عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان:

پیاده‌سازی آیتم‌های آمیخته بازاریابی در مناطق روستایی نیازمند تشکل است

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: آیتم‌های آمیخته بازاریابی قابل پیاده‌سازی و انجام در مناطق روستایی هست اما نیازمند تشکل است که تولید کنندگان خرد را تحت خود بگیرد و با ایجاد استراتژی بازاریابی مناسب به تولیدکنندگان کمک کند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمدرضا میر احمدی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در نشست رویکردهای حل مسئله در موضوعات سکونتگاه‌های روستایی تحت عنوان تورها تعالی با محوریت بازاریاب و کاریابی روستایی که توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: آیتم‌های آمیخته بازاریابی قابل پیاده‌سازی و انجام در مناطق روستایی هست اما نیازمند تشکل است که تولید کنندگان خرد را تحت خود بگیرد و با ایجاد استراتژی بازاریابی مناسب به تولیدکنندگان کمک کند.

 

میراحمدی در ابتدا به مبانی نظری و آکادمیک بازاریابی پرداخت و اظهار کرد: تعریف بازاریابی فرآیندی انسانی جهت تامین نیازها و خواسته‌ها از طریق فرآیند مبادله است.

وی در خصوص ضرورت بازاریابی عنوان کرد: دنیای امروز دنیای بازاریابی است و در تمام ابعاد زندگی افراد یکسری نیازهایی وجود دارد که باید به شکلی برآورده شود، از نیازهای اولیه مثل خوردن و پوشیدن تا نیازهای روانی.

میراحمدی ادامه داد: بحث اصلی بازاریابی برمی‌گردد به این که این نیازها شناسایی و متناسب با آنها محصول یا خدماتی ایجاد شود و نیازها را برآورده کند و در این میان ارزش افزوده ایجاد و رشد جوامع را داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بازاریابی شامل کلیه عملیاتی است که در فاصله تولید تا مصرف باعث تسریع در جریان هدایت کالا یا خدمات به سمت مصرف کننده می‌شود.

وی گفت: نیاز، خواسته، تقاضا، کالا و مبادله و معامله و بازار مفاهیم پایه‌ای مدیریت بازاریاب را به ترتیب تشکیل می‌دهد.

میراحمدی اظهار کرد: این که چگونه فرآیند را بهم متصل کنیم که شرکت‌ها و سازمان نقش ایفا می کنند و مدیریت بازاریابی یک فرآیند را پیاده‌سازی می‌کند که وظیفه هماهنگی‌ها بین جریان عرضه تولید کالا و خدمات و جریان تقاضا که از سمت بازار شکل می‌گیرد، است و مدیر بازاریابی باید تعادلی بین جریان عرضه و تقاضا برقرار کند.

وی ادامه داد: در مورد بازاریابی روستایی به دو شکل می‌تواند مطرح باشد؛ این که روستا مصرف کننده باشد که در سمت تقاضا است یا روستا تولید کننده باشد که ما روستا را بعنوان عرضه کننده در نظر بگیریم.

 

میراحمدی افزود: طبق آمار و ارقام  یک درصد زیادی از جمعیت در بخش روستای هستند و فرصت مناسبی است و یک بخشی از تولید در روستا اتفاق می‌افتد که بخش عمده تولید این قابلیت را دارد که در جریان عرضه قرار گیرد و از این محیط در بازاریابی استفاده کرد.

وی در خصوص فرصت‌های بازاریابی در روستا گفت: پایگاه وسیع مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است و یک افزایش در استفاده از تلفن همراه و اینترنت را شاهد هستیم که پتانسیل خوبی برای بازاریابی دیجیتال است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در روستاها فرصت‌های شغلی می‌تواند ایجاد شود و از مهاجرت جلوگیری کند و یک بهبود نرخ سواد هم ایجاد شده که برای پیاده‌سازی مفاهیم بازاریابی کمک می‌کند.

 

وی افزود: همچنین چالش‌هایی هم در بازاریابی روستایی داریم از جمله این که فقدان زیرساخت حمل و نقل که در بازاریابی بسیار اهمیت دارد و فقدان زیرساخت انبارداری و عرضه و تقاضای فصلی که نیاز به مدیریت دارد و قدرت خرید هم محیط روستایی نسبتا پایین است که هم یک چالش است و هم می‌توان تبدیل به فرصت کرد که عرضه از روستا به سمت شهر صورت بگیرد.

 

آمیخته بازاریابی روستایی

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: قاعدتا نیاز است چارچوبی داشته باشیم برای این که بازاریابی را در روستا داشته باشیم که در ادبیات بازاریابی از ابزارهایی که  مورد استفاده بازاریابان برای مدیریت بازار است تحت عنوان آمیخته بازاریابی یاد می‌کنیم که می‌توانیم بومی‌سازی و آمیخته بازار‌یابی روستایی را داشته باشیم.

 

آیتم‌های آمیخته بازاریابی در مورد کالا یا خدمات

میراحمدی گفت: این آمیخته شامل ۴ یا ۷ آیتم است در مورد کالا یا خدمات که کالا فیزیکی و خدمات ناملموس مثلا آموزش است. در بحث کالاها در بازاریابی چهار پی (P) داریم که کالا، قیمت و ترفیع و مکان است.  در خدمات ۷ پی (P) داریم که شامل تبلیغ و شواهد فیزیکی و فرآیند و نیروی انسانی و مکان و محصول و قیمت است.

 

وی با بیان این که فعلا پتانسیل بیشتر به سمت کالا است البته در خدمات هم پتانسیل‌هایی هست، اظهار کرد: اولین پی محصول است که منظور از محصول کالا یا خدماتی است که به مشتری عرضه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: محصول دارای ویژگی‌هایی است که توسط بازاریاب قابل کنترل است و مطابق نیاز بازار می‌توان  آنها را  کنترل و مطابق نیاز بازار تغییر داد، در محیط های روستایی باید شناسایی کرد که چه محصولاتی در محیط روستایی وجود دارد و قابلیت عرضه دارد که برخی کاملا روشن و مشخص است مثلا محصولات لبنی از روستا به سمت شهر عرضه می‌شود.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اما پتانسیل‌های دیگر هم هست که تحقیقات بازار  باید انجام شود مثلا محصولات صنایع دستی در مناطق مختلف محصولات خیلی متفاوت و دارای تنوع زیاد است که نیاز است شناسایی شود محصولات و بعد سنجش بازار است که فرامنطقه‌ای و فراملی می‌توان نگاه کرد.

وی گفت: محصول دارای ویژگی‌ها شامل اندازه، رنگ، طراحی و کیفیت است و استاندارهایی که باید دارا باشند همچنین بسته‌بندی هم مهم است که یک ضعفی است در مناطق روستای که بسته بندی مناسب نوع نگاه افراد را عوض می‌کند و ارزش کالا را بالا می‌برد  که در مورد بسیاری محصولات یک مشکل در بحث بسته‌بندی است همچنین برند  هم از موضوعات مهم است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد:  نه تنها در مناطق روستایی حتی در مناطق شهری و تولیدکنندگان بحث برند و برندسازی جای کار زیاد است که باید یکسری پیشنهادهای مفهومی ارائه و به یک ایده مناسب تبدیل شود که اولین مورد بحث تعاونی‌هاست.

 

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: در محیط روستایی استانداردها و گرفتن استانداردها  چالش برانگیز است برند‌سازی و بسته‌بندی به سختی قابل حصول است و تولید کننده شاید نتواند به تنهایی از پس این کار برآید که تشکلی لازم است مثل تعاونی خصوص یا با حمایت دولت باشد، تا برند سازی، بسته‌بندی و استانداردها در مناطق روستایی را پیاده‌سازی کنیم در دنیا هم نمونه‌های موفق از این تشکل ها وجود دارد.

وی افزود: پی دوم قیمت است بعد از این که محصول مشخص شد و ویژگی های اندازه، برند و بسته‌بندی که دو تا استراتژی معروف می‌شود مطرح کرد بسته به نوع کالا در رهبری هزینه استراتژی این که قیمت را شکلی پایین آورد که بتوان در بازار حرف اول را بزنیم که در مناطق روستایی چالش‌برانگیز است چون تولید انبوه ممکن نباشد راهکار دوم تمایز است.

این استاد دانشگاه افزود: این نوع نگاه تمایز استراتژی قیمت‌گذاری است و ارزش افزود بالا هم ایجاد می‌کند.

وی عنوان کرد: سومین پی کانال توزیع محصول است که کانال توزیع انواعی دارد و برخی در محیط روستایی هم کاملا قابل استفاده است که باز تشکلی می‌تواند کانال توزیع را هم ایجاد کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پی چهارم ترویج است که به شکل‌های مختلف می‌تواند پیاده‌سازی شوند که فروش شخصی، روابط عمومی، تبلیغات و پیشبرد و فروش است و در حال حاضر تبلیغات حرف اول را می‌زند و تبلیغ و ترویج ار عهده تولید کننده خرد برنمی‌آید اما پتاسیل برای تشکل وجود دارد. رتبه دوم پیشبرد فروش مثل نمایشگاه است که تولید کننده خرد خیلی جایی ندارد اما تشکل خیلی کمک کننده است.  . فروش شخصی هم شاید در مناطق روستایی خیل جایگاهی نداشته باشد و روابط عمومی هم باز در تشکل‌ها مفید واقع خواهد شد.

 

پیاده‌سازی آیتم‌های آمیخته بازاریابی در مناطق روستایی نیازمند تشکل است

این استاد دانشگاه در جمع‌بندی با توجه به چهار پی، اظهار کرد: این موارد قابل پیاده‌سازی و انجام در مناطق روستایی هست اما نیازمند تشکل است که تولید کنندگان خرد را تحت خود بگیرد و با ایجاد استراتژی بازاریابی مناسب به تولیدکنندگان کمک کند، پتانسل هست که باید با نهاد دانشگاه و اساتید همفکری و راه کار عملی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/