معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران؛

خود مقام معظم رهبری جهاد تبیین را آغاز کردند/جهاد تبیین باطل‌السحر عرصه‌های جنگ شناختی، ترکیبی و هیبریدی است

معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران و استاد دانشگاه درچهارمین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین با اشاره به این که خود مقام معظم رهبری جهاد تبیین را آغاز کرده‌اند همین که اخیرا جاهلیت مدرن را مطرح کردند، گفت: جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی و هیبریدی است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران و استاد دانشگاه درچهارمین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی به همت فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج اصفهان، با اشاره به این که خود مقام معظم رهبری جهاد تبیین را آغاز کرده‌اند همین که اخیرا جاهلیت مدرن را مطرح کردند، گفت: جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی و هیبریدی است.

حمیدرضا مقدم فر در ابتدا ضمن تبریک ایام نورانی اعیاد شعبانیه و روز پاسدار و جانباز، به این از مهرماه مقام معظم رهبری اعلام جهاد تبیین کردند و شاید سه چهار بار در این خصوص صحبت کردند و خود مقام معظم رهبری جهاد تبیین را آغاز کردند، اشاره و گفت: آغاز اقدام و عمل در جهاد تبیین اهمیت داردو

وی سپس به چرایی اعلام جهاد تبیین و آنچه که در سال ۱۴۰۰ در حرکت دشمن با آن روبرو بودیم اشاره و بیان کرد: در عرصه جهاد اولین حرفی که مقابل آن هست دشمن است انواع جهاد اکبر، اصغر و جهادی که بعنوان فرهنگی از آن اسم می بریم و مدتی پیش مقام معظم رهبری به آن اشاره و به استناد آیه‌ای گفتند این هم جهاد است اما جنس آن فرهنگی و سیاسی است جهادی است که ما از آن جهاد نرم را دنبال می‌کنیم؛ جهاد تبیین از این جنس است.

معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران و استاد دانشگاه با بیان این که اینجا با دشمن روبرو هستیم، ادامه داد: مدتی قبل مقام معظم رهبری به جنگ شناختی یا ادراکی دشمن اشاره داشتند.

وی با اشاره به این که مدتی است با جنگ شناختی دشمن با ما روبرو شده همچنین مدتی است که دشمن تلاش دارد که افکار عمومی ما را مدیریت ادراک داشته باشد، بر ضرورت شناخت جنگ ادراکی و شناختی تاکید کرد.

دشمن عبور کرده از جنگ روانی

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش‌ها برای این که جنگ روانی چیست، اظهار داشت: جنگ روانی پیشینه نزدیک ۳ هزار سال دارد و در جنگهای مختلف سخت‌پیشینه دار است همچنین در جنگ نرم و روانی، اما دشمن عبور کرده از جنگ روانی نه این که رها کرده باشد مثل همه جنگها. هنور در دستور کار دشمن هست.

ما هنوز در جنگ روانی متوقف هستیم

مقدم فر با اشاره به این که امروزه با جنگ ادراکی و شناختی روبرو هستیم که تقریبا جنگ شناختی از آخرین تکنیک‌های جنگ نرم است، تصریح کرد: ولی ما هنوز در جنگ روانی متوقف هستیم.

وی با اشاره به این که جنگ روانی دوزهای اندکی و مدت کوتایی دارد بالاخره تکنیک‌های آن دروغ و شایع و مواردی این گونه است و معلوم می‌شود، اظهار کرد: اما بعد رسیدند به جنگ ادراکی و مدیریت ادراک که در مدیریت ادراک این بحث مطرح شد که چطور مدیریت درک و فهم جامعه را دست بگیریم و اگر بتوانیم فهم مردم و افکار عمومی را در دست بگیریم مثل عملیات و جنگ روانی با یک پدیده کوتاه مدت  مواجه نیستیم می‌توانیم در پدیده درازمدتی جامعه را همراه داشته باشیم.

مقدم فر با بیان این که اما در جنگ ادراکی هم جابجایی ممکن بود، ادامه داد: اینجا هم متوقف نشدند و رسیدند به جنگ شناختی که اگر در عرصه معرفت، اعتقادات و شناخت و باورهای مردم و افکار عمومی تلاش داشته باشند و در اعتقادات مردم نه فقط در فهم مردم در باور مردم جانمایی کنند موفق‌ هستند.

پدیده جنگ شناختی از ۲۰۰۳ به شکل آمادمیک در امریکا و سه کشور اروپایی دنبال می‌شود

معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران گفت: پدیده جنگ شناختی از ۲۰۰۳ به شکل آمادمیک در امریکا و سه کشور اروپایی دنبال می‌شود با مباحث کاملا علمی و بستر آن علوم شناختی است که عرصه‌های آن فکر و مغز، عصب شناسی و هوش مصنوعی است.

وی بیان داشت: در جنگ شناختی با استفاده از علوم شناختی عرصه جنگ که تاثیر گذاری با بهره‌گیری در همه زمینه‌هاست چیزی که مقام معظم رهبری فرمودند جنگ ترکیبی هیبریدی که در دو گونه موضوعا ترکیبی از جنگ اقتصادی، سایبری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و… است. جنبه دیگر آن در ترکیبی از تکنیک‌ها و روش‌هاست که جنگ روانی را هم همواره داریم و تعطیل نشده ولی تمرکز روی آن نیست پیشرفته‌تر از آن جنگ ادراکی و بعد شناختی است.

این استاد دانشگاه با بیان این که همه اینها در گونه‌های مختلف عرصه تاثیر گذاری در مغز و فکر است با استفاده از علوم شناختی و تکنیک‌های جنگ روانی و ادراکی، تصریح کرد: باطل السحر همه این جنگ‌ها یک حرف است وقتی اینها می‌توانند در عرصه‌های مختلف موفق شوند که اندیشه و فکر و حوزه تفکر مردم عرصه خالی باشد یعنی موفقیت آنها در خلا فکر و اندیشه است در جاهایی که ما حضور نداریم و پاسخی برای شبهات و القائات نیست و خلا فکری برای مردم وجود دارد.

وی ادامه داد: در جنگ سخت همواره در طراحی‌های جنگی و عملیاتی بحث مهم بستن تمام فضاها بود که رخنه به دشمن داده نشود در جنگ نرم و جنگ‌های مختلف اندیشه‌ای و فکر مثل جنگ شناختی و ادراکی و حتی جنگ روانی هم بحث همین است که چکار کنیم دشمن نتواند از خلا و فضایی که در اختیار او قرار داده نتواند ورود و نفوذ کند.

جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی و هیبریدی است

معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران گفت: در واقع باطل السحر و پرکردن تمام منافذ نفوذ بحث تبیین است یعنی اگر ما بتوانیم افکار عمومی را در به هنگام تحت تاثیر توجیه، تبیین و آگاه سازی بهنگام قرار دهیم در واقع دشمن را خلع سلاح کردیم و سحر دشمن را باطل کردیم پس جهاد تبیین باطل السحر عرصه‌های جنگ شناختی و ترکیبی و هیبریدی است جنگی که امروز تمام و کمال با آن روبروهستیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اینجا عرصه پدافند و دفاعی است نباید اینجا متوقف شویم باید برویم به عرصه تهاجم و آفند. از مهرماه  تا الان تبیین می‌کنیم جهاد تبیین را که الان باید برویم به فکر اقدام و عمل.

معاونت فرهنگی اسبق سپاه پاسداران با بیان این که این که دائما با این مسئله روبرو هستیم نکاتی را اشاره می کنم، به موضوع سفر رئیس جمهور به روسیه اشاره کرد و گفت: اینها با مدل جنگ شناختی آمدند سفید را سیاه کنند سفری که یکی از پردستاوردترین سفرهای شخصیت‌های سیاسی ما طی چهل سال اخیر تا امروز به یک به کشورخارجی بود بسیار موثر، پردستاورد، عزتمندانه،حکیمانه و پرمحصول بود ولی از قبل به دنبال این بودند که در افکار عمومی بسیار ناچیز غیر حکیمانه با دیپلماسی ضعیف و غیره اعلام شود.

وی با بیان این که اولین مورد این بود که رئیس جمهور اعلام کردند تست را در کشور خودمان می‌دهیم که آنها هم پذیرفتند و قرار بر میزهای با فاصله شد، اما رفتار دیپلماتیک آقای پوتین با هیچ رئیس جمهوری این گونه محترمانه نبود، آقای پوتین در دیدار با رئیس جمهورآلمان با سگ بازی می‌کند یا در دیدار با رئیس جمهور ترکیه مدتی پشت درب معطل می‌شوند، مدت مذاکرات هم ۲۰ دقیقه و حداکثر نیم ساعت بود. ولی مدت مذاکره را در این سفر گفتند هر چقدر که آقای رئیسی وقت نیاز داشته باشد که ۳٫۵ ساعت تازه وسط جلسه هم آقای رئیس جمهور برای نماز و یک ربع در همان کاخ کرملین نماز را می‌خوانند که عزتمندی مسلمانان را نشان داد.

 

 

وی سپس به دیگر مسائل اخیر هم اشاره کرد و بر این که در موضع پدافندی و دفاعی دفاع کامل و روشنگرانه و تبیینی و به هنگام فوری جواب‌های موثر باید داشته باشیم تاکید کرد و افزود: خواستگاه مقام معظم رهبری فقط دفاعی نیست می‌فرمایند حرکتهای تهاجمی داشته باشید.

خود مقام معظم رهبری دارند عملیات می‌کنند/ جاهلیت مدرن

این استاد دانشگاه اظهار داشت:  خود مقام معظم رهبری دارند عملیات می‌کنند در همین سخنرانی اخیرایشان  فرمودند جاهلیت مدرن نظام سلطه امریکا این یعنی هجمه، یعنی سوژه و موضوع پروژه‌ای که هجمه به دشمن است که حلقه ها شروع کردند اینجا باید نخبگان سیاسیون، دانشگاهیان و رسانه‌ها تبیین کنند جاهلیت مدرن چیست در جاهلیت سنتی زنده به گور کردن دختران را داشتیم به خاطر این که دخترند، امروز از پدیده زن در جاهلیت مدرن و دخترها شکل مدرن زنده به گور کردن دخترها چیست، باید حرف زده شود  که مجبور شوند پاسخ دهند؛ جهاد تبیین این است.

وی با تاکید بر این که ما باید جنگ ادراکی و مدیریت ادراک و جنگ شناختی را بشناسیم، تصریح کرد: کتابی نوشتم که اخیرا رونمایی و توزیع شده که استقبال خوبی شد که ظرف یک ماه در مرحله چاپ دوم قرار دارد و سه سال  برای این کتاب کار شد.

بخش پایانی و پرسش و پاسخ

اتفاقاتی که ساخته و پرداخته می‌شود و دشمن درشت می‌کند ابهام آمیز است و زمان می‌برد تا برای پاسخ درست مستندات را داشته، راهکار چیست؟

مقدم فر اظهار کرد: این نکته که نشان می دهد که در بحث جهاد تبیین و در جبهه انقلاب باید جزایر به هم متصل باشیم نه منفصل حلقه‌های متصل باشیم مثل دشمن جبهه‌ای عمل کنیم، نقش رسانه‌ها و برخی دنباله‌های داخلی دشمن این جبهه‌ای عمل کردن را بخوبی می بینیم،  بنابراین قرارگاهی و جبهه‌ای یعنی تقسیم کار و خط حق را تقسیم کردن و عملیات انجام دادن، حرکت ما جبهه ای و قرارگاهی نیست.

انتهای پیام/