معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها:

جهاد تبیین را از «رسانه» همان جایی که دشمن ضلالت و انحراف ایجاد می‌کند، آغاز کنیم

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور در دومین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین «نقش اساتید دانشگاه از دیدگاه مقام معظم رهبری» ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی که به همت فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج اصفهان برگزار شد، گفت: جهاد تبیین را از همان جایی که دشمن ضلالت و انحراف ایجاد می‌کند «رسانه» آغاز کنیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتبطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور در دومین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد  تبیین «نقش اساتید دانشگاه از دیدگاه مقام معظم رهبری»  ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی که به همت فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج اصفهان برگزار شد، گفت: جهاد تبیین را از همان جایی که دشمن ضلالت و انحراف ایجاد می‌کند «رسانه» آغاز کنیم.

وی با اشاره به موضوع جهاد تبیین و نقش اساتید در این موضوع بسیار مهم، به سرفصل‌های مهم اشاره کرد و گفت: اساسا موضوع جهاد تببین در چه شرایط و فضایی در جمهوری اسلامی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و ایشان هم کاملا هم به ابعاد موضوع واقف است این مسئله جهاد یک بار خاصی دارد.

 وی افزود: موضوع دوم این است که اساسا موضوع جهاد تبیین یا نهضت روشن‌گری آیا از ابداعات شخصی مقام معظم رهبری است یا دستورات قرآنی و ائمه معصومین است اگر دستور قرآنی باشد که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند و بعنوان یک فقیه جامع الشرایط و بعنوان نائب امام عصر(عج) مطرح کردند یک القائاتی را ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی بیان داشت: موضوع سوم این که اگر ما طرح بحث کردیم که جهاد یک واژه قرآنی و روایی است مفهوم اصلی جهاد چیست، چون ممکن است بعضی به خصوصیات و شرایطی که در تحقق این مفهوم نهفته است عنایت ویژه نداشته باشند.

وی افزود: موضوع دیگر این که مفهوم جهاد به لحاظ قرآنی تبیین شد و مشخص شد که مقام معظم رهبری چه چیزی را اراده کرده‌اند و مراد ایشان چیست آیا محدوده خاصی دارد یا عرصه‌های متعددی دارد آن وقت نسبت آن با من و شما بعنوان یک دانشگاهی چیست.

حجت الاسلام والمسلمین میراحمدی گفت: نکته پنجم خیلی نکته مهمی است باید تفکیک را ما قائل بشویم بین تبیین و جهاد تبیین خیلی فاصله است. همچنین در جهاد تبیین چه موضوعاتی را باید تبیین کنیم.

وی گفت: در خصوص این که در چه فضا و شرایطی موضوع جهاد تبیین مطرح شده تعبیر بسیار مهمی را مقام معظم رهبری دارند انقلاب اسلامی را یک امانت یک بار سنگین بر دوش ملت شریف بخصوص نخبگان و جوانان می‌دا‌نند و می‌فرمایند جمهوری اسلامی امانت الهی و امانت تاریخی انبیاست، جمهوری اسلامی آرزوی همه اولیای الهی و ائمه بزرگوار است ناقص آن امروز تحقق پیدا کرد و کاملش هم انشاالله در دوره ظهور؛ پس این بار بسیار با ارزش است این را باید حفظ کرد.

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور با اشاره به عرصه جهاد تبیین در این فضا، بیان کرد: بخوبی این را می‌دانیم که حقیقت جمهوری اسلامی که یک نظام ویژه‌ای در بین نظام‌های موجود است بر پایه ارزش‌های توحیدی و الهی است نظامی که جهت‌گیری اساسی آن به سمت اهداف متعالی است و ما آرمان‌ها جمهوری اسلامی را آرمان‌ها و ارزشهای الهی می‌دانیم.

 وی ادامه داد: مادامی که جمهوری اسلامی از آرمان‌های الهی کوتاه نیامده ولو نقص داشته باشد وظیفه ماست حمایت کنیم. وظیفه دینی ماست امام راحل بزرگوار و هم مقام معظم رهبری بیان می‌کنند، جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است امام راحل می‌فرمایند مقدم بر نماز و روزه است. 

تبیین دین وظیفه پیمبر(ص) و وظیفه همه ماست

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور با اشاره به این که چرا موضوع جهاد تبیین مطرح شده، ادامه داد: خداوند متعال در قرآن به پیامبر (ص) می‌فرمایند قرآن را ما بر پیامبر نازل کردیم تا آنچه را که ما بر پیامبر نازل کردیم بیان وتبیین بکند، گرچه قرآن بر شخص پیمبر(ص) نازل شده اما مخاطب قرآن همه مردم هستند، قرآن هم نیاز به بیان پیمبر(ص) دارد لذا روایات پیمبر (ص) و تبیین پیمبر(ص)  طبق آیه قرآن جداشدنی از قرآن نیست، نمی‌توانید سنت و روایات را از قرآن جدا کنید. تبیین دین وظیفه پیمبر(ص) و وظیفه همه ماست.

وی سپس با اشاره به این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شما علاوه براین که بایدآرمان‌ها و ارزش‌های نظام را تبیین بکنید روشنگری بکنید باید حضور جهادی داشته باشید، گفت: جهاد به تعبیر مقام معظم رهبری مبارزه؛ اما هر مبارزه هر تلاش و زحمت و کوششی به معنای جهاد نیست جهاد متقوم به دو رکن اساسی است و باید روشن شود مراد از جهاد چیست.

 حجت الاسلام والمسلمین میراحمدیگفت: ایشان می‌گویند جهاد اگر به معنای جد و جهد و تلاش و کوشش باشد، یعنی کار و تلاشی که با زحمت و چالش و موانع روبرو هست که یک فرد مجاهد با غیر مجاهد فرق دارد.

تلاش و کوشش و وسط میدان بودن علیه دشمن دو رکن اصلی جهاد است

وی با بیان این که از دیدگاه مقام معظم رهبری هرتلاشی و تحرکی اسمش جهاد نیست یک خصوصیاتی دارد، گفت: جهاد متقدم به دو رکن است رکن اول این است که حتما باید جد و جهد و تلاش و کوششی باشد، نکته دوم که خیلی خیلی مهم است وسط میدان بودن است نه کنار میدان بودن و این وسط میدان بودن باید علیه دشمن باشد نه علیه خودی.

حجت الاسلام میراحمدی ادامه داد: اگر من تلاش و مبارزه داشتم اما نه علیه دشمن علیه خودی این اسمش جهاد نیست اسمش فتنه، اخلال و محاربه است.

وی تاکید کرد: هر حرکت ارزشمند و تلاش و مبارزه مستمر که همه جانبه، هدفدار، با نیت خنثی کردن و عقیم کردن تلاش خصم آلود دشمن باشد، جهاد است.

حجت الاسلام میراحمدی با اشاره به ضرورت مطرح شدن جهاد تبیین توسط رهبر فرزانه انقلاب، گفت: به جهت این که نقشه‌ای که دشمن طراحی کرده به دنبال تغییر باورها و اعتقادات و افکار و اندیشه‌ها هستند، اگر باور و اعتقاد و فکر و اندیشه تغییر کرد بطور طبیعی رفتار هم براساس افکار و باورهای جدید تغییر می‌کند که بطور طبیعی تغییر ساختار و فروپاشی نظام اسلامی از درون اتفاق خواهد افتاد، مسئولیت و امانت در دست ماست و وظیفه داریم این نظامی که بر پایه ارزش‌های الهی است حفظ کنیم و مشکلانتش را برطرف کنیم و به تعبیر حضرت امام (ره) پرچم آن را به دست امام عصر (عج) بدهیم.

وی اظهار کرد: مقام معظم در این فضا می‌فرمایند این اقدام خصمانه دشمن بصورت متقابل نیازمند یک حرکت تبیینی یک جهاد تبیینی و حرکت روشنگری است در حقیقت جهاد تبیینی خنثی کننده این توطئه و حرکت دشمن است و سخت‌تر از جنگ تحریمها جنگ تحریف واقعیت است و دشمن روی تحریف خیلی سرمایه‌گذاری کرده به همین جهت هم روشنگری و تبیین حقایق و واقعیات از نگاه ایشان نیاز به حرکت جهادی دارد.

  معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور، گفت: عرصه جهاد اختصاص به یک عرصه خاص ندارد، جهاد یعنی مبارزه و تلاش یک مصداق بارز میدان جنگ است اما در حوزه فکری، عملی، مالی، اقتصادی، تبلیغی، مدیریتی، تبیینی و روشنگری همه اینها عرصه جهاد است و هرکسی باید شرایط خودش را ببیند.

جهاد تبیینی جز ابداعات رهبری نیست از واژه‌های پرتکرار قرآن است

حجت الاسلام میراحمدی گفت: عرصه جهاد یک عرصه موسعی است به لحاظ علمی جهاد اقتصادی، جهاد مدیریتی، مالی، فکری،  جهاد تبلیغی و جهاد تبیینی جز ابداعات رهبری نیست از واژه‌های پرتکرار قرآنی است به این آیه قرآن می‌خواستم استناد کنم که خداوند متعال می‌فرمایند در راه خدا مجاهدت کنید تلاش بکنید مبارزه بکنید اما همه توان و امکانات خودتان را در راه خدا و برای جلب رضایت او بکاربگیرید، و آنچه رهبر فرزانه انقلاب در خصوص جهاد تبیین می‌گویند این است که از همه امکانات و توانمان باید برای این تبیین استفاده کنیم.

وی  با اشاره و تاکید بر آیه ۷۸ سوره حج، بر الگو و اسوه بودن تاکید کرد و  گفت: اگر ما مکلف هستیم به تکلیف جهاد در این شرایط برای نصرت دین خدا، مبارزه با دشمن، دفاع از جمهوری اسلامی، تبیین حقایق و آرمان‌های جمهوری اسلامی که ارزشهای دینی برآن حاکم است باید وسط میدان باشیم و مبارزه قلمی، قدمی، لسانی، مالی، قلبی، اقتصادی، مدیریتی، تعلیمی داشته باشیم و همه اینها مصدایق مورد انتظار از جهاد است.

در عرصه جهاد تبیین مهمترین ابزار جنگ روانی رسانه است

وی با تصریح این که اما چند موضوع بسیار مهم این است، گفت: در عرصه جهاد تبیین بعضی روش‌هایی باعث شبهه افکنی می‌شود، شایعه پراکنی، کارشکنی در برنامه‌ها و یاس و ناامیدی هم از دیگر موارد است؛ اما در این جنگ روانی مهمترین ابزار رسانه است.

نگاه رهبری در جهاد تبیین جایی که دشمن شمشیر می‌زند دفاع کنید

  حجت الاسلام میراحمدی  با بیان این که دشمن فرصت و مزیتش همین فضای رسانه است گفت: چند نکته هم باید توجه داشته باشیم این که چه چیزی را باید تبیین کنیم که خود مقام معظم رهبری فرمودند همیشه از بالا به صحنه نگاه کنید هر جا خالی بود آنجا باید پر شود، نکته دوم جایی را سپر بگیرد که دشمن آنجا را شمشیر می‌زند. در واقع نگاه رهبری در جهاد تبیین این است که دشمن کجا را شمشیر می‌زند اینجا را دفاع کنید نه این که به هر مسئله‌ای بپردازیم.

جهاد تبیین را از همان جایی که دشمن ضلالت و انحراف ایجاد می‌کند «رسانه» آغاز کنیم

وی افزود:  نکته دیگر این که از همان جایی که دشمن ضلالت و انحراف ایجاد می‌کند ما باید از همان‌جا هدایت و روشنگری را آغاز کنیم و دشمن مزیتش در حوزه رسانه است به این مزیت ما هم باید آشنا شویم و استفاده کنیم، نکته مهم دیگر باید مراقب باشیم در بحث جهاد تبیین دچار سردرگمی و تغییر نشویم.

حجت الاسلام میراحمدی  با بیان این که ما گاهی وقتها دچار تعارضات و تناقضاتی بین عمل و رای‌مان هستیم، اظهار داشت: از این سردرگمی و تشتت باید خارج شویم. به جهت شناخت از دشمن و آگاهی از مسیر و قله و عمل در لحظه باید قوی شویم.

با نگاه کلان در جهاد تبیین مثل چراغی پیرامون خودتان را روشن کنیم  

   معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور یکی دیگر از موضوعات در جهاد تبیین این است که کلان نگاه کنیم و هر کدام بعنوان یک وظیفه مثل یک چراغی نوری پیرامون خودتان را روشن کنیم.

حجت الاسلام میراحمدی  افزود: در جهاد تبیین و نهضت روشنگری اخلاقی عمل کنید این هم از توصیه‌های مقام معظم رهبری است وحقایق را باید با منطق قوی، سخن متین، عقلانیت کامل همراه با زینت و عاطفه و بکارگیری اخلاق منتشر کنیم.

سلاح جهاد تبیین آگاهی و معرفت و توانایی در استدلال است

وی تاکید کرد: سلاح جهاد تبیین آگاهی و معرفت و توانایی در استدلال است باید مجهز به فکر، عقلانیت و آگاهی باشیم و در میان خودمان افزایش دهیم. نکته بعد این که جهاد تبیین ممکن است مورد تمسخر واقع شوید اما نباید باکی داشته باشید. همچنین نیازمند کار تیمی و هم افزایی است.

معاونت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای کشور تاکید کرد: پیچیده بودن و سختی جهاد تبیین نباید ما را سست کند دشمن در این عرصه بسیار مرموز و شناخت گاهی بسیاربسیار سخت است حق و باطل به شدت در هم آمیحته است و کار را بسیار سخت و دشوار می‌کند.

 انتهای پیام/