دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور:

محوریت جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور را بر مسئله ایجاد زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای گذاشتیم

دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور در نشست تخصصی جهاد تبیین گفت: بعنوان یک اقدام مهم محوریت جهاد تبیین را گذاشتیم بر مسئله ایجاد زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای و در این رابطه اقدامات و تفاهم نامه‌های خوبی با صداسیما، معاونت مطبوعات وزارت ارشاد و ائمه جمعه سراسر کشور ایجاد شده است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان؛ دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور  در نشست تخصصی جهاد تبیین که  به مناسبت ایام الله مبارک دهه فجر به همت دفتر بسیج دانشجویی و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان و دفتر حفظ و‌ نشر آثار دفاع مقدس در استان اصفهان دوشنبه هفدهم بهمن ماه برگزار شد، گفت: بعنوان یک اقدام مهم محوریت جهاد تبیین را گذاشتیم بر مسئله ایجاد زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای و در این رابطه اقدامات و تفاهم نامه‌های خوبی با صداسیما، معاونت مطبوعات وزارت ارشاد و ائمه جمعه سراسر کشور ایجاد شده است.

علی قجری گفت: فعالیت‌های خوبی در کشور در رابطه با جهاد تبیین انجام شده اما طبیعتا بخش مفهوم‌شناسی یا مسئله‌شناسی جهاد‌تبیین از موضوعات مهم است و تعبیر دقیقی که مقام معظم رهبری داشتند جمع‌بندی تمام نکات مهم در این زمینه است و آن این که ایشان در مورد جهاد تبیین منظور و هدفمان اشاره فرمودند.

وی در ادامه به این که در ستاد جهاد تبیین قالب و فرم اصلی برای روایت‌گری در مدیوم‌ها و فرم‌های مختلف شناسایی کردیم، اظهار کرد: اما یک فاصله میان فضای آکادمیک و فضاهای متمرکز بر فعالیت‌های علمی وجود دارد که شاید کمتر با رسانه‌ها ارتباط بگیرند و از طرفی شاید رسانه‌ها هم کمتر دسترسی پیدا کنند به نخبگان و در واقع نسبت به ظرفیت دانشگاهی و نخبگانی که در کشور داریم این میزان ارتباط رسانه‌ای در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی خیلی کم هست.

 

محوریت جهاد تبیین را گذاشتیم بر مسئله ایجاد و تقویت زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای

قجری بیان کرد: لذا محوریت جهاد تبیین را گذاشتیم بر مسئله ایجاد و تقویت زیرساخت ارتباطات رسانه‌ای و در این راستا با ریاست صداسیما و بخش‌های مربوطه و بویژه معاونت مطبوعات وزارت ارشاد برای این که رسانه‌های جمعی از اعم مطبوعات و خبرگزاری‌ها همراه شوند با مراکز آموزشی اقدامات خوبی صورت گرفت.

 

انعقاد تفاهم‌نامه‌های با مجموعه ائمه جمعه کشور جهت تبیین دستاوردهای علمی دانشگاهی در خطبه‌ها

دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور افزود: همچنین با مجموعه محترم ائمه جمعه کشور هم تفاهم‌های خوبی انجام شد که ۹۰۰ امام جمعه درسراسر کشور داریم آمادگی این را دارند که متصل شوند با مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری که در پیرامون حوزه جغرافیای ماموریت این بزرگواران هست برای این که دقایقی و زمان مشخصی از خطبه‌های نماز جمعه هر هفته را به تبیین دستاوردهای علمی فناوری و دانش‌بنیان اختصاص دهند.

وی در ادامه با بیان این که فعالیت‌هایی انجام شد برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پیشتاز بودند فعال بودند برخی کمتر، گفت: اما به دلیل تداخل فعالیت‌های یکسال اخیر دانشگاه‌ها به دلیل بازگشایی پس از دو ساله وقفه ناشی از کرونا شاید آن طور که باید و شاید این هدف محقق نشد.

 

تمرکز ستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور بر کارشبکه‌ای میان قریب ۲ هزار واحد آموزشی،پژوهشی و فناوری  

قجری تصریح کرد: اما هدف ما یک کار شبکه‌ای و یک کار سازمان‌یافته و هدفمند در میان قریب ۲ هزار واحد آموزشی پژوهشی و فناوری در کشور هست که در شش دسته مختلف دانشگاه‌های دولتی، آزاد، علمی کاربردی، فرهنگیان و دانشگاه‌های وابسته به نهادهای دولتی و مراکز پژوهشی و غیره باید محقق سازیم.

وی تاکید کرد:  ظرفیت خیلی بیشتری از آنچه که الان هست ظرفیت وجود دارد که بصورت شبکه‌ای وارد فضای تبیین و ترویج و روایتگری دستاوردهای علمی فناوری و دانشگاهی شوند و این فرصت را مغتنم شمردم که برای جهاد تبیین و فضای دانشگاهی به ما متصل شوند.

 

عملیاتی‌کردن جهاد تبیین برمبنای سه مفهوم

دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور در ادامه اظهار کرد: اما در این قسمت ضرورت دارد یک مقدار عملیاتی در خصوص جهاد تبیین صحبت کنیم در حوزه دستاوردهای علمی و دانشگاهی که برای حوزه تبیین و روایتگری آنچه که برای ما مهم است سه عرصه اصلی است که سه مفهوم محوری و دال مرکزی را  درخودش دارد.

تبیین دستاورد‌های علمی و دانشگاهی

قجری اظهار کرد: نخست دستاوردها و موفقیت‌هایی هست که کشور دارد در حوزه‌های علمی دانشگاهی که خیلی بیشتر روی عبارت علمی و  فناوری تاکید شده اما تعبیر بهتر دستاورد‌های دانشگاهی است چون همه دستاوردهای به حوزه علم و فناوری متصل نمی‌شود و در حوزه‌های مختلف آن دستاوردهایی داریم که در بیانات مقام معظم رهبری اشاره شده است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های غیر ساینسیتیک مانند حوزه‌های علوم انسانی، هنر و حوزه‌هایی دیگر که داریم و در فرمایشات رهبر انقلاب خیلی تاکید شده و حتما یکی از حوزه‌هایی که باید روایتگری دقیق شود حوزه تبیین معارف و حقایق معارف دینی و انقلاب است، لذا یک مفهوم مهم سایر دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هست که درخواست کردیم فهرستی از این دستاوردها در مجموعه خودشان داسته باشند و دائما به روز کنند.

تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاهی

دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور ادامه داد: در واقع مفهوم دوم ظرفیت‌ها و توانمندی‌هاست ممکن است در مجموعه و واحدی هنوز دستاورد به صورت محصول یا خدمت مشخصی ارائه نشده باشد اما حتما ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی وجود دارد که می‌شود احصا کرد و روی آنها تمرکز داشت و با تقویت آنها به  دستاورد و محصول تبدیل شوند با موفقیت که بعنوان توجیه فرآیند از آن یاد می‌کنیم.

 

تبیین عناصر و منابع قدرت

قجری افزود: و مفهوم سوم عناصر و منابع قدرت ماست یکی از موضوعاتی که معمولا غفلت می‌شود در حوزه جهاد تبیین حوزه دانشگاهی عناصر و منابع قدرت ماست که برمبنای پارادایم‌های مختلف از موضوعات مختلفی برگرفته می‌شود، این عناصر و منابع قدرت از منابع روایی تا سیره تا تاریخ تمدن ما تا منطق عقلانی که پشتوانه تمدن نوین ایرانی اسلامی است تا عناصری مانند مردم‌سالاری و عناصر قدرتی مثل جغرافیای سرزمینی و ظرفیت‌های دیگر را شامل می‌شود.

 

شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان قریب یکسال گذشته تدوین و منتشر شد

وی گفت: لذا این سه مفهوم اصلی در حوزه جهاد تبیین دانشگاهی کشور مدنظر قرار داده و کار کردیم و شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان قریب یکسال گذشته تدوین شد در وزارتخانه و در اختیار دانشگاه‌های مختلف قرار گرفت و بصورت عمومی هم منتشر شد و قابل دسترس عموم هست.

قجری اعلام کرد: ۲۲ ماده اصلی را در شیوه‌نامه جهاد تبیین دانشگاهیان تنظیم کردیم  که این مهم با همکاری و هماهنگی همکاران رسانه، فعالان فکری و ناظر به این که به شیوه درست عمل روایتگری و تبیین برسیم، است.

وی ادامه داد: خیلی زحمت در حوزه جهاد تبیین کشیده شده اما بخش قالب این زحمات بیشتر در حوزه مفهوم شناسی و این که جهاد تبیین چیست و تفسیر بیانات مقام معظم رهبری بوده، اما شیوه‌نامه قرار است از حوزه نظری فراتر برویم و وارد فضای عملیاتی شویم و قالب‌های مختلفی هم برای تبیین دستاوردهای دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

دبیرستاد جهاد تبیین دانشگاه‌های کشور با تاکید براین که یکی از نکات محوری در شیوه‌نامه ارتباط نهادی مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری ما با سایر ارگا‌ن‌ها و نهادها و دستگاه‌هاست، گفت: در حال حاضر شاید بخش‌های صنعتی یک مقدار پیشتاز هستند و یک مقدار ارتباط آنها مشخص‌تر هست اما خیلی از مجموعه‌ها و نهادها و غیره با مراکز دانشگاهی ارتباط ندارند که فعال‌سازی یک شبکه سازمانی مدنظر است که بتوانند دستاوردهای این مجموعه‌ها را بدانند و آشنا شوند.

 

وی عنوان کرد: همچنین یک بخش جدی از جهاد تبیین در مرحله ارائه محصول و خدمت است، بعنوان مثال در استان این رویکرد مدنظر باشد که  محصولاتی که در مجموعه خانوار دارد مصرف می‌شود و در مجموعه زندگی خانوار استفاده می شود روی آن لیبل مثلا دانشگاه فلان بخورد یا در زنجیره خدمات و محصولات ما حضور و بروز نخبگان دانشگاهی ما دیده شود که اینها مردم و افکار عمومی جامعه را به راحت‌ترین شکل اقناع می‌کند نسبت به حقایق و واقعیت‌های انقلاب اسلامی.

وی تاکید کرد: در حوزه های مختلف علوم به رتبه‌های جهانی رسیده‌ایم، حتی به اشکال مختلف رسانه‌های خارجی هم اذعان دارند اما در جامعه باید ادراک و باورپذیر کنیم و نکته راهبردی است که در زندگی مردم این را تبیین و باورپذیر کنیم و برای جهاد تبیین روش درست نزدیک شدن به زندگی مردم و  حذف فاصله است و اجتماعی‌سازی علم و فناوری و دستاوردهای دانشگاهی در کشور است.

انتهای پیام/