مسئول فضای مجازی بسیج اساتید استان اصفهان:

روح معارف اسلام و سیره عملی پیامبر (ص) در کسب‌وکارهای اینترنتی دیده شود

مسئول فضای مجازی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: کسب‌وکار اینترنتی بر ارائه «محصول» یا «خدمت» و «فروش» متمرکز است که باید قبل از هرچیز بحث سواد رسانه‌ای ٫فضای مجازی مدنظر باشد و برای استفاده از این فرصت در بحث اقتصاد مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی را که روح معارف اسلام و سیره عملی پیامبر(ص) آن را تأکید و تقریر می‌کند، دیده شود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محسن توکلی مسئول فضای مجازی و روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در نشست رویکرد حل مسئله سکونتگاههای روستایی با موضوع نشست تورهای تعالی «سواد رسانه ای ٫فضای مجازی و مدیرت اقتصادی» که توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان  فردا  یکشنبه ۲۳ بهمن ماه برگزار شد، گفت: کسب‌وکار اینترنتی بر ارائه «محصول» یا «خدمت» و «فروش» متمرکز است که باید قبل از هرچیز بحث سواد رسانه‌ای ٫فضای مجازی مدنظر باشد و برای استفاده از این فرصت در بحث اقتصاد مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی را که روح معارف اسلام و سیره عملی پیامبر(ص) آن را تأکید و تقریر می‌کند، دیده شود.

 

فضاي مجازي مترادف با ‌اينترنت نیست

توکلی در ابتدا با بیان این که نمي‌توان فضاي مجازي را مترادف با ‌اينترنت دانست، اما‌ اينترنت ابزار ورود به فضاي مجازي است؛ اينترنت سامانه‌اي جهاني از شبکه‌هاي رايانه‌اي به‌هم پيوسته است که از «مجموعه پروتکل اينترنت»  براي ارتباط با يکديگر استفاده مي‌کنند. به عبارت ديگر اينترنت، شبکه‌ شبکه‌هاست که از ميليون‌ها شبکه‌ خصوصي، عمومي، دانشگاهي، تجاري و دولتي در اندازه‌هاي محلي و کوچک تا جهاني و بسيار بزرگ تشکيل شده است که با آرايه‌ وسيعي از فناوري‌هاي الکترونيکي و نوري به‌هم متصل شده‌اند، گفت:  اگر بخواهيم آنچه اينترنت را تشکيل می‌دهد معرفي کنيم، زیرساخت، خدمات و محتوا سه بعد مهم آن را تشکیل می دهد.

ویژگی‌های فضاي مجازي

وی ادامه داد: همچنین پویایی زمان، فشردگی مکان و تکثیر و تنوع عددی، پیوستگی و یکپارچکی و گمنامی هویت از جمله ویژگی‌های فضاي مجازي است.

توکلی با بیان این که همچنین فردگرایی یکی دیگر از ویژگیهاست، گفت: در فضاي مجازي محدودیت‌های ناشي از عضويت در خانواده، گروه و جمع‌هاي خاص از بين مي‌رود؛ اين ويژگي در عين اينکه احساس آزادي زيادي به افراد مي‌دهد، باعث خودمحوري و فردگرايي در افراد مي‌شود.

 

فضاي مجازي بسيار گسترده امروز درصد قابل توجهی از مردم دنیا را دربرگرفته است

وی گفت: فضاي مجازي بسيار گسترده امروز درصد قابل توجهی از مردم دنیا را دربرگرفته است و تلفنهای همراه هم به این بسیار کمک کرده چرا که بیش از ۵۰ درصد جمعیت دنیا استفاده کننده تلفنهای همراه هستند و طبق آمارها کاربران فضاي مجازي از آمار مجموع کساني که در جهان به برق و آب آشاميدني سالم دسترسي دارند، بيشتر باشد.

 

آینده اینترنت با بحث اینترنت اشیا دنیا را مواجه خواهد کرد

مسئول فضای مجازی و روابط عمومی سازمان بسیج اساتید با بیان این که فضای مجازی در حال تبدیل شدن به جهان اول است و آینده اینترنت هم با بحث اینترنت اشیا دنیا را مواجه خواهد کرد، گفت: با اینترنت اشیا  نيازي به تعامل «انسان با انسان» يا «انسان با رايانه» نخواهد بود.

جمعیت کاربران و هزینه آنها برای اینترنت در ایران زیاد است

وی ادامه داد: جمعیت کاربران اینترنت در ایران بالا است، طبق آمارها ۵۳درصد مردم ايران حداقل عضو يک شبکه اجتماعي هستند، اين در حالي است که در رده سني جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال اين رقم ۷۲درصد است و همچنین هزينه اينترنت در ايران دو برابر افغانستان و ۳۵۰۰ برابر ژاپن است.

 

معرفی برخی کلیدواژه‌ها و اصطلاحات فضای مجازی

توکلی در ادامه به معرفی برخی کلیدواژه‌ها و اصطلاحات فضای مجازی پرداخت و گفت: فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام، اسکایپ و لاین برخی از مهمترین شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان مورد استفاده هستند.

مسئول فضای مجازی و روابط عمومی سازمان بسیج اساتید در ادامه به مسئله کاهش ارتباطات انسانی اشاره کرد و گفت: این با آسیبهایی از جمله انزوای اجتماعی، احساس تنهایی، فرار از مشکلات، افزایش استرس و ناخوشنودی از خود،  برآوردن نیازهای طبیعی از راه‌هاي غیرطبیعی همراه است.

میزان اعتیاد به اینترنت در ایران ۸٫۹درصد برآورد شده

توکلی گفت: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد در چین ۱۱درصد، یونان ۱۸درصد، کره جنوبی ۳۰درصد و تایوان ۵درصد از افراد اعتیاد به اینترنت دارند. میزان اعتیاد به اینترنت در ایران ۸٫۹درصد برآورد شده است که نسبت به آمارهای جهانی نرخ پایین تری دارد.

مسئول فضای مجازی و روابط عمومی سازمان بسیج اساتید با بیان این که متاسفانه يكي از آثار عمده فضاي مجازي، تأثير آن بر روابط خانواده است، عنوان کرد: فضای مجازی به دلیل درگیر کردن همه‌جانبه کاربر، به‌مرور فرهنگ‌های دینی و ملی او را تغییر داده و فرهنگ غالب خود را تحمیل می‌کند که این فرهنگ در حال حاضر به دلیل سیطره غرب بر فضای مجازی، غربی است؛ ازجمله اینکه زبان آرگو (زبان کوچه‌بازاری سخیف) را ترویج می‌دهد.

وی برخی دیگر از آسیبها را برشمرد و ادامه داد: اينترنت نيروي مخربي است كه به‌رغم فوايد بي‌شمار مي‌‌‌تواند زندگي افرادي كه وقت زيادي را صرف آن مي‌كنند به تباهي بكشاند. شخص در فضای مجازی در معرض انواع خطرهاي جانی، مالی و آبرویی استو طبق آخرین آمارها از سازمان اینترپل در هر ۱۲ ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود که این آمار رو به افزایش است.

توصیه ها و راهکارهای روان‌شناختی برای پیشگیری و کنترل آسیب های اعتیاد اینترنتی

وی توصیه ها و راهکارهای روان‌شناختی برای پیشگیری و کنترل آسیب های اعتیاد اینترنتی را اشاره کرد و افزود: اینترنت مجموعه پایان‌ناپذیری از پایگاه‌های داده است که اطلاعات مختلف و متنوع فردی و جمعی انسان‌ها را در خود جمع‌آوري كرده و هر روز نیز گسترش می‌یابد.

است.

فرصت‌های آموزشی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اینترنت

توکلی فرصت‌های آموزشی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی اینترنت را نیر مورد بحث قرار داد و اظهار کرد: استفاده از اینترنت و خدمات آن را می‌توان رسانه‌اي بسیار مهم برای پیدا کردن مشتری و حفظ و نگهداری آن دانست. از سوی دیگر فضای مجازی بستر جدیدي برای مشتریان جهت آشنایی، مقایسه و خرید کالا را فراهم کرده است. افزایش فروشگاه‌های اینترنتی نشان از اقبال کاربران به این امر است.

 

کسب‌وکار اینترنتی بر ارائه «محصول» یا «خدمت» و «فروش» متمرکز است

وی ادامه داد: امروزه کسب‌وکارهای اينترنتي بسيار متنوع‌اند، اما به ‌طور كلي کسب‌وکار اینترنتی بر ارائه «محصول» یا «خدمت» و فروش آنها متمرکز است؛ دسته‌های مهم فعالیت‌های بر بستر فضای مجازی را می توان اشاره کرد، در ایران بسترهای لازم برای کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک حتی در روستاها وجود دارد و می تواند تکمیل‌تر هم بشود، اما نکته مهم این است که قبل از هر چیز در بحث سواد رسانه‌ای ٫فضای مجازی آموزش‌ها را بطور کامل فراگرفته باشیم و برای استفاده از فرصتهای مختلف مانند اقتصادی مباحث مختلف فرهنگی و اجتماعی را که روح معارف اسلام و سیره عملی پیامبر(ص) آن را تأکید و تقریر می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/