حجت السلام والمسلمین دکتر احمد لقمانی؛

تبیین اصلی‌ترین عوامل «آرامش تمام عیار در زندگی»/انسان با روح متعالی نیازی به تن‌آرای و تن نمایی ندارد

حجت السلام والمسلمین دکتر احمد لقمانی کارشناس برنامه "سمت خدا" در نشست تخصصی جهاد تبیین «آرامش تمام عیار در زندگی» ضمن تبیین اصلی‌ترین عوامل «آرامش تمام عیار در زندگی» بر این که روح را باید که آرایش کنیم تا کنار جسم آرامش کنیم تاکشد کرد و گفت: انسان با روح متعالی نیازی به تن‌آرای و تن نمایی و تن تراشی ندارد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت السلام والمسلمین دکتر احمد لقمانی کارشناس برنامه “سمت خدا” در نشست تخصصی جهاد تبیین «آرامش تمام عیار در زندگی» به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر و نجف‌آباد با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان سه‌ شنبه اول شهریور ماه برگزار شد، گفت: «خودارزشمندی» عامل اول آرامش پایدار بدون تعارف، ابدی و همیشگی در زندگی مُسَکِن ۸۰ ساله است.

 

حجت السلام لقمانی در آغاز به عنوان این نشست اشاره و با بیان این که «آرامش تمام عیار در زندگی»  موضوعی است که از سه سالگی تا  صد و سه سالگی و بیشتر مورد نیاز هر سنی و هر سوادی و هر تحصیلاتی هست  با هر عقیده‌ای، شهادت سیدالساجدین امام زین العابدین (ع)  را تسلیت گفت و  اظهار کرد: دعای هفتم صحیفه سجادیه یک جمله‌ای دارد که دقیقا موتبط با بحث ماست وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، این جمله را در قنوت نمازها و سجده‌ها همه بگویید.

وی ادامه داد:  گاهی هم و غم خدایی ناکرده سلطه می‌شود بر قلب و وجود ما در زندگی خوش نیستیم و شاد نیستیم خدا نکند کسی ۷۰ سال گوشه زندان زندگی خلائی و تاریکی باشد.

حجت السلام لقمانی  ادامه داد: بنام زندگی هر لحظه مردن بجای آب و نان، خونابه خوردن بهای زندگی زین بیشتر بود. اگر یک دیده صاحب نظر بود. وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک؛ خدایا از بین ببر بشکن سلطه غم هم درگیری ذهنی را، دل آشوبی، دلگیری و درگیرها را با لطف و کَرَمَت. گاهی کسانی را سراغ داریم از امور زندگی مولتی میلیارد صاحب برج و قصر و ویلا و چه و چه اما ته ته دل او شاد نیست.

لقمانی عنوان کرد: در جمله‌ای از زیارت دعای ابوحمزه امام سجاد (ع) ۱۲ عامل را برای رسیدن به آرامش بیان کرده که چقدر زیبا لازم نیست ساعت‌ها سخنی را گوش دهیم اللهم انی اسئلک …

وی «آرامش تمام عیار در زندگی»  را موضوعی بسیار ضروری برای همه ما دانست و با بیان این که بر اساس آماری که داریم از هر سه خانواده یک خانواده زندگی می‌کند بعضی‌ها می‌گویند از هر دو خانواده یک خانواده طلاق عاطفی دارند یعنی زنده هستند ولی زندگی خیر، زندمانی است نه زندگانی این خیلی تفاوت است.

 

چیزهایی که باعث آشوبه خاطر می‌شود از خودمان دور کنیم/کانال بهشت بینش را صبح به صبح چک کنیم

کارشناس برنامه “سمت خدا” ادامه داد: عوامل آرامش در زندگی را امام سجاد علیه السلام اول می‌فرمایند دوری از هم  و غم، گرفتگی، دل شوری خدایی ناکرده آشوبه خاطر در زندگی همه باید چیزهایی که باعث آشوبه خاطر می‌شود از خودمان دور کنیم زندگی ذهن ما را درگیر می‌کند یک سلسله نکاتی بیان می‌کنم بعد انشاالله یادداشت می‌کنید کانالی هم هست به نام بهشت بینش از این جنس صحبت‌هاست صبح به صبح دودقیقه‌ای بارگذاری می‌شود ایتا، سروش، واتساپ تلگرام اینستا می‌توانند وارد بشوند  صبح به صبح مخصوصا برای جوانان.

 

روح را باید که آرایش کنیم تا کنار جسم آرامش کنیم/ «خودارزشمندی» عامل اول آرامش پایدار در زندگی و مُسَکِن ۸۰ ساله است

 

وی در خصوص مطالی که عنوان کرد  این شعر خیلی زیبا را بیان داشت: «روح را باید که آرایش کنیم تا کنار جسم آرامش کنیم مهربانی تا به ما تعلیم شد بوسه بر لب‌های ما تقدیم شد»  روح را باید آرامش کنیم  وقتی که در درون احساس  صلح و آرامش کردیم در بیرون با همه در صلح و آشتی خواهیم بود دیدید برخی صبح به صبح سلام می‌کنید سلام به‌به چه صبح زیبای آنچنان انرژی آنچنان زیبایی می‌افشانند آنچنان به واژه‌ها شکر می‌پاشند بعضی‌ها نه اصلا جواب نمی‌دهند روح را باید آرایش کنیم اولین عامل آرامش در زندگی من و شما تمام عیار بی پایان مُسُکِن ۸۰ ساله خودارزشمندی در زندگی است.

 

بهترین هدیه‌ای که پدر و مادر به فرزندشان می‌دهند؛ تو حیف هستی به هر قیمتی زندگی کنی باید قیمتی زندگی کنی

کارشناس برنامه “سمت خدا”  گفت:  بهترین هدیه‌ای که پدر و مادر به فرزندشان می‌دهند؛ عزیزم تو حیف هستی ۵ ساعت ۶ ساعت ۷ ساعت سرت توی گوشی باشد تو حیف هستی به هر قیمتی زندگی کنی باید قیمتی زندگی کنی. وقتی انسان ارزش خود را یافت به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام دنیا برای او  اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَکمْ  می‌شود.

 

فهم آبست و وجود تن سبو   چون سبو بشکست ریزد آب ازو

وی با بیان این که به تعبیر مرحوم شیخ بهایی ۵ دوره در قرآن بیان شده، به این که بعضی‌ها مدرک ندارند ولی درک دارند اشاره کرد و  با بیان داستانی در این خصوص، افزود:  فهم آبست و وجود تن سبو  چون سبو بشکست ریزد آب ازو آنچه می‌گویم به قدر فهم توست مُردَم اندر حســـــرت فهـم درست.

 

خود ارزشمندی اولین عامل آرامش پایدار است/ کسانی که روح متعالی دارند هیچ نیازی به تن‌آرایی و تن‌نمایی ندارند

لقمانی با تاکید بر موضوع مهم خود ارزشمندی،  به این جمله شهد مطهری  که کسانی که روح متعالی دارند از نظر روانی و روحی شخصیت  عالی دارند و هیچ نیازی به تن آرایی و تن نمایی و تن تراشی ندارند اشاره کرد و گفت: جان مطلب این که عزیزانی هستند در عرصه‌های مختلف دانشگاه تدریس دارند در علوم و فنون مختلف مشغول هستند فوق تخصص خیلی والا زندگی می‌کنند و باور دارند وقتی پوشیده‌ام هیچ  نیازی ندارم دیگران تاییدم کنند.

 

«روح را باید که آرایش کنیم تا کنار جسم آرامش کنیم مهربانی تا به ما تعلیم شد بوسه بر لب‌های ما تقدیم شد»

 

وی در ادامه با بیان این که وقتی این نگاه نورانی را پیدا کنیم میلیمتری زندگی می‌کنیم این آرامش و تمام آرامش‌هاست، توضیح داد: میلیمتری یعن  این که روایت داریم وقتی «الحمدالله» خدا را سپاس می‌گویم همانطور که شایسه سپاسگزاری است که چند دهم ثانیه زمان می‌برد فرشته‌ای که روی شانه راست ماست سر به آسمان می‌برد خدایا چقدر ثواب بنویسیم خطاب می‌شود  فقط بگویید چقدر زمان بوده تمام ثواب‌ها را باید خودم بدهم شما نمی‌توانید محاسبه کنید.

.

اینقدر ما قیمتی هستیم که با یک سبحان‌الله از زمین تا آسمان پر می‌شود

لقمانی  در ادامه با تاکید بر این که یعنی اینقدر ما قیمتی هستیم که با یک سبحان‌الله از زمین تا آسمان پر می‌شود، افزود: همچنین زیباترین حس یک سجده  این است که در گوش زمین پچ پچ کنیم در آسمان صدایت شنیده می‌شود، که امام خمینی (ره) در این زمینه آورده است:

گر تو آدم زاده هستی عَلَّم اَلاَسما چه شد‏

‏«قابَ قَوْسَینت» کُجا رفته است «أَوْ أَدْنی» چه شد‏

‏بر فراز دار فریاد «أَنَا الحَق» میزنی‏  ‏مُدّعیِّ حق طلب! اِنیَّت و اِنّا چه شد‏

‏صوفی صافی اگر هستی بکن این خِرقه را‏  ‏دَم زدن از خویشتن با بوق و با کرنا چه شد‏

 

معرفت  و شناخت و قیمتی زندگی کردن است

 

وی با بیان که توجه داشته باشیم هر پوشش، گویش، جاهایی، دیدنی، شنیدنی، نه من قیمتی هستم، به این بیت که می‌توان رفت به یک چشم پریدن تا مصر بوی پیراهن اگر قافله سالار شود گفت: بوی پیراهن معرفت  و شناخت و قیمتی زندگی کردن است.

 

فهم آبست و وجود تن سبو  چون سبو بشکست ریزد آب ازو آنچه می‌گویم به قدر فهم توست مُردم اندر حســـــرت فهـم درست

لقمانی با تاکید بر این که توصیه فضلا و بزرگان  است  که بفهمید در زندگی چه می‌کنید، افزود: اگر کسی اهل فهم و درک و دریافت و درایت نباشد مثل قطاری است که از ریل خارج شده است  با سرعت می‌رود اما به جایی نمی‌رسد گاهی انسان ۶۰ سال ۷۰ سال فقط می‌دود ملک روی ملک، سکه روی سکه، دلار روی دلار چشم باز می‌کند در آخرین لحظات زندگی هیچ کس آرزو نمی‌کند ای کاش بیشتر ثروت، مقام و قدرت جمع کرده بودم همه می‌گویند ای کاش بیشتر مهربانی کرده بودم با خودم قدر و قیمت عمر را می‌دانستم.

 

کارشناس برنامه “سمت خدا” در ادامه با اشاره به این که  امام سجاد«سلام‌الله‌علیه» در دعایی که به نام دعای مکارم الاخلاق مشهور شده، می فرماید: خدایا! مرا تا وقتى زنده بدار که عمرم در طاعت تو به کار می‌رود، و اگر قرار است عمر من چراگاه شیطان شود، جانم را بستان، قبل از آنکه مورد خشم و غضب تو باشم، افزود: لقمان در میان حکومت و حکمت مخیّر گشته و حکمت را انتخاب کرده است.

 

وی  با اشاره به این که عمر سرمایه است  بر روحیه کمک و مهربانی تاکید کرد و گفت: اگر این روحیه نباشد، گوسفندی می‌شود که در مرتعی سرسبز می‌خورد فربه شدن و همین  فربه شدن بلای جانش می‌شود و او را به کشتن می‌دهد، بنابراین انسان بودن و انسانیت و بندگی اهمیت دارد چرا که روزی فرار می‌رسد برای افرادی که در دنیا زمین روی زمین گذاشتند و خریدند می‌گویند ای کاش برای امروزمان قطعه‌ای آسمان خریده بودیم.

 

لقمانی ادامه داد: اولین عامل آرامش پایدار و تمام عیار در زندگی خودارزشمندی است و شناخت خویشتن مفیدترین معرفت‌ها و داریی‌هاست.

 

وی با بیان این که امام باقر علیه السلام هم می‌فرماید یا دانا باشید یا پیرو دانایی تاکید کرد: هر روز را با یک موعظه و حکمت  باید آغاز کرد.

 

کارشناس برنامه “سمت خدا”   سپس  با اشاره به فرموده امام باقر علیه السلام در خصوص سرگرمی انسان مومن کسی که با آسمان  در ارتباط است وصل به آسمان است، گفت: سرگرمی مومن سه چیز است لَهْوُ اَلْمُؤْمِنِ فِي ثَلاَثَةِ أَشْيَاءَ اَلتَّمَتُّعِ بِالنِّسَاءِ وَ مُفَاكَهَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلصَّلاَةِ بِاللَّيْلِ.

 

وی در ادامه با  توصیه به سحرخیزی به این که هر کس سحر ندارد از خود خبرندارد اشاره کرد و افزود:  سحر حدود ۲۰ ویژگی دارد آرامش زبان، دچار تلاطم نشدن، رزق مادی و معنوی، محبوبیت در قلوب و …

 

لقمانی سپس سحرها ولو یک ربع مانده به اذان بیدار شدن توصیه می‌شود، گفت: مثلث شخصیت مومن در گام اول خود ارشمندی رسیدن به آرامش  تمام و تمام آرامش است،  در بُعد الهی نماز شب، در بُعد خانوادگی شاد بودن، گیر ندادن و گیرها را برطرف کردن و در بُعد اجتماعی متبسم بودن و شوخ طبعی در خانه و بازی با کودکان است و می‌توان با خلق خوش دیوانه را فرزانه کرد  می‌توان فرزانه را دیوانه جانانه کرد می‌توان مانوس بود. انسان تو از انس آمدی سینه بی انس را شیطان درونش لانه کرد، گفت: عامل اول آرامش پایدار بدون تعارف ابدی و همیشگی در زندگی مُسکن ۸۰ ساله اولین عامل خودارزشمندی است.

 

وی تاکید کرد: هر از گاهی من و شما باید یک مروری شخصیتی داشتبه باشیم خداوند فرصت داده که شب‌ها جمعه‌، محرم و سفر و ماه رمضان مرتب مروری بکنیم داشته ها و نداشته‌هایمان.

 

لقمانی ادامه داد: دوسوم بیماران جسمانی و بیماران عصبی کسانی هستند که  فقط به نداشته‌ها فکر می‌کنند داشته را نمی‌بینند در حالی که خوشبخت‌ترین افراد کسانی هستند که مشکل دارند اما با مشکلاتشان مشکل ندارند.

 

کارشناس برنامه “سمت خدا”  در پایان گفت: اگر در درون احساس صلح و آرامش کنیم در بیرون همه در صلح و آرامش خواهد بود اینها حکمت و هدایت است و به انسان ارزش می‌دهد که بعضی‌ها ارزششان یک تنه زدن، شکستن یک لیوان و   یک خط رو ماشین است اما بعضی‌ها داغ فرزند را …

انتهای پیام/