فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج):

هر روز دفاع مقدس شاهد تجهیز و فناوری‌های نوین بودیم/امروز نقش تجهیزات و مهمات پیشرفته تعیین کننده است

فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس با اشاره به این که هر روز دفاع مقدس شاهد تجهیز و فناوری‌های نوین بصورت جهادی و عملیاتی بودیم، گفت: امروز در صحنه جنگ استفاده از لیزر، هدایت لیزری، توپخانه و گلوله‌های لیزری، مهمات هوشمند و مهمات با دید بصری و هدایت ماهواره نقش تعیین کننده دارد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سردار مجتبی فدا فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس که به همت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد با اشاره به این که هر روز دفاع مقدس شاهد تجهیز و فناوری‌های نوین بصورت جهادی و عملیاتی بودیم، گفت: امروز در صحنه جنگ استفاده از لیزر، هدایت لیزری، توپخانه و گلوله‌های لیزری، مهمات هوشمند و مهمات با دید بصری و هدایت ماهواره نقش تعیین کننده دارد.

 

فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا، با تاکید براین که نقش علم و فناوری و توجه به ظرفیت‌های علمی در موضوع دفاعی و  امنیتی و برقراری امنیت نقش ویژه و جایگاه ویژه و اهمیت زیادی دارد گفت افزود: یک وقتی در دوران قدیم جنگ‌ها به واسطه سلاح‌های سرد نبرد فیزیکی و تن به تن بود  و چیزی که در این میدان  پیروز بود توانایی، آموزش‌ها، قوای جسمانی و تاکتیک‌ها و روش‌ها و شیوه‌های مبارزه بود ؛ اما امروز با توسعه و پیشرفت علم و فراگیرشدن آن ما می‌بینیم که که همه یگان‌ها و همه نیروهای مسلح در سراسر دنیا همه تدابیر و تجهیزات خود را بکارگیری می‌کنند که بتوانند کمترین تلفات را از جانب دشمن متحمل شوند و بیشترین ضربه و اراده خودشان را به دشمن تحمیل کنند حتی در جمع‌بندی امروز به این رسیده‌اند بخاطر جلوگیری از تلفات و خسارت زیاد  امکانات پیشرفته را بکارگیری کنند که جنگ بدون خونریزی  بشود و بتوانند اراده و فکر و نظر کشور غالب و سلطه‌گر برکشورهای دیگر غالب شود.

 

سردار فدا ادامه داد:  اگر بخواهیم در دفاع مقدس نقش علم و فناوری را  بررسی کنیم باید به این توجه داشته باشیم که کشورهای مختلف دنیا همه ساله دانشمندان، نخبگان و افراد فرهیخته مراکز آموزشی را جذب مراکز صنعتی وابسته به نیروهای مسلح می‌کنند و در راستای  توسعه و تجهیز و به روز رسانی تجهیزات نظامی از این ظرفیت استفاده می‌کنند و به همین خاطر که  توانمندی و قابلیت‌های خودشان را به نمایش بگذارند که نمایشگاه و مسابقات مختلفی از اهمیت و نقش و جایگاه علم و فناوری و اطلاعات در بروز رسانی و توانمندسازی و ورزدیدگی و آمادگی رزمی و دفاعی نیروهای مسلح را در سراسر دنیا بر پا می‌کنند.

 

فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج)  بیان کرد: در صنعت هوایی همه ساله در ابعاد هواپیماهای مختلف جنگی، سوخت رسان، ترابری و حتی هلیکوپتر یا تجهیزات توپخانه یا تجهیزات انفرادی مخابراتی یا زرهی در  نقاط مختلف دنیا نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود از سراسر دنیا می‌روند و برخی تولیدات و ظرفیت فروش و ارز آوری و توسعه تولیدات خود را رقم می‌زنند برخی کشورهایی که ظرفیت چندانی ندارند می‌شوند واردکننده سلاح‌هایی که توسط کشورهای پیشرفته تولید شده است.

 

وی ادامه داد: این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند در توسعه علم رشد علم و تجاری‌سازی علم به رتبه اول منقطه برسیم و قله‌های ترقی را طی کنیم بخاطر قطع وابستگی به کشورهای بیگانه است و هم این که امکانی فراهم سازیم که در شرایط مختلف روی پای خودمان بایستیم.

 

سردا فدا ادامه داد: مثل دوران کرونا  می‌بینیم یک ظرفیت مقابله‌ای و دفاعی شکل می‌گیرد دشمنان ما بخاطر این که کشور ما بعد از کشور چین و برخی دیگر کشورها درگیر بیماری کرونا شد ؛  بواسطه نیاز و حجم بیماران و حجم مبتلایان به بیماری کرونا ما را تحریم می‌کنند حتی از دادن ماسک به ما خودداری می‌کنند ولی کشور به واسطه فرهنگ دفاع مقدس و رویکرد و آرمان‌های شهدا و فرهنگ انقلاب اسلامی مایوس و ناامید نشد ظرفیت‌ها و توانمندیه‌ای داخلی را بکار گیری کردند و امروز می‌بینیم در بحث مقابله با کرونا در کنار تولد ماسک و تجهیزات بر بیماری کرونا غلبه کردیم و حتی کار را بجایی رساندیم که ۵ نوع واکسن تولید کردیم و می‌توانیم صادرات واکسن داشته باشیم.

 

وی  در ادامه عنوان کرد: در دفاع مقدس هم همچین ظرفیتی داشتیم قبل انقلاب بواسطه شرایطی که برای کشور بوجود آورده بودند بخش اعظم تجهیزات مورد نیاز ما وارد می‌شد و بالافاصله بعد انقلاب اسلامی و قطع همکاری ایران با استکبار جهانی و بخصوص امریکای جناتکار سهم تامین تجهیزات و واردات آن ممنوع شد خرابی دستگاه‌ها و امکانات و تحریم‌ها و نیاز کشور شرایطی را رقم زد و امکانی را فراهم آورد که متخصصان وافراد مختلف در اوایل انقلاب در ارتش، در نیروی هوایی و  هوانیروز، در  نیروی دریایی با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات در اختیار و همت و تلاش برخی صنایع بزرگ توانستند گام‌های موثری بردارند.

 

وی گفت: در بخشی از مواقع نیازمند تجهیزات نظامی بودیم ولی قدرت انتخاب و مسیر درست را پیش راه خود قرار دادیم در مناطق مختلف شروع کردیم تولید و فراهم کردن انبوه مهمات در این راستا ممکن است تلفاتی داشتیم آسیب‌هایی دیدیم از تجهیزات و امکانات در اختیار گرفته تا نیروی انسانی و اماکنی که در اختیار داشتیم دچار خسارت شد ولی مایوس نشدیم؛ کشوری که اول انقلاب نیازمند واردات سیم خاردار بود و نیازمند تامین تجهیزات توسط خارجی‌ها بود به شرایط و امکان و وضعیتی رسیده که با توکل به خدا و امام عصر (عج) و داشته‌ها و نقش آفرینی جوانان و نخبگان کشورمان توانستیم ثابت کنیم همین نیروهای مسلح ماهواره در مدار زمین قرار می‌دهند، پرنده‌های بدون سرنشین کشورهای پیشرفته مثل امریکا را ساقط می‌کنند می‌توانند و تحت کنترل قرار می‌دهند؛ همین نیروهای مسلح با همین ظرفیت و امکانات توان موشکی و قدرت موشکی را به چنان ظرفیتی رسانده‌ که دشمنان امکان تهدید و حمله به ما را ندارند.

 

سردار فدا اظهار کرد: همین نیروهای مسلح امروز بواسطه توجه به علم و استفاده از ظرفیت علمی کشور کار را بجایی رسانده که پهپادهای ما قابلیت صادرات دارد.

 

فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) ادامه داد: نقش و تاثیر علم و توجه به آن بخصوص در نیروهای مسلح جایگاه و اهمیت ویژه‌ای دارد و سلسله مراتب هم پیش‌بینی شده است بطوری که در سطح بین‌الملل، راهبردی و استراتژیک نقش آفرینی داشته باشد.

 

وی بیان کرد: امروز در نیروهای مسلح مهندسی معکوس و استفاده از تجهیزات به غنیمت گرفته شده که ابتدای دفاع مقدس شروع شد جایگاه ویژه‌ای دارد و امکان و ظرفیتی بوجود آورد که از توانمندی‌های نخبگان استفاده کنیم.

 

سردار فدا اظهار کرد: امروز خودکفایی و توانمندی نیروهای مسلح به نسبت بقیه سازمان‌ها و دستگاه‌ها به حداعلا و ظرفیت تکمیلی رسیده و نشان می‌دهد امنیت و دفاع از حدود و ثغور و مرزهای از دیدگاه مسئولان جایگاه ویژه دارد.

 

وی گفت: امروز نیز زمینه فراهم است که مراکز آموزش عالی، دانشمندان، نخبگان، اساتید و افراد مختلف و حتی صنعت و بخش تولید به کمک نیروهای مسلح آمده  که هم در این عرصه به خود کفایی برسیم هم بخش‌های تولیدات صنایع مختلف استفاده می‌شود.

 

فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج)  با تصریح این که در امر به روز رسانی تجهیزات و تعمیر و نگهداری و فراهم کردن شرایط هم گام‌های  خیلی خوبی برداشته شده است، اظهار کرد: در طول دفاع مقدس هم اگر بخواهیم توانمندی‌های علمی توجه کنیم و نقش و جایگاه را بدانیم نقش و علم و ابتکار و خلاقیت جایگاهی ویژه داشته طوری که برای تجهیزات در دسترس با توجه به شرایط مختلف کاربری‌هایی اضافه و در نظر گرفته شد.

 

وی با اشاره به حملات شیمیایی دشمن گفت: وقتی رژیم بعث در عملیات خیبر شروع به استفاده از موارد شیمیای کرد مراکز تولید ماسک را راه اندازی کردیم، که مواد اولیه، قالب و بسیاری موضوعات را باید برای تولید ماسک جلو می‌بردیم همین یک ظرفیت و امکان و تجربه برای ما فراهم کرد که  کشور بعنوان صادر کننده ماسک شد.

 

سردار فدا افزود:  در ساخت نیازهای مهندسی در عملیات‌های مختلف  هم برای  مقابله با شرایط سخت و موانعی که رژیم بعث برای ما فراهم کرده بود  نمونه آن پلی بود که در عملیات والفجر ۸ اساختیم و مورد تعجب و حیرات دنیا قرار گرفت، همچنین بواسطه تحقیقات و نیازی که داشتیم نیازمند استفاده از شبکه شنود و استراق سمع بودیم که بواسطه دانشگاه توانستیم این ظرفیت را فراهم کنیم. همینطور با توجه به تحریم ها و کمبود تجهیزات شرایط عملیات را طوری رقم می‌زدیم که با کمترین تلفات صحنه عملیات را اداره کنیم. در مقابله با هواپیما و انحراف موشک دشمن اقدامات ارزشمندی صورت گرفت ظرفیت‌های فراهم شد تا امروز که از سیستم بازدارنده  برخورداریم.

 

فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج)   اظهار کرد: هر روز دفاع مقدس شاهد تجهیز و فناوری‌های نوین بصورت جهادی بودیم حرکت جهادی، حرکت عملیاتی، نیاز روز کشور و شرایطی  که کشور به ما تحمیل می‌کرد در مناطق مختلف سنگرها مورد نیاز در خط، در عقبه و در پشت جبهه را فراهم کردیم در هنگام بمباران ظرفیت ایجاد پناهگاه‌های مختلف را با استفاده از دانش بومی در سراسر  ایجاد کردیم.

 

وی ادامه داد: بخش اعظم توان، قابلیت و برتری نیروهای مسلح در کنار عوامل موثر بر توان رزمی مثل روحیه، معنویت و آمادگی جسمانی و رزمی برمی‌گردد به تجهیزات و امکانات در اختیار که بخش اعظم بواسطه توجه به دانش و علم و ظرفیت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد می‌تواند ما در میادین مختلف جنگ به برتری برساند.

 

امروز تکنولوژی قابلیت و استفاده از نیروی پیاده را  در صحنه جنگ کم اثر کرده است

 

سردار فدا اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که در صحنه جنگ اکراین، ارمنستان و آذربایجان اتفاقاتی رقم می‌خورد و تجهیزاتی بکار گرفته می‌شود که قابلیت و استفاده از نیروی پیاده را کم اثر کرده است، هر چند در هر جنگ و نبردی حضور و حرکت نیروهای پیاده نقش تعیین کننده دارد اما می‌بینیم‌ که تجهیزات به‌روز، تجهیزات استفاده شده و قابلیت‌هایی که وجود دارد  چه بصورت سیستم‌های  دید در شب مانند مادون قرمز  و حرارتی و پرنده‌ها و سلاح‌ها و امکانات بدون سرنشین که تلفات انسانی را کاهش می‌دهند نقش مهمی دارد.

 

وی افزود: امروز استفاده از لیزر، هدایت لیزری، توپخانه و گلوله‌های لیزری، مهمات هوشمند و مهمات با دید بصری و هدایت ماهواره نقش تعیین کننده دارد.

 

سردار فدا با تاکید براین که البته نقش تعیین کننده دارد قدرت، ایمان، اراده، معنویت الهی و پایبندی به ضوابط شرعی، گفت: در حوادث اخیر هم دشمنان همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و نخبگان و اندیشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی را پای کار آوردند اعلام کردند ما چهار تهدید داریم که چین، شوری و ایران  و گروه‌های معترض و ناراضی که از حزب الله و حماس و حرکت اسلامی  و غیره هستند.

 

وی ادامه داد: برای امریکایی‌ها مهمترین تهدید ایران و جمهوری اسلامی است به واسطه این که تفکر لیبرال دمکراسی را مورد حمله و آسیب قرار داده، اعلام کردند شوروی را با اوکراین و چین را با تایوان  سرگرم می‌کنند ولی جنگ اوکراین مطابق پیش‌بینی آنها پیش نرفت و شوروی کما کان قدرت ابتکار عمل را در صحنه در دست دارد به همین خاطر در سفری که  رئیس نمایندگان مجلس امریکا در تایوان داشت اعلام کرد دنبال جدایی و درگیری و جداسازی تایوان از چین واحد نیستیم و عقب نشینی کردند.

 

سردار فدا اظهار کرد: در خصوص انقلاب نظام و جمهوری اسلامی اعلام کردند که باید قدرت مهار و کندکردن سرعت انقلاب اسلامی را در منطقه فراهم کنیم اول می‌خواستند بواسطه برجام و برگشت برجام و قبول شروط امریکا این کار صورت گیرد که نشد تا قبل انتخابات که دو انتخابات مهم در آینده آبان‌ماه رژیم صهیونیستی و آذرماه کشور امریکا که نقش تعیین کننده تفاهم و توافق  ایرن برای آنها داشت و نتوانستند برای همین اعتشاشات را برنامه‌ریزی کرده و با هماهنگی و فراهم کردن شرایط  اتفاقات مهمی را داخل  می‌خواستند رقم بزنند.

 

وی بیان کرد: ظرفیت عظیم رسانه‌ای را پای کار آورده بودند فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، در داخل گروهک‌های ضد انقلاب و در  خارج عوامل خودفروخته وابسته؛ سلبریتی‌ها و عوامل ساده‌اندیش و دگر اندیش و وابسته به غرب، همچنین هماهنگی در خصوص بخش‌های مختلف، تا زندان و ناهنجاری، ترور و آسیب رساندن به زیرساخت‌های و حتی سرنگونی هواپیما و انهدام قطارهای مسافربری را در چشم انداز  داشتند  که هم مردم همراهی نکردند هم خداوند کمک کرد و رهبری آگاه، هوشمند و دلیر که مردم را بسیج کردند و نیروی انتظامی و سایردستگاهه‌ای نظامی و امنیتی که با قدرت وارد عمل شدند و  در زمان‌بندی مناسب توانستند فتنه اخیر را که خسارات زیادی هم داشت، آرام کنند.  همه اینها را دشمن بواسطه فعالیت چندین ساله در اندیشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی بزرگ و جاسوسی و کسب خبر و ارتقای تکنولوژی دنبال می‌کنند.

انتهای پیام/