نظریه پشتسر اغتشاشات اخیر «خشونت» بود/سکولاریسم، مهمترین چالش انقلاب از روز اول تاکنون
به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد نوروزی عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» که به همت دفتر امام جمعه شاهین شهر با هکاری بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد چالشهای مهم نظری و تئوری و عملی در مقابل انقلاب اسلامی و نظریه جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و با بیان این که در بحث اغتشاشات اخیر در ابتدای امر انسان احساس میکرد که این یک حرکتی است که کاملا عملیاتی است نظریهای پشت آن نیست؛ انسجام ندارد و بیرهبر است، گفت: اما با دقت که بررسی کنیم، قاعدتا نظریه پشتسر اغتشاشات اخیر نظریه «خشونت» بود که توسط یکی از متفکران اسلوانی ارائه شده ۱۵ کتاب هم به فارسی ترجمه شد، بنابراین سکولاریسم مهمترین چالش انقلاب اسلامی از روز اول تاکنون بوده و هست.
نظام جمهوری اسلامی ایران براساس تبیینی که از آزادی دارد و براساس تبیینی که از فلسفه سیاسی خودش دارد از روز اول تلاش کرده دین را وارد عرصه زندگی کند یعنی دینی که در دنیا به هیچ وجه مورد توجه توجه نبود با انقلاب اسلامی وارد عرصه زندگی شد در حقیقت انقلاب اسلامی نقطه مقابل انقلاب فرانسه است از این جهت؛ انقلاب فرانسه انقلابی بود برای حذف دین از مناسبات سیاسی و اجتماعی و انقلاب اسلامی یک حرکتی بود در مقابل مدرنیته و در مقابل ارزشهای غربی و تلاش کرد که یک افق جدیدی را فراروی انسان بگشاید و این افق گشایی جدید که میتواند الهامبخش یک تمدن جدید باشد
حجت الاسلام نوروزی با اشاره به یک آیه شریفه به این که یکی از نعمتهای بزرگ الهی وقوع انقلاب اسلامی است، اشاره کرد و گفت: یادآوری این نعمت بزرگ الهی یکی برگزاری همین نشستها و جلسات است که یکی از مسائل بنیادین در باب انقلاب اسلامی که این نشست عهدهدار آن است تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی است؛ منتها موضوع این نشست تبیین دو آرمان بزرگ انقلاب اسلامی «استقلال و آزادی» و جمهوری اسلامی است.
وی ادامه داد: وقتی جمهوری اسلامی را بعنوان یک موضوع اساسی مورد بررسی قرار میدهیم از دو منظر پدیدهای که مشاهده میکنیم در قالب یک نظام سیاسی با سه قوه تجلی پیدا کرده یا یک فلسفه و تفکر و زیست و نگاه عمیقی است که نتیجه انقلاب اسلامی است؛ یعنی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران بود که وقتی بعنوان یک تفکر و نگرش قرار میدهیم این نگاه در مقابلش لیبرال دمکراسی غربی وجود دارد که ما به دمکراسی هم دو جور نگاه میکنیم یکی شکل حکومت که قطعا با شکل حکومت بصورت دمکراسی مشکلی نداریم یک هم یک فلسفه زندگی است یعنی مبتنی هست بر لبیرالیسم سکولاریسم و مبتنی هست بر ارزشها غربی که با فرهنگ ما و با مبانی فلسفه سیاسی ما چالش اساسی دارد اگر این کونه نگاه کنیم به دمکراسی آن وقت این مفهوم جمهوری اسلامی که یک تفکر و منظومه فکری هست روشن و روشنتر میشود. نظام جمهوری اسلامی که به عنوان یکنوع زندگی، یک سبک رفتار سیاسی در ۴۳ سال پیش با پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد از همان آغاز و قبل از انقلاب با چالشهایی مواجه بود که برخی را اشاره میکنم.
راز عظمت انقلاب اسلامی این است که بعد از صد سال دین را وارد عرصه زندگی کرد و الگوی جمهوری اسلامی ایران را عرضه کرد
حجت الاسلام نوروزی گفت: این چالشها در دو گام قابل بررسی یکی نظری و تئوریک است و یکی هم اقدامات عملی هست ، در نظری از همان سالها ۴۲ که حرکت امام (ره) شروع شد در مقابل تئوری و نظریه انقلاب اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی ایدههایی مطرح شد که یکی از این نظریهها سپری شدن عصر دین و اندراس و اینها بود؛ این که عصر دین سپری شده هر چه بشر لازم دارد تمدن غربی با لیبرال دمکراسی میتواند به بشر ارزانی کند بنابرین دین باید از عرصه حیات سیاسی اجتماعی جمع شود این نگاه حدود صد سال پیش توسط مثلا بنیانگذاران جامعهشناسی سیاسی غربی با صراحت بیان شد که دین برای همیشه از عرصه زندگی حذف شده و به هیچ وجه باز نخواهد گشت؛ راز عظمت انقلاب اسلامی این است که بعد از صد سال دین را وارد عرصه زندگی کرد و الگوی جمهوری اسلامی ایران را عرضه کرد.
چالش عمومی و خصوصی در مورد دین
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) افزود: چالش دومی که قاعدتا در مقابل این نگاه و این نظریه وجود داشت و دارد که همزمان با پیروزی انقلاب و حتی دو دهه پیش مطرح میشد چالش عمومی و خصوصی بود یعنی این که دین عرصه فعالیت و کارکردش زندگی خصوصی آدمهاست ولی در سپهر عمومی جامعه کار را بایستی به دانشهای سکولار واگذار کرد که البته آن چه را که در جامعه ما مطرح شد آبشخور آن نویسندگان و اندیشمندان غربی هستند یعنی این ایده را در اندیشههای هابرماس و اندیشمندان غربی میتوان یافت ولی در جامعه ما در دوره اصلاحات مطرح شد.
چالش سوم نگاه قومیتی به دین اسلام جامعیت و جاودانگی دین اسلام را مورد هجمه قرار میدهد
وی عنوان کرد: و چالش سومی که مطرح شد این که دین اسلام دینی است که بایستی نگاه قومیتی به آن داشت یعنی ویژه سرزمین اعراب دوره جاهلیت بود و احکامش هم ویژه آن زمان بود یعنی جامعیت و جاودانگی دین اسلام را مورد هجمه قرار می دهد.
یکی از چالشهای مهم نظری و تئوری در مقابل انقلاب اسلامی و نظریه جمهوری اسلامی ایران نظریه لیبرالیسم با نگاه سکولاریستی است
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر ما این را به لحاظ تاریخی نگاه کنیم در وضعیت کنونی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از چالشهای مهمی که به لحاظ نظری و تئوری در مقابل انقلاب اسلامی و نظریه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد نظریه لیبرالیسم با نگاه سکولاریستی است.
دو چالش مهم عملی در مقابل انقلاب اسلامی و نظریه جمهوری اسلامی ایران «فتنه ۸۸ و اغتشاشات اخیر»
حجت الاسلام نوروزی گفت: در اقدام عملی دشمن و نظام سلطه برای مواجهه با انقلاب اسلامی دو اقدام اساسی را انجام داد البته اقدامهای فراوانی انجام داد منتها چون بحث متناظر جلسه به ایام روز جامعه است در مورد را اشاره می کنیم؛ یکی تجربه انقلابهای رنگی بود؛ این اقدام عملی در واقع جنگ احزاب دشمنان انقلاب اسلامی در داخل و خارج و منطقه علیه انقلاب اسلامی بود که این تجربه در فتنه ۸۸ اتفاق افتاد و تلاش کردند مثل تجربههایی که در خود اکراین که امروز درگیر این تجربه هست و برخی کشورهای دیگر که موفق شدند مثل گرجستان در ایران پیاده کنند منتها آگاهی مردم، رهبری نظام ما و بیداری اقشار مختلف جامعه ما این حرکت را به شکست کشانید. دومین گام عملی نظام سلطه برای مواجهه با نظریه جمهوری اسلامی ایران همین اغتشاشات اخیر بود با شعار زن، زندگی و آزادی.
وی با بیان این که از اینجا وارد موضوع بحث میشویم ، گفت: در واقع ما وقتی این شعار را روز اولی که مطرح شد در اغتشاشات اخیر مورد توجه قرار میدهیم میبینیم خاستگاه آن دوباره جوامع غربی است یعنی این شعاری بود که اولین بار توسط پ ک ک جریان معارض ترکیه اوجلان مطرح شد بعد هم در کشورهای دیگر مطرح شد بعد در کشور ما در این اغتشاشات مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
حجت الاسلام نوروزی گفت: افزود: منتها ما از زمانی که وارد یک دوره جدیدی با نهضت مشروطه شدیم در ۱۱۰ سال پیش یکی از مسائلی که در جامعه ما مطرح بود این بود که یکسری مفاهیم غربی وارد جامعه ما میشد الان هم میشود آن زمان هم مثلا قانون اساسی، آزادی و برابری و اینها وارد جامعه ما شد منتها مهمترین نکنته این است که اینها وقتی شعارها را مطرح میکنند به شدت تلاش میکنند واژگان را تبیین مفهومی دقیق ارائه نکنند و در هالهای از ابهام قرار دهند، لذا شعار زن زندگی آزادی ظاهرا شعار خیلی خوبی است.
وی ادامه داد: آرمان انقلاب ما آزادی بوده یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ما تکریم زن بوده و زندگی هم که طبیعتا ما در فرهنگ اسلامی ماست و دین ما دینی است که دو بعدی است و حیات مادی و معنوی را بطور متوازن توجه دارد.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: همین شعارها موجب شد که برخی از علمای مشروطه مثلا بگویند آزادی و قانونمداری که متجلی در قانون اساسی هست و برابری که مثلا الهام گرفته از انقلاب فرانسه هست اینها که مشکلی با دین ما ندارد اما برخی از علما که دید بلندتری داشتند به شدت در مقابل این شعارها ایستادند گفتند مراد اینها از آزادی – آزادی از دین است نه آزادی در چارچوب دین؛ مراد اینها از قانون قانونی هست که ساخته و پرداخته دست بشر باشد نه قانونی که الهام گرفته از تعالیم و مکتب اهل بیت علیه السلام باشد امروز هم همین طور است.
حجت الاسلام نوروزی یادآور شد: در دوره اصلاحات شعار اصلاح؛ مقام معظم رهبری در یکی از خطبههای نماز جمعه فقط تبیین مفهومی کردند و گفتند مراد شما از اصلاح چیست اگر اصلاح آن چیزی است که پیامبران بزرگ الهی الهام بخش آن بودند و شعار اباعبدالله الحسین علیه السلام در خطبه خودش که میگوید من برای اصلاح امت جدم قیام کردم مراد هست ما با این اصلاح مشکلی نداریم؛ انقلاب اسلامی یک اصلاح عمیق در عرصه اجتماعی و بینالمللی است و اگر مرادتان به تعبیر مقام معظم رهبری اصلاح امریکایی است قطعا ما در مقابل چنین اصلاحی میایستیم.
انقلاب اسلامی نقطه مقابل انقلاب فرانسه است
وی گفت: حالا وقتی میرسید به شعار زن، زندگی، آزادی؛ مراد از آزادی چیست طبیعتا مراد از آزادی این نکته است که نظام جمهوری اسلامی ایران براساس تبیینی که از آزادی دارد و براساس تبیینی که از فلسفه سیاسی خودش دارد از روز اول تلاش کرده دین را وارد عرصه زندگی کند یعنی دینی که در دنیا به هیچ وجه مورد توجه توجه نبود با انقلاب اسلامی وارد عرصه زندگی شد در حقیقت انقلاب اسلامی نقطه مقابل انقلاب فرانسه است از این جهت؛ انقلاب فرانسه انقلابی بود برای حذف دین از مناسبات سیاسی و اجتماعی و انقلاب اسلامی یک حرکتی بود در مقابل مدرنیته و در مقابل ارزشهای غربی و تلاش کرد که یک افق جدیدی را فراروی انسان بگشاید و این افق گشایی جدید که میتواند الهامبخش یک تمدن جدید باشد این باعث شده که نظام سلطه از روز آغازین انقلاباسلامی تا امروز همه عِده و عُده خودش را گردهم آورد برای مواجه با انقلاب اسلامی که یکی از مواجههایش همین اغتشاشات اخیر با این سه شعار بود.
موضوع مهم ما در بحث آزادی «تبیین و مصادیق آزادی»
حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد: بنابراین ما وقتی سخن از آزادی به میان میآوریم طبیعی است که یک تعریف خاصی از آزادی داریم که البته میتوانیم با بسیاری از جوامع و جوامع غربی در تعریف هم افق باشیم اما در تبیین و در مصادیقش طبیعتا تفاوت پیدا میکنیم.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: ما وقتی آزادی را در فرهنگ اسلامی مطرح میکنیم به نظر میرسد که به لحاظ مفهومی سه تا نگاه میشود به آزادی داشت یکی آزادی به معنای حریت است که به آن آزادی اخلاقی میگوییم بیان نورانی امام حسین علیه السلام خطاب به حر یعنی مردانگی و غیرت دینی است؛ قاعدتا وقتی بحث آزادی را در عرصه سیاسی و اجتماعی مطرح میکنیم این آزادی مدنظرمان نیست این در حوزه اخلاق مطرح میکنیم.
وی ادامه داد: یک آزادی دیگری هم وجود دارد به معنای اختیار است انسان آزاد آفریده شده یعنی انسان موجودی مختار هست می تواند هر مسری را انتخاب کند این آزادی تکوینی است
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: یک آزادی دیگری وجود دارد که این محل بحث است و آن آزادی سیاسی و اجتماعی است، یعنی ما حدود و ثغور رفتارمان در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی چقدر است یعنی وقتی در فرهنگ لیبرالیستی میگویند آزادی، این آزادی مراد هست که البته آنها تکوین و تشریح یکی است چون انسان آزاد خلق شده پس در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی هم آزاد است.
وی گفت: ما این بخش را قبول داریم که انسان آزاد آفریده شده آزادی تکوینی دارد اما برای این که بخواهد در عرصه سیاسی و اجتماعی از آزادیهایش بهرهمند بشود در چارچوب شریعت باید ببینیم حدود و ثغور آزادی چقدر است.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که در همه جوامع آزادی حد و مرز دارد آزادی اگر بدون حد و مرز باشد میشود آنارشیسم؛ اما چارچوبهای آزادی از یک جامعه تا جامعه دیگر میتواند متفاوت باشد.
قاعدتا نظریه پشتسر اغتشاشات اخیر نظریه «خشونت» بود
حجت الاسلام نوروزی عنوان کرد: در اغتشاشات اخیر نکتهای که اهمیت دارد این است که همانگونه که مثلا در انقلابهای رنگی نویسندگانی و نظریهپردازانی در پشت صحنه قرار داشتند این نظریه را ارائه کردند در کشورهایی تست شد بعد در جامعه ما مطرح شد در بحث اغتشاشات اخیر در ابتدای امر انسان احساس میکرد که این یک حرکتی است که کاملا عملیاتی است نظریهای پشت آن نیست؛ انسجام ندارد و بیرهبر است و الی آخر؛ و اما وقتی که با دقت این اغتشاشات را مورد توجه قرار میدهیم، اظهار نظرها و دیدگاههایی که برخی از بلندگوها و نظریهپردازان غربی مطرح میکنند میبینیم این چنین نیست یعنی شما در مقابل نظریهای که امروزه بعد ۴۳ سال با استواری و با نشاط و با انرژی فراوان در عرصه جهانی دارد جلو میرود و مناسبات قدرت در منطقه غرب آسیا را به نفع خودش بهمریخته و در عرصه جهانی شاهد افول قدرت غرب و سقوط نظام شرقی در آغاز دهه نود هستیم طبیعتا شما باید با نظریه بیایید جلو و قاعدتا نظریه پشتسر اغتشاشات اخیر نظریه «خشونت» بود.
سکولاریسم مهمترین چالش انقلاب اسلامی از روز اول تاکنون
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد» و نظریه «خشونت» یک نظریهای است که توسط یکی از متفکران اسلونی ابتدا ارائه شد اکثر کتابهای این نویسنده ترجمه شده به فارسی حدود ۱۵ جلد و تلاش میکند که خشونت را تئوریزه کند؛ این که مشاهده میکنید یک خشونت بسیاروحشتناکی داعشوار در مملکت ما اتفاق میافتد پس وقتی میگوید آزادی یعنی آزادی از دین یعنی آزادی از نظام اسلامی یعنی این که به تعبیر کارگزار اجرایی سعادت یا شفاوت این کاری به نظام سیاسی ندارد و بعبارت دیگر مهمترین چالش از روز اول ظهور انقلاب اسلامی از دهه چهل بعنوان اقدام آغازین تا امروز مهمترین چالش سکولاریسم است که میخواهد بگویید ما هرکاری دلمان بخواهد انجام دهیم مانعی به نام دین و مانعی بنام نظام اسلامی فراروی ما نباشد. بنابراین آزادی از دین، آزادی بعنوان این که زن آزاد باشد از چارچوبهای حریم خانواده و هرکار مایل باشد بتواند انجام دهد یک زندگی عرفی و سکولار و مادی و منهای دین این اوج این «ایده» است.
دو پدیده استبداد داخلی و استعمار خارجی در عصر پهلوی اول و دوم به اوج خود رسید
حجت الاسلام نوروزی ادامه داد: این را در مقابل شعار استقلال قرار دهید شما در ۲۰۰ سال اخیر یعنی بعد از سقوط صفویه تا امروز تا ظهور انقلاب اسلامی ملاحظه کنید غیر از مقاطع کوتاهی که کسانی سعی کردند اقتدار ایران را حفظ کنند بطورمرتب بعد از روی کار آمدن فتحلیشاه قاجار تا انقلاب اسلامی شاهد دو پدیده استبداد داخلی و استعمار خارجی هستیم؛ ما وقتی وارد عصر پهلوی اول و دوم میشویم این بعد استبدادی آن بسیاربسیار شدید میشود.
در عصر پهلوی اول و دوم هیچ استقلالی نداریم و مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی «استقلال» است
وی ادامه داد: ما از عصر فتحلیشاه تا ظهور انقلاب اسلامی اولا شاهد دو تا کاپیتولاسیون هستیم و بعد هم هرچه جلوتر میآییم شاهد زوال تدریجی استقلال هستیم، بگونهای که در عصر پهلوی اول و دوم هیچ استقلالی نداریم، مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی استقلال است؛ استقلال یعنی این که یک نظام سیاسی تصمیمات سیاسی خودش و راهبردهایی که انتخاب میکند برای تمشیت امور سیاسی و اجتماعی را خودش اتخاذ تصمیم میکند.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) گفت: لذا از روز اول انقلاب اسلامی این شعار مطرح شد امروزه بعد از گذشت ۴۳ سال و ورود به۴۴ امین سالهمچنان این آرمان پویا وزنده و با نشاط است، یکی از معجزات انقلاب اسلامی واقعا این هست که در بیانیه گام دوم مورد توجه قرار گرفته و در بحث انقلابها هم مطرح میشود این که همه انقلابها پس از مدت اندکی دچار انجراف از آرمانهایشان میشوند انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهار دهه همچنان بران شعارهایی که از روز اول ارائه میکرد ایستاده است و این ایستادگی مرهون دو نعمت بزرگالهی است یکی ولایت فقیه که متبلور بر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است و نکته دوم که به تعبیر حضرت امام یک نعمت بزرگ است و قابل مقایسه با صدر اسلام نیست مردم باوفایی است که استوار از روز اول انقلاب تا امروز ایستادهاند علیرغم فشارهایی که از داخل و خارج وارد شده است.
انتهای پیام/
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0