حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه:

طبق قانون عفاف و حجاب ابلاغی سال ۹۸ وظایف مشخص است؛ کار فرهنگی و ایجابی را آغاز کرده‌ایم

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که طبق قانون عفاف و حجاب که سال 98 در زمان آقای روحانی ابلاغ شد وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت کشور مشخص است و ستاد عفاف و حجاب هم در وزارت کشور راه افتاد است، گفت: اخیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار ایجابی و فرهنگی و گفتمانی و شناختی را شروع کرده‌ایم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت در جلسه با سازمان بسیج اساتید استان اصفهان  که با حضور محمدباقری مسئول و استادان بسیجی دانشگاهها در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با اشاره به این که طبق قانون عفاف و حجاب که سال ۹۸ در زمان آقای روحانی ابلاغ شد وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت کشور مشخص است و ستاد عفاف و حجاب هم در وزارت کشور راه افتاد است، گفت: اخیرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار ایجابی و فرهنگی و گفتمانی و شناختی را شروع کرده‌ایم.

در آغاز این جلسه محمد باقری ضمن تشکر و خیر مقدم گویی به ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های این سازمان پرداخت و در ادامه استادان بسیجی در خصوص مسائل مختلف بویژه دغدغه‌های مرتبط با موضوعات علمی و اجتماعی مطالبی را عنوان کردند.

یکی از اساتید دانشگاه در حوزه عفاف و حجاب بر ضرورت تبیین عقلی این مهم تاکید کرد و افزود: مناظره و استدلال نیز اهمیت دارد و لازم است عملکردها و راهکارهای مختلف بنا بر موقعیت هر استان و شهرستان مدنظر قرار گیرد و نتایج و اثربخشی ارزیابی گردد.

یکی دیگر از اساتید هم با اشاره به این که در حکمروایی سه محور سیاست‌گذاری، تسهیل‌گری و ارائه خدمات عمومی از موضوعات مدنظر بوده گفت: این‌ها نیازمند کنشگران و آمرانی است که این سه را در سطوح مختلف هماهنگ کنند و خلا‌ها را پوشش دهند که به نظر می‌رسد یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای این مهم مجموعه آموزش عالی کشور است و باید زمینه ورود فراهم گردد و خلاهایی که در این زمینه‌ها وجود دارد باید پر شود همچنین اگر  قرار است به مشکلات فرهنگی و دانشجویی توجه کنیم خدمات عمومی دانشگاه را هم باید توجه ویژه نموده به ویژه دانشگاه‌های کوچک و تخصصی که امکانات کمتری دارد لازم است مورد توجه قرار گیرد.

یکی دیگر از اساتید در خصوص این که به درستی مشخص نیست مسئولیت عفاف و حجاب بر عهده کیست بر این که این مهم نیازمند برنامه است، تاکید کرد.

یکی از اساتید هم بر ضرورت توجه به بحث جذب و استخدام دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی تاکید کرد. همچنین بربکارگیری تجربه‌های فرهنگی، مشخص شدن ماموریت‌ها و توجه به سامان‌دهی وضعیت آموزش عالی و کمک گرفتن از استادان دلسوز و صاحب تجربه در موضوعات مختلف اجتماعی و علمی تاکید داشتند. همچنین بر این که دانشگاه‌های غیر انتفاعی بنا به ضرورت در مقطعی از زمان ایجاد شدند که این ظرفیت هم نیازمند مدیریت و حفظ آن هستیم و باید این نکته را توجه داشت که بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا دانشگاه‌های غیر انتفاعی هستند.

یکی از اساتید دانشگاه نیز با بیان این که بحث حجاب بیش از ۹۰ درصد با کار فرهنگی است، معتقد بود: ۵ تا ۱۰درصد هم نیازمند اقدام انظباطی و انتظامی است.

یکی از استادان هم براین نکته که راه درمان بیماری اجتماعی سخت است و باید راه درست را انتخاب کنیم ادامه داد: هرم علمی کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد، پیوست و روح فرهنگی هم نیاز است و با رصد و برنامه‌ریزی لازم است امید به اشتغال هم تقویت گردد.

اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها هم از موضوعات مورد تاکید بود همچنین به مباحث و نقش استادان معارف و مباحث ورزشی و بحث‌های آموزش، پژوهش و ارتباط با جامعه و صنعت اشاره شد.

حجت الاسلام خسرو‌پناه در ادامه استماع سخنان اساتید،  ابتدا به توضیح مختصری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: ۱۰۴ شورای عالی در کشور داریم  که سه شورا واقعا عالی است و سران سه قوه باید باشند که اینها شامل شورای عالی امنیت ملی؛ شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی  انقلاب فرهنگی است.

وی به ویژگی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و اظهار کرد: طبق اصل ۵۷ قانون اساسی و اختیاراتی که رهبری دارد این را واگذار کرد لذا یک عبارت از امام (ره) هست چون قبلا ستاد انقلاب فرهنگی بود اما در سال ۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و طراح این هم مقام معظم رهبری بودند و در زمان ایشان بیش از بیست‌ تا سی مورد یعنی موارد متعدد داریم که فرمودند دستگاه‌ها باید بپذیرند و اطاعات کنند.

 

قلمرو کار شورای عالی انقلاب فرهنگی «علم و فناوری و فرهنگ» است

خسروپناه گفت: قلمرو کار شورای عالی انقلاب فرهنگی «علم و فناوری و فرهنگ» است نه حوزه‌های دیگر مثلا شورای عالی فضای مجازی با این که جدا شده است اما مقام معظم رهبری در پیوست اخیر فرمودند که شورای انقلاب فرهنگی در این حوزه هم باید ورود کند چون شورای عالی فضای مجازی بیشتر در حوزه سخت افزاری و مقوله‌هایی از این  قبیل است، بخش فرهنگی به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است.

 

راه اندازی چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی و خانواده و زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی افزود: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد داریم در دبیرخانه که این ستادها را در دو سه ماه اخیر راه اندازی کردیم و شامل ستادهای «علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگی اجتماعی و خانواده و زنان» است.

خسروپناه در ادامه تاکید کرد: نام را ستاد گذاشتیم نگفتیم معاونت‌ها چون می‌خواهیم کار قرار‌گاهی شکل بگیرد ساختار را هم قرارگاهی بستیم و ذیل هر ستاد هم دفاتری هست و ذیل دفاتر میزهایی هست مثلا آیین‌نامه ارتقا یک میز است همانطور که عفاف و حجاب و یا فرهنگ، ورزش؛ میزهای است که نیازها و اولویت‌های کشور است و هر میز یک رئیسی دارد و یک هیات اندیشه‌ورزیی که باید از ظرفیت کشور استفاده کنند و بتوانند کار پخته تحویل دهند.

وی گفت: لذا کار اصلی  شورای عالی انقلاب فرهنگی  بعد از رصد و اولویت‌شناسی؛ راهبردی سیاست‌گذاری و راهبری دستگاه‌هاست نه مجری؛ راهبری با شوراست و نظارت که به معنای بازرسی فرهنگی که آیا دستگاه‌ها مصوبات را اجرا کردند یا نه و  معنی اثر‌بخشی که آیا مصوبات اثر داشته یانه؛ چون ممکن است اثر بخش نبوده نیاز به تغییر داشته باشد.

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی بخش سیاست‌گذاری حکمرانی علم و فناوری و  فرهنگ را بر‌عهده دارد

خسروپناه توضیح داد: اگر ما حکمرانی علم و فناوری و  فرهنگ را حکمرانی به معنی گاورننس  (governance)    نه گاورمنت (government) که سیاستگذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری هست، در نظر بگیریم، عمدتا بخش سیاست‌گذاری که بخش اول حکمرانی است با شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما بخش تنظیم‌گری و مقرارت‌گذاری عمدتا با مجلس است؛ یا آیین‌نامه اجرایی با سازمان‌‌های دولتی است.

وی تصریح کرد: البته گاهی در مواقع ضرورتی مثلا قانونی ممکن است دارای فرآیند طولانی باشد یا آمادگی در دستگاها نیست شورا ورود می‌کند، ولی عمدتا سیاست‌گذاری است نه تنظیم‌گری؛ چون تنظیم‌گری ساختار‌سازی، مقرارت‌گذاری و گفتمان‌سازی مقرارت هم هست اینها کار دستگاه‌هاست لذا  حکمرانی علمی و فناوری و فرهنگ کاملا دست شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست.

وی با اشاره به این که اسنادی هم داریم، گفت: سند نقشه جامع علمی کشور از جمله اسناد است که هفته گذشته هم مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان فرمودند سند نیاز به روز رسانی دارد.

 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد عفاف و حجاب چهار مصوبه دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حوزه اختیارات گفت: شورا در مورد عفاف و حجاب چهار مصوبه دارد، در مصوبه آخر که قبل از حوادث سال گذشته مصوب شد یک بند جیم داشت که مجلس قوانین اختیاراتی به نیروی انتظامی بدهد و بحث جریمه باشد؛ همچنین بند دال این بود که تا زمانی که مجلس مصوب کند از اختیارات قوه قضایی به نیروی انتظامی بدهد.

وی عنوان کرد: نظر کارشناسی این بود که باید بخشی از بی‌حجابی از جرم به تخلف تغییر کند که راحت‌تر نیروی انتظامی بدون احضار  برخورد کند.

خسروپناه  با بیان این که مباحث حوزه اجتماعی بسیار پیچیده است و ما معتقدیم به جریمه‌های بازدارنده، عنوان کرد: در این سی سال در کار فرهنگی ضعیف عمل شده است.

وی با اشاره به این که وقتی امسال در دانشگاه‌ها شب‌های قدر با این جمعیت زیاد مثلا ۱۵۰۰ داشتیم در فضای مجازی کلیپی از آن پخش نشد در حالی که اگر در حد چند نفر به شکل دیگری عمل می‌کردند کلیپ‌های زیاد پخش می‌شد.

خسروپنا با بیان این که توصیف دقیق نداریم چون رصد دقیق نیست، به این که در موضوعی مثل حجاب همه باید احساس مسئولیت کنیم؛ گفت: ببینیم چند تا رساله درباره حجاب کار کردیم رساله مبنای کار علم است اما در این رابطه ضعف داریم.

 

طبق قانون عفاف و حجاب سال ۹۸ وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت کشور مشخص است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: طبق قانون عفاف و حجابی که سال ۹۸ در زمان دولت آقای روحانی ابلاغ شد؛ صریحا می‌گوید سیاستگذاری پس کلان راهبردی به عهده شورا عالی انقلاب فرهنگی است و ایجاد هماهنگی، تدبیر، پیش‌بینی و ساز.و کار لازم بر اجرای مصوبه و نظارت بر اجرا مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادها برعهده وزارت کشور است، بنابراین در حوزه عفاف و حجاب کار معلوم است و ستاد عفاف و حجاب هم در وزارت کشور راه افتاد است و این تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که ستاد عملیات عفاف و حجاب را به وزارت کشور بدهند.

 

کار ایجابی و فرهنگی و گفتمانی و شناختی شروع کرده‌ایم

وی عنوان کرد: نزدیک ۲۰ بار در جلسات حضور داشته‌ام، و از سه هفته قبل با حضور دستگاه‌ها در دفتر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلساتی برای انجام کار ایجابی و فرهنگی و گفتمانی و شناختی شروع کرده‌ایم.

وی با تاکید براین که در بحث عفاف و حجاب ۹۰ درصد فرهنگی و اجتماعی و شناختی است، گفت: ده درصد برخورد جرم که باندهای فساد باید مدنظر باشد.

خسروپناه با اشاره به اهمیت مبحث کار فرهنگی گفت: قبلا نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها اردوهایی داشت با دانشجویان که همراه بحث و مباحثه و گفتگو هم بود، این گونه کارها خوب است.

وی  همچنین در خصوص اسلامی شدن دانشگاه گفت: باید از استادان با انگیزه که دغدغه دارند در تحکیم خانواده و هویت ایران برایشان مهم است، استفاده کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که قوانین از قبل داریم؛ تصریح کرد: در شش عرصه عملیات اجرایی ۳۰ گروه مردمی نخبگانی شناسایی و طرح‌های عملیاتی را جمع کردیم، افراد فعال و خوش فکر و ایده‌های عملیاتی کم نداریم اما اجرا مهم است که گروه‌ها بیایند اجرا کنند و لازم است مسئله حجاب را فعالانه ورود کنید.

انتهای پیام/