حجت الاسلام عارضی گفت:

روزه ماه مبارک رمضان یک صبر و یک رنج مقدس است

حجت الاسلام عارضی گفت: روزه گرفتن ماه مبارک رمضان یک صبر و یک رنج مقدس است که رنج مقدس رنج آگاهانه و یک فعل و عمل آگاهانه است و صبر هم باعث سعه وجودی می شود و ظرفیت وجودی توسعه پیدا می کند که مصداق صبر روزه است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست «فضائل ماه مبارک رمضان» از سلسله نشست‌های تخصصی که به همت بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد با همکاری سازمان بسیج اساتید استان برگزار شد، به خطبه شعبانیه و روایتها اشاره کرد با بیان این که ماه مبارک رمضان فضائل زیادی دارد، گفت: در ماه مبارک رمضان باید فضایل را تدبر کنیم و فضائل ماه مبارک رمضان هم  شامل حال کسانی می‌شود که در این میهمانی شرکت کنند توجه داشته باشند و بی تفاوت از کنار آن رد نشوند.

وی با اشاره به این که خداوند در قرآن می فرمایند هرکسی را بخواهیم هدایت می کنیم و هرکسی هم بخواهیم گمراه می کنیم، اظهار کرد: در فرهنگ قرآن اشاره به این دارد که گمراهی همان عدم توجه است یعنی خداوند از یک عده ای توجه را برمی دارد همچنین در  هدایت هم عنایت ویژه است.

عارضی با بیان این که از فضایل ماه مبارک رمضان نزول قرآن هست، افزود: خداوند وقتی بخواهد ماه مبارک رمضان را معرفی کند به همین نزول قرآن اشاره می‌کند، در قرآن هم هدایت شامل حال همه می‌شود اما یک جایی صحبت از هدایتی است که شامل حال مومنین «هدایت ثانویه» می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه با بیان این که کسانی که به سمت خداوند حرکت می‌کنند هدایت های خاصی شامل حالشان می شود، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان بستری فراهم شده که به سمت خداوند برویم و بزرگترین هدف این ماه تقرب به خداوند است که این تلاش و توجه می‌خواهد.

وی تاکید کرد: ما برای این که بستر این توجه فراهم شود باید اهمیت بدهیم به این ماه و بی تفاوت از کنار آن نگذریم، افزود: اگر بخواهیم فضائل این ماه را بدانیم خوب است خطبه شعبانیه را مطالعه کنیم فرازهای این خطبه کمک می کند که این ماه را بشناسیم و همه اینها بهانه‌ای است که خداوند برای بشر فراهم کرده که رحمت گسترده شامل حالش بشود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با تاکید براین که بزرگترین فضیلت این ماه همان نزول قرآن است و ماه مبارک رمضان هم وقتی می خواهد معرفی شود به نزول قرآن اشاره می شود، بیان داشت: در بحث نزول؛ قرآن از عوالم بالا به سمت عالم ماده آمده و عالم ماده هم عالم تزاحم است و این که می فرماید قرآن را درشب نازل کردیم چون شب و تاریکی از ویژگی‌های عالم ماده است که انسان نیازمند چراغ، هدایت و دلایل آشکار و فرقان است.

عارضی عنوان کرد: یکی دیگر از فضائل هم در ارتباط با خواندن برخی ادعیه‌هاست که در ماه مبارک رمضان وارد شده چون اگر انسان بخواهد فقط با زبان خودش با خداوند صحبت کند اتفاق بزرگی رقم نمی‌خورد انسان باید بعضی اوقات از زبان اهل بیت با خداوند صحبت کند، دعای ابو‌حمزه از جمله این دعاهاست..

عارضی با بیان این که خداوند ماه مبارک رمضان را بر ما واجب کرده، اظهار کرد: روزه گرفتن ماه مبارک رمضان یک صبر و یک رنج مقدس است که رنج مقدس رنج آگاهانه و یک فعل و عمل آگاهانه است و صبر هم باعث سعه وجودی می شود و ظرفیت وجودی توسعه پیدا می کند که مصداق صبر روزه است. کسی که می خواهد کارهای بزرگ بکند مسئولیت بزرگ داشته باشد باید ابزار آن سعه صدر باشد که روزه برای پذیرفتن تکلیفهای بزرگ است.

وی ادامه داد: فضائل روزه خیلی زیاد است که گاهی تقلیل داده می شود در نخوردن و نیاشامیدن در حالی که اینها ظاهر کار است خروجی این رنج مقدس صبری است که انسان می تواند به آن متوسل شود توانایی روحی پیدا می کند، جسم و روح از مختصات عالم طبیعت است و لذا این تضاد وجود دارد و انسان باید تناسبی بین روح و جسم  در عالم ماده ایجادکند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در پایان با تاکید بر این که فضای عمومی دانشگاه باید فضایی برای حفظ حرمت ماه مبارک رمضان باشد و افراد اهل امساک باشند که اینها هم توجه است، گفت: در داخل منزل هم حرمت روزه باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/