مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان:

انگیزه رزمندگان در دفاع مقدس انگیزه الهی بود/الان وظیفه دانشگاه‌ها پرورش و تربیت نیروهای همتراز انقلاب است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان در نشست تخصصی «رسالت دانشگاهیان در ارتباط با دفاع مقدس»؛ با بیان این که انگیزه رزمندگان ما برای حضور در دفاع مقدس انگیزه الهی بود؛ گفت: الان یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها پرورش و تربیت نیروهای همتراز انقلاب است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سرهنگ محمد رضایی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان  در نشست تخصصی «رسالت دانشگاهیان در ارتباط با دفاع مقدس» که به همت بسیج اساتید استان اصفهان و بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه و بسیج دانشجویی این دانشگاه با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلام استان اصفهان برگزار شد؛ با بیان این که انگیزه رزمندگان ما برای حضور در دفاع مقدس انگیزه الهی بود؛  گفت:  الان یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها پرورش و تربیت نیروهای همتراز انقلاب است.

سرهنگ محمد رضایی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان؛ اظهار کرد: چهل و سه سال پیش در این ایام یک حادثه ای در دنیا اتفاق افتاد که تکمیل کننده حادثه دو سال قبلش بود؛ ۲۲ بهمن ۵۷ انقلابی در دنیا اتفاق افتاد  که همه معادلات دنیا را بهم زد اقتصادی و سیاسی و چه آن تقسیم بندیهای ابرقدرتهای شرق و غرب و مکمل آن انقلاب دوم پشت سر حادثه سومی که اتفاق افتاد در ۳۱ شهریور ۵۷ حادثه یک تهاجم همه جانبه ناجوانمرانه رژیم بعث عراق تهاجم همه جانبه ناجوانمرانه داشت برعلیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

وی افزود:  از زوایای مختلف می توانیم دفاع مقدس را بررسی کنیم اما همه دوستاتن را  ارجاع می دهم به سخنرانی ۲۹ شهریور امسال مقام معظم رهبری در جمع پیشکسوتان که فرمودند از چهار زوایه دفاع مقدس را بررسی کنیم  زوایه اول چه کسی تهاجم کرد چه  کسی شروع کرد با چه هدفی تهاجم شروع شد چه کسی و چه کسانی مقاومت کردند؛ اثر و دستاورد این هشت سال مقاومت و دستاورد و تهاجم از آن طرف چی شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان عنوان کرد:  این که چه کسی تهاجم کرد بعبارتی به ظاهر رژیم بعث عراق به سرکردگی صدام ملعون اما واقعیت امر چه بود کل دنبا.

رضایی گفت:  دانشجویان مستحضر باشند در ۲۲ بهمن ۵۷ معادلات سیاسی دنیا تغییر کرد کل نیروهای نظامی دنیا در دو دسته تقسیم می شدند یک دسته  تحت پیمان ناتو غرب و یک تعدادی تحت پیمان ورشو شرق؛ بعد از جنگ جهانی دوم این اتفاق افتاد و بعبارتی دوران جنگ سرد را داشتند می گذراندند تنها جایی که در طول تاریخ غرب و شرق با هم متحد شدند در یک موضوع  این موضوع تهاجم نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران  و دفاع مقدس بود  پس بعبارتی کی تهاجم کرد استکبار دنیا.

وی ادامه داد: زمانی که در مردادماه ۶۷ حضرت امام قطعنامه را پذیرفتند و آتش بس شد از ۱۸ کشور دنیا رئیس جمهور، نخست وزیر یا سران کشورها یا حضوری یا تلفنی  یا مکاتبه ای محضر حضرت امام (ره)  که ما در جنگ بین شما و عراق یک اشتباه راهبردی کردیم یک تعدادی نیرو دادیم تعدادی از نیروهای ما توسط نیروهای شما اسیر شدند خواهش می کنیم نیروهای ما را آزاد کنید یعنی علنا  ۱۸ کشور دنیا نیرو دادن به عراق جدای از آن که  کشورهای دیگر شوروی و به شکلی اامریکا به شکلی و کشورهای مرتجع منطقه و  اروپایی ها به شکلی هر کشوری به  چه از تجهیزات و اطلاعات نظامی چه موضوعات مالی هر کسی به هر شکالی می توانست.

رضایی یادآور شد: شبیه سازی کنیم عصر عاشورا  زمانی که پیکر مطهر امام حسین علیه السلام روی زمین بود هر کسی با هر توانی که داشت هجمه آورد حتی پیرمردهایی هم  که توان  شمشیر و نیزه بدست گرفتن نداشتند دامنهایشان را از سنگ پر کردند و جسارت کردند همین اتفاق مجدد افتاد؛ هر کسی به هر شکلی تنها یکی دو تا کشور  که این هم خیلی محدود تسلیحات نظامی به ایران فروختند؛ یکی سوریه بود زمان ریاست جمهوری حافظ اسد و یکی هم لیبی  آن هم بخاطر اختلافاتی که با امریکا داشت آن هم با چه منت‌هایی  در مورد کشور لیبی این موضوعات در کتاب خط مقدم که زندگی نامه موشکی  ایران هست و کامل تشریح کرده که چگونه بوده.

رضایی با بیان این که پس چه کسی تهاجم کرد؛ گفت: کل دنیا بود؛  در مورد هدف هم  خیلی خوانده ایم و شنیده ایم صدام آمد مقابل دوربین ها قرار داد ۱۹۷۵ الجزایر که چندین سال بود با ایران سر خط مرزی اروند اختلاف داشتند که خودش امضا کرده بود با محمد رضا پهلوی سال ۱۹۷۵ که ۱۳۵۳ ما بود پاره کرد و می خواست خط مرز ی را جابجا کند و صدام روحیه کشور گشایی داشته دیدیم که بعد از پایان دفاع مقدس  کویتی را که اینقدر خدمت کرده بود به او حمله کرد و یک شبه کویت را گرفت؛ صدام دنبال نفت خوزستان بود یعنی این هم یکی از اهدافش بود و به دنبال این بود که خوزستان را به جهت قومیتی ملحق کند به عراق؛ الان مقام معظم رهبری فرمودند هدف اصلی ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: آیا در شهریور ۵۹ خوی کشورگشایی  بهصدام دست داد و دیکتاتوری و یا نه از اول داشت؛ آیا مشکل عراق و ایران سر خط مرزی اروند مربوط به بعد ۵۷ و انقلاب اسلامی ایران بود یا نه از قبل بود؛ و یا با فرض این که صدام می خواست خط مرزی را جابجا کند از لحاظ ژئوپلوتیکی موقعیت عراق را دستریش به آبهای آزاد دنیا؛ چرا صدام سال ۵۴ یا ۵۵ حمله نکرد؛ چون هدف اصلی را اربابانش برایش تعریف کردند ساقط کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛  همچنین اگر هدفش خوزستان بود  و می گفت خوزستان عرب زبان هستند  خوزستان مال عراق است چرا مردم خوزستان را زیر بمباران موشکی و توپخانه ای هواپیماهایش قرار داد و نکته آخر این که اگر هدفش خوزستان بود چرا روز چهارم پنجم جنگ مصاحبه را قطع کرد و گفت ادامه اش چهار روز دیگر تهران.

رضایی عنوان کرد: زاویه سوم و چهارم هم این که کی دفاع کرد یک دکترین  حضرت امام اول دفاع مقدس مشخص کرد که توی دنیا تک بود وقتی خبر آوردند که صدام تهاجم همه جانبه آورده؛ ۱۱۰۰ کیلومتر مرز  تو روز اول چندین صد سوتی پرواز  در شهرهای مختلف با یک ماشین جنگی بسیار عظیم حرکت کرد به سمت ایران امام فرمودند دزدی آمده سنگی انداخته و رفته درسی بدهیم که در تاریخ بنویسند  الان می گویند جنگ رسانه ای یک آرامش عجیبی توی کشور ایجاد شد؛ راهبرد و دکترین دوم امام جنگ و دفاع مقدس را محدود نکردند به نیروهای نظامی و انتظامی و بسطش دادند به کل کشور اقشار و اصناف مختلف؛ راهبردی که توی دنیا برای اولین بار داشت اتفاق می افتاد؛ همیشه در دنیا  جنگ نظامی مال نیروهای نظامی بود  اما امام  بسط دادند به کل ایران ملت ایران شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان ما در شهر اصفهان اقلیتهای دینی را داریم ارامنه بزرگوار که ۶ تا شهید از ارامنه  داریم غیر از این که از کشورهای دیگر هم آمدند و در دفاع مقدس شرکت کردند.

وی  با بیان این که چه کسی دفاع کرد ادامه داد: ملت ایران «استراتژی وحدت» دکترین اتحاد ملت ایران در مقابل کل دنیا؛ زاویه چهارم آثار و دستاوردهای این دفاع هشت ساله چه بود در کشور ما و در آن طرف؛ بحثهای علمی و استقلال و خود باوری و موضوعات فرهنگی و معنویت؛ حضرت آقا در سخنرانی ۲۹ شهریور فرمودند که خطوط مقدم ما محور عبادت بود خیلی از جوانها و نوجوانان ما که در دفاع مقدس حضور پیدا کردند همین کلاسهای مدرسه و دانشگاه را رها کردند و رفتند.

 

انگیزه رزمندگان ما برای حضور در دفاع مقدس انگیزه الهی بود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان در ادامه با اشاره به  کنگره شهدا دانشجو سال ۹۳ گفت: ما چیزی حدود ۷۵۰ دانشجوی شهید از دانشگاههای استان اصفهان داریم دانشجوی شهیدی بنام مسعود آخوندی داریم که  تک پسر خانواده بوده دانشگاه اصفهان قبول می شود با یک رتبه خیلی عالی  پدر سرمایه دار؛ همان سال اول خانواده قصد خرید کارخانه برایش داشتند؛ این شهید گفته بود  درسم را می خوانم جبهه هم شرکت می کنم از شهدای شاخص دانشجوی کشور هست فکر نکنیم جوانان و نوجوانی که می رفتند دفاع مقدس بی سواد بودند بیکار بودند از سر استیصال می رفتند نه؛ یکی از تفاوتهای مجموعه ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی  رزمندگان ما که می رفتند توی خط مقددم انگیزه افراد بوده انگیزه رزمندگان ما انگیزه الهی بوده چون می رسیدند  به شهادت که تکامل انسان است؛ انگیزه آن طرف با زور با اجبار به کشته شدن می رسیدند به همین خاطر در اولین تحرک دستشان را می بردند بالا و اسیر می شدند.

 

فقط در فتح خرمشهر حدود ۱۹ هزار نفر اسیر داشتیم چون انگیزه نداشتند

وی ادامه داد: ما فقط در فتح خرمشهر حدود ۱۹ هزار نفر اسیر داشتیم چون انگیزه نداشت برای دفاع؛ همچنین  آن طرف یک فرماندهی دیکتاتور اما این طرف فرماندهی الهی؛ لذا دستاوردها و آثار دفاع مقدس در اقصی نقاط کشور و در موضوعات مختلف داریم می بینیم.

 

می توانیم در جنگ اقتصادی و فرهنگی و جنگهای دیگر مقابل دنیا بایستیم

رضایی ادامه داد: اگر ماهواره فرستادیم به فضا با موشک ساخت خودمان که تلاش سالیان سال طهرانی مقدمها بوده تا الان در بُعد نظامی در بخش علمی چه دستاوردهایی داشتیم بخاطر ما می توانیم؛ ما که توانستیم در جنگ نظامی مقابل دنیا بایستیم  پس می توانیم در جنگ اقتصادی و فرهنگی و جنگهای دیگر مقابل دنیا بایستیم و آن تفکری که ما را وابسته کند و ما را معطل کشورهای دیگر بکند ۴۰ سال است؛ منسوخ شد.

ما ۳۶ هزار شهید دانش آموز داشتیم استان اصفهان رتبه اول شهدای طلبه و روحانی را در کشور دارد

وی بیان کرد: خروجی های علمی از دفاع مقدس شروع شد رزمندگان جهاد سازندگی از نخبه ها بودند دانشجویان عزیر فکر نکنیم شهدا و رزمندگان ما نعوذبالله بی سواد بودند کار نداشتند از سر استیصال بوده  نه؛ بررسی کنید ما ۳۶ هزار شهید دانش آموز داشتیم استان اصفهان رتبه اول شهدای طلبه و روحانی را در کشور دارد یک ششم شهدا طلبه و روحانی از اصفهان است؛ و این نشان می دهد که علمای شبعه اگر مردم را امر به موضوعی می کنند اول خودشان انجام می دهند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند با اطمینان  می گویم مثل دفاع مقدس جوانهای ما امروز هم می توانند همه مشکلات را حل کنند؛ میانگین سنی شهدای ما فرمانده هایی که در دفاع مقدس بودند بین ۲۰ تا ۲۲ بودند پس جوانها دفاع مقدس را رقم زدند؛ پس جوانها می توانند مشکلات  کشور را حل کنند. به شرط ها و شروط‌ها یک مسلح کردن خودشان به سلاح علمی.

وی بیان کرد:  حسن باقری یک خبرنگار بود رفت توی دفاع مقدس اما خودش را مسلح کرد به سلاح علم نظامی و شد یک تئوریسین نظامی ویک طراح  عملیات؛ موقعیت را سنجید وظیفه خودش را تشخیص داد؛همچنین شهید چمران که رهبر معظم انقلاب فرمودند در دانشگاه پرورش انسان در تراز شهید چمران لازم است؛ موقعیت شناس در لبنان و در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس که از لحاظ علمی شاید در رشته خودش نفر اول دنیا بود.

 

نقش دانشگاه در دفاع مقدس نقش بی بدیلی بود/ الان وظایف اصلی دانشگاه ها پرورش و تربیت نیروهای همتراز انقلاب است

رضایی گفت: نقش دانشگاه در دفاع مقدس نقش بی بدیلی بود همه دانشگاهها؛ حلقه اتصال بین علم و دفاع مقدس و حلقه اتصال بین علم و نیازمندیهای دفاع مقدس در مقاطع مختلف بودند؛الان هم یکی از وظایف اصلی دانشگاه ها پرورش نیروهای همتراز انقلاب است تربیت نیروی همتراز انقلاب اسلامی است نیروی که نیازمندیهای انقلاب اسلامی را بتواند مرتفع کند؛ نیروی همتراز انقلاب اسلامی کسی که خودش را منطبق با نیازمندیهای انقلاب اسلامی بداند؛ جمهوری اسلامی مرزهایمان است؛ اما انقلاب اسلامی  جایی است که تفکر انقلاب اسلامی رفته شاید توی شاخ افریقا باشد یا امریکای لاتین یا کشورهای منطقه و … باشد.

 

دفاع مقدس یکی از اجزای لاینفک تاریخ این کشور و این انقلاب  است

وی تاکید کرد: لذا رسالتی که الان دانشگاههای ما دارند همچون دهه‌های گذشته  تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی است و من تشکر می کنم از دانشگاه آزاد استان که طرح نشاط را دارند؛ که دانشجویان ما جدای از این که  علوم تخصصی را یاد می گیرند با موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی هم بیشتر آشنا شوند؛ دفاع مقدس یکی از اجزای لاینفک تاریخ این کشور و این انقلاب  است و یک وظیفه را مقام معظم رهبری بر عهده دانشجویان گذاشته اند که تاریخ معاصر ایران را بخوانند جای دیگر می فرمایند انتظار دارم دانشجویان و جوانان تاریخ انقلاب اسلامی را بخوانند و بعد می فرمایند تاریخ هشت سال دفاع مقدس را بخوانند.

 

دانشجویان با تجربه دفاع مقدس گام دوم انقلاب را با تکیه بر توان علمی؛ معنویت و تجربه گام اول بردارند

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: چون ما باید از تجربه تاریخ استفاده کنیم قرار است شما دانشجویان گام دوم انقلاب را بردارید گام دوم انقلاب با تکیه بر توان علمی؛ معنویت و تجربه گام اول هیچ چیزی عوض نشده از این چهار تا زاویه به جهاد نظامی و اقتصادی و فرهنگی  نگاه کنیم اگر مقابل تهاجم نظامی کل دنیا  همه ملت ایستادند باید مقابل تهاجم فرهنگی و اقتصادی و فرهنگی و جنگ سیاسی هم کل ملت ایران متحد شوند و بایستیم و انشالله بتوان به آن اهداف عالیه که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده که انشالله زمینه ساز ظهور  حضرت حجت (عج) است دست پیدا کنیم.

وی در ادامه ماموریتهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان را مورد اشاره  قرار داد و گفت: ماموریتهاتی  متعددی داریم که یکی از آنها  فعالیتهای پژوهشی دفاع مقدس است و در موضوعات تحقیق و پژوهش چند تا ظرفیت در مجموعه ما هست که می توانیم محضر اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشیم که یکی از آنها در مورد آقایان  بحث جایگزین خدمت سربازی یا کسر خدمت سربازی است؛  در رشته های مختلف که برای دانشجویان ارشد و دکترا یا بخشی از خدمت سربازی یا همه خدمت سربازی خودشان را می توانند با یکی دو پروژه در مجموعه انجام دهند.

رضایی تصریح کرد:  موضوع دوم که برای همه دانشجویان هست حمایت از پایان نامه هایی که با موضوع دفاع مقدس باشد؛ در بحث چاپ کتاب و مقالات هم با موضوعات  دفاع مقدس هم خدمت بزرگواران هستیم چه موضوعات محتوایی، استاد مشاور و استاد راهنما و حمایتهایی که صورت می گیرد. و نهایتا اگر بخواهیم از الگوهای دفاع مقدس خوب درس بگیریم و بتوانیم به نسل جوان و نوجوان و نسلهای آینده منتقل کنیم حتما و حتما نیازمند مباحث علمی و آوردن اینها در موضوعات علمی و پژوهشی و هنری است.

 

انتهای پیام/