رئیس پژوهشکده دوران دفاع مقدس گفت:

در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس جایگاه علم و فناوری محفوظ است/ واقعیت ‌ها برای نسل جوان بازگو شود

رئیس پژوهشکده دوران دفاع مقدس در پیش همایش ملی نقش علم و فناوری با بیان این که غرب و شرق مهلک‌ترین سلاح‌ها را بدون ‌محدودیت‌ در اختیار صدام می‌گذاشتند، گفت: در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس جایگاه علم و فناوری محفوظ است و باید برای نسل جوان بازگو شود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سردار سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی ظهر امروز در پیش همایش ملی نقش علم و فناوری در دوران دفاع مقدس که به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد،  با بیان این که غرب و شرق مهلک‌ترین سلاح‌ها را بدون ‌محدودیت‌ در اختیار صدام می‌گذاشتند، گفت: در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس جایگاه علم و فناوری محفوظ است و باید برای نسل جوان بازگو شود.

 

وی با اشاره به این که نسل جوان و نوجوان امروز، ارتباط مستقیمی با دوران انقلاب نداشتند و دوران دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، نسبت به آن دوران شبهاتی دارند، افزود: برای نسل جوان امروز سوال است که علم و فناوری در هشت سال دوران دفاع مقدس جایگاهی داشته است یا برای انجام عملیات‌ها تنها از نیروی انسانی استفاده شده است.

 

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس بیان کرد: قطعاً دفاع مقدس بر قاعده علم و فناوری استوار است؛ در غیر این صورت نیروی انسانی بدون آموزش و تجربه، بدون استفاده از فناوری در برابر سلاح‌های مهلکی که به راحتی در اختیار رژیم بعث قرار داشت، نمی‌توانست موفق باشد.غرب و شرق مهلک‌ترین سلاح‌ها را بدون هیچ محدودیتی در اختیار رژیم بعث می‌گذاشتند به طور مثال زمانی که توپخانه‌های خمسه خمسه فرانسوی ساخته شد، اولین بار توسط صدام به کار گرفته شد و یا تانک تی_۷۲ هنوز هم یکی از پیشرفته‌ترین ادوات جنگی به شمار می‌رود و زمانی که وارد جبهه نبرد شد، ما چنین چیزی را نداشتیم.

 

این فرمانده دوران دفاع مقدس ادامه داد: کشورهای اروپایی انواع سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و هواپیمای آواکس عربستان سعودی، اطلاعات جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌کرد و در اختیار صدام قرار می‌داد؛ در چنین شرایطی مگر می‌توان گفت که علم و فناوری جایگاهی در دفاع مقدس نداشته و تنها به صورت سنتی جنگیده‌ایم؟

 

 

در دفاع مقدس به مرور زمان متخصص‌محور شدیم

 

سردار عراقی با بیان اینکه رزمندگان ایران در روزهای اول دوران دفاع مقدس اطلاعات پایینی داشتند، یادآور شد: در اوایل جنگ سپاه پاسداران یک نهاد نوپا بود و تجربه جنگ سنگین را نداشت؛ ارتش نیز به لحاظ ساختار و سازمانی به غرب وابستگی داشت و به همین دلیل در بدنه تغییرات ساختاری و سازمانی که اتفاق افتاده بود؛ تعدادی از سران ارتش فرار کرده بودند و عملاً انضباط میدانی و نظامی ارتش به هم ریخته بود و رسته‌های مختلف تخصصی در شهرهای مختلف ادغام شده بودند و بسیاری از رسته‌های تخصصی توسط افسران متخصص آن حوزه اداره نمی‌شدند به طور مثال فرماندهی یکی از گردان‌های زرهی بر عهده یک افسر مخابرات بود؛ در چنین شرایطی طبیعی است که در روزهای اول جنگ اشتباهاتی را داشته باشیم و جایگاه علم و فناوری و استفاده از تخصص‌ها در جنگ کمتر بود اما به مرور زمان متخصص‌محور شدیم.

 

وی متذکر شد: تلاش کردیم که نیروهایمان را در مراکز نظامی، پژوهشگاه و آموزشکده‌های مختلف آموزش دهیم و زمانی که آموزش‌ها و تجاربی که به دست آورده بودیم، در کنار هم قرار گرفتند در سال دوم جنگ صحنه نبرد را تغییر دادند؛ وگرنه فناوری، تجهیزات، سلاح و پشتیبانی‌های بین‌المللی غرب از عراق نه تنها کم نشده بود بلکه بیشتر هم شد. در ابتدای جنگ روس‌ها پشت سر صدام بودند، به مرور زمان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیز کاملاً از صدام حمایت می‌کردند، در چنین شرایطی اگر ما از علم و فناوری استفاده نمی‌کردیم، موفق می‌شدیم سرنوشت جنگ را تغییر دهیم؟

 

رئیس پژوهشکده دفاع مقدس گفت: دشمن بر اساس برآوردهای اطلاعاتی، عملیاتی و فرماندهی که انجام داده بود، انتظار داشت که در عرض یک هفته خوزستان را تسخیر کنند و به سقوط مجموعه ساختار سیاسی کشور فکر می‌کردند.

 

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به عملیات والفجر ۸ به تبیین نقش علم و فناوری در دوران دفاع مقدس پرداخته و گفت: هدف عملیات والفجر ۸ ، فتح شهر فاو و سامانه موشکی عراق و قطع دسترسی عراقی‌ها به خلیج فارس بود. در عملیات والفجر باید از عرض رودخانه اروند عبور می‌کردیم که این امر با در نظر گرفتن ویژگی‌های جغرافیایی و محلی این رودخانه کار بسیار سختی بود.

 

سردار عراقی ادامه داد: عمق رودخانه اروند در بعضی نقاط به ۶ الی ۱۲ متر رسیده و عرض آن از ۸۰۰ الی هزار و ۲۰۰ متر ارزیابی شده است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که عبور از رودخانه اروند غیر ممکن است اما رزمندگان اسلام پس از ۶ ماه بررسی اطلاعاتی و محاسبات آماری، توانستند روی رودخانه اروند پل بعثت را ایجاد کنند. در عملیات خیبر نیز رزمندگان ایران در عرض دو هفته پل خیبر را به طول ۱۴ کیلومتر طراحی و ساخته شد، اقداماتی نظیر این در کجای تاریخ آمده است؟‌

 

در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس جایگاه علم و فناوری محفوظ است و باید برای نسل جوان بازگو شود

 

وی بیان کرد: در اکثر عملیات‌های دوران دفاع مقدس جایگاه علم و فناوری محفوظ است و باید برای نسل جدید بیان شود؛ اگر ما نسل جدید را با واقعیت‌های جنگ آشنا نکنیم، دیگران این مسائل را بازگو می‌کنند و واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهند‌. نسل جوان ما باید بداند که در دوران دفاع مقدس برای نخستین بار در ۱۵۰ سال اخیر حتی یک وجب از خاک‌مان را از دست ندادیم و توانستیم هویت و تمامیت ارضی کشور را حفظ کنیم.

 

سردار عراقی خاطرنشان کرد: نسل‌های آینده قطعاً این مسئله را در تاریخ خواهند خواند و به آن افتخار می‌کنند؛ همان طور که ما وقتی تاریخ را می‌خوانیم از دیدن قرارداد ترکمن‌چای و گلستان و جدا شدن بخشی از خاک ایران پر از حس حرکت و نفرت نسبت به حاکمان آن زمان می‌شویم و در قبال فتوحات بعضی سلسله پادشاهان مثل نادرشاه حس خوشایندی داریم؛ نسل‌های آینده نیز نسبت حفظ تمامیت ارضی کشور حس افتخار خواهند داشت.

 

دوران دفاع مقدس تماماً علم و فناوری بود

 

وی گفت: تحولات تاریخی باید بر اساس واقعیت‌های هر دوره بررسی شود و برای قضاوت در مورد هر تاریخی باید مختصات و واقعیت‌های آن دوره را هم بررسی شود. دفاع مقدس هم به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ ما و جهان بررسی و ماندگار خواهد شد. دوران دفاع مقدس تماماً علم و فناوری بود؛ ما در روزهای اول جنگ حسرت یک گلوله آرپی‌جی را می‌کشیدیم اما فرزندان این آب و خاک امروز در نیروهای مسلح و صنایع دفاع با استفاده از علم و فناوری موفق شدند در حوزه‌های پهبادی، موشکی، زرهی، سلاح‌های سبک و غیره سلاح‌هایی را بسازند که دشمن وادار شود بر توانایی‌های نظامی ایران اذعان کند.

 

انتهای پیام