دانش‌آموخته روابط بین‌الملل:

هژمونی رژیم صهیونیستی در مرحله افول قرار گرفته است

استاد بسیجی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: اکنون رژیم صهیونیستی علاوه بر چالش هویتی و امنیتی، مشروعیت خود را در جامعه بین‌الملل از دست داده است و با چهره‌ای رسواشده در رعایت حقوق بشر، نتوانسته است ساختار منسجمی برای حل این بحران‌ها ارائه دهد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، به نقل از صاحب نیوز؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال در حرم مطهر امام خمینی -رحمة الله علیه- در مراسم سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند: «رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا به تدریج در حال ذوب شدن است.»

افسانه خسروی استاد بسیجی دانشگاه آزاد اصفهان در این رابطه به خبرنگار سایت خبری تحلیلی صاحب نیوز گفت: در نظام بین‌الملل عوامل مختلفی باعث می‌شود کشورها از موقعیت خاص خود در صحنه‌های بین‌الملل برخوردار بشوند و به عنوان یک عامل قدرت در ساختارهای جهانی شناخته شوند که بررسی این عوامل در مورد رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد این رژیم در این مقوله شرایط متعادلی ندارد.

 

موقعیت سوق الجیشی خاص سرزمین‌های اشغالی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی فلسطین اشغالی عامل اثرگذاری در شکل سیاست خارجی این رژیم است و قرار داشتن در نقطه اتصال سه قاره مهم آسیا، اروپا و آفریقا، قرار داشتن در مسیر انتقال نفت از خلیج فارس به اروپا و قرار داشتن شهر بیت المقدس درون آن که از لحاظ فرهنگی و مذهبی برای سه دین اسلام، یهود و مسیحیت اهمیت بالایی دارد، موقعیت سوق الجیشی خاصی به سرزمین‌های اشغالی داده است.

وی اظهار کرد: دغدغه امنیتی این منطقه یکی از عمده‌‌ترین نگرانی‌های سیاست‌گذاران رژیم صهیونیستی است که تا الان باعث ایجاد جنگ‌‌های متعددی شده است ولی تصمیم‌سازان این رژیم اکنون متوجه شده‌اند این که محیط اطراف خود را با این جنگ‌ها، به فضای خصمانه‌ای تبدیل کرده‌اند اشتباه بوده است و آن‌ها باید درصدد قانع کردن دولت‌های عربی و اسلامی اطراف خود برای پذیرفتن موجودیت رژیم صهیونیستی در درجه اول برمی‌آمدند.

خسروی عدم کسب مشروعیت جهانی و به رسمیت نشناختن این رژیم توسط کشورهای منطقه بعد از حدود هفت دهه از تأسیس آن را نشانه ناموفق بودن صهیونیست‌ها در حوزه سیاست خارجه دانست.

این دانش‌آموخته رشته روابط بین‌الملل با اشاره به رکود اقتصادی رژیم صهیوینستی، گفت: تمرکز بر مسائل سیاسی موجب شده است مطابق آمارها این رژیم در طول ۱۲ سال گذشته نتواند رشد اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: چالش‌های مختلف سیاسی رژیم جعلی صهیونیستی از ابتدای تأسیس تاکنون سبب شده این رژیم نتواند علیرغم همراهی کامل کشورهای اروپایی و آمریکا مسائل اقتصادی خود را حل کند و همواره درصدد بوده است با روابط دیپلماتیک سیاسی، تعاملات اقتصادی خود با کشورهای مختلف را به سطح بالایی ارتقا دهد.

*روحیه توتالیتالیسم رژیم صهیونیستی در برخورد با دیگران

 

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با ادعای دموکراسی متولد شد و همواره دموکراسی خود را برای کسب جایگاه در نظام بین‌الملل مطرح می‌کرده است اما واقعیت این است که درون سرزمین‌های اشغالی در مناطق عرب نشین و در برخورد حکومت با نمایندگان عرب روحیه توتالیتالیسم این رژیم به وضوح نمایان بوده و در بسیاری از جلسات از روحیه نظامی‌گری برای امضای پیمان‌های صلح و یا پیمان‌های امنیتی استفاده کرده است.

خسروی گفت: در حالی که رژیم صهیونیستی همواره با ادعای دموکراسی و ادعای این که امنیت خود را از طریق اقدامات تاکتیکی به دست آورده و حفظ کرده است در جامعه جهانی جایگاهی برای خود پیدا کرده بود، با اتفاقات اخیر و جنایاتی که در غزه مرتکب شد نمایشی و دروغین بودن این ادعاها برای مردم جهان مشخص شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تأکید کرد: اکنون این رژیم علاوه بر چالش هویتی و امنیتی، مشروعیت خود را در جامعه بین‌الملل از دست داده است و با چهره‌ای رسواشده در رعایت حقوق بشر، نتوانسته است ساختار منسجمی برای حل این بحران ارائه دهد.

وی افزود: اگر برای یک حکومت سه مرحله تولد، شکوفایی و افول را در نظر بگیریم اکنون شاهد افول هژمونی رژیم صهیونیستی هستیم که درگیر مسائل و بحران‌هایی است که هیچ راه‌حلی برای آن ندارد.

 

انتهای خبر/