مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس:

نخبگان غربزده جنگ شناختی دشمن را تئوریزه و به گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند/ رصد جنگ شناختی مهم است

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سومین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین، گفت: نخبگان غربزده جنگ شناختی دشمن را تئوریزه و به گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند و رصد جنگ شناختی خودی و دشمن یک سرفصل جدی و مهم است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سومین جلسه دوره آموزشی تخصصی جهاد تبیین ویژه اساتید و نخبگان دانشگاهی که به همت فرماندهان جنگ نرم نهضت استادی بسیج اصفهان برگزار شد، گفت: نخبگان غربزده جنگ شناختی دشمن را تئوریزه و به گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند و رصد جنگ شناختی خودی و دشمن یک سرفصل جدی و مهم است.

دکتر علی محمد نائینی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین علیه السلام و تبریک صمیمانه به مناسبت روز پاسدار و گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: معمولا وقتی مباحث جنگ نرم را ورود پیدا می‌کنم و به این عرصه می‌پردازم ابتدا با یک تحلیل فرهنگ راهبردی دشمن به الگوهای تقابل می‌پردازیم.

الگوهای تقابل استکبار جهانی با جمهوری اسلامی الگوهای تجربه و تئوریزه شده است

وی بیان کرد: الگوهای تقابل استکبار جهانی با جمهوری اسلامی الگوهای تجربه شده و تئوریزه شده است در اتاق‌های فکر و کانون‌های تفکر غربی کار می‌شود روی روش‌های مواجهه با نظام‌های سیاسی و دکترین‌هایی و استراتژی‌هایی تولید می‌شود و متناسب با آن سیاست‌های اقدام و دستورکارها و راهبردهای عملیاتی شکل می‌گیرد.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به این که راهبرد کنونی دشمن جنگ هوشمند و جنگ ترکیبی است در واقع تجربه فشار حداکثری و همه جانبه است، ادامه داد: جنگ ترکیبی منظور جنگ همه جانبه سخت و نیمه سخت است و جنگ هوشمند به معنای بهره‌گیری هوشمندانه دشمن از همه مولفه‌های قدرت و بصورت اقتضائی عملیاتی انجام دادن برای کشوری که آماج این جنگ است.

 

یک بخش جدی و اساسی جنگ امروز جنگ شناختی است

وی افزود: بنابراین یک بخش جدی و اساسی جنگ امروز جنگ شناختی است یا به عبارتی امروز یک بخش جدی و اساسی جنگ ترکیبی و جنگ هوشمند جنگ شناختی و عملیات روانی است جنگ شناختی و عملیات روانی هم دو بخش مهم از جنگ نرم است.

بیش از ۱۵ سال است که استراتژی دشمن جنگ هوشمند

نائینی با تاکید بر توجه به تعریف درست نظری و عملیاتی این مفاهیم، گفت:  بیش ازچهارده پانزده سال است که استراتژی دشمن جنگ هوشمند است. امروز در جنگ شناختی ایده‌ها و الگوها، منابع قدرت و سرمایه اجتماعی با تولید روایت‌های جعلی غیر واقعی و مخدوش و هدف اصلی در این جنگ شناختی ادراک سازی و تغییر محاسبات مردم و همه بازی‌گران سیاسی و کارگزاران یک نظامی که آماج این جنگ است، می باشد.

روایت‌های وارونه از واقعیت‌های شالوده قدرت مرتبط انقلاب اسلامی تولید می‌شود

مشاور فرمانده کل سپاه بیان داشت: در واقع در این جنگ واقعیت‌های مرتبط با انقلاب اسلامی بخصوص واقعیت‌هایی که شالوده قدرت است از اینها روایت وارونه تولید می‌شود، در عملیات روانی با بهره‌گیری از حوادث هیجان و موج تولید می‌شود و متن جامعه هدف قرار می‌گیرد همچنین روایت حوادث و روایت خبری حوادث را در رسانه‌ها بخصوص روایت اول دشمن معمولا به دست می‌گیرد و طرف مقابل را منفعل می‌کند.

 

جنگ شناختی پایه‌های قدرت، پایه‌های شناخت افراد، تفکر و محاسبات افراد را دچار تغییر می‌کند/

وی بیان کرد: در جنگ شناختی که یک جنگ دیرپای و جنگ عمیق‌تری هست پایه‌های قدرت، پایه‌های شناخت افراد، تفکر و محاسبات افراد را دچار تغییر می‌کند.

 

جنگ شناختی در دو حوزه هم اراده و هم اندیشه اتفاق می‌افتد

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد:  این جنگ هم در دو حوزه اراده و هم اندیشه اتفاق می‌افتد. در جنگ شناختی دشمن تصویر سازی و روایت تولید می کند. غیر عقلایی نشان دادن اصل نظام، تعارض جمهوریت با اسلامیت، ناکارآمد نشان دادن ساختارهای رسمی نظام و در یک کلام تصویرسازی دروغین از واقعیت‌های کشور محور و خطوط اصلی این بخش از جنگ نرم بعنوان جنگ شناختی یا جنگی که هدفش تولید روایت و تحریف است.

 

مهمات جنگ شناختی تولید محتوا و روایت است و سلاح اصلی این جنگ رسانه‌های نوظهور

نائینی گفت: نقشه اصلی دشمن در جنگ شناختی تحریف حقایق است و جهاد تبیین تنها راهکار منحصر بفرد مقابله با این جنگ هست مهمات این جنگ هم تولید محتوا و تولید روایت و سلاح اصلی این جنگ هم رسانه‌های نوظهور است.

 

حجم عملیات دشمن برای تاثیرگذاری روی افکار عمومی بیشتر از اقدامات دشمن در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی

وی با بیان این که ممکن است گفته شود که تحریف حقایق پدیده جدیدی نیست، گفت: این تحریف حقایق را از زمان پیروزی انقلاب داشته‌ایم تحریف حقایق و جنگ شناختی بوده و متناسب با آن هم پاسخ داده شده اما به گونه‌ای نبوده که اهمیت امروز را پیدا کند و تعبیر جهاد عظیم تبیین را به آن اختصاص دهند به دلایلی امروز جهاد تبیین اهمیت مضاعف پیدا کرده اولی این که عملیات دشمن در حوزه جنگ شناختی و عملیات روانی بسیار گسترده است و ضریب نفوذ دشمن هم بسیار وسیع است دشمن دائما فضای داخل را رصد و طرح ریزی می‌کند و اقدام به عملیات پیوسته هم می‌کند حجم عملیات دشمن برای تاثیر گذاری روی افکار عمومی بیشتر از اقدامات دشمن در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی است.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: بنابراین مجموعه تحولات و اتفاقاتی در حال وقوع است از مدتها قبل که اهمیت جهاد تبیین را مضاعف کرده.

وی بیان کرد: امروز متاسفانه چون کار موجود تبیینی در شبکه‌های مختلف نتوانسته موازنه را به نفع جبهه خودی تغییر بدهد نیازمند کار جهادی هستیم همچنین غفلت و کوتاهی در تبیین در مقابله با جنگ رسانه‌ای و روایت‌سازی درست و فقدان کار جدی هم در حوزه تحلیلی هم در حوزه عملیات بعد از گام دوم مسائل مهمی است.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: امروز روایت‌های متفاوت و مخدوش گاها نسبت به قبل بیشتر شده چون به اعتماد در جامعه در بخش‌هایی خدشه وارد شده. روایتهایی که در جهت مخدوش کردن محتوا و اهداف و آرمان و جهت‌گیری انقلاب هست اینها گاهی افکار عمومی را می‌تواند همراه کند.

 

ضریب نفوذ عملیات دشمن به لحاظ گسترش فناوری‌های جدید افزایش پیدا کرده

نائینی گفت: ضریب نفوذ عملیات دشمن به لحاظ گسترش فناوری‌های جدید افزایش پیدا کرده، رفتار دشمن پیچیده‌تر شده و دشمن از همه ظرفیت‌های بهره می‌گیرد برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی، رفتار دشمن بسیار پیچیده، علمی، شبکه‌ای و قرارگاهی شده، در اتاق‌های فکر، هیات‌های اندیشه ورز روایت تولید می‌کنند و رسانه‌ها به دست می‌گیرند شبکه‌ای عمل می‌کنند و تقریبا هر هفته و هر چند روزی ما را مواجه با روایتی می‌کنند.

وی بیان کرد: دشمن امروز‌ از دانش و علوم مدیریت، مدیریت برداشت و ادراک و روش‌های ضریب نفوذ روش‌هایی که در علوم اجتماعی و ارتباطات کار شده از همه علوم و دانش‌های روز و فناوری‌های جدید استفاده می‌کند.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: نکته مهمی که وجود دارد کارکرد رسانه‌ها امروز محدود به اطلاع رسانی صِرف نیست روایت‌های رسانه‌ای امروز ابعاد مختلف پیدا کرده است.

 

امروز کارکرد اصلی رسانه‌ها تصویر‌سازی و همراه‌سازی است/ پیش‌بینی روندهای موثر بر آینده‌کاری رسانه‌ای ضرورت دارد

وی بیان داشت: امروز کارکرد اصلی رسانه‌ها تصویر‌سازی و همراه‌سازی است و این تغییرات گسترده و این روندهایی که ظهور و بروز پیدا کرده متفکران، اساتید دانشگاه، جهادگران جنگ تبیین و افسران و فرماندهان جنگ نرم باید رصد و پیش‌بینی کنند. در حوزه رسانه تغییرات ایجاد شده در فناوری و مخاطب و محتوا بسیار جدی است و متحول شده است.

روندهای موثر بر آینده‌کاری رسانه‌ای را حتما ‌ باید پیش‌بینی کرد

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت:  بنابراین روندهای موثر بر آینده‌کاری رسانه‌ای را باید حتما ‌ پیش‌بینی کرد و روند‌های حوزه‌هایی که اشاره شد با تغییراتی که در زیر ساخت‌های رسانه‌ای به وجود می آیند  باید پیش‌بینی کرد و متناسب با آن طرح‌ریزی و اقدام کرد یکی از موضوعاتی که اساتید باید توجه کنند و همیشه هم باید مورد توجه ما باشد بررسی و پیش بینی روندها و به تعبیری پیشرانهاست.

 

معارضه در شکل‌های مختلف خودش هیچ وقت پایان ندارد

وی تاکید کرد: معارضه در شکل‌های مختلف خودش هیچ وقت پایان ندارد یعنی تا زمانی که ما بر اهداف و آرمان‌های خودمان ایستادگی می‌کنیم و اصرار داریم و دارای اندیشه و الگو و دکترین هستیم دارای الگوی منحصر بفرد به نام جمهوری اسلامی هستیم و دشمن هم متقابلا اهداف، راهبردها و منافعی دارد این معارضه دائمی است منتها این روندها در حوزه فناوری، اطلاعات، تولید محتوا و ابزارها برای ما این پیام را دارد که بدانیم این جنگ به لحاظ ابزار و روش و تکنیک هر روز ممکن است متغییر باشد و اگر خودمان را با اینها هماهنگ و همراه نکنیم قطعا فاصله زیادی بین عملیات ما و عملیات دشمن شکل خواهدگرفت بخصوص راویان، افسران جهاد تبیین و خبرنگاران و رسانه‌ها باید برسرعت تغییرات کاملا اشراف داشته باشند.

 

جنگ روایت هم یکی از مولفه‌های جنگ نرم است

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: جنگ روایت هم یکی از مولفه‌های جنگ نرم است این همان جنگ ایدهاست جنگ رواتی‌هاست که در سند استراتژیک پنتاگون در اندیشکده ده دوازده سال پیش در یک کتاب سه جلدی تحت عنوان جنگ شبکه‌ای منتشر شد آنجا به صراحت به این مسئله می‌پردازد که در جنگ آینده برنده کسی نیست که سلاح اتمی و موشک و بمب در اختیار دارد بلکه کسی است که روایت حوادث را به دست می‌گیرد و سلاح این جنگ روایت و جنگ شناختی تولید محتواست و مطرح می‌کند کسی در این جنگ پیروز است که روایت حوادث را به دست می‌گیرد.

 

توانایی و مهارت مدیریت افکار عمومی مولفه قدرت ملی است

نائینی گفت: امروز توانایی و مهارت مدیریت افکار عمومی مولفه قدرت ملی است شناخت درست و دقیق این جنگ بسیار اهمیت دارد و جنگ روایت هم جنگی است که با تولید معنا و محتوا و روایت از طریق قدرت رسانه و فضای مجازی روایت غالب به دست می‌آید و در جهاد تبیین کسی موفق است که روایت درست و باور پذیر حوادث که مخاطب را می‌تواند همراه کند به دست گیرد در جنگ روایت اگر  برنده جنگ روایت نکند یا در روایت تاخیر کند یا روایت او باور پذیر نباشد روایت خواهد شد توسط دیگران که از پیروزی‌ها شکست و از شکست‌ها پیروزی ساخته می‌شود که فرمول جدی جنگ روایت‌هاست.

 

نخبگان غربزده جنگ شناختی دشمن را تئوریزه و به گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند

وی سپس به برخی روایت‌ها اشاره کرد و گفت:  تفسیر و روایت مهم است نه متن وقایع، دشمن وقایع را انکار نمی‌کند روایت از وقایع تولید می‌کند. در جنگ روایت اصل و متن واقعه تحریف نمی‌شود  بلکه تحلیل و روایت وارونه از یک حادثه انتقال داده می‌شود. در جنگ شناختی دشمن می‌خواهد به مردم این را انتقال دهد که این راهی که طی می‌شود راه سربلندی نیست دشمن می‌خواهد مردم را نسبت به راه انقلاب و کارآمدی انقلاب مایوس کند و القا کند با جنگ رسانه‌ای در فضای مجازی که گفتمان مقاومت و ایستادگی جواب نمی‌دهد و راهی جز سازش و کنار آمدن با غرب وجود ندارد نخبگان غربزده هم این کار دشمن را تئوریزه می‌کنند در داخل به یک گفتمان و روایت مسلط تبدیل می‌کنند انقلابیون پشیمان غربزده‌ها القا می‌کنند که نظام از دست رفته باید کاری کرد که ایران از دست نرود اینها روایتهایی است که به جامعه منتقل می شود‌ در واقع مروج‌اسلام سکولار بودن.

وی عنوان کرد: امروز جنگ شناختی و عملیات روانی که بخشی از جنگ ترکیبی است، عرصه این جنگ جنگ اراده‌هاست، خودکشی روانی و تولید نگرانی و اضطراب و تنفر و بدبینی و ناامیدی و ضربه زدن به اعتماد ملی و ضربه به اعتماد به نفس و خود باوری بخش‌هایی از جنگ همه جانبه نرم و جنگ شناختی است.

 

مهمترین مسئله درجنگ شناختی باور این جنگ است

نائینی بیان کرد: حوز‌های مختلفی در جنگ شناختی داریم از جمله هجمه و تصویر‌سازی و آماج قرار دادن و مهمترین مسئله باور این جنگ است کسی که نسبت به اصل جنگ و تهاجم تردید داشته باشد قطعا نمی‌تواند وارد میدان شود اگر وارد میدان هم بشود موفق نخواهد بود.

مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: اگر به جهاد اعتقاد داشته و در میدان مجاهدات کنید و توکل به خدا و نصرت الهی که هر مجاهدی و هر یگان عمل کننده‌ای در هر جنگی قبل از تهاجم خودش را پیروز بداند عده و عده لازم هم در اختیار نداشته باشد قطعا پیروز میدان خواهد بود چون این جنگ جنگ اراده‌هاست و یکی از مولفه‌های اصلی قدرت ما در جنگ هشت ساله چون اعتماد به نفس و و ایمان بود و باور به قدرت الهی و تغییر موازنه با لطف و قدرت الهی بود تمام ظرفیت‌های کشور فعال شد و به صحنه آمد و یک جبهه عظیم مردمی و انقلابی شکل گرفت و موازانه را تغییر داد به نفع جمهوری اسلامی.

 

رصد جنگ شناختی خودی و دشمن یک سرفصل جدی و مهم است

وی تاکید کرد: بنابراین در این جنگ باید توجه داشته باشیم کار باید طرح ریزی شده باشد و در جنگ شناختی چهار عمل را باید توامان انجام دهیم. هم رصد مستمر و هوشمندانه از جبهه دشمن یک برآورد و تحلیل دقیق، هم برآورد وضعیت از جبهه خودی نیاز است بنابراین رصد جنگ شناختی خودی و دشمن یک سرفصل جدی و مهم است دوم تولید روایت باور پذیر روایتی که بتواند همراه کند افکار عمومی که اندیشکده‌هایی لازم است که تولید محتوا و روایت کنند بعد تولید محصول قابل انتشار مخاطب که دیده شود و باید از روش‌های مختلف تولید رسانه‌ای بهره گرفت و اقدام و عملیات که فقط محدود به شبهات نیست پاسخ روایت‌های مخدوش دشمن یک بخش از عملیات است، بخش اقدام پیش‌دستانه و آفندی و سرعت در انتشار واکنش سریع  همچنین روایت‌ها حتما باید مستند باشد همراه با نوآوری و تنوع بخشی با ادبیات مناسب. نکته مهم هم این که برای مجموعه جهاد تبیین حتما باید دستور العملی تعریف شود و کار شبکه و سازمانی باید تقویت شود.

انتهای پیام/