دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاههای پیام نور کشور در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین بسیج اساتید استان اصفهان؛

جنگ شناختی رگباری است، افراد تسلیم فضای مجازی و روایت جعلی می‌شوند/ نرسیدن دشمن به نتیجه مطلوب در جنگ ترکیبی

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاههای پیام نور کشور در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که جنگ شناختی رگباری است و افراد تسلیم فضای مجازی و روایت جعلی می‌شوند، گفت: در جنگ ترکیبی دشمن به نتیجه مطلوب خودش نرسید که دستیابی به برجام 1 تا 7 بود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، بیژن شمس دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاههای پیام نور کشور در دومین دوره تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان که با همکاری ستاد جهاد تبیین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که اثرگذاری جنگ شناختی رگباری است و افراد تسلیم فضای مجازی و روایت جعلی می‌شوند، گفت: در جنگ ترکیبی دشمن به نتیجه مطلوب خودش نرسیده است؛ در جنگ شناختی مطلوب امریکایی‌ها از طریق جنگ ترکیبی دستیابی به برجام ۱ تا ۷ بود.

 

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که موضوع بحث جنگ شناختی و ترکیبی بررسی می‌شود،  اظهار کرد:  اما برای این که مفهوم جنگ شناختی و ترکیبی داشته باشیم لازم است که  مقدمه‌ای از جنگ نرم را اشاره کنیم.

وی ادامه داد: جنگ نرم بعنوان تغییر ماهیت برخورد و تقابل فرهنگی در عرصه‌های مختلف جنگ نرم گفته می‌شود و بطور کلی در یک جمله کوتاه تغییر باورهای اعتقادی و ترجیح‌های هر انسان می‌شود جنگ نرم؛ یعنی بدون این که مخاصمه‌ای و رویاروی مستقیمی در کار باشد روی باورها، اعتقادات، ترجیح‌ها و فرهنگ یک جامعه که منجر به تغییر سبک زندگی و تغییر سبک اقتصادی و سیاسی در جامعه می‌شود.

شمس افزود: جنگ نرم هم مانند جنگ سخت و نیمه سخت دارای ابزاری است، ابزار جنگ نرم رسانه است که بعد از جنگ جهانی دوم اولین جلسه در پنتاگون صورت گرفت، بعد از آن در دانشگاه هاروارد امریکا اساتید روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و اساتید مختلف حوزه رسانه دور هم جمع شدند و طراحی جدیدی برای اثرگذاری روی جامعه جهانی گذاشتند بخصوص کشورهای هدف خودشان.

وی در خصوص تاریخچه و علل ایجاد این جنگ ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم یک احساس تنفری نسبت به کشور امریکا با توجه به  فجایعی که در هیروشیما و ناکازاکی و یا در کشورهای دیگر ایجاد کرده بود افتاد بطوری که ژاپنی‌ها کفش چوبی خودشان را می‌پوشیدند که کفش‌های امریکا را استفاده نکنند.

شمس بیان کرد: اساتید دانشگاه‌ها و در اصل گروه‌های نظامی در امریکا به این فکر افتادند که این تنفر مردم جهان نسبت به امریکا را جبران کنند و تبدیل به دوست داشتن باشد، از آنجایی که در زبان روانشناسی می‌تواند از طریق رسانه ابتدا الگوهای شکل گرفته در ذهن را تغییر و بعد الگوهای جدید را جایگزین کنند که یکی از این ابزارها سیستم عریض و طویل هالیوود بود که از طریق تولید فیلم‌ها با مضامین متفاوت تغییر ارزش‌گذاری را در طول تقریبا  ۷۰ تا ۸۰ سال پیش انجام داد. یکی دیگر از پازل‌ها ابررسانه‌های بزرگی بود که در دست برادران وارنر یا شرکت‌های تولید محتوا بزرگ بود.

وی بیان کرد: همچنین ابزارهای مکتوب هم تاثیرگذار بود از حدود سال ۱۹۸۰ تا قبل از سال ۲۰۰۰ اندیشمندان مختلفی در دنیا که به یک نقطه اوجی از لحاظ شهرت و علمی و جذب مخاطب رسیده بودند به آنها بصورت فرمایشی دستور داده شد که کتاب‌های را بنویسند مثلا کتاب پایان تاریخ، پایان فضیلت، پایان ائدولوژی و پایان تاریخ چند موضوع را به پایان رساندند این به معنا و مفهوم این است که در جنگ نرم از لحاظ ائدولوژی آنچه ائدولوژی در گذشته جهان وجود داشته باید در قبل از سال ۲۰۰۰ باید به پایان برسد و این ائدولوژی‌ها برای جامعه جهانی دیگر کارآمد نیستند یا تاریخ کهن هر کشوری است و سابقه آن بیش از سابقه بوجود آمدن امریکا  باشد باید از بین برود. یا پایان فضیلت ارزش‌های انسانی که در طول تاریخ انسان با آن زندگی می‌کرده باید از بین برود و ارزش‌های جدید جایگزین شود. این پایان‌ها صورت گرفت که از سال ۲۰۰۰ به بعد یک رویکرد جدیدی در جهان صورت بگیرد و بشر نیاز خودش را در لیبرال دمکراسی پیدا کند.

 

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاههای پیام نور کشور، افزود: البته بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی امریکایی‌ها اعلام کردند که ابرقدرت هستند و سبک زندگی و ائدولوژی و اقتصاد و سیاست آنها می‌تواند برای همه جهان الگو باشد و این الگوپذیری و الگو‌سازی می‌تواند از طریق رسانه مکتوب و غیر مکتوب و بخصوص رسانه‌های تصویری اتفاق بیفتد و تا حدودی هم اتفاق افتاد.البته فرید زکریا تحلیل‌گر سیاسی امریکایی می‌گوید امریکایی‌ها توجه به یک ائدولوژی قابل لمس دیرینه نداشتند و قبل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ائدولوژی  اسلامی توسط ایرانی‌ها به عرصه جهانی شکل گرفت.

 

وی عنوان کرد: امریکایی‌ها ابتدا تصورشان این بود که این با یک جنگ سه روزه توسط صدام از بین می‌رود بعد تصورشان این بود که این با فشار اقتصادی، تحریم و تهاجم فرهنگی این انقلاب اسلامی نمی‌تواند دوام بیاورد و تمام تلاش خودشان را در همه عرصه‌ها یکی پس از دیگری انجام دادند تا این انقلاب اسلامی این ائدولوژی جهانی این اسلام ناب را که تفاوت ماهوی دارد در طول ۱۴۰۰ سال گذشته با اسلام‌های کاذب که کشورهای مختلف دچار آن شده بودند، از بین ببرند.

 

 وضعیت فعلی ژاپن حاصل جنگ نرم و تغییر باورهاست

شمس گفت: رسانه به امریکایی‌ها کمک کرد تا بتوانند ائدولوژی‌ها و تمدن خودشان را جایگزین کند توانستند چهره دیگری از امریکا  برای حقوق بشر بسازند رسانه این توانایی را داشت که اقتصاد دیگری به غیر از اقتصاد زیر پوستی و اقتصاد پر از فساد را نشان جهانیان بدهد یک هژمونی بزرگ را نشان جهانیان بدهد و البته یک جاهایی هم موفقیت‌هایی کسب کرده بودند. این تغیر متد برای استعمار کشورهای مختلف که فرهنگ و باورهای آنها را تغییر دهد کما این که امروز در ژاپن که یک زمانی ۳۰۰ هزار کشته داده یا بیش از این خسارات را متحمل شده و هم پیمان امریکایی‌هاست و احساس می‌کند اگر پیمان‌نامه نظامی با امریکایی‌ها نبند توان زیستن و دفاع از همین سرمایه و تکنولوژی را ندارد این تغییر موضع که یک زمانی سامورایی بودند و در مقابل امپراطور ظالم خودشان از آن روستایی مظلوم دفاع می‌کردند امروز تغییر پیدا کرده که این تغییر حاصل جنگ نرم و تغییر باورهاست که مدت زمان زیادی هم طول می‌کشد تا این اتفاق بیفتد.

 

جنگ نرم در کشور ما در قالب شبیخون فرهنگی از طریق رسانه‌ها «جنگ ادراکی» اتفاق افتاد

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان، اظهار کرد: این جنگ نرم آرام آرام در کشور ما هم بعد هشت سال دفاع مقدس در قالب شبیخون فرهنگی از طریق رسانه‌ها و البته از طریق جنگ ادراکی هم صورت گرفت، جنگ ادراکی بر روی بعضی از مسئولین اثرگذار بود که درک  صحیحی از جنگ نرم نداشتند گاهی که موکدا در فرصت‌ها و جاهای مختلف رهبر معظم انقلاب تاکید می‌کردند که این تهاجم فرهنگی روی جامعه اثر می‌گذارد حتی ممکن بود اعتراض کنند که چنین چیزی نیست اما به مرور، زمان نشان داد که امریکایی‌ها دنبال اهداف پنهان و آشکار خودشان در  جنگ روانی جنگ نرم هستند و دنبال تغییر فرهنگ هستند.

 

وی افزود: در کنفرانس ۱۹۸۴ تلا آویو که دانشکده تاریخ تلاآوئو انجام می‌دهد ۳۰۰  اندیشمند اسلام شناس را در اسرائیل جمع می‌کنند و بیش از ۳۰  مقاله  تخصصی در مقابل اسلام را تهیه می‌کنند و نتیجه آنها این است که تا زمانی که فرهنگ شهادت (یعنی جنگ نرم بیشتر با فرهنگ ما رویارویی دارد) در بین مسلمانان شیعه ایرانی وجود دارد جایی برای تنفس رژیم صهیونیستی در جهان وجود ندارد این بیانیه‌ای بود که در کنفرانس ۱۹۸۴ صادر شد یعنی جنگ کاملا جنگ فرهنگی که این منجر به جنگ اقنتصادی هم می‌شود وقتی فرهنگ جامعه تغییر کند تفکر اقتصادی هم تغییر می‌کند وقتی فرهنگ یک جامعه منحط شود افکار و اندیشه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حکومت‌داری هم تغییر می‌کند.

 

شمس عنوان کرد: دشمن به شکل‌های مختلفی دنبال تغییر فرهنگ است فرهنگ را می‌خواهد تغییر دهد تغییر باورها است یعنی وقتی خواستند از ابزاری برای رسانه استفاده کنند افراط و تفریط را در رسانه آرام آرام تغییر می‌دهند شکل‌های مختلفی وجود دارد و پازل‌های مختلفی هم دارد در نقطه‌ای به اوج می‌رسد. تئورسین این مدل کتابی نوشته در خصوص امپراطوری تا دمکراسی که ۱۹۸ راهکار برای براندازی کشورهایی که مخالف تمدن امریکایی هستند که بیش از ۷۰ تا ۸۰ این راهکار در فتنه ۸۸ استفاده شده است.

 

جنگ نرم از طریق دشمن شروع می‌شود اما از طریق عوامل داخلی در یک کشور اجرا می‌شود

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان، عنوان کرد: جنگ نرم از طریق دشمن شروع می‌شود ولی از طریق عوامل داخلی در یک کشور اجرا می‌شود همچنین بخش دیگری از جنگ نرم خواص جامعه هستند چون خواص می‌توانند الگوی یک جامعه باشند، خواص سیاسی، دانشگاهی هم تاثیرگذار است.

 

در جنگ نرم اول باید صحنه جنگ را خوب بشناسیم، دشمن‌شناسی و آگاه‌سازی اهمیت دارد

وی راهکار مقابله با جنگ نرم را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جنگ نرم اول باید صحنه جنگ را خوب بشناسیم اول دشمن شناسی که خیلی مهم است و در اعتقادت دینی و قرآن و احادیث ما هم بسیار مهم است فتنه‌هایی که در صدر اسلام وجود داشت که بعنوان مثال وقتی فرق امام علی علیه السلام شکافته شد افرادی بودند که می‌گفتند مگر علی‌علیه السلام نماز می‌خواندند یعنی باور آنها تغییر پیدا کرده بود در سال ۶۱ هجری وقتی امام حسین (ع) و خاندانش را به شهادت رساندند و خانواده امام علیه السلام را به اسارت بردند خیلی‌ها احساس خشنودی می‌کردند و هتک حرمت می‌کردند الان هم به شکل‌ دیگری با ابزاراهای دیگری دشمن به دنبال تغییر افکار عمومی اجتماعی است به شکل‌های مختلفی در یک جایی خواص، دریک جایی عموم مردم، در یک جایی خواص سیاسی، در یک جایی خواص اقتصادی که راه مقابله با آن ابتدا آگاه‌سازی است که دشمن را خوب بشناسیم ابزار جنگ نرم را خوب بشناسیم از اینترنت و فضای مجازی می‌توانیم استفاده کنیم اما نباید اسیر آن شویم.

 

در جنگ نرم از متد آندولسی هم بهره می‌برند

شمس بیان کرد: در جنگ نرم از یک متد آندولسی هم بهره می‌برند که در آندولس بعد از ۸۰۰ سال که اسلام در آنجا رشد و گسترش و نشر پیدا می‌کند یهودیان به این فکر می‌افتدند که از طریق ایجاد شایعه و نفود در جوانان و در بین مسلمان‌ها می‌توانند استحاله بوجود بیاورند که این ۱۰۰ سال طول می‌کشد در کتاب‌های تاریخی هست الان هم از طریق رسانه، فضای مجازی، شبکه‌های معاند و ماهواره‌ای، فیلم‌ها و سریال‌ها این تغییر فرهنگ را شروع کرد.

 

مولفه اسلام ناب مولفه بسیار پرقدرت در برابر جنگ نرم است

وی افزود: برآورد امریکایی‌ها این بوده که جنگ نرم ما با توجه به نقاط قوت پرقدرتی که در نظام جمهوری اسلامی است یک دین مبین اسلام و اسلام ناب چیزی که احیا کرد حضرت امام (ره) چون اسلام ناب را امام (ره) احیا کرد و با اسلام‌های دیگری در جاهای دیگر که داعیه مسلمانی دارند یک تفاوت ماهوی داشت یعنی همان مسیر انبیای الهی و ائمه اطهار اسلام اصیل ناب همان چیزی که ابراهیم تا نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) بوده را احیا کرد که نقطه بسیاربسیار قوت است و مولفه پرقدرت است.

 

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور، گفت: مولفه دوم این که هم حضرت امام (ره) و هم مقام معظم رهبری  (حفظه الله) هر دو  آنچه که در قرآن بعنوان یک نظام الهی، سبک زندگی الهی، اقتصاد و سیاست و قوانین الهی هست را بنا دارند در جامعه شکل بگیرد و این دو دنبال منافع شخصی و فردی یا اقتصادی یا حاکمیتی و قدرت نیستند که این هم از مولفه‌های پر قدرتی است که جنگ نرم آنها را از بین می‌برد.

 

زمینه تمدن اسلامی و ایرانی مانعی دیگر در مقابل جنگ نرم دشمن است

وی بیان کرد: گرایش عمیق ۱۴۰۰ ساله و تمدن  قبل از اسلام و تمدن اسلامی که در ایرانی‌ها وجود دارد زمینه دو تمدنی باعث می‌شود  جنگ نرم آنها خیلی کارآمد نشود هر چند امکان دارد در جنگ نرم خیلی جاها موثر بوده اما خودشان می‌گویند بعد ۴۰ سال توفیقی پیدا نکردیم چرا که رویکرد جنگ را تقریبا تغییر دادند که رویکرد جدید جنگ ترکیبی است.

 

در جنگ ترکیبی دشمن به نتیجه مطلوب خودش نرسیده است/ مطلوب امریکایی‌ها دستیابی به برجام ۱ تا ۷ بود

شمس سپس به ابعاد جنگ ترکیبی گسترده آنها و مصادیق آن اشاره و اظهار کرد: در اینجا هم دشمن به نتیجه مطلوب خودش نرسیده است، یعنی نتجه مطلوب دشمن این است که نتیجه ۴۰ سال انقلاب دیده نشود، اوباما می‌گوید اگر می‌توانستیم پیچ و مهره‌های هسته‌ای شما را باز می‌کردیم. یا مثلا عزاداریه ای امام حسین علیه  السلام به سبک قبل انقلاب بازگردد و هیچ صحبتی از نوع استکبارستیزی در آن نباشد و دنبال مسائل فرعی باشد و چیزهایی که فرقه‌های مثلا شیعه انگلیسی دنبال می‌کنند باشد و حاکمیت دنبال گسترش حمایتی از مردم مظلوم منطقه و جهان نباشد یعنی مطلوب امریکایی‌ها این بود که در مذاکرات  بتوانند از طریق این جنگ ترکیبی به هفت مولفه برجام یک تا هفت را کامل دست پیدا کنند.

 

کسی دچار جنگ شناختی می‌شود که قبل از آن اسیر جنگ نرم شده باشد

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور، گفت: روکرد جدید آنها رویکرد جنگ شناختی است و کسی دچار جنگ شناختی می‌شود که قبل از آن اسیر جنگ نرم شده باشد قبلش بی‌اعتمادی صددرصد به رسانه داخلی برایش شکل گرفته باشد در طول دو دهه همچنین باورهایش تغییر پیدا کرده باشد باور به اسلام، روحانیت انقلاب اسلامی و راه انقلاب اسلامی و باور به ظهور امام زمان(عج) سست شده باشد که در این حالت جنگ روایتی صورت می‌گیرد.

 

در جنگ شناختی افراد جامعه دچار سردرگمی و  قاعده ۹۹ می‌شوند

وی ادامه داد: در جنگ شناختی افراد جامعه را دچار سردرگمی در واقع دچار قاعده ۹۹ می‌شوند و همه دستاوردها ۴۳ انقلاب را ندیده می‌گیرند چون در طول دو دهه گذشته اسیر رسانه شدند رسانه‌ای که منشا آن با نگاه جنگ نرمی وارد کشور شده شبکه‌های فارسی و معاند و اینستا و واتساپ و غیره.

 

خود تحقیری از آثار جنگ شناختی است

شمس با اشاره به آثار جنگ شناختی بیان کرد: مثلا در همین چند روز گذشته برخی زنان با حجاب برضد حجاب سخنرانی می‌کنند مدلینگ‌هایی که سبک حجاب را تغییر می‌دهند، روایت‌هایی که جعلی هستند و تاریخ و مورخین آن را تایید نمی‌کنند یا این که امروز درعین حالی که دنیای غرب مشاور امنیت ملی امریکا از توان پهپاد ایرانی صحبت می‌کند در ایران هنوز هستند کسانی که خود تحقیری می‌کنند.

 

در جنگ شناختی دشمن هیچ وقت از جنگ ترکیبی دست برنمی‌دارد

معاون منابع انسانی بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: البته در جنگ شناختی دشمن هیچ وقت از جنگ ترکیبی دست برنمی‌دارد و ۴۳ سال است تلاش‌ها و دشمنی‌خودش را دنبال کرده است که جنگ نیابتی و بیش از ۱۸ هزار شهید ترور نمونه این دشمنی آنهاست، دشمن مولفه های گذشته را کنار نمی گذارد مولفه های جدید اضافه می‌کند.

 

وی با اشاره به این که در حوزه نظامی جزو ۵ کشور دنیا هستیم گفت: در سایه امنیت دستاوردهای ارزشمندی داریم در سایه امنیت تبادلات اتفاق افتاده است در حوزه های دیگر  بویژه اقتصادی. در جنگ شناختی روایت‌ها و تارخ جعلی وجود دارد.

 

شمس سپس اثر جنگ شناختی اشاره کرد و اظهار داشت:  موضوع سگ‌های ولگرد که تا الان چند خانواده را عزادار کرده، ولی یک موجی از طرفداران حیوانات می‌آیند و دفاع یا فرهنگ نگهداری سگ‌ها و تغییر سبک زندگی که مطرح می‌شود بعنوان جنگ شناختی است.

 

معاون منابع انسانی بسیج اساتید اصفهان، در ادامه با اشاره به این نقش رسانه‌ها، بیان کرد: دشمن مطرح کرده‌اند بجای تحریم و جنگ و فشار اقتصادی برای ایرانی‌ها رسانه تولید شود و اثر اقناع سازی باشد، که ایجاد ۱۸ تکنیک و وفور رسانه و شایعات زیاد برای تغییر باور در رسانه وجود دارد.

 

اثرگذاری جنگ شناختی رگباری است و افراد تسلیم فضای مجازی و روایت جعلی می‌شوند

شمس با بیان این که در جنگ نرم ممکن است باران بیاید که شاید قابل کنترل باشد، بیان کرد:  اما در جنگ شناختی رگبار باران است که ابتدا فرد دنبال سر‌پناه است اما بعد مدتی تمام وجود او خیس و مملو از آب می‌شود که دیگر فرصتی برای این که دنبال جان پناه باشد نمانده یعنی در جنگ شناختی افراد تسلیم باران «تسلیم فضای مجازی و روایت جعلی» می‌شوند نمونه آن در همین موضوع حجاب اخیرا پیام‌هایی توسط شبکه های مجازی منتشر شد مثلا به نقل از اشخاص دارای اعتبار.

 

تشویق سگ پروری بجای تربیت فرزند نمونه جنگ شناختی است/جنگ شناختی افراد را از حقایق غافل می‌کند

وی افزود: نمونه دیگر جنگ شناختی این که سالیان سالیان است به دلیل مشکلات جمعیتی کشورها سیاست‌های توسعه جمعیت را می‌گذارند در امریکا و همه کشورهای اروپا در همین پاکستان و در چین که  تا ۲۰۲۱ قانون تک فرزندی بود با وجود ۱٫۵ میلیارد جمعیت از سال ۲۰۲۲ قانون دو فرزندی را با شرایط خاص دارند اجرایی می‌کنند  همین کشور انگلستان که شبکه‌های  بی بی سی آن مرتب علیه جمعیت کشور ما دارد برنامه‌سازی می‌کند ولی همین کشور سیاست‌های توسعه جمعیت را در خودش اجرا می‌کند خاندان سلطنتی آن  جمعیت اضافه  می‌کنند و مرتبا نشویق می‌کنند چون اساس بحث جمعیتی باورها و  فرهنگ است که شبکه‌های معاند بجای فرزند‌آوری و تربیت فرزند سگ‌پروری را تشویق می‌کند یعنی این که قبلا اعتماد به شبکه‌های معاند شکل گرفته و فرد بدون تحلیل و جستجوی واقعیت از حقایق غافل می‌شود در عین این که فرد تصور می‌کند روشن فکری است.

 

جنگ شناختی عادت‌واره جدیدی برای گذشتن از هویت قبلی و رسیدن به یک هویت کاذب جدید است

دبیر ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های پیام نور کشور، شبکه‌های معاند، رسانه‌ها، تغییرسبک زندگی و روایت های دروغ را بعنوان ‌مولفه‌های جنگ شناختی عنوان کرد و با تاکید بر این که البته باید توجه داشت که ذات فتنه ممزوج راست و دروغ است، افزود:. جنگ شناختی در واقع یک عادت واره جدیدی در سبک زندگی افراد بوجود آورده و نتیجه آن گذشتن از هویت قبلی و رسیدن به یک هویت کاذب جدید است.

 

در جنگ شناختی دشمن تغییر پیدا می‌کند چون حریف هم در مقابل تغییر پیدا کرده است

وی خاطرنشان کرد: در جنگ شناختی یکی از نکات این است که ابزارها تغییر نمی‌کند همه ابزارهای جنگ نرم و ترکیبی هست. البته در جنگ شناختی دشمن تغییر پیدا می‌کند چون حریف هم در مقابل تغییر پیدا کرده است در اثر گذشت زمان و آتش رسانه‌ای پشت سر هم  جنگ ترکیبی و نرم بستر تغییر روایت فراهم شده و اینجاست که جنگ شناختی می‌تواند شکل بگیرد و افرادی با داشتن حجاب دختران را تشویق به بی‌حجابی کنند.

انتهای پیام/