عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان مطرح کرد؛

حدود ۱۰ میلیون ایرانی دروغ‌های زیادی شنیده‌اند

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان در رابطه با استراتژی‌های رسانه‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان معاند در اغتشاشات ایران گفت: الان در جنگی هستیم که جنگ شناختی است و باید اعتراف بکنیم که حدود 10 میلیون اسیر داریم؛ یعنی از هر 8 ایرانی یکی اسیر فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه است، اینها دروغ‌های زیادی شنیده‌اند - «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ ...» هستند که دستگاه محاسباتی آنها به‌هم‌ریخته است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان در رابطه با استراتژی‌های رسانه‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان معاند در اغتشاشات ایران گفت: الان در جنگی هستیم که جنگ شناختی است و باید اعتراف بکنیم که حدود ۱۰ میلیون اسیر داریم؛ یعنی از هر ۸ ایرانی یکی اسیر فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه است، اینها دروغ‌های زیادی شنیده‌اند – «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ …» هستند که دستگاه محاسباتی آنها به‌هم‌ریخته است.

 

حسین مطیع در ابتدا اتفاقات اخیراً را تشبیه به جنگ جهانی سوم کرد و گفت: جنگ جهانی اول با توپ و تانک بود و جنگ جهانی دوم با بمب اتم؛ جنگ جهانی سوم که الان اتفاق افتاده جنگ مجازی یا جنگ رسانه‌هاست به عبارتی در جنگی هستیم که جنگ شناختی است؛ با جنگ شناختی می‌خواهند دستگاه محاسباتی مردم ما و مردم جهان را به هم بریزند و تا حدی هم موفق شدند.

 

وی با اشاره به این تعداد کشته‌های اغتشاشات اخیر، عنوان کرد: اگر مثلاً صد نفر یا دویست نفر در نظر بگیریم؛ اما دو میلیون یا ده میلیون اسیر دادیم اینها اسیر فیزیکی نیستند اسیر ذهنی هستند و یک‌جور دیگر فکر می‌کنند و می‌اندیشند، در واقع دستگاه محاسباتی آنها به‌هم‌ریخته است؛ این کاری است که دشمن توانستند به کمک رسانه‌های خودشان بکنند و از هر حادثه کوچکی یک وسیله‌ای بسازند که به مقاصد شوم خودشان برسند.

 

مطیع در ادامه با بیان این که برای همین است که رهبر معظم انقلاب دستور جهاد تبیین را از قبل مطرح کردند؛ چون متوجه این جنگ رسانه‌ای عظیم بودند، گفت: الان باید اعتراف بکنیم که مثلاً حدود ۱۰ میلیون اسیر داریم؛ یعنی از هر ۸ ایرانی یکی اسیر فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه است، افرادی که از لحاظ ذهنی جور دیگر فکر می‌کنند، ایران حقیقی دست ماست دست نیروهای انقلاب و نظام است، اما یک ایران مجازی داریم که لکه، لکه است و شایعات و دروغ در این فضا پمپاژ می‌شوند.

 

  در این جنگ رسانه‌ای یکی از شگردهای دشمن اعتماد‌سازی است

 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: یکی از شگردهای دشمن اعتماد‌سازی است که به دو صورت ازیک‌طرف اعتماد مردم را به رسانه خودش جلب می‌کند دوم اعتماد مردم را از رسانه‌های نظام سلب می‌کند، نکته مهم هم این است که این رسانه‌ها اخبار دروغ را در لابه‌لای خبرهای راست تزریق و پمپاژ می‌کند، در واقع تاکتیکی که استفاده می‌کنند این است که پمپاژ دروغ لابه‌لای خبرهایی راست به خورد مخاطب می‌دهند.

 

وی ادامه داد: برعکس اگر یک خبر ناقص، ضعیف و اشتباه توسط رسانه‌های داخلی منتشر شد، آن‌قدر پررنگ می‌کنند و بارهاوبارها تکرار می‌کنند که اعتماد مردم از رسانه خودی را سلب کنند.

 

دشمن کارش ضریب نابجا دادن «سابوتاژ، شانتاژ و سانسور» است

 

مطیع در ادامه به این  نکته همیشه این را گفته‌ام که کار رسانه‌ها ضریب دادن است، افزود: یعنی مثلاً ضریب واقعی خبر ضریب ۱۰۰ درصد است، به برخی خبرها ضریب ۲۰ یا ۳۰ درصد می‌دهد که کمتر از حد خبر است اصطلاحاً سابوتان می‌کنند، به برخی خبرها ضریب‌ ۲۰۰ یا ۳۰۰  و هزار و چند هزار درصد ضریب می‌دهند، اصطلاحاً شانتاژ؛ و به برخی خبرها ضریب صفر درصد می‌دهد، سانسور خبری.

 

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان گفت: دشمن کارش ضریب نابجا دادن است خیلی وقت‌ها دروغ هم نمی‌گوید ولی خبری که ضریب آن صدددرصد است را چند برابر و چند صد برابر می‌کند یا ضریب برخی خبرها را یک دهم و یک صدم و یک هزارم می‌کند با این کارها دروغ نگفته ولی ذهن مخاطب را به هم ریخته و معادلات ساختاریش را تغییرداده است و آنقدر هم تکرار می‌کنند که اعتماد مردم را به رسانه‌های داخلی سلب کنند و اعتماد به خودشان را بالاببرند؛ حتی برخی اگر نتوانند اعتماد مردم را به خودشان جلب کنند همین که مردم را از رسانه‌های داخلی ناامید کنند و نسبت به آن بی‌اعتماد کنند برایشان کافی است مثل عرب اینترنشال وهابی  و من و توی و .. .

 

مطیع در ادامه گفت: مثال ساده ضریب نابجا در فوت خانم مهسا امینی به‌راحتی قابل‌مشاهده است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی امریکا وقتی در گوگل جستجو کنیم ۲۰ میلیون بار جستجو شده؛ اما دقیقاً دو هفته بعد فوت خانم امینی ۵۰ میلیون بار جستجو را نشان می‌داد که فیک است و با ربات ضریب را بالا بردند –شانتاژ.

 

رقابت بین رسانه‌ها با برنامه‌های غیراخلاقی 

 

وی سپس به رقابت بین رسانه‌ها هم اشاره و بیان کرد: رقابت رسانه‌ها در جذب مخاطب است برای این هم یکسری روش‌هایی آنها استفاده می‌کنند که ما نداریم و نمی‌توانیم استفاده کنیم برنامه‌های شاد و تفریحی و غیره و چون تقوا هم ندارند با مسائل خلاف اخلاق سعی می‌کنند مخاطبین خودشان را بالا ببرند.

 

با ارتقای سواد رسانه‌ای مردم، مکاید رسانه‌های معاند اصلاً نمی‌گیر‌د

 

مطیع افزود: کار دیگر هم بحث رایگان بودن رسانه‌ها است و این در حالی است که مثلاً مردم خود انگلیس برای بی‌بی‌سی باید هزینه کنند و مالیات بدهند، اما این که ۲۰۰ ماهواره رایگان برای ایران برنامه داشته باشند، باید مردم ما هوشیار شوند اگر سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببریم بسیاری توطئه‌ها خودبه‌خود خنثی می‌شود و بسیاری مکایدشان اصلاً نمی‌گیر‌د و مرم اعتماد پیدا نمی‌کنند.

 

حدود ۱۰ میلیون ایرانی دروغ‌های زیادی شنیده‌اند – «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ …»

 

وی در خصوص افرادی که اسیر این رسانه‌ها شده‌اند، گفت: اینها افراد و جوان‌هایی هستند که تلویزیون داخل را نمی‌بینند، ایتا و سروش و بله و غیره هم ندارند؛ اما واتساپ و اینستا و تلگرام و توییتر همه رسانه‌های خارجی را دارند؛ طبیعی است که خوراک مغز این افراد به‌مرورزمان خوراک فاسدی می‌شود.

 

این استاد دانشگاه در ادامه به آیه ۴۲ سوره مائده «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ …» اشاره کرد و گفت: یعنی این جمعیتی که اسیر فضای مجازی و رسانه‌های معاند هستند خیلی دروغ شنیده‌اند و چون خیلی دروغ شنیده‌اند، دستگاه محاسباتی آنها به‌هم‌ریخته، کاری که معاویه و یزید می‌کردند بمباران دروغ علیه ائمه اطهار علیه‌السلام.

 

وی ادامه داد: به روش‌های مختلف با تهیه خبر، گزارش، یادداشت، فیلم و تولیت و به هر وسیله‌ای هم این‌قدر این دروغ را تکرار می‌کنند به حدی که خودشان هم باورشان شود.

 

خبرهای راست خودمان را با شیوه‌های متنوع و در قالب یده واحده تکرار کنیم

 

این استاد دانشگاه در خصوص راهکار مقابله با این دروغ‌پراکنی‌ها، گفت: باید خبرهای راست را با شیوه‌های مختلف خبر، گزارش و یادداشت با تنوع و ید واحده تکرار کنیم، رسانه‌های انقلابی باید با هم متحد باشند اتحاد باید در رسانه‌های انقلابی باشد که در اغتشاشات اخیر الحمدلله رسانه‌ها اتحاد خوبی داشتند؛ ولی باز هم خیلی جاها می‌دیدیم که پراکنده‌کاری می‌کنند؛ باید حواسمان باشد، توان رسانه‌ای دشمن ده برابر بلکه صد برابر است پس برای این که پس آنها وربیایم باید خیلی تشکیلاتی و منظم کار کنیم، متحد و حساب شده لازم است رسانه‌ها کار کنند، حساسیت روی رسانه‌های انقلابی هم بسیار بالاست از خبر اشتباه، ضعیف و یا احیاناً نادرست به‌شدت باید پرهیز کرد؛ چون اعتماد کم‌کم به دست می‌آید؛ اما یکباره از دست می‌رود.

 

رسانه‌های معاند به ظاهری متحدند

 

وی در خصوص این که اتحاد دشمن در این مدت چگونه بود: گفت: دشمن با هم متحدند بالاخره اتاق فکر مشترک دارند، البته ظاهراً اما دل‌هایشان پراکنده و قلب‌هایشان با هم بد است، کما این که الان که در فتنه اخیر شکست خوردند شروع کردند یک‌جاهایی دارند همدیگر را رسوا می‌کنند.

 

بصیرت افزایی مهم است و مهم‌ترین عمار رسانه است

 

عضو شورای عالی بسیج اساتید استان اصفهان به‌عنوان نکته پایانی با اشاره به این که جمعیتی که اسیر فضای مجازی و رسانه دشمن شده‌اند اینها اسیر فکری هستند دستگاه محاسباتی آنها به‌هم‌ریخته چون بصیرت ندارند، گفت: این جمعیت عمار می‌خواهد که مهم‌ترین عمار رسانه است و البته همه و به‌ویژه اساتید دانشگاه نقش مهمی در جهاد تبیین دارند که اینها را آزاد می‌کنیم وقت و نیرو و انرژی می‌گدازیم، تک‌به‌تک صحبت‌کردن خیلی مهم است.

انتهای پیام/