امروز : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴
حجت‌الاسلام والمسلمین خطاط:

حجاب ابزاری برای ‌نمایش‌ خُلقیات درونی است

حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب (س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت مریم (س) زنان بزرگی هستند که در طول تاریخ تبرج داشتند. تبرج به جسم محدودکردن انسان در یک بازه زمانی کوتاه است؛ اما تبرج معنوی، اخلاقی و انسانی است که انسان را در طول تاریخ ماندگار خواهد کرد.
حجاب ابزاری برای ‌نمایش‌ خُلقیات درونی است
چهارشنبه | ۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۱۴:۵۷ |
کد خبر : ۱۴۴۶ |
اخبار سازمان

به گزارش روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان، نشست‌ تخصصی«حجاب و عفاف» به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد به‌صورت برخط برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط در این نشست ضمن گرامیداشت هفته حجاب و عفاف به آیه ۵۹ سوره مبارک احزاب اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور به حجاب می‌دهد. یعنی حجاب دستوری است که از ناحیه خداوند متعال ابلاغ شده است.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: خداوند متعال به پیامبر می‌فرمایند به همسران، دختران و همه خانم‌های مؤمن بگو جلباب را به خود نزدیک کنند. جلباب به پارچه‌ای گفته می‌شد که تمام اندام یا قسمت اعظم آن را پوشش می‌داد.

دستور حجاب تعبدی محض نیست

وی افزود: دستور حجاب تعبدی محض نیست، برخی دستورات اسلام تعبدی محض هستند یعنی هیچ چیزی را ما نمی‌توانیم در مورد آن متوجه شویم؛ اما مسئله حجاب اینطور نیست؛ زیرا خداوند متعال پس از بیان حجاب، علت را ذکر می‌کند تا اذهان برای این دستور آماده پذیرش شود.

حجاب ابزاری برای ‌نمایش‌ خُلقیات درونی استحجاب ابزاری برای ‌نمایش‌ خُلقیات درونی است

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: فلسفه حجاب این است که شخصی که حجاب استفاده می‌کند در نظر دیگران به فکر زیبا و تابلوی عفاف و پاکدامنی شناخته شود. حجاب نشانه است، شعار است، حجاب ابزاری برای به‌نمایش‌گذاشتن خُلقیات درونی فرد یعنی پاکدامنی، پرهیزگاری و دوری از هرگونه روابط غیراخلاقی است.

حجت‌الاسلام خطاط اضافه کرد: ممکن است سؤال پیش آید، چرا باید برای پاکدامنی مردها، خانم‌ها خودشان را در تنگنا قرار دهند. پاسخ این سؤال مبتنی‌بر یک برداشت اشتباه است. اصلاً اینطور نیست که حجاب خانم‌ها برای پاکی آقایان باشد؛ اگر دستور حجاب برای خانم‌ها آمده است، فایده آن برای خود خانم‌هاست.

وی توضیح داد: برداشت صحیح از فلسفه حجاب با توجه به آیه ۵۹ سوره احزاب این است که یک زن هنگامی که در معرض دید دیگران قرار می‌گیرد برای نشان‌دادن پاکدامنی خود و دورکردن افراد هرزه و نالایق از حجاب استفاده می‌کند.

حجت‌الاسلام خطاط افزود: قرآن هنگام طرح مسئله حجاب نکته بسیار ظریف و دقیقی را گوشزد می‌کند. قرآن تبرج (خود را در معرض دید دیگران قراردادن) را به‌طور کل منع نکرده است؛ بلکه تبرج به جاهلیت، مقبول‌شدن برای هرزه‌ها، افراد نالایق و پست است و این تبرجی است که قرآن انسان را از آن منع کرده است.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: تبرج برای تقوا و پاکی مورد سفارش قرار گرفته است. ابزار مقبولیت نباید جسمانی باشد؛ بلکه باید انسانی، اخلاقی و معنوی باشد. حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب (س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت مریم (س) زنان بزرگی هستند که در طول تاریخ تبرج داشتند. تبرج به جسم محدودکردن انسان در یک بازه زمانی کوتاه است؛ اما تبرج معنوی، اخلاقی و انسانی است که انسان را در طول تاریخ ماندگار خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری آنا

اخبار فرهنگی

اطلاعیه ها

پیشخوان خدمات

پنل ثبت نام