عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی:

وظیفه فعلی فرهیختگان دانشگاهی آگاه‌سازی مخاطبان از جنگ کامل و پیچیده‌تر‌ است/تولید انبوه قانون آسیب‌زاست

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی در نشست جهاد تبیین «بررسی مسائل روز و خانه گفتگوی آزاد» سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، با تاکید براین که وظیفه فعلی فرهیختگان دانشگاهی آگاه‌سازی مخاطبان از جنگ کامل و پیچیده‌تر‌ است، گفت: تولید انبوه قانون بدون نیاز به توجیه مردم کاهش مقبولیت نظام و گرایشات دینی را به دنبال دارد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حسن بنیانیان عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی در نشست جهاد تبیین «بررسی مسائل روز و خانه گفتگوی آزاد» سازمان بسیج اساتید استان اصفهان، با تاکید براین که وظیفه فعلی فرهیختگان دانشگاهی آگاه‌سازی مخاطبان از جنگ کامل و پیچیده‌تر‌ است، گفت: تولید انبوه قانون بدون نیاز به توجیه مردم کاهش مقبولیت نظام و گرایشات دینی را به دنبال دارد.

 

وی اظهار کرد: حوادث روز برآیند فهرستی طولانی از پدیده‌های گسترده شامل مسائل تاریخی، موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌های نظام، کارکردهای مدیریت‌ها پس از پیروزی انقلاب، تحولات فناوری و پیشرفت‌های علمی و خلاقیت‌های دشمن ابزارها و اهداف دشمن است، به همین دلیل امروز در هر محفلی حوادث روز مطرح است و هر کس بنا به تجربیات شخصی و علایق خود پنجره‌ای به مسائل روز باز می‌کند کهبه عنوان شنونده نمی‌توان نفی کرد و تنها وزن آن در ذهن کم و زیاد می‌شود.

 

بنیانیان گفت: تحلیل های مختلفی وجود دارد و اگر از زاویه ریشه‌های فرهنگی به این موضوع نگاه کنیم نباید تحلیل‌های مختلفی که در این زمینه وجود دارد مورد غفلت قرار گیرد.

 

وی ادامه داد: به لحاظ تاریخی و روابط بین‌الملل تحلیل این است که یورش همه جانبه و سازمان یافته و با تمام ظرفیت دشمن با برنامه‌ریزی بکار گرفته و از قبل طراحی شده و دنبال بهانه بوده و با برنامه‌ریزی قبلی کلید این هجمه را زدند.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی تبدیل ایران به یک قدرت منطقه‌ای را بر اساس این تحلیل دلیل اصلی حوادث اخیر دانست و گفت: با توجه به اینکه ایران امروز استعداد بازیگری در عرصه بین‌الملل پیدا کرده و در کنار چین و روسیه به عنوان یک بازیگر فعال منافع آمریکا و اروپا را به خطر می‌اندازد، انجام چنین توطئه‌هایی با قصد بحران‌آفرینی، کند کردن روند پیشرفت، متزلزل کردن حاکمیت، ایجاد شک و تردید در کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری در ایران و ایجاد تضاد داخلی قابل پیش‌بینی بود و علاوه براین ۲۰۰ سال است که انگلیس درصدد تجزیه ایران است.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تحلیل دیگری هم اشاره کرد و گفت: تحت فشار قرار دادن ایران برای امضای برجام یکی از این تحلیل‌هاست تا با سرمایه‌گذاری در تحریم و نارضایتی مردم بهره برداری لازم را با محاسبات ذهنی خود انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه کسانی هم در داخل اتفاقات اخیر را با نگاه به کاستی‌های داخل تحلیل می‌کنند، گفت: اینها موج سواری دشمن را امری فرعی تلقی می‌کنند که یک موضوع مهم این است که باید به دنبال شناسایی نارسایی‌های داخل باشیم.

 

بنیانیان ادامه داد: در هر تحلیلی از این موضوع، مجموعه‌ای از نارسایی در داخل معرفی می‌شود که باید آنها را بشناسیم و بسته به موقعیت، توان و ظرفیت خود در جستجوی نقش خود برای اصلاح کاستی‌ها برآییم.

 

بنیانیان بیان کرد: نسل ما که شرایط جنگ را درگیر بودیم جنس آن طوری بود که همه به لحاظی تهدید و فشار روانی را در خودشان احساس کردند و هرکسی بنا براین احساس و درک که داشت برای خود وظیفه تعریف کرد، و مسئولان هم راههای کمک را مشخص کردند، از کمک در پشت جبهه، کمک مالی، اعزام فرزندان و همسران به جبهه و طیف وسیع از دعا و صبر و شکیبایی و تشیع شهدا را شاهد بودیم.

 

وظیفه فعلی فرهیختگان دانشگاهی آگاه‌سازی مخاطبان از جنگ کامل و پیچیده‌ است

 

وی وظیفه کنونی فرهیختگان دانشگاهی را متقاعدسازی مخاطبان خود عنوان کرد و افزود: آنها باید از همه تریبون‌هایی که در اختیار دارند مخاطبان خود را آگاه کنند که اکنون در یک جنگ کامل و پیچیده‌تر قرار داریم که هر کس باید به سهم خود برای پیروزی در این جنگ کمک کند.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های ریشه‌ای در فرهنگ ایران اسلامی و این که بهره‌وری کم از آن اتفاق افتاده، گفت: یکی از دلایلی که دشمن نمی‌تواند ضربه بزند نظام تبلیغاتی در متن دینی ماست؛ انتقال پیام بیشترین عامل موفقیت انقلاب اسلامی است.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی پیروزی در این میدان را وابسته به موفقیت فرهیختگان در انجام این وظیفه دشوار دانست و ادامه داد: به همان نسبت که در رسانه‌ها بتوانیم ابعاد این جنگ را تبیین کنیم، افراد راه کمک را پیدا خواهند کرد بنابراین تحلیل فرهنگی وقایع اخیر از این زاویه ارزشمند است که همه افراد می‌توانند در فرهنگ کمک کننده باشند.

 

وی با اشاره به درگیری تمام عیار با دشمن در شرایط کنونی، گفت: مخاطبان باید بدانند که در یک سو ظرفیت‌ها، راهبردها و اقدامات دشمن و در سوی دیگر سو ظرفیت‌ها و کاستی‌های داخلی وجود دارد که البته در کنار بیان این مطلب لازم است امیدوارانه نشاط را به جامعه تزریق کرد چون برخی زود خود را می‌بازند.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی پیروزی به تصاویر بزرگنمایی یا بازسازی شده از درگیری‌های اخیر در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برخلاف کسانی که با دیدن این تصاویر دچار نگرانی می‌شوند، آنهایی که انقلاب و دوران پیروزی آن‌را درک کرده‌اند می‌دانند که در نظامی به استواری انقلاب اسلامی این پدیده‌ها در حد غصه خوردن برای تخریب منابع بیت‌المال و کند کردن سرعت پیشرفت ما است.

 

وی افزود: اگر قرار بود آسیبی به انقلاب وارد شود در سال‌های دهه ۶۰ که در نبود سازماندهی داخلی، منافقان در کشور حضور داشتند باید انقلاب سقوط می‌کرد نه اکنون که ابرقدرت شرق یعنی روسیه از کمک‌های نظامی ما تشکر می‌کنم و همه کشورهای دنیا مشتاق تعامل با ما هستند.

 

بنیانیان ادامه داد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انقلاب بسیار ریشه دار و قدرتمند هستند و جای نگرانی برای آسیب رسیدن به آنها وجود ندارد اما از این پدیده باید فرصت و ظرفیت بسازیم و با شناسایی نقاط ضعف به مسئولان تذکر دهیم که برای پیشگیری از وقوع چنین حوادثی باید مسیر خود را اصلاح کنند.

 

وی یکی از ظرفیت‌های ریشه‌دار فرهنگی کشور را دین اسلام معرفی کرد و یادآور شد: نظام تبلیغات که در متن آخرین دین الهی وجود دارد، ظرفیت بزرگی برای نجات انسان‌ها است که به دلیل کاستی‌های نظام آموزشی تاکنون بخش کمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی ماه رمضان، محرم و صفر و نمازهای یومیه را بخشی از ظرفیت‌های تبلیغاتی اسلام هستند که جامعه را بازسازی می‌کنند و باید مراقب باشیم عناصر این نظام را یکی یکی تخریب نکنیم.

 

وی وجود مسجد، حضور مؤمنان و تعامل با یکدیگر در این محیط را ابزار کارآمدی برای حل مشکلات جامعه دانست و خاطرنشان کرد: پس از انقلاب نسبت به مسجد به شدت کم توجهی شد در حالی که تجربه انقلاب و تشکیل یک نظام حکومتی کار کمی نبود، کشورها پس از انقلاب تا سال‌ها با استبداد و قربانی کردن اصول انقلاب مواجهه هستند، و آرام آرام مستهلک می‌شوند دشمن نیز با تجربه بقیه انقلاب‌ها چنین تصوری برای انقلاب اسلامی هم داشت اما اسلام مانع این جریان است.

 

بنیانیان یکی دیگر از ظرفیت‌های انقلاب را موقعیت راهبردی سرزمین ایران دانست و گفت: هفت درصد معادن دنیا در اختیار یک درصد جمعیت جهان قرار دارد همچنین جایگاه ولایت فقیه که از متن دین برآمده است که باید نظر این عنصر عالم اسلام شناس عادل مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان این که بخش مهمی از نارسایی‌های داخلی به دلیل نبود توازن در پیشرفت کشور است، اظهار کرد: در طول دهه‌های اخیر دانشمندان و فرهیختگان زیادی در کشور تربیت شده‌اند و با وجود دشمنی، جنگ و تحریم‌های اقتصادی پیشرفت‌های متنوعی به دست آمده اما ریشه بسیاری از نارسایی‌های داخلی عدم توازن در پیشرفت است که این موضوع باید در برنامه‌ریزی توسعه مورد توجه قرار گیرد.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی بیشترین موفقیت انقلاب را در انتقال پیام آن به دنیا دانست و تصریح کرد: این موضوع دشمن را نگران کرده است به همین دلیل مشکلات فرهنگی که در جهانی شدن برای ما ایجاد می‌شود در پیوند با چالش‌های داخلی اثربخشی بیشتری پیدا می‌کند.

 

وی با تاکید براین که وظیفه فرهیختگان تلاش برای جبران کاستی‌ها است، تصریح کرد: کلیت انقلاب همچنان رو به پیشرفت است، بیشترین موفقیت ما در انتقال پیام انقلاب در جهان بوده که با پیشرفت‌های علمی و فناوری همراه است.

 

بنیانیان گفت: با وجود محاصره اقتصادی دشمن، زیرساخت‌های اقتصادی در حال توسعه است و تلاش برای منزوی کردن ایران با برقراری روابط گستره با همسایگان خنثی شده روز به روز هم مسلط می شویم به محاسبات دشمن که طبیعی است دشمن طراحی می‌کند مهار کند.

 

وی بیان کرد: ابزار اصلی دشمن برای مقابله با ایران فرهنگی است در زمان جنگ نیز اصل تلاش دشمن سوار شدن بر فرهنگ جامعه و متلاشی کردن آن بود بنابراین تحریم، برجام و بحران‌های سیاسی نیز سرگرمی‌های حاشیه‌ای به شمار می‌آیند زیرا دشمن می‌داند که در جبهه حمله نظامی موفق نخواهد بود.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های ریشه‌ای در فرهنگ ایران اسلامی و بهره‌وری کم از آنها، گفت: یکی از دلایلی که دشمن نمی‌تواند ضربه بزند نظام تبلیغاتی در متن دینی ماست و انتقال پیام بیشترین عامل موفقیت انقلاب است.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور ادامه داد: متوسط جامعه غرب اغلب قوای خود را صرف نیازهای حیوانی می‌کنند و با کمک هنر و تصویر و برهنه کردن زن می‌توانند ذهن جوانان و نوجوانان را در اختیار قرار می‌گیرند. در حالی که جسم زن نباید در معادلات اجتماعی قرار بگیرد و باید جامعه‌ای برای مردم نهادینه شود که شخصیت انسانی زن در موقعیت ممتاز انسانی در نقش معلم، استاد دانشگاه، پزشک، خلبان و.. حس شود.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی، فرمایشات مقام معظم رهبری که بارها برای تهیه پیوست فرهنگی تاکید فرمودند، گفت: حتی اگر اولویت اول اقتصادی است به شرط پیوست فرهنگی باشد و نماینده ولی فقیه و مسئولان دیگر مثل استاندار در استان‌ها باید مطالبات رهبری را پیگیری کند.

 

عضو ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تاکیدکرد: مسکن‌هایی که رفتارهای جامعه را به صورت مقطعی حل می‌کند راهگشا نیست و باید تربیت رسمی با آموزش و آگاه سازی را تبدیل به باور و ارزش در بین مردم کرد که بخش بزرگ آن در تغییرات ناگهانی و تربیت غیر رسمی است.

 

وی افزود: بررسی رفتار فرهنگی در جامعه نشان‌دهنده آن است که رفتارهایی و باورهای فرد که قدرت جامعه را شکل می‌دهد، دیر به وجود می‌آید و دیر از بین می‌رود، راهکار ایجاد رفتارهای درست و اسلامی مشوق‌های سیاسی یا ابزار تنبیهی نیست بلکه باید در حوزه رفتارهای فرهنگی به دنبال تمدن سازی اسلامی بگردیم.

 

بنیانیان  ادامه داد: بخش کوچکی از این رفتار با آموزش و بخش زیادی از طریق غیررسمی و رفتار ناخودآگاه صورت می‌گیرد پس اگر بخواهیم در تبیین و جهاد تبیین و ریشه معضلات امروز را تحلیل کنیم، علاوه بر اشتباهات دولت، مسؤولان و جامعه باید آموزش‌ها و نسبت آنها با اصول و مبانی اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

 

تولید انبوه قانون بدون نیاز به توجیه مردم

 

وی با بیان اینکه حل مسائل افراطی را با قانون نمی‌توان حل کرد، گفت: ۱۱ هزار قانون در کشور وجود دارد و تعداد زیادی طرح هم در مسیر قانون شدن هستند که این تولید انبوه قانون کاهش مقبولیت نظام و گرایشات دینی به همراه دارد.

 

بنیانیان بیان داشت: از سویی دیگر مدیران خود بزرگ‌بینی دارند که اینگونه روح استبدادزدگی و تملق باهم گره می‌خورد و با مسئولیت گرفتن احساس برتری می‌کنند و در این صورت پذیرش در جامعه کم می‌شود.

 

وی نگرش مردم محوری را مورد تاکید قرار داد و افزود: قانون و دستورالعمل بسیار زیاد بدون احساس نیاز به توجیه مردم و تربیت و فرهنگ‌سازی آسیب‌زاست و در صورت قانون‌گذاری باید منافع قانون بازگو شود تا قانع شوند.

انتهای پیام/