حجت السلام گرجی:

فلسفه اخلاقی جریان اربعین رضای خدا و عزت است/درجریان اربعین باید به آرمان‌های امام حسین (ع) نزدیک شویم

حجت السلام گرجی گفت: فلسفه اخلاقی جریان اربعین رضای خدا و عزت است و این تصور که فقط وظیفه عزاداری است این درست نیست این یک اشتباه بزرگ استراتژیک است عزاداری نهضت عاشورا باید همراه با ایجاد خیزش و حرکت و تحول جامعه باشد و با هر حرکتمان باید یک قدم به آرمان‌های امام حسین علیه السلام نزدیک شویم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت السلام والمسلمین مهدی گرجی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان اصفهان در نشست تخصصی جهاد تبیین «درس‌های اخلاقی و تربیتی عاشورا و اربعین» که به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر و نجف‌آباد با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که باید توجه کنیم این است که در رابطه با نهضت عاشورا و اربعین دو وظیفه اساسی داریم؛ یکی تسلیت و تعزیت و برافراشتن پرچم‌های عزا، پوشیدن لباس عزا، راه‌اندازی دسته‌جات عزاداری و پذرایی از علاقمندان اهل بیت علیه السلام است که خدا راشکر مردم ما زحمت می‌کشند این وظیفه اول است.

 

وی با تاکید بر این که اما تکلیف و وظیفه ما در همین حد نیست بلکه تکلیف بالاتر از اینهاست، ادامه داد: در طول تاریخ گفته شده که وظیفه ما عزاداری است اما ما وظیفه بالاتری هم داریم باید با جریان عاشورا و منطق اباعبدالله الحسین علیه السلام آشنا شویم، این که این حرکت و قیام و آمدن وسط میدان بلا با خانواده برای چه بوده است. همان موقع هم عقل‌های خیلی متوسط و پایین ابراز نگرانی و اعلام خطر می‌کردند که این سفر هولناک است و ممکن است ایجاد مشکل کند و شهادت و اسارت را اشاره می‌کردند، اما امام حسین علیه السلام ضمن تشکر از دلسوزی‌ها و خیرخواهی‌ها به راه خودشان ادامه دادند.

 

وی  با اظهار این که البته امام حسین علیه السلام دلایلی هم ذکر فرمودند گاهی می‌فرموند رضای خدا، ادامه داد: لذا در این بخش یک مقدار کوتاه آمدیم دنبال این نبودیم ببینیم فلسفه عاشورا چیست،  این جمعیت حرکت اربعین برای چه هدفی عزاداری یا ابراز احساست دینی به همین خاطر اندشمندان اسلامی کسانی که دلسوز مباحث اجتماعی هستند باید به میدان بیایند و همه را آگاه کنند با مبانی مختلف نهضت عاشورا و جریان اربعین.

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان اصفهان امروز در باب یکی از موضوعات که بحث فلسفه اخلاق و تعلیم و تربیت در نهضت عاشورا هست نکاتی را اشاره خواهم کرد که بابی در این موضوع باز شود و اساتید دانشگاه ورود کنندو تحقیق داشته باشند.

 

وی عنوان کرد: امروز در دانشگاه‌ها بحثی داریم تحت عنوان فلسفه اخلاق که فلسفه در معنای اصطلاحی دانشی است که مباحث کلی علوم و بشر را مورد بررسی قرار می‌دهد، علم از اجزای تشکیل دهده آب صحبت می‌کند اما فلسفه از دلیل خلقت آب گاهی هم فلسفه در معنای لغوی به معنای ضرورت و انگیزه است.

 

حجت السلام گرجی سپس با اظهار این که در اینجا در مبانی اخلاقی این سوال مطرح است که چرا راستگویی و پرهیز از دروغ، نیکی به والدین، احسان به فقرا و گذشت باید داشته باشیم، تصریح کرد: گل سر سبد مکاتب اخلاقی دنیای امروز ما معتقدند فلسفه اخلاق براساس اصل منفعت استوار است یعنی خوش اخلاقی و متواضع بودن به نفع ماست و اگر گذشت کنیم میان مردم محبوب می‌شویم به این اخلاق منفعتی می گویند.

 

وی افزود: البته ما هم در معارف اسلامی اصل منفعت را می‌پذیریم واقعا اخلاق منافع زیاد داریم، مهارت در شغل، امانتداری و اخلاق خوش رمز موفقیت برای هر صاحب فنی محسوب می‌شود پس ما هم منفعت را قبول داریم.

 

حجت السلام گرجی خاطرنشان کرد: منتها نکته قابل توجه اینجاست که اخلاق منفعتی تا جایی کاربرد دارد که اخلاق به نفع انسان باشد اگر جایی راست‌گویی و گذشت به ضرر بود باید چه کار کرد اینجا اخلاق منفعتی می‌لنگد لذا کشورهایی که دم از حقوق بشر و حقوق حیوانات و کودکان و غیره می‌زنند تا زمانی دم از این حرف‌ها میزنند که به نفعشان است وقتی به نفعشان نیست از درنده‌ترین افراد درنده‌ترند این اشکال بزرگی است که هواپیمای مسافری ما را زدند و هیچ عذر خواهی هم نکردند بلکه تقدیر و هدیه هم دادند پس باید به اینها توجه کرد.

 

فلسفه اخلاقی نهضت عاشورا و جریان اربعین رضای خدا و عزت است

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان اصفهان گفت: در نهضت عاشورا و در معارف اسلامی ما و در جریان اربعین ما دو فلسفه برای اخلاق متصوریم اول رضای خدا است که امام حسین علیه السلام برای این سفر با خانواده و شهادت و اسارت رضای خدا را اشاره فرمودند.

 

وی با بیان این که امیرالمومنین در خصوص ذکر کثیر که در قرآن اشاره شده فرمودند: ذکر کثیر به ذکر زبانی تنها نیست قبل از انجام هر کاری باید ببینم آیا خدا راضی هست یا نه.

 

حجت السلام گرجی اظهار کرد: دلیل دوم اخلاق در ماجرای نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام عزت است، در مورد عزت اقل آن این که کاریانجام ندهیم که جلو مردم آدم خجالت بکشیم، اما گاهی انجام یا عدم انجام کاری در شان شما نیست که جریان عاشورا و جریان و فلسفه اخلاق در همین است که براساس این رذائل اخلاقی که در شان انسان نیست باید ترک کنیم. در ماجرای عاشورا تجلی پیدا کرد که چرا امام بیعت نکردند  ۷۲ بار می‌توانستند اما حتی در لحظات آخر که دشمن به سمت خیمه‌ها حمله‌ور شدند حضرت نفرمودند نروید سراغ خانواده من تسلیم نشدند بلکه فرمودند شیعیان ابوسفیان اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌ترسید لااقل مرد باشید یعنی مدار مدار عزت است من حاضرم بمیرم ولی زیر بار ذلت نروم فلسفه اخلاق در اینجا عزت است.

 

در جریان اربعین باید عبادت توام با عزت را به دنیا بدهیم

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان اصفهان گفت: این را باید به دنیا بدهیم عبادت توام با عزت.

 

وی ادامه داد: تعبیری که حضرت علی علیه السلام دارند یک عده برای بهشت و یک عده از ترس جهنم خدا را پرستش می کنند اما من تو را می‌پرستم چون شایسته پرستشی.

 

عزت و رضای خداست که تضمین رعایت مسائل اخلاقی را موکد می‌کند

 

حجت السلام گرجی اظهار کرد: عبادت از روی آزادگی یعنی بندگی خدا توام با عزت این هست که ما باید فلسفه اخلاق را به نسل جوان بدهیم به دختران و پسران در جایی که هیچ چشمی و مجازات قانونی هم نیست اما عزت و رضای خداست که تضمین رعایت مسائل اخلاقی را موکد می‌کند.

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان اصفهان گفت: در جریان اربعین هم این جمعیت میلیونی که حرکت می‌کنند از اقصی نقاط کشورمان و عالم و بین‌المللی شده و یک خیزش بزرگ معنوی است حتی اهل سنت و مسیحان می‌آیند از همه فرق حضور دارند مردم عراق و کشور ما هم با زدن موکب از زائران پذیرایی می‌کنند می تواند الهام بخش این فرهنگ و حرکت باشد.

 

وی با بیان این که امسال هم پیش بینی شده سه چهار میلیون بروند، بیان کرد: باید دید چه تغییری در ما ایجاد می‌شود فکر تنها راه برویم مسیر طولانی نیست حرکتی کردیم اما وقتی برمی‌گردیم زنها باید زینب برگردند مردها باید حسین و جوان‌ها عباس و علی اکبر برگردند.

 

حجت السلام گرجی گفت: این تصور که فقط وظیفه عزاداری است این درست نیست این یک اشتباه بزرگ استراتژیک است عزاداری نهضت عاشورا باید همراه با ایجاد خیزش و حرکت و رفرم و تحول جامعه باشد یعنی با هر حرکتمان باید یک قدم به آرمان‌های امام حسین علیه السلام که حریت، آزادگی، جوانمردی، برادری، مسئولیت شناسی، ظلم ستیزی و مظلوم شناسی است نزدیک شویم.

 

نماینده بعثه مقام معظم رهبری در سازمان حج و زیارت استان اصفهان گفت: در کشورمان در گذشته هم سخنران‌های مذهبی بودند ۷۰ سال قبل نگاه کنیم برخی وعاظ ساده و با اخلاص بودند یا اندیشمندانی مثل شهید مطهری، امروز ما از همان معضلات که آن روز فریاد می‌زدند امروز در رنجیم چرا عوض نشدیم و تغییر نکردیم اینها نکاتی است باید برگردیم ببینیم ما نگاهمان به عاشورا چه بوده اصلاح کنیم و بفهمیم که وظیفه ما تنها گریستن و گریاندن و ذکر وقایع تلخ تاریخی نیست بلکه در کنار آن وظیفه ما هر روز و هر سال یک قدم به انسانیت، مردانگی و مروت و صداقت و تواضع و ادب نزدیک شدن، است.

انتهای پیام/