نشست تبیینی جشنواره علمی شهید چمران بسیح اساتید اصفهان؛

اولویت اول اصفهان در موضوع گردشگری زیست‌پذیر کردن و توسعه انسانی شهر است

رئیس اندیشکده گردشگری بسیج اساتید استان اصفهان در نشست‌ تخصصی دانشگاه حل مسئله با عنوان « نشست‌ علمی خبری ویژه تبیین جشنواره شهید چمران» ، با تاکید بر این که اولویت اول اصفهان در موضوع گردشگری زیست‌پذیر کردن و توسعه انسانی شهر است، گفت: تا وقتی این مشکل برطرف نشود و شهر برای شهروند زیست‌پذیر نشود هر برنامه‌ای بریزیم بدون نتیجه است شکست خورده است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، رئیس اندیشکده گردشگری بسیج اساتید استان اصفهان در نشست‌ تخصصی دانشگاه حل مسئله با عنوان « نشست‌ علمی خبری ویژه تبیین جشنواره شهید چمران» و آخرین مهلت ارسال آثار که به همت اندیشکده‌های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: اولویت اول اصفهان در موضوع گردشگری زیست‌پذیر کردن و توسعه انسانی شهر است.

گندمکار با تصریح این که از زمانی که اندیشکده تشکیل شد قرار بر این بود که بحث بررویکرد حل المسائلی باشد و نگاه انتقادی، اظهار کرد: مطالعات زیادی انجام دادیم و نتایج جالبی رسیدیم اولین نتیجه این بود که در دنیا در شهرهای گردش‌پذیر ابتدای امر نیامدند شهر را برای گردشگر قرار دهند ابتدا سعی و تلاش اول این بوده که شهر را برای شهروندان و ساکنین آن شهر قرار دهند، شهر زیست پذیرباشد که ما هم باید در سیاست گذاری به این سمت برویم.

وی افزود: همین طور با توجه به مباحث توسعه شهرهای گردش‌پذیر دنیا مبنای توسعه را انسان دیده‌اند و رفاه انسان در واقع توسعه انسانی توسعه اصلی و مقدم بر دیگر توسعه‌ها هست.

رئیس اندیشکده گردشگری بسیج اساتید استان اصفهان با تاکید براین که توسعه ای را توسعه پایدار می‌گوییم که سازگار با محیط زیست باشد و موجب ارتقای زندگی انسان بشود، اظهار کرد: متاسفانه در اصفهان چنین چیزی را نداشتیم اقداماتی که انجام شده برنامه‌هایی که بوده در دولتهای مختلف منجر به کاهش کیفیت زندگی شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: سیاستگذاری‌های پیش‌رو کشور برای  ۱۴۰۴ که ۲۰ میلیون گردشگر خارجی برای کشور داشته باشیم، که مبنای آن مطالعه، تحقیق و سند علمی صورت نگرفته بود.

گندمکار ادامه داد: مثلا مشخص نشده بود ۲۰ میلیون کدام گردشگر چرا که هیچ کشوری در دنیا این طوری نیست که هر کسی را بعنوان گردشگر بپذیرد، وقتی در موضوع گردشگر و گردشگری بحث می‌کنیم بحث درآمدزایی مهم است که برای ما این اتفاق نیفتاده و عدد مورد نظر برای افق ۱۴۰۴ به یک چهارم و یک پنجم هم نرسیدیم و نخواهیم رسید که این عدم موفقیت به بحث محیط زیست و خشکی زاینده رود و کاهش کیفیت شهر اصفهان هم برمی‌گردد.

وی افزود: گردشگر داخلی را هم از دست می‌دهیم و بدتر به تدریج داریم جمعیت نخبگان شهر (نخبگان علمی، نخبگان مالی، نخبگان عرصه تجارت و صنعت را هم از دست می دهیم که یا سودای مهاجرت دارند یا به شهرهای دیگر می‌روند.

 

وی تاکید کرد: پس اول باید به فکر این باشیم که شهر را برای شهروند زیست‌پذیر کنیم شهر توسعه انسانی پیدا کند، این را اصلا مبنا قرار ندادیم متاسفانه سیاستهایی که اجرا شد موجب این وضعیت زاینده رود شد و این وضعیت کیفیت هوا  که شاهد هستیم، برای گردشگر هم جاذبه گردشگری مهم است و اگر جاذبه باشد با توجه به آن زیر ساخت لازم فراهم کنیم  مثلا هتل جاذبه گردشگری نیست.

گندمکار اظهار کرد: نگاه ما با توجه به برنامه جامع گردشگری استان این بوده که ابتدا  به فکر شهر اصفهان باشیم و زیست پذیر کردن شهر اصفهان و  شهروندان.

رئیس اندیشکده گردشگری بسیج اساتید استان اصفهان مهمترین موضوع را احیای زاینده رود عنوان کرد و گفت: چون اگر  زاینده رود نباشد شهر را از دست دادیم یک تمدن بزرگ را از دست دادیم، همچنین خواسته ما باید حل مسئله کیفیت هوای شهر اصفهان باشد، در یک شهر زیست پذیر ابتدا شهروند خودمان از منافع آن بهره ور شود ماندگار بشود رقبت کند در شهر اصفهان سرمایه گذاری کند.

گندمکار عنوان کرد: شهر زیست پذیر امنیت و بازگشت برای سرمایه‌گذار  هم هست، سرمایه گذار شهر اصفهان را هم از دست  دادیم چون وعده ها برای حل مسائل اصفهان محقق نشدند.

گندمکار با اشاره به این که مباحثی که مسئولان  استان در خصوص گردشگری عنوان می‌کنند باید مبنای علمی و مطالعات دقیق باشد، گفت: وقتی شرایطی برای گردشگری در منطقه فراهم است و در ایران نمی‌توانیم جذب گردشگر داشته باشیم به این خاطر است که مسائل را جدی نگرفته‌ایم.

وی گفت: الان مهمترین مطالبه ما احیای زاینده و گاوخونی همزمان است و راهکارهایی مانند این که برخی بحث پمپاژ آب را مطرح می‌کنند اصلا قابل قبول نیست. همچنین رفع مشکل کیفیت هوای اصفهان مطالبه مهم هست هر دو هم شدنی هست تا این مشکل برطرف نشود و شهر برای شهروند زیست‌پذیر نشود هر برنامه‌ای بریزیم بدون نتیجه است شکست خورده است و  متاسفانه از این همه پتانسیل گردشگری که در اصفهان وجود دارد و تاریخی، طبیعی نمی توانیم بهره‌مند شویم و گردشگری سلامت که در گردشگری سلامت هم از رتبه دو سوم به هفتم هشتیم رسیدیم.

انتهای پیام/