حجت الاسلام والمسلمين دكتر رضايي اصفهاني:

مهمترین عوامل زمینه‌‌ساز جنگ ترکیبی در فتنه اخیر مشخص شد/راهکار بی‌بصیرتی «جهاد تبیین» و تهاجم فرهنگی «جهاد کبیر» است

حجت الاسلام والمسلمين دكتر محمدعلی رضايي اصفهاني با بیان این که بی‌بصیرتی، تهاجم فرهنگی، خوش باوری مردم و اعتماد زود هنگام و بدون سند؛ تفاوت‌های قومی مذهبی، جدایی از ولایت و پذیرش ولایت کفار و منافقین از مهمترین عوامل زمینه‌‌ساز جنگ ترکیبی هستند که در فتنه اخیر هم نقش داشتند، گفت: راهکار بی‌بصیرتی «جهاد تبیین» اما تهاجم فرهنگی زمینه‌ساز بسیار مهمی که راهکار آن «جهاد کبیر» است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام والمسلمين دكتر محمدعلی رضايي اصفهاني در نشست تخصصي ويژه مديران و دبيران صالحين با موضوع «جنگ تركيبي و راهكارهاي قرآني مقابله با آن» که به همت سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که بی‌بصیرتی، تهاجم فرهنگی، خوش باوری مردم و اعتماد زود هنگام و بدون سند؛ تفاوت‌های قومی مذهبی، جدایی از ولایت و پذیرش ولایت کفار و منافقین از مهمترین عوامل زمینه‌‌ساز جنگ ترکیبی هستند که در فتنه اخیر هم نقش داشتند، به راهکارهای قرآنی از جمله جهاد تبیین، وحدت و دشمن‌‌شناسی اشاره کرد و گفت: در این میان تهاجم فرهنگی زمینه‌ساز بسیار مهمی است که راهکار آن قرآنی و جهاد کبیر است.

 

حجت الاسلام رضايي در ابتدا با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در موضوع جنگ ترکیبی و این که جنگ ترکیبی از موضوعات مبتلا به این روزهای کشور است به پیشینه این جنگ اشاره کرد و گفت: جنگ ترکیبی یا هیبریدی را اولین بار فرانک هافمن ۲۰۰۷  مطرح کرد و بعدها بعضی از موارد ناقص آن هم در دنیا اجرا شده از طرفین که مثلا نیروهای چچنی در برابر روسیه، حزب الله لبنان در برابر اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه، در جنگ سوریه نمونه کاملی از جنگ ترکیبی علیه دولت سوریه انجام شد که البته به دلیل زحمات سردار شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم ناکام ماند، بعد از آن انقلابهای رنگی در اکراین و گرجستان و غیره اجرا شد تا فتنه شهریور و مهر ۱۴۰۱ ایران.

 

وی سپس به تقسیم بندی جنگ‌ها در زمان حاضر اشاره کرد و ادامه داد: گاهی جنگ، جنگ سخت است که قرآن تحت عنوان قتال از آن یاد می‌کند.

 

رضایی اظهار کرد: در قرآن سه نوع جنگ  مطرح شده است که جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد است. جنگ اصغر همان قتال است که سخت افزاری است، جهاد اکبر جهاد با نفس است که سخت‌تر هم هست همه باید در میدان حضور داشته باشیم چون دشمن مشخص نیست، مشخص نیست کیست  و هست کجا هست گاهی از درون و گاهی از برون است؛ و یکی هم جهاد کبیر است که در آیه ۵۲ سوره  مبارک فرقان آمده است.

 

حجت الاسلام رضايي بیان کرد: قرآن جنگ سخت را تحت عنوان قتال یاد کرده آیات زیادی هم دارد؛ هم جنگ نرم را که جهاد کبیر باشد که گاهی جنگ شناختی گاهی فرهنگی می‌گویند؛ و یکی هم جنگ سرد است که قدیم شوروی سابق با امریکا وقتی جنگ سخت نمی‌کردند با تبلیغات علیه هم جنگ داشتند.

 

وی با بیان این که یکی هم جنگ ترکیبی است که تعریف‌های متعدد وجود ارائه شده است، گفت: جنگ ترکیبی در حقیقت یک راهبرد نظامی است که حمله کننده نیروهای خودش را بهینه می‌کند و از ترکیب تمام منابع، منابع موجود متدوال و غیر متداول و متقارن و غیر متقارن استفاده می‌کند در یک بستر فرهنگی آنها را بکار می‌گیرد  تا یک اثر خاصی داشته باشند و یک هم‌افزایی ایجاد شود برای این که نتایج بزرگ بگیرند.

 

دشمن در فتنه اخیر از جنگ سیاسی، مجازی و سایبری استفاده کرد

 

حجت الاسلام رضایی عنوان کرد: عناصری که در جنگ ترکیبی بکار می‌برند حدود ۱۵ مورد است و مرکب از چند نوع جنگ است، فقط جنگ سخت نیست که نمونه‌ها را در همین فتنه اخیر به راحتی می‌بینیم گاهی جنگ سیاسی می ‌کنند، گاهی جنگ مجازی و سایبری می‌کنند که نمونه آنها را در فتنه اخیر انجام دادند.

 

دشمن در فتنه اخیر از خبر‌رسانی جعلی و جنگ روانی استفاده کرد

 

وی افزود: گاهی خبر‌رسانی جعلی می‌کنند یعنی جنگ روانی می‌‌کنند که در فتنه اخیر هم از این نوع جنگ ترکیبی استفاده کردند. گاهی جنگ شناختی می‌کنند اصلا نگاه افراد را عوض می‌کنند، جوان‌هایی کف خیابان  بودند در اثر استفاده از فضای مجازی و استفاده از ماهواره‌ها بود.

 

دشمن در فتنه اخیر دنبال استفاده جنگ‌های دیپلماسی و جنگ دادگاهی هم بود

 

حجت الاسلام رضایی با بیان این که یک نوع دیگر جنگ ترکیبی جنگ‌های دیپلماسی است و در فتنه اخیر تلاش داشتند از این هم استفاده کنند، افزود: همچنین جنگ دادگاهی نمونه‌ای از جنگ ترکیبی است، نمونه این جنگ را در لبنان انجام دادند.

 

وی گفت: همچنین جنگ نامنظم که بحث آشوب‌ها است چون جنگ نظامی مستلزم هزینه‌های خیلی سنگینی هست،  غربی‌ها مخصوصا امریکایی‌ها  که جنگ سخت را یک بار در ویتنام امتحان گردند و بعد در افغانستان و عراق و سوریه  به این نتیجه رسیدند که جنگ را ترکیبی کنند.

 

حجت الاسلام رضایی گفت: در جنگ ترکیبی هزینه بسیار کمتری دارند جنگ ترکیبی خودمردم را به صحنه می‌کشند و مزدور که در صحنه باشد نیروهای خودشان کشته نمی‌شوند.

 

یک نوع جنگ ترکیبی هم مداخله در انتخابات‌ها که در انقلاب‌های رنگی خیلی زیاد است 

 

وی بیان کرد: یک نوع جنگ ترکیبی هم مداخله در انتخابات‌ها که در انقلاب‌های رنگی خیلی زیاد است  که در  ایران هم امتحان کردند و تیرشان به سنگ خورد.

 

برهم زدن بافت جمعیتی که در برخی کشورها انجام می‌دهند هم یک نوع جنگ ترکیبی است

 

حجت الاسلام رضایی گفت: برهم زدن بافت جمعیتی که در برخی کشورها انجام می‌دهند هم یک نوع جنگ ترکیبی است، این جنگ را در بحرین دارند انجام می‌دهند . برای برهم زدن بافت جمعیتی در جنگ ترکیبی با مهاجرت‌هایی که انجام می‌دهند و افرادی که می‌آوردند.

 

یک مورد جنگ ترکیبی ایجاد تضاد دینی و مذهبی است و مورد دیگر مهاجرپذیری

 

وی ادامه داد: دهمین مورد جنگ ترکیبی ایجاد تضاد دینی و مذهبی است که در فتنه اخیر این را مدنظر داشتند. یازدهمین مورد مهاجر‌پذیری است که با وعده ویزا و پناهندگی برخی را  با طمع وادار به کار می‌کنند یا اصلا آنها را ویزا و پناهندگی و تابعیت می‌دهند که بعد از آنها استفاده کنند.

 

یک مورد جنگ ترکیبی تحریک اقوام است و مورد دیگر یورش فرهنگی

 

حجت الاسلام رضایی گفت: مورد بعد تحریک اقوام است که در این فتنه هم دیدیم دنبال تحریک بودند و حتی تجزیه بودند و سیزدهم یورش فرهنگی که خیلی مهم است که شاید اسم آن را بگذاریم پسا فتنه .

 

یک نوع جنگ ترکیبی خشونت جنسی است و خشونت جنایی/جنگ کلاسیک از دیگر انوع جنگ ترکیبی است

 

وی عنوان کرد: چهاردهم  نوع جنگ ترکیبی خشونت جنسی است و خشونت جنایی با ایجاد رعب  با اعمال خشونت آمیز است. پانزدهم جنگ کلاسیک است، اگر زمینه فراهم شد. اتفاق می افتد، مثل عراق و آخر بار امریکایی‌ها بعنوان منجی آمدند همینطور افغانستان.

 

پیامدها و ویژگی‌های جنگ ترکیبی

وی سپس با اشاره به انقلاب رنگی و براندازی، گفت: پیامدها و ویژگی‌های جنگ ترکیبی این است که آسیب زیادتر هزینه کمتر است و دوم جنگ همه جانبه است بطوری که قدرت دفاع و مدیرت طرف کم شود، آشوب و عدم اطاعت مدنی است و مرزها مشخص نیست، حوادث و تخریب وجود دارد،  مورد پنجم جداسازی مردم از حکومت بویژه جوانان، ششم زیان‌های دارز مدت فرهنگی است، قربانیان جنگ ترکیبی سرباز دشمن هستند.

 

کودتای نرم و تسلط برکشورها «استعمار نو» پیامد جنگ ترکیبی است 

 

حجت الاسلام رضایی گفت: کودتای نرم و تسلط برکشورها یعنی استعمار نو که نمونه آن اوکراین است که یک هنرمندی را سرکار آوردند و کاملا کشور را به دست گرفتند، جنگ ترکیبی نتیجه کودتای نرم است.

 

بی‌بصیرتی مردم زمینه‌ساز جنگ ترکیبی است

 

وی سپس در خصوص زمینه‌های جنگ نرم و راهکارهای قرآنی، اظهار کرد: یکی از زمینه‌ها بی‌بصیرتی است مردم وقتی بصیرت نداشته باشند و حق و باطل را تشخیص ندهند، اتفاق می‌افتد؛ اما اگر مردم دشمن‌شناسی را از قرآن یاد بگیرند این آسیب‌ها کمتر می‌شود  که راهکارش جهاد تبیین است.

 

دوم تهاجم فرهنگی زمینه‌ساز جنگ ترکیبی است

 

حجت الاسلام رضایی گفت: دوم تهاجم فرهنگی زمینه‌ساز جنگ ترکیبی است که راهکار آن هم قرآنی و جهاد کبیر است.

 

خوش باوری مردم و اعتماد زود هنگام و بدون سند زمینه ساز جنگ ترکیبی است

 

وی گفت:  سوم خوش باوری مردم و اعتماد زود هنگام و بدون سند زمینه ساز جنگ ترکیبی است، که راهکار قرآنی این مورد هم تبیین است، إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیََّنُو (آیه سوره حجرات)، این که  کسی اعتماد کند به دشمن بدون سند چون آیه قرآن را خوب برای مردم تبیین نکردیم.

 

تفاوت‌های قومی مذهبی زمینه ساز جنگ ترکیبی است

 

حجت الاسلام رضایی گفت: چهارم تفاوت‌های قومی مذهبی که بخوبی امام (ره) مسئله را درک کرد راهکار وحدت است و رهبر معظم انقلاب هم همیشه روی وحدت تاکید و اصرار داشته‌اند.

 

جدایی از ولایت و پذیرش ولایت کفار یکی از زمینه‌های جنگ ترکیبی است

وی بیان کرد: جدایی از ولایت و پذیرش ولایت کفار یکی از زمینه‌های جنگ ترکیبی است که در  قرآن هم اشاره شده است که این هم راهکار قرآنی دارد  آیه ۵۵ سوره مائده و آیه ۱۴۹ و ۱۵۰ آل عمران.

 

منافقین که در جامعه حضور دارند هم زمینه ساز جنگ ترکیبی هستند

 

حجت الاسلام رضایی گفت: منافقین که در جامعه حضور دارند هم زمینه ساز جنگ ترکیبی هستند،  که در زمان پیامبر هم بوده‌اند.  راهکار سوره منافقین و توبه است و  شناخت منافقین، مقابله با ترفندها و تبلیغات آنها  باید مورد توجه باشد،  در فتنه اخیر هم نقش سازمان منافقین و بهایی‌ها پررنگ بود.

 

انتهای پیام/