سیوندیان گفت:

دشمن برای شکست انقلاب اسلامی جنگ را به توطئه‌های دیگرش اضافه کرد/امروز انواع و اقسام موشک‌‌ها را تولید می‌کنیم

دکتر سیوندیان متخصص موشکی، گفت: دشمن برای شکست انقلاب اسلامی جنگ را به توطئه‌های دیگرش اضافه کرد و ما در ابتدای جنگ مشکلات زیادی داشتیم اما یکی از هنرهای ما در دفاع مقدس توسعه سازمان سپاه و بسیج درمدت کوتاهی بود همچنین پیشرفت از نظر تکنولوژیک بود که امروز انواع و اقسام موشک‌‌ها را تولید می‌کنیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، دکتر سیوندیان متخصص موشکی در نشست تخصصی با موضوع دستاوردهای دفاع مقدس که به همت بسیج اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و همه شهدا، با اشاره به این که در استراتژی غرب و امریکا قبل از انقلاب ایران بعنوان میدان بازی جنگ تعریف شده بود و در صورت جنگ بین بلوک غرب و شرق؛ مردم و کشور ایران قربانی این استراتژی بودند، گفت: دشمن برای شکست انقلاب اسلامی جنگ را به توطئه‌های دیگرش اضافه کرد و ما در ابتدای جنگ مشکلات زیادی داشتیم یکی از هنرهای ما در دفاع مقدس توسعه سازمان سپاه و بسیج درمدت کوتاهی بود همچنین پیشرفت از نظر تکنولوژیک بود که امروز انواع و اقسام موشک‌ها را تولید می‌کنیم.

 

سیوندیان با اشاره به نقش فناوری و تکنولوژی در دفاع مقدس، به ذکر مقدمه‌ای پرداخت و اظهار کرد: بعد از این که انقلاب اسلامی ما پیروز شد طبیعتا کشور ایران به لحاظ موقعیتی یک کشور بسیار مهمی در دنیا است که در منطقه غرب آسیا و خاومیانه قرار دارد قبل از انقلاب کشورما جزو بلوک غرب بود و جهان به دو بلوک و غرب و شرق تقسیم شده بود.

 

قبل از انقلاب غربی‌ها به رهبری امریکا چیزی که در ذهنشان بود این بود که ایران با ثباتی دارند

 

این متخصص موشکی ادامه داد: غربی‌ها به رهبری امریکا چیزی که در ذهنشان بود این بود که ایران با ثباتی دارند که همسایه شوروی است و ۲ هزار کیلومتر مرز دارد با شوروی و در آن توازون قدرتی که برای خودشان تعریف کرده بودند ایران بخشی از آن توازون تعریف شده بود، ضمن این که ایران بیشترین مرز را با شوروی داشت. استراتژی آنها این بود که این توازون را برقرار کردند اما این توازون به هم خورد، آنها تصورشان این بود که در یک مدت کوتاهی می‌توانند این مشکل را حل کنند بیشترین نظرشان هم این بود که به هر صورتی که هست با یک مداخله اولیه انقلاب اسلامی را کنترل، منحرف و در نهایت متوقف کنند.

 

قبل از انقلاب در استراتژی امریکا و غرب ایران بعنوان میدان بازی جنگ امریکا با بلوک شرق تعریف شده بود

 

وی ادامه داد: ایران بعنوان میدان بازی جنگ امریکا تعریف شده بود یعنی بلوک شرق و غرب که با هم رقابت داشتند جنگ سرد اگر تبدیل می‌شد به جنگ گرم یکی از جاه‌هایی بود که پیش‌بینی کرده بودند غربی‌ها با شوروی درگیر شوند ایران بود لذا برای چنین درگیری مقدماتی را پیش‌بینی کردند در حقیقت ایران بعنوان میدان بازی جنگ و درگیری تعرف شده بود لذا اگر این درگیری اتفاق می‌افتاد ارتش ایران تحت امر ناتو قرار می‌گرفت و فرماندهی عملیات ناتو می‌شد و در حقیقت مردم و کشور ایران قربانی این استراتژی بودند که بحمدالله انقلاب اسلامی بوقوع پیوست و این اتفاق نیفتد گرچه پایگاه هواپیمایی و هواپیمای جنگی و نیروی دریایی و بخشی از نیروی زمینی که تجهیز آن در راستای این استراتژی بازی جنگ در مقابل شوروی بود، داشتند.

 

با انقلاب اسلامی استراتژی امریکا و غرب «ایران بعنوان میدان بازی جنگ» بهم خورد

 

سیوندیان با بیان این که این استراتژی بهم خورد و امریکایی‌ها خیلی تلاش کردند که به نحوی انقلاب اسلامی ایران را کنترل کنند، توضیح داد: مجموعه اقداماتی توسط دشمنان و امریکا جهت شکست انقلاب اسلامی و شکست اراده مردم ایران انجام شد که اولین مسئله این بود که از طریق نفوذ بتوانند انقلاب اسلامی را استحاله کنند از طریق جریان‌های ملی‌گرا و یا جریانات افراد نفوذی بودند که در سیستم حاکمیت ما وجود داشتند که چهره آنها روشن شد.

 

این استاد دانشگاه افزود: مسئله دیگر این که جمهوری اسلامی ایران یک کشور صددرصد وابسته به نفت بود از لحاظ تکنولوژی و اقتصاد و این اقتصاد شکننده‌ای بود خواستند از نظر اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهند که تسلیم شود و مهار کنند انقلاب را.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی تقویت گروه‌های ضد انقلاب، تحریک اقوام ایرانی کودتا، ترور شخصیت‌های تراز اول کشور و ایجاد جنگ روانی از اقدامات دشمن بود

 

وی عنوان کرد: تقویت گروه‌های ضد انقلاب را شروع کردند حتی گروهک‌هایی که کمونیست بودند، تحریک اقوام ایرانی را با هدف فروپاشی شروع کردند، در کنار آن طرح‌ریزی کودتا داشتند به هر حال ارتش ما تازه در ابتدای انقلاب بود که دوباره این ارتش را دست بگیرند با یک کودتا، کودتا، ترور شخصیت‌های تراز اول کشور و ایجاد جنگ روانی هم در دستور کارشان بود.

 

مرکز مدیریت اقدامات دشمن لانه جاسوسی بود

 

سیوندیان گفت: مسئله بعدی این که همه این اقدامات انجام شد اما نکته مهم و سوال این بود که مدیریت کجاست از داخل یا خارج. در حقیقت مشاهده شد رفت و آمدهایی مرتب به سمت سفارت امریکا انجام می‌شود گروهک‌ها، افراد و وابستگان خیلی در حال رفت و آمد هستند شبه ایجاد شد که مرکز مدیریت سفارت امریکاست لذا لانه جاسوسی به همین دلیل اشغال شد و در آنجا مشخص شد ابزار و تکنولوژی‌های که برای شنود مراکز مهم نخست وزیری، ریاست جمهوری، ستاد مشترک ارتش دارند.

 

وی ادامه داد: در حقیقت اشغال سفارت نیست لانه جاسوسی است تمام اسناد و امکانات و تجهیزات این را نشان داد و وقتی نمایندگان دیدند امام (ره) فرمودند کار دانشجویان مورد تایید است سفارت نیست بلکه لانه جاسوسی است.

 

دشمن جنگ را به توطئه‌های دیگرش برای شکست انقلاب اسلامی اضافه کرد

 

این متخصص موشکی در ادامه اظهار کرد: امریکایی‌ها بزرگترین مرکز مدیریت خود را از دست دادند و توطئه‌هایی که داشتند ارزیابی‌شان این بود که نمی‌تواند انقلاب را به شکست بکشاند و یک چیزی دیگر یعنی جنگ را اضافه کردند کشورهای اطراف ایران را مد نظر قرار گرفتند مهمترین و آماده‌ترین کشور را ابتدا عراق و بعد ترکیه بود که در ترکیه جریانات اسلام‌گرا در کودتا پیروز شد و این که ما مناقشات مرزی هم با ترکیه نداشتیم اما ایران در تاریخ خودش با عراق مناقشات مرزی داشتیم.

 

سیوندیان گفت: در حقیقت صدام هم از این استقبال کرد چون صدام و حزب بعث می‌دانستند ثبات جمهوری اسلامی ایران اولین کشور تحت تاثیر عراق است چون ۶۲ درصد ملت عراق شیعه هستند، انگیزه داشتند هم از طریق غربی‌ها و بخصوص امریکایی‌ها ارتباط و جنگ آغاز شد و صدام با ارزیابی کامل جنگ را شروع کرد و اطمینان دادند به صدام که از لحاظ تجهیزات و مهمات و بودجه که بودجه را کشورهای حاشیه خلیج فارس مثل کویت و عربستان تامین کنند و امکانات را کشورهای طرفدار صدام که شوروی هم با توجه به این که انقلاب ما دینی بود حرف داشت.

 

وی با اشاره به این که دشمن تحت حمایت قرار داشت مثلا یکی از کمک‌های عربستان ۳۰ میلیارد دلار برای تجهیزات و مهمات بود، تصریح کرد: در جنگ ما همواره امکانات و تجهیزات نداشتیم و مواجه بودیم با انبوه آتش از طرف دشمن شبانه روز .

 

قبل از این که جنگ شروع شود عراقی‌ها و حزب بعث عراق بارها جنگ را شروع کردند

 

این متخصص موشکی یادآور شد: قبل از این که جنگ شروع شود عراقی‌ها و حزب بعث عراق بارها جنگ را شروع کردند در مرزهای ما از اول انقلاب و ما مشکلاتی داشتیم اما ما خویشتنداری می‌کردیم انقلاب در آغاز خودش بود و شرایط را نداشتیم به پاسگاه‌های ما حمله می‌کردند به مرزهای ما می‌آمدند بارها این حملات را به سازمان ملل متحد انعکاس دادیم که در آخر که قطعنامه را پذیرفتیم این اسناد ظاهر شد و عراق بعنوان متجاوز تعیین گردید.

 

سیوندیان تصریح کرد:  ۹۸۴ عملیات مرزی که بخشی زمینی و هوایی بود، ۲۲۵۷ مورد مناقشه با عراق قبل از جنگ و در همه اینها عراق شروع کننده بود جالب است ۱۶۵۶ شهید و ۲۷۷۵ نفر مجروح و ۶۹۱ اسیر اسرایی که ۹٫۵ سال اسیر بودند از پاسگاه‌های ما مربوط به قبل از جنگ است.

 

در جنگ تحمیلی توسط دشمن حتی یک درصد عدم موفقیت ارزیابی نشده بود

 

وی ادامه داد: بحث دیگر این که صدام تصورش این بود که قطعا پیروز می‌شود بنا به اسنادی که بعد به دست آمد از ۷ روز تا یکی دوماه اولین هدفش هم گرفتن خوزستان بعد کرمانشاه و بعد تهران  بود که در این مسئله حتی یک درصد عدم موفقیت ارزیابی نشده بود.

 

جنگ شش مرحله بود

 

سیوندیان اظهار کرد: جنگ در حقیقت شش مرحله بود مرحله اول تهاجم دشمن بود و دچار غافلگیری شدیم دشمن پیشروی و به اهداف اولیه خودش رسید. مرحله دوم این بود که توانستیم دشمن را متوقف کنیم و بعد از این که متوقف کردیم بحث این شد که  دشمن از حالت آفندی به پدافندی تبدیل کنیم. در زمان بنی‌صدر یکسری عملیات‌های محدودی در مقابل دشمن انجام شد که اینها با هدف این بود که دشمن را زمین‌گیر کنیم بعد هم یکسری عملیات‌های وسیع تعریف شد اما به نتیجه نرسید چون بنی صدر اعتقادی به حضور نیروهای مردمی و سپاه نداشت.

 

وی با اشاره به عملیات‌های گسترده که باعث شد مناطق بسیار وسیعی را از دشمن بازپس بگیریم، گفت: در مرحله چهارم عملیات‌های ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین و بیت المقدس انجام شد و سپاه سازماندهی جنگ را شروع کرد.

 

در ابتدای جنگ مشکلات زیادی داشتیم

 

سیوندیان در خصوص تکنولوژی و فناوری، اظهار کرد: ما در ابتدای جنگ مشکلات زیادی داشتیم البته هنوز نیروی هوایی قطعات را داشتند همینطور هوانیروز و توپخانه اما به مرور کمبودها خود را نشان می‌داد و اینجا شروع نقش فناوری و ورود صنعت بود برای تامین قطعات و امکانات و ما باید کاری می‌کردیم یک دیدگاه این بود که خریداری کنیم که کم کم این راه هم بسته شد و باعث شکل‌گیری فکر خودکفایی شد و صنعت و جوان‌ها و تکنولوژی ما را بیدار کرد آنچه می‌توانیم از خارج تهیه نکنیم که بچه‌های انقلابی وارد عمل شدند.

 

وی گفت: در خصوص تکنولوژی و فناوری حوزه‌هایی که ببشترین ارتباط را با مراکز علمی و فناوری داشتند یکی صنایع دفاعی داشتیم در برخی مقوله‌ها کار می‌کرد همچنین در کارهای سبک موفقیت‌هایی داشتند اما در کارهای سنگین بیشتر مونتاژ بود و در تعمیرات هم مراکزی غالبا قطعه را عوض می‌کردند بحث ساخت نبود.

 

سیوندیان بیان کرد: نیروی هوایی ما یک نیروی بسیار پیچیده بسیار تخصصی بود امریکایی‌ها فکر می‌کردند که با رفتن آنها از هم می‌پاشد و متوقف می‌شود عراق هم روز اول جنگ  ۱۹۲ فروند هواپیما پرواز داد مراکز ما را زدند اما از پیروزی انقلاب تا سال ۵۹ نیروهای ما در ارتش توانسته بودند روی پای خودشان بایستند هواپیما را اورهال و سیستم را آماده کنند بطوری که در عرض ۲۴ ساعت ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگی از ایران پرواز کرد و در مقابل دشمن عملیات بسیار سنگین انجام داد.

 

وی با اشاره به بحث نیروی دریایی و تاکید بر این که نیروی دریایی ما در آن زمان قوی‌تر از دشمن بود، گفت: مرز دریای در فواب و کویت مستقر بود و بیشتر ۴۵ کیلومتر همسایگی نداریم در همان فضا چون نیروی دریایی ما قوی‌تر بود توانستیم و کلا نیروی دریایی عراق ساقط شد اما نگهداری ناوچه ها و ناوها کار بسیار سنگینی بود و اورهال کردن و بازسای؛ امریکایی‌ها فکر می‌کردند قادر به این کار نیستتم، اینجاست که باید به ارتش تبریک گفت که توانستند در مدت کوتاه خلا کارشناسان و مستشاران امریکایی را پر کنند و توانستند نیروی هوایی را روی پا بیاورند در نیروی دریایی هم همینطور اما در نیرو زمینی ما مشکلات زیادی داشتیم به لحاظ این که در نیروی زمینی ما ارتش‌ هواپایه بود که طراحی بلوک غرب است، برعکس ارتش شوروی زمین پایه بود بیشترین توان را برای ایجاد یگان‌های زرهی گذاشته بود در ارتش عراق که یک ارتش شرقی بود ۳۲ لشکر سازماندهی کرده که اکثرا زرهی بودند در صورتی که ما ۱۴ لشکر داشتیم که ۲۰ درصد زرهی و بیشتر پیاده بودند.

 

سیوندیان گفت: امکاناتی که باید تهیه می‌کردیم بسیار وسیع بود و صنعت و کارخانجات ما هم وابسته به دستگاه‌ها و تجهیزات غرب لذا در تحلیل تصور دشمن این بود که ایران در طول مدت کوتاهی تسلیم خواهد شد.

 

وی با بیان این که در نیرو زمینی بحث توپخانه زرهی و مخابرات الکترونیک و غیره داریم، گفت: اینها مجموعه‌هایی است که وسعت پیدا کرد و امروز از قطب‌های مهم است همینطور در اپتیک و لیزر همه نیاز به اورهال و تکمیل و انجام شد.

 

 در جنگ یک پشتیبانی مردمی وسیع فنی و تکنولوژی هم داشتیم

 

سیوندیان سپس نیازمندی وسیع در حوزه فنی و مهندسی، مدیریت جنگ و تحلیل عملیات‌ها را مورد بحث قرار داد و عنوان کرد: مثلا در عملیات بیت المقدس بایستی ۱۰۰ هزار نفر مدیریت می‌شدند، دشمن بهترین مشاوران نظامی شوروی در در اختیار داشت، نیازمندی‌های وسیع ما مقوله مهمی است بحث مهندسی در جنگ بعنوان مثال پل‌ها که پل خیبر در ۱۴ کیلومتر زده شد. ضمن این که داوطلبان جبهه هم فنی بودند انواع و اقسام تکنولوژی یک پشتیبانی مردمی وسیع تکنولوژی هم داشتیم.

 

وی در خصوص نمای ذهنی از دفاع مقدس در آن زمان، اظهار کرد: نیروها اکثرا پیاده بودند و غالبا سلاح‌های سبک داشتند حتی در یک مقطعی اول جنگ برخی رزمندگان داوطلب سلاح سبک هم نداشتند.

 

 

بخش قابل توجهی از بودجه جنگ را رزمندگان تامین می‌کردند

 

سیوندیان با بیان این که در حقیقت پشتیبانی جنگ یک سوم دولت یک سوم مردم بودند، ادامه داد: اما بخش قابل توجهی از بودجه را رزمندگان تامین می‌کردند از کجا، تا سال ۶۵ در سپاه توپخانه نداریم اما بعد ۶۵ حدود ۱۳ توپخانه لشکری بعلاوه سه گروه توپخانه اینها از عملیات بعد ثامن الائمه شامل عملیات‌های طریق القدس، فتح المبین و بیت القدس آماده سازی و تجهیز شدند.

 

وی افزود: در کنار غنایمی که بدست آوردیم آموزش‌ها هم انجام دادیم مثلا آموزش توپخانه در اصفهان را سپاه راه اندازی کرد که این هم از کارهای تخصصی بود که بخاطر انگیزه‌ای که در رزمندگان بود با دوره‌های کوتاه مدت برگزار می‌شد و یکی از هنرهای ما در دفاع مقدس این بود که توانستیم در مدت کوتاهی سازمان سپاه و بسیج را از ۱۲ گردان به ۲۴ لشکر توسعه دهیم.

 

وی با تاکید بر این که اراده و ایمان ملت ما مانع شکست شد، گفت: اگر بخواهیم جنگ را تحلیل کنیم باید بعد معنویت جنگ و بعد انگیزه‌های جنگ و‌ بعد شخصیت ملت ایران را در نظر بگیریم که مردم ایران در بعد دفاع شخصیت بسیار بزرگی دارند یعنی ملت ایران انسان‌های متفکر اهل تکنولوژی هستند.

 

این متخصص موشکی با اشاره به این که جنگ که شروع شد موشک نداشتیم با امکاناتی که داشتیم بیشترین برد ۳۵ کیلومتر بود و جنگ شهرها که شروع شد اولین پاسخ به جنگ شهرها این بود که مراکز نظامی بصره را با امکانات موجود بزنیم که این کار هم به دلیل مشکلاتی که داشت جواب نداد که بعد به مدت یکسال هم دانشگاه و هم صنعت آمدند کارهایی ارزشمند انجام گرفت و بعد هم مهندسی معکوس انجام گرفت و با کمک خداوند گره‌گشایی‌هایی حاصل شد و کم کم توانستیم اولین موشک را سازماندهی کنیم و سیر  را ادامه دادیم تا امروز توانستیم انواع و اقسام موشک‌ها را تولید کنیم.

 

انتهای پیام/