در بیانیه بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه استان اصفهان

مسئولین فرهنگی کشور؛ عنکبوت مقدس عملاً دین، ایران و ملت ایران را نشانه گرفته است

عنکبوت مقدس عملاً دین، ایران و ملت ایران را نشانه گرفته؛ خطاب به مسئولین فرهنگی کشور آورده است: تا کی باید ملاحظه کاری کرد و افراد با ژست اپوزیسیون با امکانات بیت المال در جوامع جهانی حاضر شوند و با مواضع‌شان به ملت بزرگ ایران خیانت کنند؟

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، بسیج اساتید و نخبگان حوزه های علمیه استان اصفهان با صدور بیانیه مشترکی اقدام موهن سیاسی جشنواره فیلم کن را به شدت محکوم کرده، با اشاره به این که عنکبوت مقدس عملاً دین، ایران و ملت ایران را نشانه گرفته؛ خطاب به مسئولین فرهنگی کشور آورده است: تا کی باید ملاحظه کاری کرد و افراد با ژست اپوزیسیون با امکانات بیت المال در جوامع جهانی حاضر شوند و با مواضع‌شان به ملت بزرگ ایران خیانت کنند؟

متن بیانیه بدین شرح است:

در روزهای اخیر همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کن همانند سال‌های گذشته بحث‌هایی در خصوص فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره، نحوه انتخاب و موضوعات فیلم‌ها و نحوه حضور و موضع‌گیری‌های عوامل فیلم مطرح شده است. این موضوع که تبدیل به یک معضل و یک سوال اساسی شده است در جای خود باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

آنچه این روزها بیش از گذشته حساسیت ایجاد نموده است و موجبات نگرانی و جریحه‌دار شدن ایرانیان مومن و شیعه را فراهم کرده نمایش فیلم عنکبوت مقدس و اختصاص جایزه به هنرپیشه زن آن که سابقه وی در اذهان مردم هنوز وجود دارد و سال‌ها هیچ خبری از او نبود و به ناگهان در این فیلم مطرح می‌شود می‌باشد.

موضوع سخن نه آن هنرپیشه که در هیچ زمانی برخوردی توسط نظام با وی نشده است که محتوای فیلم می‌باشد. بنابر آنچه در اخبار منتشر شده است در این فیلم به موضوع  قاتل سریالی دهه ۸۰ در مشهد به گونه‌ای پرداخته شده که گویی جنایاتش حسب تکلیف دینی و عمل به دستورات اسلام و ائمه (ع) است. وی قبل از آغاز جنایت‌هایش به حرم امام رضا (ع) می‌رود و استمداد و دعا می‌نماید و بعد از انجام جنایت‌هایش برای شکر گزاری مجددا به حرم باز می‌گردد.

از طرفی چنان در فیلم آمده است که پس از دستگیری قاتل و محکومیت به اعدام، مردم به حمایت از او برمی‌خیزند و از یک قاتل قهرمان می‌سازند. در این فیلم تلاش می‌شود مردم ایران را خشونت‌طلب، حامی قاتل و جنایتکار معرفی نماید. عنکبوت مقدس عملاً دین، ایران و ملت ایران را نشانه گرفته و اسلام، مسلمانان و مردم ایران را خشونت طلب و حامی جنایتکار نشان می‌دهد و در واقع تصویر‌سازی و قصه فیلم جوری رقم می‌خورد که همه مردم ایران جنایتکار معرفی می‌شوند.

گویی در ایران هیچ انسان خوبی وجود ندارد. اکثر مردان چه مردم عادی باشند یا پُست و سمتی داشته باشند انسان‌های پلید و کثیفی هستند. انسان روشن‌فکر در این فیلم وجود ندارد و هیج نشانی از فرهنگ ایران و ایرانی در این فیلم به نمایش در نمی‌آید. این فیلم چهره انسان‌هایی متحجر واپس‌گرا و بی‌فرهنگ از مردم ایران به مخاطبین جهانی نشان می‌دهد.

در کجای دنیا سراغ می‌توان داشت هنرمندانی که بجای معرفی فرهنگ و باورهای خود و زیبا جلوه دادن مردم و کشور خود تیشه بردارد و به ریشه خود بزند. آیا سازنده فیلم حتی کمی تعصب ملی ندارد. آیا بازیگران این فیلم یکبار متن فیلم را نخوانده‌اند که حاضرند چنین خیانتی به خود و به کشور و ملت خود بکنند. چقدر این جوایز و سوت و کف‌ها می‌ارزد که فردی حاضر می‌شود و با آبرو و اعتبار ۸۰ میلیون هموطن خود چنین بازی کند.

از طرف دیگر جای تاسف از جامعه هنری وجود دارد که چنان از محتوا بی‌خبر به نظر می‌رسند که در تشویق و ترغیب عوامل فیلم از هیچ چیز کوتاهی نمی‌کنند و تازه به منتقدین حمله هم می‌کنند. هنرپیشگان محترم به چه قیمتی خود و ملت و کشور خود را در دید جامعه جهانی تحقیر می‌کنید. اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید.

در کجای دنیا از کف و سوت و تشویق دشمنانشان استقبال می‌کنند. چقدر بعضی فقیر نگاه غربی‌ها هستید که به هیچ کس و هیچ چیز رحم نمی‌کنید. مگر چند روز قرار است عمر کنید که از بیگانگان محبت‌گدایی می‌کنید. آیا فکر نمی‌کنید روزی در درگاه الهی قرار خواهید گرفت و باید پاسخگوی خیانت‌های خود به دین و کشور باشید.

در پایان خطاب به مسئولین فرهنگی کشور عرض می‌کنیم تا کی باید ملاحظه کاری کرد و افراد با ژست اپوزیسیون با امکانات بیت المال در جوامع جهانی حاضر شوند و با مواضع‌شان به ملت بزرگ ایران خیانت کنند. چرا باید کسی که مهمترین افتخارش عدم همکاری با صدا ‌و سیماست نماینده جمهوری اسلامی معرفی شود. آیا هیچ کنترل و نظارتی بر رفتار، گفتار و پوشش این به اصطلاح سلبریتی‌ها نباید صورت پذیرد. امیدوارم هنرمندان متهد و دارای عِرقِ دینی و ملی خود ترتبیی اتخاذ کنند که فضای هنری کشور به سمت اصلاح و صلاح پیش رود و روزی با بیان هنری مواضع، دیدگاه‌ها، فرهنگ و موفقیت مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم.

انتهای پیام/