حضور میدانی یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است/ برای اصلاح ساختار بودجه کار آنچنانی انجام نشده
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حمیدرضا فولادگر نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی جهاد تبیین «بررسی نقاط قوت دولت سیزدهم و نقد عملکرد با توجه به موانع پیشرفت کشور» که به همت بسیج اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر و نجفآباد با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که حضور میدانی و بین مردم یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم بشمار میآید و در بخش اقتصادی اعلامی هم تا حدود زیادی موفقیت داشته است، گفت: اما در دولت سیزدهم هنوز کار آنچنانی برای اصلاح ساختار بودجهای دولت انجام نشده است.
تحولگرایی دولت سیزدهم در مدیریت «مدیران جوانتر و تازه نفستر» از نقاط قوت است
فولادگر در ابتدا مبحث مدیران جوانتر و تازه نفستر را یکی از نقاط قوت این دولت دانست که توانست عرصه مدیریتی را باز کند را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به این که در دولت قبل اکثرا مدیران در حال بازنشسته شدن بودند یا بازنشسته بودند و بازگشت به کار شده بودند و نیاز به تحولگرایی در مدیریت داشت که مدیرهای جوانتر و پرانرژی تر بیایند البته الزاما جوانگرایی معنایش این نیست که تجربه گذشتگان کنار گذاشته شود باید ازتجارب گذشتگان به نحوی که هم تدبیر و عقلانیت ایجاب میکند و هم قانون اجازه میدهد و تجاربی که می تواند برای پیشرفت کشور موثر باشد را استفاده کرد.
حضور میدانی و بین مردم یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم بشمار میآید
وی افزود: بخش دیگری که میتوانم اشاره کنم بین مردم رفتن و مدیریت میدانی به هر حال دولتهای مختلف هم سعی میکردند سفرهای استانی داشته باشند بین مردم بروند و هر دولتی یک دورهای سفرهای استانی البته به شکلهای مختلف داشته است ولی به تدریج مخصوصا دوسال آخر دولت گذشته به دلیل شرایط خاص کرونا که پیش آمد و مسائل مختلف و بعضی از تجمعات که بعضی جاها صورت گرفت و یک مقدار ملاحظات امنیتی آنها را بیشتر کرده بود ارتباط مدیران بالابا مردم به حداقل خودش رسیده بود و یک نوع مدیریت از پشت دوربین تلویزیون یا بصورت فضای ایجاد شده بود و به حداقل خودش رسیده بود که این دولت این صحنه را عوض کرد و با بین مردم رفتن از خود رئیس جمهور تا وزرا و مدیران تا حد زیادی این قضیه جبران شد و این می تواند یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم بشمار بیاید که ارتباطش با مردم بیشتر شد و قطعا در افزایش سرمایه اجتماعی و کاهش بیاعتمادیهایی که بوجود آمده بود موثر است.
پیگیری و مجاهدت دولت سیزدهم در بخشهای اقتصادی ارزشمند و از نقاط قوت است
فولادگر اضافه کرد: بخشهای دیگری هم پیگیری و مجاهدت برخی از مدیریتها روی یکسری برنامههای دولت بود آنجایی که وقت گذاشتند همت کردند و پیگیری کردند به نتیجه رسید مثلا در حوزه وزارت اقتصاد چند کار مهم ساختاری دنبال شد و اکثرا هم به نتیجه رسید که یکی از آنها مهمترین آنها متمرکز شدن روی بحث بهبود محیط کسب و کار و پنجره واحد مجوزهای کسب و کار بود که قوانینن آن قبلا تصویب شده بود در مجلس دهم و دولت دوازدهم هم شروع کرده بود حتی مرکز بهبود کسب و کار وزارت اقتصاد کارش را شروع کرده بود سامانه درگاه ملی مجوزها راه افتاده بود و به روال عادی جلو میرفت اما دولت متمرکز شدند روی این قضیه و همه وقت را گذاشتند همه رسانهها هم البته به حمایت آمدند خود شخص رئیس جمهور حمایت کردند و نهایتا یک مسئله مهم بنام مجوزهای کسب و کار حل شد البته ساختارش ایجاد شد سامانههایش راه افتاد زمانهای طولانی شدن دریافت مجوزها به حداقل رسید مجوزهای اعلامی دیگر آن مراحل را ندارد مجوزهای تایید محور هم زمانش کمتر شد این باز هم در اجرا باید شاهد پیگیرهای بیشتر باشیم.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، افزود: در بخشهای دیگری مثلا ساختار، اصلاح ساختار بعضی از شرکتها، الزاماتی که برای برخی از شرکتها یا موسسات مالی دولت، بانکها گذاشتند و بحث سامانه ملی مدعیان مالیاتی و پایگاههای مکانیزه فروش، اینها قوانینش تصویب شده بود و دولت در اجرا همت کرد و بحث اجرای اصلاح قیمتها با روش حذف ارز ترجیحی که اجرایش و شجاعت برای اجرا از نقاط قوت بود.
وی ادامه داد: یکسری مسائلی هم باید کنارش انجام میشد که در نقد عمل عرض میکنیم اما در بحث اقتصادی در برخی از بخشهایی که دولت جزو برنامههایش اعلام کرده بود خوب رفت جلو و تا حد زیادی هم موفقیت داشت این که مستقیم از سیستم بانک مرکزی دریافت نداشته باشند که حجم نقدینگی را ببرد بالا و این که تلاش داشته باشند برای افزایش فروش نفت که علیرغم تجریمهایی که هست ما درآمدهای نفتیمان بیشتر شد و این که مسائل اقتصادی کشور گره نخورد به تحریم به برجام همه از نقاط قوت در بحثهای اقتصادی است. توجه بیشتر به تولید داخل و شرکتهای دانشبنیان و اولویتی که برای این دولت قائل شد و توجه به مشکلات صنایع تعطیل شده و مشکلدار از نقاط قوت دولت بود که موارد دیگری هم هست که فرصت نیست اشاره کنم.
بررسی نقد عملکرد دولت سیزدهم با توجه به موانع پیشرفت
وی با بیان اینکه در بخش دوم که نقد عملکرد با توجه به موانع پیشرفت اشاره میکنم، افزود: آنچه که دولت در تلاشش دنبال کرده عمل به وعدهها بود و پیگیری آنچه که بعنوان تحول در نظام مدیریتی کشور لازم بود در بخشهای مختلف عمدتا اولویت اول در بخش اقتصادی، سیاسی، خارجی و داخلی و فرهنگی است.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ما برای حل مشکلات کشور که به نظرم بیشتر در بخش اقتصادی است و مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودهاند که در بخش اقتصادی پرداختن به تولید است و بعد مسائل فرهنگی.
فولادگر با تاکید براین که البته همچنان فرهنگ زیر بناست و اعتقاد داریم مبناییترین مسئله در کشور ایران با سابقه چندهزار ساله تمدن ایرانی و تمدن اسلامی و این که اصل انقلاب اسلامی بیش از هر چیزی انقلاب فرهنگی و اعتقادی بود همچنان فرهنگ زیربناست، افزود: اما آنچه که بعنوان مشکلات پیش روی مدیران این کشور مطرح است فعلا در سالهای اخیر اولویت مسائل اقتصادی است بعد مسائل و فرهنگی و اجتماعی است و بعد سیاسی.
در رابطه با موانع پیشرفت از ناحیه سیاستها مشکلات کمتری داریم
وی بیان کرد: وقتی بخواهیم این مشکلات را حل کنیم یک وقت موضوعی یعنی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره تقسیمبندی میکنیم. اما یک وقتی که بخواهیم بصورت نوع حل مسئله نگاه کنیم یک بخشی ار این موانع سیاسی است که در سالهای اخیر چون سیاستگذاری نظام متمرکز در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ میشود ما کمتر از ناحیه سیاستها مشکل پیدا کردیم.
در رابطه با موانع پیشرفت در مرحله رویکردها مشکلات بیشتر میشود/گاهی رویکردها با سیاستها زاویه پیدا میکند
فولادگر در نگاه حل مسئله در رابطه با موانع پیشرفت بیان کرد: رویکردها که براساس اولویتهایی است که مسئولان نظام برای خودشان میگذارند اینها یک نوع مرحله بعد از سیاست است یعنی خط مشیهای دولت یا مجلس یا قوه قضاییه است که در مرحله رویکردها مشکلات بیشتر میشود یعنی گاهی رویکردها با سیاستها زاویه پیدا میکند یا هر مجلس و دولت جدید بعنوان رویکرد جدید سیاستهای جدید بگذارد مثلا در مرحله بعد عملکردهاست که بحث مربوطه به دستگاه است و عملکرد دولت، عملکرد مجلس و عملکرد قوه قضایی است.
یک بخش مهمی از مشکلات موانع پیشرفت کشور در مرحله ساختارهاست
وی ادامه داد: یک بخش مهمی از مشکلات که اسم آن را موانع پیشرفت کشور گذاشتیم در مرحله ساختارهاست یک بخشی در مرحله اجرا یعنی مدیران؛ یکی هم ارتباط با موضوعات دیگر کشور است مثلا تاثیر بخشهای فرهنگی و اجتماعی بر اقتصاد است یک بخش هم نوع رویکرد و نگرش و سبک زندگی مردم است.
دیدگاهها و اولویتها مانع حل مسائل اقتصادی میشود
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان این که بخش سیاستی را بحث نمیکنیم چون مفصل است، گفت: در خصوص مباحث اقتصادی یکسری مسائل اقتصادی این که چرا با وجود سیاستهای کلی باز مسائل اقتصادی حل نمیشود در مجمع آسیبشناسی کردیم یک بخشی نتیجه این شد که در مرحلهای که سیاست میخواهد بشود قانون و قانون بخواهد آییننامه شود و آییننامه بخواهد اجرا شود اینجا هر کسی براساس دیدگاه و اولویت خودش میخواهد برود جلو.
در سیاست اصل ۴۴ در اقتصاد سیاستها تبدیل به قانون شد اما در اجرا اولویت دولتها حاکم شد
فولادگر تصریح کرد: در سیاست اصل ۴۴ هدف این بود که بخش خصوصی و مردم بیایند در اقتصاد و تکالیفی مشخص شد و قانون هم سعی کرد همان سیاستها را تبدیل به قانون کند در مجلس هفتم ما خودمان بودیم اما در اجرا که آمد دولتها چه دولت نهم و دهم که شروع کردند و یازدهم و دوازدهم که ادامه دادند و حتی همین یکسال دولت سیزدهم این بود که در اجرا آن اولویتهایی که این دولتها تعیین کردند حاکم شد.
نگاه درآمدی به اصل ۴۴ هنوز ادامه دارد
وی ادامه داد: همه سیاستها سرجای خودش هست اما مثلا در سیاستها میگوید اصلاح ساختار شرکتها را اول انجام دهید بخش خصوصی و تعاونی را تقویت کنید موانع سرمایهگذاری را بردارید مردم را بیاوردید توی اقتصاد حالا شرکتهای دولتی هم واگذار کنید.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما دولتها از واگذاری شروع کردند قبل از این که از رفع موانع سرمایهگذاری شروع کنند قبل از بهبود کسب و کار و تقویت بخش خصوصی و تعاونی قبل از این که زمینههای حضور مردم را فراهم کنند از واگذاری شروع کردند آن هم از گروههای بزرگتر و بعد نگاه درآمدی فقط که زودتر به درآمد برسند و کسر بودجهها را جبران کنند این هنوز که هنوز است در همین دولت هم هست یعنی همین دولت سیزدهم هم نگاهش به اصل ۴۴ فعلا نگاه درآمدی کسر بودجه است فعلا شرکت بفروشیم پول بازنشستهها را بدهیم همسانسازی حقوق دانشگاه و ایثارگران و غیره همه هم مهم این مثالی از گروه اول موانع است.
در مرحله اجرا اولویتها را مدیران اجرایی تعیین میکنند
وی افزود: سیاستها ممکن است ایرادی داشته باشد با این حال وقتی ابلاغ میشود لازم الاجرا است اما در مرحله اجرا اولویتها را مدیران اجرایی تعیین میکنند اصلا برخی راه دیگری جدا از سیاستها میروند در مجلس هم همینطور است خود بنده بارها تذکر قانون اساسی میدادم حالا گاهی رئیس مجلس قبول میکرد. یعنی توی مجلس هم ممکن است قانونی گذرانده شود که با سیاستها مغایر است یا همسو نیست یا اولویتها را ندارد.
مرحله بعد ساختار است،ساختارهایی باید براساس سیاستها اصلاح شود/باز اینها اولویتی و رویکردی و سلیقهای و یکسری ساختارها که حل نشده باقی میماند
فولادگر در خصوص مبحث ساختارها، بیان کرد: مرحله بعد ساختار است، ساختارهایی که باید براساس سیاستها اصلاح شود مبتنی بر آن سیاستها که باز اینها اولویتی و رویکردی و سلیقهای و یکسری ساختارها که حل نشده باقی میماند ما در مسائل اقتصادی تا ساختار بانکی حل نشود مشکل حل نخواهد شد همچنطور است بحث بازار سرمایه و خلق پول همچنین افزایش حجم نقدینگی که مهمترین عامل ایجاد تورم است تا حل نشود تورم حل نخواهد شد تا ناترازی عملیاتی بودجه و حجم سنگین ساختار دولت حل نشود که خود این بعد از عامل پایه پولی و افزایش نقدینگی و خلق پول دومین عامل ایجاد تورم است و همین ناترازی عملیاتی بودجه و ساختار بودجهای دولت و حجم بزرگ دولت است که خودش تورمساز است.
در این یک سال دولت سیزدهم کار آنچنانی برای اصلاح ساختار بودجه دولت انجام نشده است
وی با بیان این که ساختارهایی مثال زده شد، افزود: هر دولتی در یک دورهای شروع کردند یک کارهای اصلاح ساختاری اما نیمه تمام؛ از مجلس نهم بحث اصلاح ساختار نظام بانکی شروع شد خوشبختانه همین روزها بالاخره در مجلس یازدهم دارد بررسی میشود؛ بازار سرمایه همینطور است، بحث اصلاح بودجه را چند سال است مقام معظم رهبری فرمودند دولت شروع کند و مجلس کمک کند هنوز اصلاح ساختار بودجه انجام نشده امیدواریم این دولت انجام دهد که در این یک سال کار آنچنانی برای اصلاح ساختار بودجهای دولت انجام نشده که خود ناترازی عملیاتی دولت موجب ایجاد تورم است. مثالهایی دیگر از ساختار هم داریم.
فرهنگ مبتنی بر اقتصاد نفتی و دیوان سالاری باید عوض شود
فولادگر در ادامه به بحث فرهنگی بعنوان موضوعی رویکردی اشاره و اظهار کرد: سبک زندگی مردم یک بحث فرهنگی و اجتماعی است و ایرانی جماعت اهل کار بوده استعداد و هوش داشته و سابقه تمدنی داشته خصوصا دوره تمدن اسلامی چند قرن ایران قافلهدار پیشرفت علم و تمدن بوده مردم اهل کار و تلاش و خودشان با کار کشور را اداره کردهاند و چندبار به کشور حمله و خراب شده و باز خود ایرانیها کشور را ساختهاند اما در سه قرن اخیر وقتی پای استعمار به کشور باز میشود اواخر قاجار و دوره پهلوی حالت خمودی، مصرفگرایی و کم کاری خصوصا در صد سال گذشته که دو اتفاق افتاده نفت کشف شد همچنین ساختار دیوان سالاری در کشور حاکم شد همه اینها دست به دست هم میدهد و اقتصاد ایران میشود اقتصاد دولت محور و نفتی؛ این سبب میشود از حالت تولید کننده و خلاقیت بیاییم بیرون که این اثر گذاشته است این فرهنگ مردم شده و باید عوض شود.
وی با تاکید براین که این موضوع سبک زندگی باید از بچگی مورد توجه قرار گیرد، گفت: الان جوان ما سریع میخواهد شبانه ره صد ساله را یک شبه برود، جوانها دنبال راههای میانبر و زیرآبی هستند که نقش دولت باید زمینهسازی اشتغال باشد البته یکسری بسترهایی فراهم شده ولی کافی نیست باید تقویت شود.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: خواه ناخواه بحث سیاست خارجی از نظر عملکردی خودمان و نظام سلطه و دشمنی نظام استکبار از لحاظ بیرونی تاثیر را گذاشته بالاخره یک انقلاب پیروز شده ساختار سیاسی نه فقط کشور بلکه منطقه به هم خورده لطمه بزرگی به نظام سلطه وارد شده و معادلات نظام سلطه به هم خورده و اینهایی که دنبال بودند نظام سلطه را جهانی کنند و دهکده جهانی درست کنند با وقوع جمهوری اسلامی خیلی محاسباتشان بهم خورد، قطبهای قدرت تغییر کرد الان امریکا سالاری بحث سیاست سلطه خودش را ندارد قطبهای دیگر درست شده و مقصر را جمهوری اسلامی میدانند بنابراین پیشرفت در کشور ما با کشورهایی دیگر که این موضوع استقلال طلبی را ندارند متفاوت است، این دشمنی تاثیر بر اقتصاد میگذارد و باید بیشتر کار کنیم.
وی در خصوص بحث تحریم هم با تاکید براین که اگر بناست مذاکرات به نتیجه برسد باید کار اقتصادی ما قوی باشد، گفت: این که برخی معتقد بودند اول باید مذاکرات به نتیجه برسد تا اقتصاد درست شود دولت قبل امتحان کرد هشت سال، اما دولت سیزدهم همزمان با مذاکرات تقویت اقتصاد کشور را پیش میبرد و برای این که مذاکرات به نتیجه برسد این مهم است، اقتصاد قوی بود که روسیه با وجود تحریمهایی که شاید در برخی موارد از تحریمهایی که ما داشتیم بیشتر بود تابآوری بالایی دارد و توانست بیش از آن که لطمه ببیند به اروپا و امرکا لطمه بزند.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0