رئیس سازمان بسیج اساتید کشور نقش بسیج اساتید در جنگ شناختی دشمنان علیه ایران را تبیین کرد.

تبیین نقش بسیج اساتید در جنگ شناختی

محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در سومین نشست معاونین تربیت و آموزش بسیج اساتید که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار داشت: معاونین و مسئولین  آموزش کانون‌های بسیج اساتید، خالصانه در راستای تحقق منویات و آرمانهای مقام معظم رهبری گام بر می دارند.

وی گفت: مسئله آموزش مسئله‌ای مهم و اساسی است. آموزش در هر جامعه‌ای از جمله ارکان مهم توسعه و پیشرفت آن جامعه است. اهمیت این موضوع تا آنجاست که مقام معظم رهبری آموزش را موتور محرک و پیشران توسعه کشور دانسته‌اند.

مردانی در ادامه با اشاره به برخی روایات و احادیث بزرگان دین، افزود: امام صادق (ع)  فرمودند “هر کسی به خاطر خدا دانش افزاید و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد از او در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد می شود، زیرا برای خدا آموخت و عمل کرد و آموزش داد.” البته باید توجه داشت که آموختن در کنار عمل کفایت خواهد کرد.

وی افزود: برای توسعه منابع انسانی، آموزش مسئله‌ای اساسی است. البته آنچه از آموزش در سازمان بسیج اساتید مدنظر است، ناظر بر توانمندسازی و آموزش استادان بسیجی است، ولیکن اهداف ما فراتر از این حد است و امید داریم برکات آن با توجه به جایگاه ویژه اساتید دانشگاه، به سایر اقشار نیز برسد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه، ضمن تاکید بر تلاش دشمنان در جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی اظهار کرد: با توجه به  تحولات سریع جامعه و جنگ شناختی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، هدف ما دانش افزایی و توانمندسازی استادان دانشگاه در مواجهه با این جنگ است. در فضای کنونی با وجود هجوم فرهنگی دشمن، مسئولیت بسیج اساتید مجهزکردن استادان به سلاح روشنگری و اهتمام به تحقق آرمان های انقلاب و نظام است.

مردانی افزود: در درجه اول باید استادان دانشگاه خود را در قالب برنامه های آموزشی مجهز کنند و با رصد جریانات اولویت های آموزشی لازم را برای مجموعه آموزش عالی مطرح نمایند. البته در این مسیر تنها نباید به بسیج اساتید نگریسته شود، باید ماموریت آن مدنظر قرار گیرد. و این ماموریت صیانت از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است.

مردانی همچنین از تاکید امامین انقلاب بر تشکیل بسیج جهان اسلام سخن گفت و ماموریت بسیج اساتید را علاوه بر صیانت از انقلاب اسلامی است، صدور پیام انقلاب اسلامی به سراسر جهان اسلام و دفاع از مستضعفین در حوزه های اعتقادی که اسلام معرفی نموده و گفت: باید به آموزش در بسیج اساتید با این دید نگریست و با ایجاد یک شبکه سراسری، اولا برای دانش افزایی و توانمندسازی اساتید به لحاظ مهارتی، دانشی، بصیرتی و معرفتی برنامه ارائه کرد تا دانش آنان در این زمینه ها به روز شود.

وی افزود: ثانیا از طریق ایجاد شبکه ارتباطی میان اساتید، و قرار  دادن آموزش های تربیتی و معرفتی لازم در سامانه ای مشخص و ایجاد بانک مفاهیم و مطالب در کنار مباحث علمی، بحث های حوزه معرفتی را برای استادان مطرح نمود تا علاوه بر دانش در حوزه علوم دانشگاهی، استادان از مباحث اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی بهره مند گردند و بتوانند وظیفه خود را به عنوان الگویی برای دانشجویان خود، هم در  مباحث علمی و هم معرفتی انجام دهند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: وقتی استاد فیزیک، شیمی، ریاضی و… از مباحث معرفتی سخن گوید، اثر  آن به مراتب بر دانشجو از صحبت استاد گروه معارف یا حتی یک روحانی یا کسی که وظیفه اش تبلیغ دین است بیشتر است. تکرار مفاهیم با ارزش در ملکه شدن مطالب در ذهن دانشجو موثر است.

وی گفت: آموزش در بسیج اساتید باید با این افق نگریسته شود. چرا که در نظام استاد شاگردی پذیرش دانشجو از استاد بیشتر از هر فرد دیگری است و لذا باید در این رابطه آموزش‌های تخصصی تعریف و شبکه هادیان تخصصی ایجاد گردد. این تلاش‌ها باید به تربیت استاد تراز انقلاب اسلامی که برای نظام و انقلاب از همه وجودش سرمایه‌گذاری کند منجر گردیده و در نهایت به تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی بینجامد. دانشجوی ترازی که کارگزار و مدیر آینده کشور است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به آنکه افق پیش رو در بحث آموزش ممکن است از نظر برخی استادان دغدغه مند ناممکن به نظر آید، افزود: تحقق این هدف نیازمند فراهم ساختن بخش های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ایجاد شبکه ای منسجم است. باید توجه کرد که امروز در دانشگاه برخی اساتید در پاسخگویی به شبهات اطلاعات و شناخت کمی دارند و دشمن در جنگ شناختی و روانی خویش از همین نقص استفاده کرده و با ایجاد شبهه، در نگرش افراد ایجاد تغییر می کند. بنابراین باید با آموزش، استادان بسیجی به این مباحث تسلط یافته و شبهات را رفع کنند.

وی افزود: اولویت‌های سازمان در این مباحث از طریق معاونت آموزش و تربیت سازمان مطرح خواهد شد و با کمک استادان دانشگاه و استفاده از توانمندی و ظرفیت اعضای هیات علمی، نیازسنجی های لازم صورت خواهد گرفت و می‌توان بر اساس نیازها، برنامه‌های آموزشی را در افق بلند‌مدت مطرح کرد.

مردانی تاکید کرد: از دیگر برنامه های این معاونت، آموزش برای تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی است. دانشگاهیان به صورت بالقوه زمینه‌ها و بسترهای لازم را دارند تا در جایگاه‌های مدیریتی قرار گرفته، ایفای نقش کنند. این ظرفیت اگر با آموزش‌های خاص حکمرانی و از طریق شرکت استادان  متعهد دانشگاهی در دوره های حکمرانی همراه شود، با تقویت مهارت های تخصصی، زمینه ساز معرفی حکمرانان انقلابی به دستگاه های اجرایی خواهد شد.