امروز : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۹
عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان؛

فرهنگ جهادی، نظام انگیزشی تحول در رشد اقتصادی"جهش رشد" را تامین می کند

محمد واعظ عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان در نشستی پیرامون جهش اقتصادی و رسالتهایی که بطور خاص بسیج می تواند داشته باشد، گفت: فرهنگ جهادی، نظام انگیزشی تحول در رشد اقتصادی"جهش رشد" را تامین می کند.
فرهنگ جهادی، نظام انگیزشی تحول در رشد اقتصادی"جهش رشد" را تامین می کند
جمعه | ۱۳۹۹/۰۸/۲۳ - ۲۲:۰۷ |
کد خبر : ۱۶۳۵ |
اخبار سازمان

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، محمد واعظ عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان در نشستی پیرامون جهش اقتصادی و رسالتهایی که بطور خاص بسیج می تواند داشته باشد، گفت: اولین عامل جهش رشد اقتصادی یک عامل غیر علمی است که در ذهنها، روانها و روح های ما گذاشته شده و آن را فرهنگ جهادی  نامگذاری می کنیم که نظام انگیزشی تحول در رشد اقتصادی "جهش رشد" را تامین می کند.

استاد علوم اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به این که رشد اقتصادی به مفهوم افزایش ظرفیت تولید در اقتصاد است و معمولا از طریق درصد تبدیل در تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت اندازگیری می شود، ادامه داد: فرضا اگر نرخ رشد اقتصادی متعارف مثلا 5 درصد و نرخ رشد جمعیت 1 درصد باشد، نرخ رشد رفاه سالانه در هر سال 4 درصد می شود و برای این که این رفاه دوبرابر شود ما نیازمند 15 سال نرخ رشد اقتصادی 5 درصد هستیم.

واعظ گفت: با فرض این که ساختار تولید در اقتصاد ملی ما ثابت بماند نیازمند حدود 50 میلیارد دلار واردات در سال برای واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و برای قدرت خریدی که این سطح تولید در اقتصاد ایجاد می کند هستیم.

عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف انقلاب اسلامی ارتقای رفاه عمومی است، که اگر  در رشد پایین مثلا نرخ رشد 1 تا 2 درصد بمانیم باعث می شود در افق بلند مدت ساختار تولید و رفاهی کشور ما با کشور های دیگر حتی کشورهای همسایه اختلاف زیادی داشته باشد، این باعث نارضایتی عمومی شود.

وی در ادامه با بیان این که پس باید چاره اندیشی های لازم را نه تنها برای دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 5 درصد بلکه باید برای تحمل در نرخ رشد اقتصادی داشته باشیم، عنوان کرد: آیا چاره اندیشیهای انقلابی در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی وجود دارد یا نه؟

واعظ خاطرنشان کرد: ما الزاما باید به دنبال این باشیم که مبلغ لازم برای نرخ رشد اقتصادی حداقل 5 درصد را تامین کنیم و اگر بالاتر بخواهیم به منابع ارزی بیشتری نیاز داریم.

عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان تاکید کرد: باید به این مسئله مهم توجه کنیم که آیا یک ظرفیت نظری و به دنبال آن سیاست گذاری برای جهش رشد اقتصادی فراتر از گفتمان غالب در ادبیات اقتصادی موجود می باشد یا نه؛ آیا گفتمان انقلاب برای ما یک ظرفیت فکری فراتری را ایجاد می کند یا ایجاد کرده است اگر جواب مثبت است باید ابعاد مختلف این ظرفیت فکری را بشناسیم و آن را تبدیل به یک مجموعه ای از خط مشی های سیاسی نماییم و بعد در سطوح مختلف اعمال شود که به دستاوردهای آن برسیم.

 استاد علوم اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: گفتمان انقلاب اسلامی همانطور که در عرصه تامین امنیت و دفاع موفق شده است یک الگویی خارج از الگوهای متداول در مقیاس جهانی ارائه کند، در حوزه  تولید سایر کالاها هم این توانایی را دارد مشروط بر این که به درستی عوامل جهش رشد اقتصادی را شناسایی و روی عوامل و محرکه ها دقت نظر شود.

فرهنگ جهادی نظام انگیزشی تحول در رشد اقتصادی "جهش رشد" را تامین می کند

وی ادامه داد: اولین عامل جهش رشد اقتصادی یک عامل غیر علمی است که در ذهنها، روانها و روح های ما گذاشته شده و آن را فرهنگ جهادی  نامگذاری می کنم که نظام انگیزشی تحول در رشد اقتصادی یا جهش رشد را تامین می کند.

واعظ با اشاره به این فرمایش امام علی (ع) که فکرهای انسانها گفتار آنها، گفتارشان اعمال آنها و اعمالشان عاقبت انسان را تعیین می کند، عنوان کرد: پس اولین مرحله تحول برای این که عاقبت رشد اقتصادی در ایران متحول شود تحول در ادراک است  که آن را تحت  فرهنگ جهادی نامگذاری می کنیم، ویژگی بارز این فرهنگ پیش برندگی است یعنی راه حلهای جدید برای مسائل قدیم دادن، تقلیدی عمل نکردن در عین استفاده از تجربیات دیگران، حرکت از راههای میانبر و .. است.

استاد علوم اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: بعبارت دیگر فرهنگ جهادی ما را توانمند می کند که در حین استفاده از تجربه و افکار دیگران خود را در حصار تجربه ها گیرندهیم و فکر ترجمه ای و اقتباس گونه ا ی در سیاست را از خود دور کنیم.

عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان افزود: برمبنای این عامل دومین عامل که جنبه علمی ذهنی دارد پدید می آید که آن تولید فناوری است، معمولا وقتی بحث از فناوری می کنیم معمولا خواسته یا ناخواسته روی لایه های رویین انتقال فناوری تمرکز می کنیم که باعث تداوم وضعیت گذشته می شود، با نگاهی به برخی شرکتها می بینیم در یک تقسیم کار نوشته و نانوشته بین المللی معماری فناوری در اختیار شرکتهای خارجی می باشد و عملگی فناوری در اختیار کشور ماست. ممکن است سهم تولید را بیشتر کنیم اما  تولید کننده کالایی هستیم که در مقیاس بین المللی و بازارهای رقابنی مصرف کننده آن فقط خودمان هستیم در حالی که باید روی لایه های عمیق فناوری و ایجاد آن کار کنیم که ارزش افزوده زیادی ایجاد می کند

وی برای چگونه رسیدن به لایه های عمیق فناوری، عنوان کرد: باید نهاد سازی داشته باشیم و سیاستهای متناسب، ایجاد مراکز رشد شرکتهای دانش بنیان و ساختارهای مورد نیاز و حمایتهای مالیاتی و بیمه ای و غیره.

عضو شوراي عالی بسیج اساتید استان اصفهان اظهار کرد: در ادامه تولید فناوری هم مزیت نسبی در یک محصول یعنی ارزانتر تولید کردن  مهم است اما با توجه به دشمنی های ریشه دار که وجود دارد صرفا نباید براساس مزیت نسبی باشد منطق مزیت نسبی باید بصورت فعال در حوزه کالاهای غیر راهبردی باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار فرهنگی

اطلاعیه ها

پیشخوان خدمات

پنل ثبت نام