رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان:

گفتمان ایران اسلامی در دفاع مقدس برجسته شد/باید فرهنگ دفاع مقدس برای نسل جوان مطرح شود

رئییس مجمع بسیجیان استان اصفهان درنشست تخصصی جهاد تبیین «نقش دفاع مقدس در تبیین گفتمان ایرانی اسلامی، با بیان این که گفتمان ایران اسلامی در دفاع مقدس برجسته شد و نه فقط به این که دنیا با این فرهنگ آشنا شود بلکه تبدیل شد به مدل و الگو که هنوز هم در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی از این روش و مدل استفاده می‌کنند، گفت: امروز نیاز داریم که فرهنگ دفاع مقدس برای نسل جوان مطرح شود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات هضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام محسن طالب پور رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان درنشست تخصصی جهاد تبیین «نقش دفاع مقدس در تبیین گفتمان ایرانی اسلامی» که به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر و مبارکه با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که گفتمان ایران اسلامی در دفاع مقدس برجسته شد و نه فقط به این که دنیا با این فرهنگ آشنا شود بلکه تبدیل شد به مدل و الگو که هنوز هم در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی از این روش و مدل استفاده می‌کنند، گفت: امروز نیاز داریم که فرهنگ دفاع مقدس برای نسل جوان مطرح شود.

 

 

طالب پور به مقاومت و ایستادگی ایران در زمان دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: نقشه اولیه دشمن، یک پیروزی سریع در طی سه روز برای این که خوزستان و یک هفته ایران را اشغال کند.

 

وی بیان کرد: در پی حمله دشمن ملت ایران در برابر دشمن ایستاد و شاهدیم که بیشترین شهید را در مرکز کشور داشتیم در استان اصفهان حتی در شرق و جنوب کشور همه جا آمدند و دفاع کردند که این میت و تعصب ایرانی در حفظ خاک و وطنش در دفاع مقدس بود.

 

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان سپس اهمیت دفاع مقدس را در بُعد اسلامی مورد بحث قرار داد و اظهار کرد: در قبل از انقلاب و دفاع مقدس شناختی که از اسلام بود در دنیا خیلی کم بود خیلی کشورها مسلمان نداشتند یا خیلی جمعیت مسلمان محدود بود و بویژه شناخت اسلام واقعی و ناب خیلی کم بود انقلاب اسلامی آمد این فرهنگ اسلامی را که اسلام انقلابی می‌دانیم را گسترش داد، حتی خیلی از مناطق سنی نشین هم وارد جنگ شد و  برادران اهل سنت ما هم دفاع کردند.

 

وی تاکید کرد: ولی در هر حال قبل از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس غیر از اسلام اهل سنت و اسلام وهابیت این که یک مدل دقیق‌تری از اسلام وجود دارد این را دنیا نمی‌دانست.

 

دفاع مقدس اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی را توانست به دنیا معرفی کند

 

طالب پور گفت: در فرهنگ برادران اهل سنت قبل از  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خیلی مبارزه نمی‌بینیم آن هم با استکبار البته در برخی کشورها درگیری و اختلاف با دولت‌ها بوده مثلا در بحث فلسطین جنگ‌هایی صورت گرفت که بیشتر به دلیل خیانت دولت‌ها بود و همه هم با شکست و عقب نشینی بود ولی بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ورق برگشت پیروزی‌ها آمد به سمت مقاومت و حزب الله قوی شد حماس تقویت شد، لذا دفاع مقدس اسلام واقعی و اسلام ناب محمدی را توانست به دنیا معرفی کند.

 

وی در ادامه با بیان این که این اسلام اسلامی بود که ایثار و فداکاری و جان‌فشانی در آن بسیار مهم است، گفت: این برگرفته از فرهنگ اهل بیت علیه السلام است، این که خانواده‌های ما برای خاک و کشورشان بچه‌های خودشان را راهی جبهه می‌کردند درست است اما از همه مهمتر برای دینشان بود. اخیرا هم بنیاد شهید اعلام کرده که بیش از ۹۶ درصد شهدای ما این را در وصیت‌نامه خودشان هم قید کرده‌اند که برای عمل به دستورات دینی رفتیم.

 

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان با بیان این که امام (ره) و علما هم در آن زمان بیشتر روی بحث دینی تاکید می‌کردند، ادامه داد: اسلامی که ایثار و فداکاری و جان فشانی خیلی تاثیر گذار و نقش و جایگاه ویژه‌ای دارد، در دنیا بی‌نظیر است جنگی که تعدادکشته‌های (ب تعبیر ما شهدا) نیروهای مسلح آن جنگ کمتر از نیروهای مردمی است.

 

وی بیان کرد: ما حدود ۴۸ درصد شهدایمان از نیروهای مسلح و شهدای دولتی هستند اما ۵۲ درصد مردم هستند ما بیش از سی و سه چهار هزار شهید دانشجو و دانش‌آموز داریم.

 

طالب پور افزود: همچنین زنان ما هم در خود جبهه و هم در پشت جبهه تلاش می‌کردند در درمان و پشتیبانی، این هم در دنیا مرسوم نیست و سابقه نداشت این برگرفته از فرهنگ دینی ماست، این برگرفته از فرهنگ و اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام مخصوصا کربلا و عاشورا است این که در دفاع مقدس ما زن و مرد و کوچک و بزرگ همه با هم آمدند، ما شهدای زن فراوان داریم و این در دنیا مرسوم نیست این در فرهنگ دینی ما نقش و جایگاه دارد.

 

وی عنوان کرد: مدل عملی دفاع مقدس اسلامی ما را از کربلا باید عنوان کرد خیلی از مردم ما وقتی می‌خواستند بچه های خودشان را بفرستند جبهه یا خودشان بروند جبهه به کربلا و عاشورا اقتدا داشتند.

 

گفتمان اسلامی در دفاع مقدس بسیار پررنگ شد

 

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان ادامه داد: پس گفتمان اسلامی در دفاع مقدس بسیار پررنگ شد، امام (ره) فرمودند ما در جنگ و دفاع مقدس مظلومیت خود را به دنیا نشان دادیم. ما توانستیم فرهنگ متعالی دینی خودمان را به دنیا منتقل کنیم نه تنها منتقل کنیم ما در جنگ توانستیم انقلابمان را به دنیا صادر کنیم.

 

وی با اشاره به این که برخی به مغلطه می‌گویند امام (ره) وقتی انقلاب پیروز شد فرمودند ما می‌خواهیم انقلاب اسلامی‌مان را صادر کنیم به همین خاطر جنگ شد، گفت:  این تعبیر درست نیست چون اولا جنگ برای ما ممکن نبود کشوری که تازه انقلاب کرده ثانیا متوجه منظور امام نشدند منظور امام این بود که ما با فرهنگ و رفتار و عملکردمان می‌خواهیم انقلاب اسلامی را صادر کنیم.

 

طالب پور گفت: هر چند به ظاهر جنگ بر ما خیلی زود بود و توانست خسارت مادی برما وارد کند اما از نظر معنوی دستاوردهای زیادی داشت ما انقلاب را از طریق دفاع مقدس به دنیا معرفی کردیم، فرهنگ دینی را از طریق انقلاب و بعد دفاع مقدس به دنیا معرفی کردیم و بعد یک مدلی شد امروز دنیا به این اذعان دارد حتی دشمنان ما مجبور به این اعتراف هستند.

 

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان ادامه داد: آنچه ما در دفاع مقدس بعنوان گفتمان مطرح کردیم همین حضور مردم در جبهه‌ها بود مردم میدان‌دار اصل دفاع مقدس بودند اگر مردم و بسیج نبود واقعا نیروهای مسلح توان مقابله نداشتند یا شاید جنگ سال‌ها طول می‌کشید و شاید به ضرر ما بود.

 

وی گفت: الان خیلی کشورها مدل بسیج ما و نیروهای مردمی ما را در کشورشان را راه اندازی می‌کنند، همین چند وقت پیش رئیس جمهور مصر اعلام کرد که می‌خواهد هم سپاه و هم بسیج راه‌اندازی کند. همچنین پوتین رئیس جمهور روسیه دنبال تشکیل سازمانی بعنوان مدل فعالیت نیروهای مردمی برای دفاع از کشورش با مدل کشور ما است. در ماجرای عراق و سوریه با داعش هم مدل دفاع مقدس ما بود که توانست پیروز شود.

 

طالب‌پور به دیگر تاکتیک‌های مهم دفاع مقدس هم  اشاره کرد و گفت: ما در دفاع مقدس توانستیم خودمان الگو شویم و یک گفتمان قوی اثر گذار ایرانی اسلامی را پایه‌گذاری کنیم.

 

وی تاکید کرد: حتی ما این فرهنگ ایران و اسلام را نباید از هم جدا کنیم اگر ایران عزت و قدرت و شوکت پیدا کرده بعد از اسلام است از زمانی که اسلام توسط حضرت سلمان وارد ایران شد، برخی با این مغلطه را مطرح می‌کنند که خلیفه دوم ایران را مسلمان کرد نه خلیفه دوم فقط دنبال کشور گشایی بود و هیچ مُبلغی برای خودش نیاورد. بعد از فتح ایران توسط سپاه اسلام با مشورت امیرالمومنین (ع) اولین استاندار ایران سلمان بود که خودش ایرانی و ۱۵ سال سلمان استاندار ایران بود و ما اسلام خودمان را مدیون سلمان هستیم.

 

طالب پور گفت: از زمانی که اسلام در ایران گسترش پیدا کرد ایران عزت پیدا کرد همچنین ما فرهنگ شیعی را از سلمان داریم تشیع را او در ایران بنا نهاد و در زمان اهل بیت علیه السلام مثل امام صادق ع) بیشتر شد و اوج تشیع در زمان امام رضا (ع) بود.

 

وی بیان کرد: ایران اسلامی ما را به این جایگاه رسانده و این گفتمان ایران اسلامی است و در دفاع مقدس دنیا فهمید ایران مسلمان شیعه یک تفکر و یک اندیشه خاص است و از بعد دفاع مقدس نگاه دنیا به ایران اسلامی فرق کرد، امروز اکثر ملت‌های دنیا به ایران با احترام و تکریم نگاه می‌کنند.

 

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان ادامه داد: برای اولین بار تنها جنگی که هر چند در روزهای اول بخاطر خیانت بنی صدر قسمت‌هایی از کشور اشغال شد اما بچه‌های ما همه را پس گرفتند و یک وجب از خاک ما دست دشمن باقی نماند. پس گفتمان ایران اسلانی در دفاع مقدس برجسته شد و نه فقط به این که دنیا با این فرهنگ آشنا شود بلکه تبدیل شد به مدل و الگو که هنوز هم در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی از این روش و مدل استفاده می‌کنند.

 

وی با اشاره به این که امام (ره) فرمودند در دفاع مقدس پوزه استکبار را به زمین مالیدیم، گفت: بیش از ۸۳ کشور  دشمن را حمایت می‌کرد حداقل سی و چند کشور به صدام نیرو می‌داد در حالی که کشور ما تازه انقلاب کرده بود.

 

طالب پور با تاکید براین که داریم از افتخارات و دستاوردهای دفاع مقدس استفاده می کنیم اظهار کرد: در بعد امکانات و تجهیزات نظامی اوایل جنگ امکانات خیلی محدود داشتیم اما امروز بعنوان قدرت برتر دفاعی منطقه مطرح هستیم. بقول امام  (ره) فرمودند جنگ از الطاف خفیه الهی است، ما که تمام سلاح‌هایمان از بیگانگان بود الان با تجربه دفاع مقدس الان به جایی رسیدیم که در خیلی از نمایشگاه‌ها صنایع نظامی حرف اول را در منطقه می زنیم هیچ سلاحی وارد نمی‌کنیم بلکه صادر کننده هستیم.

 

رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان، به سایر دستاوردهای دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت: امروز نیاز داریم که فرهنگ دفاع مقدس برای نسل جوان مطرح شود، فرهنگ ایثار، شهادت، از جان گذشتگی، ما می‌توانیم، فرهنگ این که با مقاومت می‌توانیم.

انتهای پیام/