منصور گلناری:

جهاد تبیین جدی گرفته نشده/دشمن از تمام شگردهای نادرست خبری استفاده کرد

فعال رسانه‌ای و عضو هیات منصفه مطبوعات درنشست تخصصی جهاد تبیین «رسانه و اغتشاش» با بیان این که جهاد تبیین جدی گرفته نشده است و اگر چهار خصیصه فریضه، قطعی، فوری و عینی را که مقام معظم رهبری مطرح کردند را توجه کنیم تکلیف روش است، گفت: دشمن از تمام شگردهای نادرست خبری در اغتشاشات اخیر استفاده کرد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، منصور گلناری فعال رسانه‌ای و عضو هیات منصفه مطبوعات درنشست تخصصی جهاد تبیین «رسانه و اغتشاش» که به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر و گلپایگان با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان سه شنبه سوم آبان ماه برگزار شد، با بیان این که جهاد تبیین جدی گرفته نشده است و اگر چهار خصیصه فریضه، قطعی، فوری و عینی را که مقام معظم رهبری مطرح کردند را توجه کنیم تکلیف روش است، گفت: دشمن از تمام شگردهای نادرست خبری در اغتشاشات اخیر استفاده کرد.

 

 

وی مبحث اغتشاشات، فضای مجازی و مسائل پیرامونی آن را مورد بحث قرار داد و اظهار کرد: وقتی اتفاقی می‌افتد تحلیل‌گران وارد عرصه می‌شو‌ند چه در فضای مجازی چه جاهای دیگر تحلیل‌های خوبی هم دارند اما در فتنه‌های اخیر از سال ۸۸ چند فتنه بوجود آمده یک سری شباهت‌ها داشته یکسری تفاوت‌ها  اما بعد از بحران و فرو کش فتنه بحث رها می‌شود و ما هم سکوت کردیم یا کار خاصی انجام نشد.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مقوله‌ها و برهه‌های مختلف با صراحت تکلیف ما را روشن کردند اما دستگاه‌های فرهنگی و ارگان‌های زیربط با توجه به ساختاری که دارند و اشکال هم به خاطر ساختار است به این مقولات درست نپرداختند.

 

 جهاد تبیین جدی گرفته نشده است

 

گلناری ادامه داد: نکته اول تبیین و جهاد تبیین است در بحث جهاد تبیین است مقام معظم رهبری هم از لفظ جهاد و فریضه استفاده کردند فریضه امر واجب که اگر کوتاهی کنیم در محضر خدا جوابگو هستیم اما هنوز این جدی گرفته نشده است، ایشان چهار خصیصه یکی فریضه، قطعی، فوری و عینی را مطرح کردند در بحث عینی یعنی به تک تک افراد واجب است هم ارگان‌ها نباید موضوع را به گردن همدیگر بیندازند.

 

فعال رسانه‌ای و عضو هیات منصفه مطبوعات ادامه داد: اگر به این چهار نکته توجه کنیم تکلیف مشخص است.

 

وی عنوان کرد: نکته دوم این که در حال جنگ هستیم جنگ جنگ نرم است برای جنگ باید آرایش جنگی گرفت در رسانه‌ها اما این رفتار رسانه‌ای که الان داریم مثل این است که در میدانی توپ و خمپاره و بمب بر سرمان می‌ریزد ما بنشینم بگوییم چه باید کرد رسانه‌های معاند فرصت نمی‌دهند.

 

تا رسانه‌ها آرایش نظامی نگریند هر روز بیشتر از دیروز تلفات خواهیم داد

 

گلناری افزود:  اولین نکته‌ این که تا ما رسانه‌ها آرایش نظامی نگریم هر روز بیشتر از دیروز تلفات خواهیم داد یعنی جوانان و نوجوانان که توسط بمباران فضای مجازی مجروج و چه بسا تلف می‌شوند.

 

وی افزود: امروز قدرت فضای مجازی فوق تصور است امروز حکمرانی‌های سیاسی در دنیا توسط فضای مجازی انجام می‌شود و مرزهای سیاسی معنای گذشته را نمی‌دهد که باید برنامه و راهکار داشته باشیم، از گذشته تعلل شد چرا فضای مجازی و اینترنت و پلتفرم‌های بسیار قوی نباید نداشته باشیم در حالی که دشمن انواع و اقسام تحریم‌ها را داشت اما از نظر اینترنت و پلتفرم‌ها تحریم نشدیم چون در حال جنگ از این طریق است.

 

دشمن از تمام شگردهای نادرست خبری در اغتشاشات اخیر استفاده کرد

 

فعال رسانه‌ای و عضو هیات منصفه مطبوعات در اغتشاشات اخیر، با بیان این که رسانه‌های خبری دشمن از تمام شگردهای نادرست خبری استفاده کردند، اظهار کرد: شگرد برچسب زنی به ارگان‌ها، اشخاص و کل نظام استفاده شد هر برچسبی خواستند زدندند. یکی از شگردها تلخ کردن قند است ما در کشور اتفاقات و کارهای بزرگ خیلی داریم همین چند روز پیش رصدخانه ملی ما افتتاح شد که قابلیت عکسبرداری از میلیون‌ها میلیون کیلومتر دورتر در کهکشان را دارد خبری که از لحاظ ارزش خبری باید بمب خبری می‌شد اما ۹۹ درصد مردم خودمان متوجه نشدند همچنین بسیاری خبرهای دیگری مثل ساختن ماشین برقی از شگردها استفاده و همه را تلخ کردند.

 

وی افزود: شگرد دروغ آشکار، بمباران خبری، یکسونگری در کار اطلاع رسانی، حذف افکار، نقاب زنی مثل این که پشت نقاب حقوق بشر پنهان شدند همچنین شگرد تردید‌سازی، شگرد خبر اول و در کل حدود ۵۵ شگرد خبری  که تقریبا همه شگردها را رسانه های معاند استفاده کردند، در حالی که ما از آن استفاده نکردیم.

 

وی ادامه داد: بر طبق یک فرمول ساده اگر مردم باضافه رسانه رسانه غالب است چون تخصص و ابزار و شگرد دارد، مردم مردم مساوی شایعه، مردن باضافه شایع می‌شود انحراف، رسانه باضافه رسانه می‌شود قدرت یعنی وقتی رسانه ها با هم جمع شوند تجمیع شوند استراتژی و وحدت رویه داشته باشند می‌شود قدرت چیزی که دشمن از آن استفاده می‌کند ما استفاده نمی‌کنیم، همچنین رسانه باضافه ثروت ناپاک می‌شود فریب.

 

وی وضعیت در حوزه رسانه و فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اول مدیریت ولنگار در فضای مجازی است؛ باید پیش از این پلتفرم‌های داخلی قدرت و شکل گرفته باشد، البته دولت سیزدهم یک مقداری حساس شدند اولین و دومین جلسه شورای عالی فضای مجازی را تشکیل دادند اما چون بحث جنگ است فوری است خیلی باید قویتر وارد عرصه شد.

 

 رسانه‌های ما برنامه ندارند مخصوصا در شرایط بحران

 

وی ادامه داد: رسانه‌های ما برنامه ندارند مخصوصا در شرایط بحران برای همین در این شرایط دور هم می‌تابیم یک وقت‌هایی همدیگر را می‌زنیم، در همین یک ماه گذشته چقدر همدیگر را زدیم چون برنامه نداریم.

 

گلناری با اشاره به این که صداوسیمایی که دیده می‌شد باید خیلی بیشتر حساس باشد، گفت: در بعد امنیتی باید توجه بیشتری به این موضوع شود.

 

تفرقه در عملکرد رسانه‌ها

 

وی افزود: مسئله بعد تفرقه در عملکرد است مکتوب‌ها به یک صورت عمل می‌کنند، خبرگزاری‌ها یک جور  وصدا وسیما هم یک‌جور دیگر،  فضای مجازی هم که هر کسی صبح زودتر بیدار شد رئیس است چون در این زمینه استراتژی و برنامه نداریم.

 

عدم دسترسی سریع و آسان و دقیق به منابع اطلاعاتی است

 

وی ادامه داد: نکته بعد عدم دسترسی سریع و آسان و دقیق به منابع اطلاعاتی است رسانه دسترسی دقیق و وسریع و درست ندارد اگر هم بخواهند خبراول که سلطان‌ساز است را عمل کنند، بگونه‌ای باید برنامه‌ریزی شود که منابع اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد که ما سلطان باشیم و مدیریت کنیم افکار عمومی را چون رسانه خبر می‌سازد خبرافکار می‌سازد افکار که امروز در جامعه است را رسانه‌ها می سازند و اخبار که امروز در جامعه هست را رسانه‌ها می‌سازند.

 

فعال رسانه‌ای و عضو هیات منصفه مطبوعات در خصوص بحث اغتشاش و ارتباط رسانه‌ها با اغتشاش، گفت: این اغتشاشات اولا از جهاتی با اغتشاش ۹۸  و قبلی شباهت داشت از جهاتی نه خیلی خشن‌تر وهدفمندتر شده بود خیلی کاری با همه اقشار مردم نداشتند با این خیال که با این اقلیت بیایند و اکثریت را به میدان بکشانند جریحه‌دار کنند‌ یا حداقل از میدان خارج و بی‌تفاوت کنند تا به اهدافشان برسند.

 

وی در ادامه با اشاره شاهد هوشیاری نیروهای امنیتی بودیم هم اینکه کم‌کاری رسانه‌ها و ارگان‌های فرهنگی را جبران می‌کرد، اظهار کرد: اغتشاشگران یک بخشی معاندین خشن و هدفمند بودند با برنامه و آموزش دیده بودند لیدر داشتند و مردم را تحریک کردند یکسری هم جوان و نوجوانان که تحریک شدند اینها که بزرگ شده فضای مجازی هستند؛ یک بخشی هم غفلت و فریب خوردند که خیلی زود متوجه شدند و کنار کشیدند و یک دسته هم جماعت ساکتین بودند.

 

اغتشاش در سه زمینه در رسانه‌ها و ‌فضای مجازی، اذهان مردم و کف خیابان

 

وی با بیان این که اغتشاشات در سه زمینه در رسانه‌ها و ‌فضای مجازی، اذهان مردم و کف خیابان بود، گفت: از نظر سرانجام این اغتشاشات که در فضای مجازی هنوز هم ادامه دارد شمردن غنایم و البته تلاش که با قدرت بیشتر به میدان فضای مجازی بیایند، در اذهان عمومی تردیدهایی بود اما مردم نظام را بیشتر باور کردند و نکته مثبت بود، و در کف خیابان هم از همان اول بجز در چند شهر و نقطه، سراسر کشور امنیت وجود داشت اما احساس امنیت نبود چرا که امنیت کار نیروهای امنیتی است اما احساس امنیت کار رسانه و ارگان‌های فرهنگی است، مقام معظم رهبری هم اشاره فرمودند فضا را امنیتی نکنید.

 

وی  با بیان این که هدف اغتشاشات نامعلوم و از جهاتی بی‌حجاب و آزادی زن بود، گفت: از کثیف‌ترین روش‌ها هم استفاده کردند و افراد منفور هم ره‌برشان داشتند.

 

وی با اشاره به این که دشمن با صدها کانال و تلویزیون و ماهواره تا بن دندان مسلح و استفاده ابزار کثیف  همه را دارد، گفت: شرایط را باید در نظر داشت و با توجه به نقش مهم صدا و سیما وآموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به این که داریم برای ظهور امام زمان (عج) آماده می‌شویم، باید برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام/