مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان:

پیشرفت‌های علمی ایران، غرب را نگران کرده است

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی علل تشدید فشارهای آنان بر ایران همین موضوع است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد باقری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عقب‌ماندگی علمی و فناوری کشور ایران در دوران قبل از انقلاب، برای مردم غیور ایران اسلامی با سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار آزاردهنده بود؛ غلبه بر این عقب‌ماندگی، عبور از مرزهای دانش و دست‌یابی به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها با هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی از آرمان‌های امام راحل و انقلاب اسلامی است.

 

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با تمرکز بر روی تولید علم در ایران و مطرح نمودن موضوعاتی چون جنبش نرم‌افزاری، جهاد علمی و دستورات اقتصاد مقاومتی خصوصاً در حوزه دانش بنیان زمینه‌های خوبی را برای پیشرفت در عرصه علوم و فنون در کشور فراهم ساختند.

 

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: پیشرفت‌های علمی و دستیابی جمهوری اسلامی به برخی از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر، به‌گونه‌ای حیرت‌انگیز است که غربی‌ها به شدت نگران شده و یکی از علل تشدید فشارهای آنان بر ایران با بهانه‌هایی از جمله موضوع هسته‌ای، تلاش برای جلوگیری از پیشرفت‌های ایران است که خدا را شکر موفق نبوده‌اند.

 

وی در ادامه از تلاش دشمن برای نفوذ در مجاری تصمیم‌گیر در دولت خصوصاً در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دشمنان قسم خورده نظام تمام تلاش خود را در مجامع نخبگانی کشور خصوصاً روی دو قشر دانشجو و استاد انجام داده تا بتوانند با جنگ نرم و جنگ روانی خود این دو قشر موثر را از اهداف و آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دور کرده و جایگاه و ظرفیت اجتماعی و سیاسی نخبگان را بشدت کاهش دهند تا ضربه‌های مهلکی را بر درخت تنومند انقلاب وارد نمایند. دشمن تلاش کرد تا ما را قانع کند «شما نمی‌توانید» و نگاهمان به بیرون مرزهای ایران اسلامی باشد ولی به حول و قوه الهی همچنین تلاش اساتید انقلابی و دانشجویان عزیز در دانشگاه‌ها این خواب را به گور خواهند برد.

 

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به حضور اساتید انقلابی و برجسته استان اصفهان در عرصه‌های جهاد و ایثار از قبل و بعد از پیروزی شکوهمند ایران اسلامی تصریح کرد: تمامی تلاش‌های دشمنان داخلی و خارجی دور کردن این اساتید از آرمان‌های انقلاب و شهداست. امروزه تفکر بسیجی لازمه جوامع علمی و دانشگاهی است. تفکر بسیجی چیزی جز وقف اسلام شدن، وقف انقلاب شدن، از خود گذشتن و وقف مردم شدن در چنینی شرایطی معنی نمی‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهایی بوده که بیشترین سرعت رشد را تولیدات علمی به‌خصوص در بین کشورهای منطقه داشته است. در دوران انقلاب اسلامی و دهه‌های اخیر براساس نتیجه‌های تحقیقاتی که پایگاه‌های علمی معتبر جهان داشتند سرعت پیشرفت علمی ایران بیش از ۱۱ برابر متوسط جهانی بوده که این ظرفیت بسیار ویژه‌ای است و باید به آن توجه کرد.

 

ظرفیت دانشمندان و نخبگان ایرانی در علوم مختلف قابل توجه است

باقری ادامه داد: سهم ما از تولید علم جهان با توجه به استنادات مقالات علمی معتبر نزدیک به دو برابر سقف ما از جمعیت دنیا است که این روند بسیار قابل توجه است. در ۲۵ سال اخیر در پایگاه‌های استنادی مختلف مدارک علمی مختلفی از توانمندی‌های دانشمندان جمهوری اسلامی ایران ثبت شده که در سال ۱۹۹۶، ۸۵۰ مورد بوده و در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۷۴ هزار و ۴۴۰ مقاله افزایش پیدا کرده که رشد بیش از ۸۰ برابر را نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ جایگاه ایران به رتبه شانزده در جهان و اول منطقه ارتقا یافته است، افزود: این نکته قابل توجهی است اگر در حوزه علوم مختلف نیز کشور را بررسی کنیم در علوم نانو از رتبه ۵۶ به ۱۶ رسیده در بیوشیمی در بین ۱۵ کشور برتر جهان قرار گرفتیم، در بین به ۱۰ کشور برتر هوافضا ایستاده‌ایم و در علم فیزیک نیز در بین ۱۵ کشور برتر جهان قرار داریم‌.

 

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان ادامه داد: در ریاضی حدوداً جایگاه دهم را در اختیار داریم، در علم ژنتیک و سلول‌های بنیادی محققان جمهوری اسلامی ایران رتبه دوم جهان را دارند همچنین در علم داروسازی رتبه هشتم جهان متعلق به ایران است.

جایگاه قابل توجه ایران در اقتصاد دانش‌بنیان

 

وی اظهار کرد: در حوزه فناوری سیاست‌های دولت و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب به‌خصوص در سال‌های اخیر و همین امسال که سال ویژه‌ای در حوزه حرکت‌های دانش‌بنیان بود و شعار سال هم به این مسئله اختصاص پیدا کرده بود، اساتید و دانشمندان را بر این واداشت که در حوزه ظرفیت‌های فناوری و تبدیل علم به ثروت حرکت‌هایی را انجام دهند و آنچه مورد نظر رهبر انقلاب بود را پیاده‌سازی کنند؛ در این حرکت سهم ما از حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قابل توجه است.

 

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان افزود: وابستگی ما به اقتصاد نفتی باید به سمت اقتصاد فناوری و دانش‌بنیان حرکت کند؛ باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم. با سیاست‌های دولت فعلی اگر شخصی که در حوزه‌های مختلف نگاه به گسترش اقتصاد دانش‌بنیان و کاهش وابستگی به نفت دارد مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

وی تشریح کرد: توصیه‌ای که رهبر فرزانه انقلاب همیشه به اساتید دانشگاه و نخبگان کشور داشتند این است که باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به پیشرفت کشور متصل کنیم. این ظرفیت‌های تبدیل علم به ثروت و آن علم نافعی که مدنظر رهبری است باید در حوزه‌های اجرایی و جایگاه‌های علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

این استاد دانشگاه یادآور شد: در همین راستا ظرفیت‌های زیادی در حوزه زیست‌بوم‌های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. همه ساله رشد قابل توجهی در این شرکت‌ها داریم.

 

مسئول سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: این ظرفیت‌ها قطعاً به واسطه نگاه انقلابی و جهادی اساتیدی است که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند. در حوزه اختراع و ثبت اختراع شاهد رشد قابل توجهی در حوزه ثبت اختراع به‌خصوص در ۲۰ سال اخیر داریم، رتبه زیر ۴۰ در حال حاضر به ۱۰ رسیده که این ظرفیت‌ها در ۲۰ سال اخیر ویژه است و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/