معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان؛

عدالت و معنویت امام راحل، نشات گرفته از عقلانیت ایشان بود

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان با بیان اینکه امام به‌غایت عقل‌گرا، معنویت‌گرا و عدالت‌خواه بود گفت: عدالت و معنویت امام راحل، نشات گرفته از عقلانیت ایشان بود که در زندگی خود این مفاهیم را عینیت بخشیده بود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، دین ما اسلام مکتبی متکی بر معنویت، عقلانیت و عدالت است و اساس بعثت پیامبران الهی می‌باشد، رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و دومین سالگرد ارتحال امام (ره) عقلانیت، معنویت و عدالت را ابعاد اصلی مکتب امام راحل برشمردند چرا که امام راحل امام اخلاق و امام معنویت بودند و در زهد و ساده‌زیستی مثال زدند بودند و همواره به اصول می‌پرداختند؛ بنابراین مهم‌ترین شاخصه‌های مکتب امام خمینی (ره)؛ عقلانیت، معنویت و عدالت است که به‌عنوان اصول برنامه‌های ایشان همواره مطرح بود.

تحقق عدالت و توسعه از آرمان‌های بزرگ انسانی و عنصر کلیدی در تعیین ویژگی‌های توسعه در اندیشه امام مفهوم عدالت بود که انسان را در مسیر تعالی قرار می‌دهد و تضمین‌کننده عدالت در اجتماع است. بارزترین عقلانیت امام راحل را می‌توان به انتخاب حکومت مردم‌سالاری دینی اشاره کرد؛ چراکه پس از قرن‌های متعددی که حکومت فردی در ایران حاکم بود، امام خمینی (ره) باتکیه‌بر آرای ملت و سهیم کردن مردم در اداره کشور که نشان از عقلانیت این امام بزرگوار است و به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کرد. پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز به دلیل عمل به مکتب امام و به‌ویژه تحقق عقلانیت بوده است.

* اساس و ریشه تفکر امام راحل توجه به عقلانیت است

مجتبی جعفری در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ به بررسی مفاهیم عقلانیت، معنویت و عدالت در اندیشه امام خمینی (ره) پرداخت و اظهار کرد: مفاهیم عقلانیت، معنویت و عدالت در اندیشه امام خمینی رحمةالله‌علیه دارای جایگاه مهمی هستند که ایشان در کتاب‌ها و آثار متعدد خود به آنها پرداخته‌اند که این مفاهیم از یک‌جهت به‌عنوان مبانی اندیشه امام می‌توانند مدنظر قرار گیرند و از طرف دیگر جلوه‌های آن مفاهیم در منش و مکتب امام متجلی می‌شود.

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان با بیان اینکه امام راحل که در عالی‌ترین سطوح با مفاهیم اسلام آشنا است، به عقلانیت به‌عنوان زیربنایی‌ترین مفهوم اسلامی نگاه می‌کند خاطرنشان کرد: در واقع اساس و ریشه تفکر امام توجه به عقلانیت است. این مطلب را می‌توان از اهتمام ویژه ایشان به شرح و تفسیر حدیث جنود عقل و جهل پی برد.

* عقلانیت، اساس اندیشه امام بود

جعفری تأکید کرد: امام راحل مسئله عقلانیت را آن گونه که در روایات متعدد از جمله در حدیث عقل و جهل آمده است به‌عنوان اساس تفکر خود انتخاب کرده است. اهتمام امام به آثار ملاصدرا به‌عنوان یک فیلسوف و حکیم مسلمان که در صدد برآمد اندیشه‌های اسلامی را به عقلانی‌ترین شکل متجلی کند، یکی از مهم‌ترین دلایل این مطلب است که عقلانیت اساس اندیشه امام است.

وی ادامه داد: وقتی در مورد دینی به عظمت دین اسلام صحبت می‌کنیم انتظاری غیر از این هم نمی‌رود که زیرساخت این دین عقلانی باشد و اتفاقاً روایات فراوان اسلامی و آیات مختلف قرآن نیز مفهوم عقلانیت را مدنظر قرار داده است که جای تفصیل آن در این مجال نیست. اینجا فقط به همین نکته اشاره می‌شود که عقلانیت مدنظر امام راحل به معنای عقلانیت ابزاری و دنیایی نیست؛ بلکه عقلانیت به معنای حقیقتی است که در مقابل جهل و نفسانیت و شیطنت قرار دارد.

 * عدالت، یکی از لشکریان عقل است

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان تأکید کرد: نکته مهم دیگر این است که سایر مفاهیم از جمله مفهوم معنویت و مفهوم عدالت که اکنون در صدد بیان آن هستیم از مفهوم عقلانیت منشعب می‌شود. از نگاه امام راحل عدالت یکی از لشکریان عقل است. این مطلب در حدیث امام صادق علیه‌السلام آمده است. امام صادق (ع) ۷۵ لشکر از لشکریان عقل را شمردند که از جمله آنها مفهوم عدالت است.

* عدالت و معنویت، نشات گرفته از عقلانیت است

وی افزود: وقتی عقلانیت آن‌گونه که از منابع اسلامی استخراج و استنباط می‌شود مدنظر قرار گیرد، مفهوم عدالت هم از آن استخراج می‌شود و از دین کامل و جامعی همچون اسلام غیر از این هم انتظاری نمی‌رود به‌گونه‌ای که اگر عقلانیت مدنظر اسلام به نحو کامل و جامع نگریسته شود و به منصه ظهور در آید قطعاً عدالت مدنظر آن محقق خواهد شد.

* امام راحل در زندگی خود مفاهیم عقلانیت، معنویت و عدالت را عینیت بخشیده بود

جعفری با تأکید بر اینکه از دل مفهوم عقلانیت، مفهوم معنویت هم استنباط می‌شود تصریح کرد: بر اساس عقلانیت اسلامی، عالم هستی در بعد مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه بعد واقعی و اصلی جهان، عالم معناست و اعتقاد به آن بعد عالم، به‌خصوص در رأس همهٔ آنها اعتقاد به مبدأ و معاد نماد معنویت اسلامی است و امام راحل در زندگی خود این مفاهیم را عینیت بخشید.

* امام به‌غایت عقل‌گرا، معنویت‌گرا و عدالت‌خواه بود

وی ادامه داد: ایشان علاوه بر اینکه به معرفی این مفاهیم در آثار علمی خود اقدام کردند در زندگی خود نیز عقلانیت و معنویت و عدالت را سرلوحه زندگی خویش قرار دادند. امام راحل درحالی‌که انسانی به‌غایت عقل‌گرا بود در حد اعلی معنویت‌گرا بود و این را در عبادات آن مرد و سیروسلوک و زندگی توحیدی آن عارف بزرگ می‌توان فهمید. ایشان درعین‌حال عدالت گرا و عدالت‌خواه در اوج خود بود و این را در بیان و کلام و مرام امام راحل می‌توان دید. او چون عدالت گرا بود یک موی کوخ‌نشین‌ها را به تمام دارایی کاخ‌نشینان عوض نمی‌کرد.

معاون مطالبه‌گری بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: در ایام خردادماه که متعلق است به امام راحل، خوب است نسل جوان با این مفاهیم آشنا شده و بدانند که دین مبین اسلام دینی است برای همه زمان‌ها و امام راحل به‌عنوان احیاگر اسلام چون عقل‌گراست به‌شدت برای نسل نو جذاب است و چون معنویت‌گراست نیازهای روحی و روانی انسان را به طور کامل رفع می‌کند و چون عدالت‌محور است برای توده‌های مردم در اقصی‌نقاط عالم جذابیت دارد و این است راز گسترش انقلاب اسلامی در کشورهای متعدد عالم و این است رمز رویش‌های انقلاب در میان نسلی که امام راحل را درک نکرد اما ندیده عاشق او شد.

انتهای پیام/