عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:

بخشی از افزایش قیمت‌ها به خاطر ساختار تورم‌زای کشور اتفاق می‌افتد/حکمرانی ریال لازمه شفافیت اقتصاد کشور است

نماینده محترم مردم اصفهان و عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اقتصادی ایران با بیان این که بخشی از افزایش قیمت به خاطر ساختار تورم‌زای کشور اتفاق می‌افتد، گفت: حکمرانی ریال لازمه شفافیت اقتصاد کشور است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، نماینده محترم مردم اصفهان و عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه گفتگو و پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اقتصادی  ایران که به همت کانون بسیج اساتید شهید ابومهدی المهندس (دانشگاه صنعتی اصفهان) برگزار شد، با بیان این که بخشی از افزایش قیمت به خاطر ساختار تورم‌زای کشور اتفاق می‌افتد، گفت: حکمرانی ریال لازمه شفافیت اقتصاد کشور است.

مهدی طغیانی در جلسه شورای بسیج اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، با بیان این که قطعا هر چه که در مورد مباحث اقتصاد ایران صحبت و گفتگو کنیم جا دارد، گفت: اساتید دانشگاه در روشن کردن افکار دانشجویان و اثربخشی که در فضای دانشگاه دارند قطعا کمک کننده است ضمن این که فضای عمومی هم از جهت دانش یا فهم اقتصادی فضای خیلی بالایی نیست و خیلی نیاز داریم اساتید در این روشنگری‌ها کمک کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌ها و تورم و این که چه کارهایی در این رابطه امکان‌پذیر است، گفت: در مورد مباحث اقتصادی باید کار عمومی انجام شود و اساتید هم بتوانند روشن‌گری کنند.

طغیانی در ادامه اظهار کرد: اقتصاد کشور ما دو مشکل و فشار جدی روی آن است یکی فشار بیرونی تحریم‌هاست؛ مسئله بعدی که شاید از این اولی اهمیتش بیشتر است و یکی از دلایلی است که تحریم بیرونی هم موثر باشد ویژگی‌های اقتصاد ایران و مشکلات ساختاری آن است که این مشکلات ساختاری هم دهه‌هاست وجود داشته؛ شاید حداقل از زمانی که نفت ارزشمند شده نزدیک دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی که بخشی از بودجه دولت را تامین کرده دچار این مشکلات و معضلات هستیم.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: مشکلات دیگری هم هست که مشکلات وابستگی به نفت، نارسایی‌ها و مشکلات نظام مالیاتی، بودجه‌ریزی، مشکلات بانکی، صنعت و سیاست‌گذاری صنعت و نظام تولیدی در حوزه‌های مختلف مشکلاتی داشتیم که به فشار بیرونی و موثر‌تر شدن تحریم‌ها کمک کرده است.

وی سپس صنعت را مورد اشاره قرار داد و گفت: در بخش‌های مختلف عمده ماشین آلاتی ورداتی هستند و صاحب فناوری تولید نیستیم و اساسا به این فکر نکردیم که مثلا ما که در حوزه نفت و گاز ظرفیت داریم برویم سراغ تکنولوژی‌های بالادستی و صاحب این صنعت شویم و ما توسعه دهنده صنعت نفت و گاز دنیا باشیم.

طغیانی با بیان این که ساختارهای اصلی تولید وارداتی و این بلای بزرگی است، و در اینجا سراغ بانک، نظام مالیاتی و غیره نرفتم، عنوان کرد:  نظام بودجه‌ریزی هم مسئله ۷۰ من کاغذ است، از نظر علمی بودجه برش یکساله است.

وی سپس با اشاره به مسئله کرونا در کنار تحریم‌ها، بیان کرد: اینها مسائلی است که اداره کردن اقتصاد کشور را مشکل کرد. ارزی که از فروش نفت و  اغلب از صادرات مواد خام برای کالاهای اساسی اختصاص داده شد که مسئله عرضه و تقاضا و مسائلی دیگر بود. که به دنبال این مشکلات بر طبق دسته‌بندی کالاها از سال ۹۸ مبلغی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده شده این مبلغ هر ساله افزایش قابل توجهی داشته است.

وی، گفت: دولت برای کسر منابع ارزی ناچار باید برود سراغ صندوق توسعه ملی قرض بگیرد یعنی اگر دولت درآمد نداشته باشد باید سراغ صندوق توسعه ملی برود که کل درآمد نفتی کشور را کالای اساسی وارد کنیم یا این که برویم از ارز بازار صادر کننده بخریم به هر قیمتی مابه‌التفاوت هم جبران کنیم با ۴۲۰۰ بدهیم به وارد کنند.

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این که به دلیل شرایط جهانی هم قیمت رفته بالا هم نیاز ما به واردات بالاتر شده چون مثلا گندم تولیدی به میزان زیادی تابع وضعیت آب و هوایی است، بیان کرد: سال ۹۷ سیاست ارز ۴۲۰۰ را شروع کردیم. برای گوشت، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع، شیر همه اینها ارز ۴۲۰۰ کامل تامین شده اما افزایش چندبرابری قیمت‌ها هم اتفاق افتاده است.

طغیانی گفت: واقعیت این است که برخورد قطعا در نظارت و گران‌فروشی رعایت قواعد بازار باید انجام شود اما مشکل اینجاست که وقتی ارز تامین می‌شود از ابتدای تا آخر هدر رفت اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: ابتدای زنجیره وارد کننده است برای یکسال درآوردیم اگر ۴٫۵ میلیون تن گندم وارد کرده باشیم رقم قابل توجهی به جیب وارد کننده رفته است، اگر در ابتدای زنجیره مثلا ۴۰ وارد کنند باشد مرتب تکثیر هم می‌شود.

نماینده مردم اصفهان سپس نانوایی‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی آرد گونی ۴۰ کیاویی ۳۰ هزار تومان باشد لب مرز پاکستان ۸۰۰ هزار تومان و لب مرزعراق۹۰۰ هزار تومان است، چند هزار کیلومتر مرز زمینی و آبی هم داریم.

 

بخشی از افزایش قیمت‌ها به خاطر ساختار تورم‌زای کشور اتفاق می‌افتد

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که حدود ۳۰ درصد ارز هدر رفت است، گفت: واقعیت این است که بخشی از افزایش قیمت افزایشی است که به خاطر ساختار تورم‌زای کشور اتفاق می‌افتد یعنی یک ظرفیت و پتانسل افزایش قیمت داریم که هیچ ربطی به ارز ۴۲۰۰ تومان ندارد، امسال خیلی هنر می‌کردیم با تدابیری هم که دولت برای کاهش خلق پول داشت،  اگر ارز ۴۲۰۰ هم حذف نمی‌شد پیش‌بینی میانگین تورم همچنان وجود داشت.

 

اقتصاد ایران یک کسری بودجه ذاتی پیدا کرده است

طغیانی گفت: اقتصاد ایران یک کسری بودجه ذاتی پیدا کرده دخل ما نسبت به خرج ما کم است امسال دخل ما درآمدهای مالیاتی، حقوق گمرکی، حقوق دولتی که از واردات می‌گیریم که دخل پایدار است، نفت هم دخل ناپایدار است.

 

دولت باید نظام مالیاتی را درست کند یا خرجش را مدیریت کند

وی گفت: دولت باید دخلش را بالا ببرد نظام مالیاتی را درست کند یا خرجش را مدیریت کند، خدماتی که ما داریم در کشور می‌دهیم  و مردم هیچ رضایتی ندارند چند برابر هزینه‌ای است که دارد خارج از دولت می‌شود.

 

برای تامین کسری بودجه یک سیکل قرض ایجاد شده و سال به سال بزرگتر می‌شود

وی گفت: برای تامین کسری بودجه یک سیکل قرض ایجاد شده و سال به سال بزرگتر می‌شود، اینها مشکلات ساختاری است ربطی هم به تحریم ندارد، اگر  تحریم نبود نفت را می‌فروختیم و فکر می‌کردیم اوضاع خوب است.

طغیانی با بیان این که اگر زیر ساخت تورمی را کنار بگذاریم شوک قیمتی در برخی کالاها مثلا مسکن بازار سودا‌گری است، گفت: چرا که در سال‌های اخیر به اندازه نیمی از ازدواج‌ها پروانه جدید ساخت صادر می‌شود اما سوداگری به نیم دیگر اضافه است.

وی گفت: راهکار این است که همدلانه اقتصاد کشور را با همراهی و همدلی مردم پیگیری کنیم و یک زمان هم بگذاریم یک سری پروژه برای اصلاح ساختار کشور داریم، اما این که راهکار داده شود همیشه به تاخیر می‌اندازیم مثلا ارز ۴۲۰۰ را ادامه دهیم مابه التفاوت ارز را تامین می‌کنیم کسری تورم هم بیخیال.

 

مشکل مالیاتی یک بحث جدی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان این که بحث نظام یارانه‌ای هم از مشکلات است، ادامه داد: همچنین مشکل مالیاتی یک بحث جدی است این که چه کسی در اقتصاد ما نقش بازی می‌کند اگر بخواهیم بدانیم باید سازو کار را فراهم کنیم کار پیچیده‌ای هم نیست عنوان آن را در مجلس گذاشتیم «حکمرانی ریال».

 

حکمرانی ریال لازمه شفافیت اقتصاد کشور است/ ۹۵درصد جمعیت کشور با حکمرانی ریال هیچ مشکلی نخواهند داشت

وی تصریح کرد: حکمرانی ریال لازمه شفافیت اقتصاد کشور است تک تک تراکنش‌هایی که در اقتصاد کشور انجام می‌شود که ۹۵ درصد جمعیت کشور با حکمرانی ریال هیچ مشکلی نخواهند داشت، همیشه مردم می‌نالند چرا برخی افراد با وجود شرایط مالی عالی مشمول یارانه هم می‌شوند.

 

حکمرانی ریال را قانون می‌کنیم و بلافاصله بعد مالیات بر مجموع درآمد مثل همه دنیا

عضو کمسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد: حکمرانی ریال را قانون می‌کنیم یک و نیم تا دوسال دیگر و بلافاصله بعد مالیات بر مجموع درآمد همانطور که در همه دنیا هست که تک تک افراد باید مالیات بدهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما تا اینجا نرسیم قاچاق، روابط مالی ناصحیح، رانت و رانت خواری در اقتصاد کشور حل و فصل نیست کسی که قاچاق آرد یا  قاچاق هر چیزی می‌کند یا باید سرباز بگذاریم یا باید نقل و انتقالات مالی کنترل شود الان هیچ کدام نیست در هیچ جای دنیا هم در تمام مرزها آدم نمی‌گذارند در نقل و انتقالات مالی کنترل می‌شوند.

طغیانی در خصوص این سوال که در حکمرانی ریال مسئله رمز ارزها چگونه خواهد بود، گفت: مبادله رمز ارز یک روی سکه ریال است در مورد همین هم فاکتور الکترونیکی ثبت می‌کنند این گونه نیست که رمز ارزها کل نظام مالی کشورها را دور زده باشد.

انتهای پیام/