تبیین تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز مشاغل خرد و خانگی ضرورت دارد
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، هومن سراج مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان در نشست رویکردهای حل مسئله در موضوعات سکونتگاههای روستایی تحت عنوان تورها تعالی با محوریت بازاریاب و کاریابی روستایی که توسط دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان با همکاری بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: تبیین تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز مشاغل خرد و خانگی ضرورت دارد.
سراج تجربه محور و کاربردی به موضوع پرداخت و اظهار کرد: در حوزه فروش یا بازاریابی خصوصا در موضوع اشتغال سالیان سال است کارهایی را در کشور میبینیم که یکی از این کارها طرح ملی توسعه مشاغل خانگی است که در دولتهای مختلف با اسمهای مختلف این اتفاق میافتد و بودجههای خوبی را دولت برای این در نظر میگرفت که زیست بوم کسب و کار کشور را تکان بدهد و زنجیرهها را به هم متصل کند.
وی بیان کرد: این مدلها در سالهای مختلف متفاوت بود و دولت از سال ۹۶ مدل جدیدی در حوزه کسب و کار خصوصا مشاغل خانگی و کوچک با رویکرد جدید در نظر گرفته شد؛ چرا که در سالهای قبل آن وام و تسهیلاتی در اختیار قرار میگرفت که برخی در حوزه مربوطه استفاده نمیشد که مشکلاتی را در پیداشت.
سراج اظهار کرد: طبق تعریف افرادی که در مشاغل خانگی کار میکردند سال طرح ۹۶ بصورت پایلوت و سال ۹۹ در کل کشور اجرا شد اما یکی از مسائل این بود که وقتی فراخوان انجام شد بیشترین ثبت نام در شهرها بود و روستا به علت عدم اطلاعرسانی درست استقبال کم بود در حالی که بیشتر ظرفیت برای مشاغل خرد و خانگی در روستاها وجود دارد.
وی بیان کرد: در این طرحها چند دسته افراد داریم متقاضی ساده و متقاضی مستقل و پشتیبان یا پیشران که تعریفها خیلی مهم است.
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات بحث عدم شناسایی و آمایش سرزمین در کل کشور است که تمام روستاها به تفکیک با همکاری دهیاران بررسی و مزیتها شناسایی شود این خیلی خیلی مهم است، مثلا پهنه استان اصفهان قطعا تولیدات و مزایای مختلف دارند مثلا در شرق تولیدات با غرب و شمال فرق دارد.
سراج ادامه داد: اگر نسخه واحد بپیچیم برای کل کشور و استان برای تولیدات و بازاریابی، مدل، برند و بستهبندی باید با همکاری دهیاران بانک اطلاعاتی تهیه کنیم که در فاز اول مزیتها را شناسایی کنیم و بعد توانمندسازی افراد با یکسری آموزشهای توانمندسازی است که افراد با ادبیات کسب و کار آشنا شوند، تولید، محصول، استانداردسازی، برند و ایجاد لوگو و نشان تجاری باید آموزش داده شود.
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان افزود: بعنوان مثال الان انواع مختلف تولیدات لبنی وجود دارد که نشان دهنده تنوع و عوض شدن ذائقه مشتری است و اگر در روشهای گذشته بمانیم موفق نخواهیم بود و حتما باید به یکسری ابزارها و آموزشها مجهز شویم که برنامهریزی خاص را میطلبد و موضوع سوم اتصال به بازار است که مدلهای مختلف نمایشگاه تا فروشگاه، جشنواره روستایی و حضور در شهر براساس مدلهای فروش و با توجه به فضای اینترنتی و فروشگاهها که خیلی فروشها بصورت مجازی شده میطلبد برای بازاریابی در کنار روش قدیمی حتما بحث اتصال به بازار را هم داشته باشیم.
وی بیان کرد: طرح ملی مشاغل خانگی یکی از طرحهایی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام میدهد که هدفش بررسی فازها و مزایای مخلف در شهرهای مختلف و توانمندسازی و اتصال به بازار است که در استان اصفهان هم در حال انجام است.
در بحث شناسایی و زنجیرههای ارزش مشاغل خرد و خانگی ضعف داریم
سراج در ادامه به چند نکته مهم تاکید کرد و گفت: یکی بحث شناسایی و زنجیرههای ارزش است ما چند نقطه ضعف در کشور و استان داریم یکی این که هنوز دقیق خروجی نداریم که در زنجیرههای ارزش برای تولید محصولات چه محصولاتی داریم و زنجیره ارزش آنها را هنوز شناسایی نکردیم.
زنجیره ارزش یک مدل بسیار ساده و بسیار کاربردی در یک صنعت است
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان ادامه داد: این زنجیره ارزش یک مدل بسیار ساده و بسیار کاربردی است از آنچه در یک صنعت ایجاد میشود مثلا زنجیره ارزش پوشش و خیاطی یا خوراکی یا صنایع دستی که هر صنعت دارای ۵ حلقه اصلی شامل لجستک ورودی، عملیانی، لجستک خروجی، بازاریابی و فروش و خدمات است.
شناسایی و وصل زنجیره ارزش اهمیت دارد
وی گفت: اگر بخواهیم موفق شویم قطعا باید این زنجیره را شناسایی و بعد هر کدام را بهم وصل کنیم که متاسفانه یکی از دغدغههای ما همین زنجیره است.
شناسایی ۱۷ مزیت در حوزه مشاغل خرد و خانگی استان اصفهان
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان تصریح کرد: تقریبا برآوردی که از ۲۸ شهرستان استان و روستاها زیر مجموعه آن داشتیم؛ حدود ۱۷ مزیت شناسایی شده و اگر استان را بعنوان پهنه بزرگ از نظر مشاغل خانگی و مزیتها در نظر بگیریم حدود ۵۰ تا ۶۰ تولید مزیت است.
ردهبندی مزیت در حوزه مشاغل خانگی از نظر زنجیره ارزش و نفرات
سراج گفت: ولی آنهایی که بتوانیم زنجیره ارزش آن را شناسایی کنیم و نفرات زیادتری باشند؛ در رده اول بحث تولیدات حوزه صنایع خیاطی و پوشاک و منسوجات را داریم که شامل عروسک بافی،حوله، کیف و رودوزیهای مختلف هم میشود و بیشترین متقاضی بانوان هستند؛ یعنی در این صنف مشاغل خرد و کوچک زنجیره اول که میتوان روی آن سرمایهگذاری کرد حوزه خیاطی و پوشاک است.
وی بیان کرد: مزیت رده دوم حوزه دست بافتههای داری و دستگاهی است و هر روستایی در استان یکی از هنرهای اصیل فرش است همچنین گلیم، جاجیم و گیوه و … است که تمام روستاها اکثر بانوان آشنا هستند و بازار داخل و خارج هم دارد.
سراج گفت: سوم صنایع دستی است که از حدود سیصد و خردهای از صنایع دستی در کل کشور و دنیا؛ ۱۹۹ تا در استان است و قویترین استان هستیم و این تنوع را در روستاها میتوان دید که هنوز علاوه بر تنوع زیاد و افراد متقاضی زیاد نسبتا بازار فروش در کل کشور داریم.
وی بیان کرد: در ردههای سوم به بعد بسته به نوع اقلیم و شرایط منطقه تنوع پراکنده زیادی داریم یکی صنایع غذایی دارویی و کشاورزی میشود.
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان افزود: در کنار اینها فرآوردههایی که از محصول تولید میشود و چهارمین گروه مزیتها حوزه صنایع بهداشتی آرایشی و غذایی است و یک قسمت از محصولات ما در شرق اصفهان بحث صنایع معدنی است.
پنج گروه مزیت در حوزه صنایع خرد و کوچک سراسر کشور وجود دارد
سراج اظهار کرد: تقریبا نه تنها در استان اصفهان در کل۳۱ استان کشور این ۵ گروه از مزیتهایی است که در حوزه صنایع خرد و کوچک وجود دارد.
برنامهریزی برای ایجاد مشاغل نوین برای جوانان روستایی
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان بیان کرد: بحث جوانان در روستاهاست هم موضوع مهم است که علاوه بر طرح مشاغل خانگی و بحث تولیدات روستایی یکسری مشاغل نوین را برای اینها پیشبینی کردیم و عمده مشاغل فناوری محور و آی تی است.
برای شناسایی مزیتها دهیاریها نقش مهمی دارند
وی تاکیدکرد: برای شناسایی مزیتها نقش مهمی را دهیاریها دارند که میتوان با تکمیل بانک اطلاعاتی و اطلسی از روستا برای هر روستا چند مزیت داشته باشیم و تکمیل زنجیره ارزش که در برخی مناطق استان این موضوع کار و تکمیل شده است از جمله آن زنجیره ارزش مشاغل خانگی تولید پارچه و نخ ابریشمی با توجه به تولید کرم ابریشم است در این زنجیره ارزش قسمتهای مختلف از تولید تا فرآورده و بستهبندی و توزیع و فروش و غیره افراد را می توان درگیر کرد و بزرگترین خروجی و مهمترین موضوع تشکیل شبکه است.
تعدد دستگاهها در اکوسیستم کارآفرینی کشور
مدیر دفتر اشتغال جهاد دانشگاهی اصفهان بیان کرد: در فروش هم از مشکلات مهم تعدد دستگاههایی است که در این رابطه کار میکنند مثلا در اکوسیستم کارآفرینی کشور وقتی نگاه میکنیم در یک منطقه کوچک حدود ۱۵ دستگاه رسمی و دولتی و غیره دولتی کار میکنند، که پراکندگی و جزیره بودن این سازمان و نهادها باعث میشود در یک روستا یک طرحها و مدلهای مختلف باعث ایجاد مشکلات شود که بعنوان پیشنهاد مجموعهای باید بعنوان نهاد بالادست محوریت را برعهده بگیرد.
برای مشاغل خانگی و خرد از نظر کارهای تیمی ضعف داریم
وی افزود: مسئله دوم که به فرهنگ ما برمیگردد عدم کارهای تیمی است متاسفانه خیلی روستاها ما در این حیطه ضعیف هستند و کار تیمی را یاد نگرفتیم که باید تسهیلگری و مزایای آن را تبیین کنیم این هم دغدغه ای است که اگر بصورت عملیاتی کار شود خیلی کمک کننده است.
شرکت تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی مزایای زیادی دارد
سراج افزود: نکته سوم تشکیل شرکتهای تعاونی است که شرکت تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی است که با ۷ نفر میشود تشکیل داد، اندوخته و فضای زیادی نمیخواهد وقتی تشکیل شد مزایای زیادی دارد که از دوره های آموزشی، مواد اولیه و معافیتهای مالیاتی و فروش است.
تسهیلات و وام وزارت کار در زمینه مشاغل خانگی از ۱۵۰ میلیون تا دومیلیارد تومان
وی بیان کرد:الان در زمینه مشاغل خانگی علاوه بر وام و تسهیلات دولتی وزارت کار هم یکسری تسهیلات و وام اعطا میکند تا ۱۵۰ میلیون برای متقاضی است و برای پشتیبانی تا ۲ میلیارد که براحتی از طریق سایت وزارت کار ثبت نام و برکات دولت جدید مجوز ظرف سه روز برای برخی مشاغل خانگی وجود دارد.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0