بیانیه بسیج اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها؛

نیاز کنونی فضای دانشگاهی و کشور نقش تعلیمی با تقویت نقش تربیتی/ نقشه دشمن تکرار تجربهُ افغانستان، عراق و … است

کانون بسیج اساتید ابومهدی المهندس (دانشگاه صنعتی اصفهان) به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید براین که با توجه به نیاز کنونی فضای دانشگاهی و کشور شایسته است هر یک از ما علاوه بر نقش تعلیمی، بر نقش تربیتی خویش بیش از پیش کوشا باشیم، اعلام کرد: نقشه دشمن تکرار تجربهُ افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، چاد، مالی و برخی دیگر از کشورهاست.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان،  کانون بسیج اساتید ابومهدی المهندس (دانشگاه صنعتی اصفهان) به مناسبت بازگشایی دانشگاه‌ها با صدور بیانیه‌ای ضمن تاکید براین که با توجه به نیاز کنونی فضای دانشگاهی و کشور شایسته است هر یک از ما  علاوه بر نقش تعلیمی، بر نقش تربیتی خویش بیش از پیش کوشا باشیم، اعلام کرد: افکار عمومی ایران و بویژه جامعه نخبگانی و دانشجویی باید به این مهم واقف شوند که تضعیف «قدرت مرکزی» یعنی شکستنِ سدها و جاری شدن سیل گروه‌های تکفیری در سراسر کشور و تکرار تجربهُ افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، چاد، مالی و برخی دیگر از کشورها.

متن بیانیه بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سلام و ایام به کام

در شروع نیمسال تحصیلی جدید حادثه غم‌انگیز فوت مهسا امینی برای همه ما بسیار ناراحت کننده و غم انگیز بود و ما نیز همچون دانشجویان و بسیاری دیگر از اقشار جامعه خواستار پیگیری جدی این موضوع تا روشن شدن کامل ماجرا و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در کشور عزیزمان ایران اسلامی هستیم، اما همکاران عزیز و بزرگوار وقوع این موضوع آن هم در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها برای عده‌ای وسیله‌ای شده است تا در کنار اعتراض به حق برخی از آحاد جامعه، از روحیه مطالبه‌گری و احساساتی جوانان دانشجو سوء استفاده نموده، بر طبل اغتشاشات و ناامنی بکوبند.  اگر چه صدای انتقاد و اعتراض دانشجو هرگز خاموش نشده و نخواهد شد و در زمان‌های مختلف با توجه به نیازهای اصلی جامعه و مردم، باید مطالبات به حق مختلفی از سوی جامعه نخبگانی و بویژه دانشجویان مطرح گردد، لیکن باید تلاش شود این مطالبات ساماندهی، قانونمند و هدفمند شود تا دردی از مشکلات جامعه رفع شود و نه بر مشکلات موجود بیافزاید. لذا با توجه به نیاز کنونی فضای دانشگاهی و کشور شایسته است هر یک از ما  علاوه بر نقش تعلیمی، بر نقش تربیتی خویش در کلاس‌های درس و در محیط دانشگاهی بیش از پیش کوشا باشیم. لذا پیشنهاد می‌شود:

 

تلاش کنیم تا پویایی، امید، انگیزه، نشاط و بویژه روحیه مطالبه‌گری در محیط دانشگاه صنعتی اصفهان حفظ و متناسب با روحیات نسل جوان با آنان رفتار نمائیم.

 

در صورت صلاحدید در کنار بحث تعلیم، حتما همکاران بزرگوار و عزیز در کلاس‌های درس خویش به حوزه تربیت دانشجویان نیز وقت ویژه‌ای اختصاص دهند و ضمن شنیدن درد ودل آنها، بر ضرورت گفتمان سازی و تفکیک مطالبه‌گری با پرخاش‌گری را تاکید فرمایند و بیش از پیش به لایه‌های جنگ نرم دشمن چون جریحه‌دار  نمودن احساسات، عواطف، هنجارها، ارزش‌ها و باورهای مهم جامعه عنایت داشته باشند.

 

در کلاس‌های درس به دانشجویان چگونه اندیشیدن و درست اندیشیدن را بیاموزیم و نه الزاما اندیشه‌ها را. چون فلسفه آموزش اندیشیدن است، نه آموزش اندیشه‌ها.

هدف اصلی دشمنان برهم زدن امنیت جامعه است. در پُشت مرزهای غربی کشور ـ از شمال تا جنوب ـ صدها تشکُل‌ سیّال و سلول‌ تروریسیِ فعال و خفته وجود دارد که هر یک با هدفِ استیلای ایدئولوژیک و فرقه‌ای، ورود به خاک کشور، ایجاد خلافت، ایجاد پایگاه جدید، دستیابی به منابع، اجرای پروژه‌های اعتقادی خود یا به ‌منظور تغییر نقشه سیاسی منطقه فعالیت می‌کنند. لذا افکار عمومی ایران و بویژه جامعه نخبگانی و دانشجویی باید به این مهم واقف شوند که تضعیف «قدرت مرکزی» یعنی شکستنِ سدها و جاری شدن سیل گروه‌های تکفیری در سراسر کشور و تکرار تجربهُ افغانستان، عراق، سوریه، لیبی، چاد، مالی و برخی دیگر از کشورها.

شرایط حال کشور، کشور صحنه مجالِ «سعی و خطا»، پیروی از گروه‌های سطحی و فریاد شعارهای مغرضانه علیه نیروهای مسلح، پیروی از دستورالعمل‌های التهاب‌آفرین از سوی افراد بی‌هویت و مراکز ناشناس و تخریب زیرساخت‌ها را نمی‌دهد!

 

والسلام علی عباد الله الصالحین

 

بسیج اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان