یک استاد بسیجی اعلام کرد:

تحقق شعار سال با یک اقدام جهادی در مدیریت مزارع دانشگاه صنعتی اصفهان

حمیدرضا عشقی‌زاده از اساتید بسیجی و دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان از تحقق شعار سال با یک اقدام جهادی در مدیریت مزارع دانشگاه صنعتی اصفهان با اجرای تناوب کشت جو علوفه‌ای- ذرت علوفه‌ای و نیز کاشت گندم در 100 هکتار از اراضی بخش خصوصی میمه با بازدهی قابل توجه خبرداد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حمیدرضا عشقی‌زاده دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی، دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان از یک فعالیت جهادی در مدیریت مزارع دانشگاه صنعتی اصفهان جهت تامین علوفه مورد نیاز واحد دامداری دانشگاه خبر داد و گفت: در این اقدام در ۱۰۰ هکتار از اراضی بخش خصوصی منطقه میمه تناوب کشت جو علوفه‌ای- ذرت علوفه‌ای و نیز کاشت گندم پیاده‌سازی شد، این امر با توجه به طول فصل رشد کوتاه منطقه حائز اهمیت می‌باشد و تحت این شرایط گیاه جو در اواخر اردیبهشت‌ماه برداشت و بلافاصله امکان کاشت هیبریدهای دیررس ذرت وجود خواهد داشت که این موضوع بر بازدهی تولید نقش به سزایی دارد. حداکثر تلاش باید صورت گیرد که تا پیش از ۲۵ خردادماه اولین آبیاری انجام شود.

این استاد بسیجی با بیان این که این فعالیت جهادی در مدیریت مزارع دانشگاه صنعتی اصفهان در راستای تحقق شعار سال و فرامین رهبر فرزانه انقلاب آغاز شده است، اعلام کرد: بر همین اساس در سال جاری مدیریت مزارع دانشگاه صنعتی اصفهان ظرفیت‌ها علمی و دستاوردهای دانش‌بنیان خود را وارد میدان کرد و در این رابطه ۱۰۰ هکتار از اراضی بخش خصوصی در منطقه میمه اجاره و به‌صورت کاملا علمی و دانش بنیان تناوب کشت جو علوفه‌ای- ذرت علوفه‌ای و نیز کاشت گندم را اجرایی کردیم.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص ظرفیت‌های علمی و بکارگیری دستاوردهای دانش‌بنیان در اجرای این طرح، تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های خاص کاشت ذرت در این مزرعه، کاشت با فاصله ۱۴۰ سانتی‌متری، نوارهای آبیاری قطره‌ای به صورت دو طرفه در یک خاک کاملا شنی، ساخت و استفاده از کود آلی مایع با کیفیت بالا، بهره‌گیری از پهپاد جهت تغذیه برگی گیاهان در انتهای فصل رشد گیاه و مواردی دیگر با اهمیت ویژه می‌باشد.

وی با تصریح این که این اقدام با همیاری هیات رئیسه دانشگاه و نیز برخی از همکاران دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده است، بیان کرد: این اقدام صرف نظر از داشتن بازدهی اقتصادی قابل توجه، تحولی در کشاورزی منطقه ایجاد خواهد نمود چرا که با توجه به کیفیت نه چندان مطلوب خاک این مزرعه، با درایت، کاردانی و مدیریت مطلوب و نیز دلسوزی و حرکت جهادی برخی از نیروهای دانشگاه، چنین بازدهی حاصل شد که در آن منطقه تاکنون سابقه نداشته است.

دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان توضیح داد: در منطقه‌ای با این شرایط کشت جو و ذرت علوفه‌ای با یکنواختی در سرتاسر مزرعه، طول قابل توجه ذرت‌های کشت شده که به حدود ۳ متر نیز می‌رسد، به‌وجود آمد.

وی تصریح کرد: با توجه به وزش بادهای شدید در این منطقه بدون شک روش مناسب آبیاری برای کاشت محصولات زراعی آبیاری نواری قطره‌ای می‌باشد، همچنین بهبود فقر شدید ماده آلی خاک‌های این منطقه جهت دستیابی به عملکردهای بالا بایستی مورد توجه ویژه قرار گیرد. به علاوه استفاده از روش‌های زیست‌سازگار جهت کاهش خسارت پرندگانی مثل چکاوک در مرحله سبز شدن و استقرار بوته ضرورتی قابل توجه دارد.

عشقی زاده در خصوص این پرسش که آیا امکان توسعه این تجربه علمی اجرایی برای سایر مناطق وجود دارد، گفت: قطعا در صورت حمایت‌های لازم امکان توسعه سطع زیر کشت و تامین بخشی از علوفه مورد نیاز واحدهای دامداری استان از این منطقه فراهم خواهد بود.

انتهای پیام/