کمک کنیم

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به تشریح نکاتی مهم در طرح موضوع و اهمیت فریضه امربه معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: در ابتدای گام دوم امربه معروف و نهی از منکر یک واجب احیا شده که دارد احیا می‌شود و باید کمک کنیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سید حسین ناظر مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و رئیس سابق صداوسیمای استان بوشهر و معاون اسبق خبر صداوسیمای استان اصفهان در نشست تخصصی جهاد تبیین «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و مسئولیت‌های اجتماعی» بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی‌شهر و میمه و سازمان بسیج اساتید استان اصفهان به تشریح نکاتی مهم در طرح موضوع و اهمیت فریضه امربه معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: در ابتدای گام دوم امربه معروف و نهی از منکر یک واجب احیا شده که دارد احیا می‌شود و باید کمک کنیم.

 

 

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، با اشاره به تفسیر آیه ۴۰ و ۴۱ سوره حج توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ایشان یکی از شروط اصلی ظهور امام زمان (عج) را احیای امربه معروف و نهی از منکر می‌دانند؛ پس ما باید بدانیم برای ظهور امام زمان (عج) امت مسلمان جهان اسلام باید کارهایی بکنند که یکی از آن امربه معروف و نهی از منکر است که زمینه و مقدمه ظهور  را آماده می‌کند.

 

معاون اسبق خبر صداوسیمای استان اصفهان، با اشاره به این که وقتی اسم فرضه امربه‌معروف و نهی از منکر می‌آید همه واکنش نشان می‌دهند که در جهت مثبت و یا منفی است، ادامه داد: این نشان دهنده این است که فریضه امربه معروف و نهی از منکر بسیار مهم است که مرکز توجه همه جهانیان و همه افراد و گروه‌ها است.

 

ناظر  با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یکی از واجبات فراموش شده البته به یوم انقلاب اسلامی و در دهه اخیر و انشاالله در آغاز فصل دوم و گام دوم هر چه بیشتر و بهتر این کار را انجام گیرد، بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز واجب و یادگیری آن لازم است.

 

وی ادامه داد: شاید یکی از مواردی که در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر هست و افراد سریع واکنش می‌دهند این است این است که بصورت صحیح آموزش داده نشده.

 

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، خاطرنشان کرد: البته مبانی دینی و اصولی اسلامی این فریضه به نوبه خود روشن هست منتها ما در تبیین آن با برخی سوالات خودمان مواجه می شویم مثلا احتمال تاثیر کجاهست که باید به مراجع تقلید و فتاوای مقام معظم رهبری  در این خصوص مراجعه کنیم برای همه امکان تاثیر وجود دارد مگر موارد بسیاربسیار استثنایی.

 

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، به مراحل امربه معروف و نهی از منکر هم اشاره کرد و گفت: دو مرحله اول نارضایتی قلبی و تذکر زبانی است. مرحله آخر اقدام فیزیکی که مخصوص حکومت و ضابطان قضایی و انتظامی است. دو مرحله اول وظیفه همه آحاد جامعه است که با روبرگرداندن، ابراز نارضایتی قلبی، با چشم در چشم دوختن با ایما و اشاره است و  بعد اگر اثر نداشت تذکر زبانی است.

 

 

ناظر افزود: امربه معروف ونهی از منکر پشتیبانی از مومنان است باید به نکات و ظرافت‌های ریز توجه داشته باشیم، وظیفه همگانی است منتها سازماندهی ستاد اجرایی امربه معروف و نهی از منکر،  مجمع رهروان امربه معروف و نهی از منکر  و شوراها  که در سازمان‌ها و ادارات یکسری گروه‌ها و موسسه‌های مردمی هست که در این حوزه کار می‌کنند.

 

معاون اسبق خبر صداوسیمای استان اصفهان، با تاکید بر این که هم افزایی‌ها با به شدت تقویت شود، اظهارکرد:: یکی از کارها توجه اکید و صحیح به آیات قرآن، احادیت، فتاوای مراجع تقلید و بویژه فتاوا و رهنمودها حکومتی مقام معظم رهبری در این زمینه است.

 

وی با بیان این که الان حدود ۳۰ سال از فرمایش مقام معظم رهبری در ابتدای ۱۳۷۰ در خصوص امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی دشمن می‌گذرد باید ببینیم چه کار کردیم.

 

ناظر بیان کرد: مثلا دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که الان در برگزاری این برنامه گام برداشته بیش از ۶۵ هزار دانشجو را در چتر آموزشی خود دارند که بطور متوسط  با در نظر گرفتن خانواده آنها حدود ۴۰۰ هزار نفر می‌توانند از آموزش‌های مجموعه دانشگاه آزاد استان بهره‌مند شوند.

 

وی به جمعیت جهان که نزدیک ۸ میلیارد نفر است، اشاره و اظهار کرد: از این تعداد حدود یک چهارم تقریبا دو میلیارد نفر مسلمان هستند از این دومیلیارد باز بیش از ۴۰۰ میلیون شیعه هستند و از این تعداد شیعه ۸۰ میلیون نفر در ایران هستند و برای این فریضه سن و جنس هم مطرح نیست اما چقدر داریم کار می‌کنیم که نقاط چالشی هم داریم.

 

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، در ادامه به واژه لولیدن را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: لولیدن یعنی مسلمانی که ادعای مسلمانی دارد اما سیر باطلی طی می کنیم و  با سیر باطلی که طی می کنیم انتظار معجره داریم  و خودمان را فقط می‌بینیم که قطعا و یقینا اصلاح جامعه اتفاق نمی‌افتد باید از فرآیند لولیدن باید بیاییم بیرون باید در خانه و محل کار و روضه و همه جا امربه معروف و نهی از منکر کنیم.

 

بدحجابی یک گناه آشکار و علنی است

 

وی در ادامه با بیان این که بدحجابی یک گناه آشکار و علنی است، گفت: بله شنیده‌ایم کسی که مشروب خورده خطا کار بوده دهه محروم در ‌روضه و نوکر امام حسین علیه السلام هم هست اما نکته این است که فسق و جرم آشکار خودش را که در روضه نمی‌آورد، بی‌حجابی جرم آشکار است و باید تذکر داده شود بله میهمان هستند ولی بقیه میهمانان امام حسین علیه السلام هم باید به وظیفه خودشان عمل کنند.

 

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، با تاکید براین که منظور ما آموزش صحیح امربه معروف و نهی از منکر است، گفت: اگر براساس صحت و سلامتی و با روش‌های نوین و جدید امربه معروف و نهی از منکر انجام دهیم قطعا آثار خودش را خواهد داشت اما اگر به یک نوعی کار اشتباه بکنیم آن هم تاثیر منفی خودش را دارد.

 

موسسه موج ۵۲ اثر فاخر مکتوب و چند رسانه‌ای در مورد آموزش صحیح امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ارائه کرده است

 

ناظر با بیان این که موسسه موج یک موسسه کشوری است و در سطح استان‌ها و در حوزه بین‌المللی فعالیت دارد یک موسسه کاملا مردمی است، گفت: این موسسه تا کنون ۵۲ اثر فاخر مکتوب و چند رسانه‌ای در مورد آموزش صحیح امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ارائه کرده است همچنین در مدت چند سال اخیر بیش از ۲ میلیون نفر ساعت آموزش در حوزه فراگیران داخل کشور و  ۲۴ کشور حوزه جهان اسلام و بعضا خارج از حوزه جهان اسلام داشته است.

 

وی افزود: همچنین بیش از ۱۵۰۰ دقیقه برنامه رادیویی تلویزیونی در شبکه‌های مختلف و رسانه‌های شبکه‌های استانی شبکه ملی داشته و صدها همایش حقیقی و مجازی هم برگزار کرده است.

 

یک جلوه زیبای مراسم تشیع حضرت آیت الله ناصری موتور سورانی که پشت‌سرشان یک سرنشین داشتند که خانم‌های مجبه بودند

 

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، تاثیرحضور در جامعه را مورد تاکید قرار داد و اشاره کرد: اگر تعداد موتور سورانی که پشت‌سرشان یک سرنشین داشتند که خانم‌های مجبه بودند و آمده بودند به پاس قدردانی از حضرت آیت الله ناصری در مراسم تشیع ایشان به قدری زیاد بودند که اگر یک بیستم آنها هر روز در جامعه با همان کیفیت حضور داشته باشند به قدری جلوه زیبایی پیدا می‌کند که در مقابل تعداد بسیار کمی که وجود دارد و سرنشینان موتور که بعضا بدحجاب و بعضا عناد دارند، به نسبت آنها بسیاربسیار  فراگیرتر و خیلی خیلی بیشتر است.

 

ناظر بر حضور در پارک، جامعه و جاهای مختلف تاکید و اظهار کرد: اما یک ایرادی که داریم و حکومت و خودمان باید مشکل را برطرف کنیم این رسانه‌های ما هستند یعنی در یک سخنرانی ۹۸ درصد موئد مباحث انقلاب و اسلامی و ارزشی است اما ۲ درصد مباحث از این فاصله داشته باشد رسانه‌ها روی این دو درصد پوشش می‌دهند.

 

نکاتی مهم در طرح موضوع و اهمیت فریضه امربه معروف و نهی از منکر ضرورت دارد

مدیرعامل مؤسسه موعود، مرکز تخصصی آموزش و احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، در ادامه با بیان این که در طرح موضوع و اهمیت کار چند مورد اشاره می‌کنم، اظهار کرد:  اول آموزش صحیح امربه معروف و نهی از منکر و اجرای صحیح آن است، دوم این که هم افزایی تشکل‌های چه دولتی و چه خصوصی اهمیت دارد و باید  موازی کارکردن را کنار بگذاریم و هم افزا باشیم و مردم هم پشت سر دستگاه‌ها یک صدا و همدل در باره این فریضه کار بکنند، سوم این که اشخاص حقیقی و حقوقی و آحاد جامعه حواسمان به حرف حساب باشد، عامل بودن و جنسیت هم در این فریضه مطرح نیست یعنی یک زن به یک مرد می‌تواند تذکر بدهد یک مرد هم می‌تواند به یک زن تذکر بدهد منتها براساس شرایط خودش.

 

در ابتدای گام دوم امربه معروف و نهی از منکر یک واجب احیا شده

 

وی با بیان این که برای تمام درس‌ها خود آموزو حل المسائل استفاده می‌شود، گفت: در این جلسه برای مجموعه دانشگاه‌های آزاد استان کتاب خودآموز استاد علی تقوی و کتاب واجب فراموش شده نوشته مقام معظم رهبری را توصیه می‌کنم که در این ابتدای گام دوم امربه معروف و نهی از منکر به یک واجب احیا شده که دارد احیا می‌شود و باید کمک کنیم برای این که زمینه‌ساز و مقدمه ظهور امام زمان (عج) است با عمل ما مقدرات جاری و ساری می‌شود؛ چرا که امام زمان (عج) آمدنی نیست آوردنی است با احیای فریضه امربه معروف و نهی از منکر.

انتهای پیام/