نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت:

ویژگی جمهوری اسلامی ایران این است که به حداقل‌ها قانع نیست و به قله‌ها نگاه می‌کند

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت در نشست صمیمانه با اعضای هیات علمی دانشگاه های استان گفت: ویژگی جمهوری اسلامی ایران این است که به حداقل ها قانع نیست و به قله ها نگاه می کند

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان،  سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، در نشست صمیمانه با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های استان اصفهان که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، بر ضرورت شکل صحیح علمی موضوعات مورد بحث در دانشگاه تاکید و تصریح نمود: رییس دانشگاه اصفهان با برنامه راهبردی دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز فعالیت مدیریتی خود را آغاز نموده است که این شعار می‌تواند در برنامه ریزی های راهبردی دانشگاه مفید و موثر باشد.

 

جلیلی تمدن سازی در دانشگاه را ضروری دانست و اظهار داشت: اگر اندیشه به عرصه جامعه و مناسبات درون جامعه امتداد پیدا نکند، نمی تواند نقش تمدن سازی را ایفا نماید.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر نقش دانشگاه در اندیشه‌ورزی جامعه خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته اندیشه‌های والایی بوده است ولی مجالی برای بروز نداشته‌اند، غرب توانسته اندیشه خود را درست یا غلط به میدان بیاورد و آن را عملیاتی کند؛ امروز دانشگاه باید در این کار پیش‌قدم باشد و اندیشه را بارور کند و برای حرف‌های مختلف، طرح عملیاتی داشته باشد.

 

وی گفت: اگر بخواهیم درباره موضوعی به شکلی که مورد استفاده همه جامعه باشد، اندیشه‌ورزی کنیم، باید توصیف و تبیین درست از موضوعات داشته باشیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چنین جلساتی باید به حکمرانی کشور برای توصیف صحیح از آنچه وجود دارد، کمک کند.

 

جلیلی فهم مشترک درباره اینکه در چه نقطه‌ای از لحاظ زمانی و مکانی هستیم را حائز اهمیت دانست و  اظهار کرد: اگر درک صحیح و مشترکی وجود نداشته باشد، درباره سیر آینده کشور نیز نمی‌توانیم نقش‌آفرینی لازم را داشته باشیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: در شرایطی به این نقطه رسیدیم که طرف مقابل اذعان دارد که اگر می‌توانسته فشاری به این ملت وارد کند، این کار را انجام می‌داد، اگر می‌توانسته جنگی تحمیل کند، تحمیل می‌کرد؛ کسانی که امروز برای کردستان عزیز دلسوزی می‌کنند همان‌هایی هستند که در طول ۸ سال جنگ تحمیلی تمام سلاح‌ها را در اختیار صدام قرار می‌دادند.

 

وی افزود: امروز در نقطه‌ای هستیم که دشمن اذعان دارد که تمام گزینه‌های روی میزش را به کار برده است و گزینه جنگ، ترور و فشار اقتصادی جوابگو نیست.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که چرا دشمن از نقشه‌های خود جواب نگرفت، یادآور شد: نقطه قوت کشور ما مردم است، اگر ما این نقطه قوت را نشناسیم، در ادامه مسیر دچار خطا می‌شویم، دشمن می‌خواهد این نقاط قوت را بپوشاند، نقطه قوت مردمی بوده‌اند که کشور و نظام را از خودشان می‌دانند.

 

وی ضمن تاکید بر شناخت نقاط قوت، از لزوم توجه به نقاط ضعف سخن گفت و افزود: کشوری که از جنگ موفق بیرون آمده نمی‌تواند محیط زیست و آب و اقتصاد را مدیریت کند؟ حربه دشمن این است که شما به داشته‌های خود توجه نکنید، در حالی که ما باید این نقطه را درک کنیم و برای حرکت آینده برنامه‌ریزی کنیم.

 

جلیلی تصریح کرد: دولت سایه یک گفتمان است، یعنی هر کسی در کشور در حد وسعش سایه به سایه تحولات کشور را رصد کند و اگر گام مثبتی برداشته شد تشویق کند و اگر جایی خطایی هست کمک کند که آن خطا تصحیح شود.

 

دکترجلیلی در پاسخ به پرسش هایی در راستای مشکلات زیست محیطی اصفهان  اظهار داشت: محیط زیست در کشور معضل جدی است، دانشگاه می‌تواند در این موضوع وارد شود و کمک نماید.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سند استراتژیک امنیت ملی آمریکا، عنوان کرد: در این سند آمده است که رهبری آمریکا تا صد سال آینده باید ادامه داشته باشد، چه کسی این اختیار را به او داده؟ چه کسی گفته که آمریکا رهبر دنیا باشد؟ این در حالی است که در این سند یکی از قدرت‌هایی که در برابر خودش مطرح می‌کند ایران است؛ وقتی توان چنین مقاومتی برابر دشمن داریم ‌می‌توانیم ضعف‌ها را هم برطرف کنیم.

 

وی افتراق دو کشور در یک موضوع را باعث تولید فرصت دانست و گفت: امروز صحنه جهانی به شرایطی رسیده است که فرصت‌های کم‌نظیری در حال شکل‌گیری است؛ سال ۱۹۷۹ کل صادرات چین ۱۳ میلیارد دلار بوده و سال ۲۰۱۹ دو هزار و ۴۳۰ میلیارد دلار، این موضوع به معنی این است که این فضا یک سری مناسبات و اقتضائات جدید می‌خواهد؛ به عنوان مثال با رقابت اقتصادی چین و آمریکا، کشور ما نیز باید استفاده ببرد.

 

دکتر جلیلی دلیل عدم موفقیت دشمن را چیزی فراتر از محاسبات برشمرد و ابراز کرد: در طول جنگ تحمیلی محاسبه دشمن این بود که با انواع سلاح‌ها به موفقیت می‌رسد ولی جوانانی آمدند و شهید شدند و نقشه دشمن باطل شد.

 

نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ضمن اشاره به رشادت های جوانانی که در ۸ سال دفاع مقدس در مقابل دشمن سرخم نکردند و از میهن خود دفاع نمودند، افزود: امروز دشمن تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که چنین جوانانی در جامعه ما رشد نیابند، اما حججی‌ها دوباره رویش پیدا می‌کنند و در سوریه دشمن را زمین‌گیر می‌کنند، روح‌الله عجمیان‌ها و آرمان علی‌وردی‌ها امروز همه محاسبات دشمن را به هم ریخته‌اند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ضمن تاکید بر استیصال و درماندگی دشمن بر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعتراف دشمن به شکست را نشانه استیصال آن ها برشمرد و گفت: سلاح‌های ایران موازنه جنگ را در اروپا را به هم زده است

 

 

وی تصریح نمود: هر دانشگاه باید یک دولت سایه شود و برای خود ماموریت و وظیفه تعریف کند که نسبت به موضوعات  جامعه چه نقشی می‌تواند ایفا کند و اگر اندیشه‌ای دارد باید وارد جامعه شود و مشکلات را حل کند.

 

گفتنی است نشست صمیمانه دکتر جلیلی با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان به میزبانی دانشگاه اصفهان در محل تالار پیامبر اعظم(ص) برگزار و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی به سوالات مطروحه از سوی حاضرین در جلسه پاسخ داد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: سایت دانشگاه اصفهان