بیانیه نهضت استادی بسیج اساتید استان اصفهان در پی بیانات صریح رهبر انقلاب ؛

بیانات صریح رهبر انقلاب در موضوع حجاب تکلیف مردم و مسئولین را روشن کرد/ مطالبه جدی ما در کنترل مسئولانه شرایط در ۹ بند است

بسیج اصفهان، نهضت استادی بسیج اصفهان با صدور بیانیه ای با اشاره به این که بیانات مقام معظم رهبری در روز 15 فروردین 1402 با صراحت تکلیف مردم و مسئولین را چه از دید شرعی و چه از دید قانونی روشن می نماید، اعلام کرد: ضمن تاکید بر رعایت شئون اسلامی در جامعه و ضرورت باز گشت جامعه به رعایت عفت و حجاب عمومی موارد مهمی را به استحضار مسئولین محترم رسانده و مطالبه جدی در کنترل مسئولانه شرایط در 9 بند این بیانیه را تاکید می نماییم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، نهضت استادی بسیج اساتید استان اصفهان با صدور بیانیه ای با اشاره به این که بیانات مقام معظم رهبری در روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ با صراحت تکلیف مردم و مسئولین را چه از دید شرعی و چه از دید قانونی روشن می نماید، اعلام کرد: ضمن تاکید بر رعایت شئون اسلامی در جامعه و ضرورت باز گشت جامعه به رعایت عفت و حجاب عمومی موارد مهمی را به استحضار مسئولین محترم رسانده و مطالبه جدی در کنترل مسئولانه شرایط در ۹ بند این بیانیه را تاکید می نماییم.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسمه تعالی

در مسئله پوشش، حجاب، محدودیتی شرعی و قانونی است نه محدودیتی دولتی، و کشف حجاب نیز هم حرام شرعی است هم حرام سیاسی. (مقام معظم رهبری ۱۵/۱/۱۴۰۲)

مبحث حجاب از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفت و از همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب به سرعت  در محافل مختلف مورد بحث واقع شد. در آن روزها ضرورت استفاده از حجاب در بین جریانهای مختلف سیاسی موافقان و مخالفانی داشت که در نتیجه تجمعاتی نیز در این مورد برگزار شد.

مواضع مسئولین نظام بویژه بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تا حد زیادی در جامعه آرامش ایجاد نمود و تکلیف همگان روشن شد و حجاب بعنوان یک ضرورت شرعی در یک نظام مبتنی بر اسلام مورد قبول قرار گرفت و گرچه بعضا همچنان مخالف الزام به حجاب بودند اما اکثریت جامعه این الزام را بعنوان یک ضرورت دینی پذیرفتند.

این موضوع از همان ابتدای انقلاب بعنوان یکی از موضوعات مورد توجه دشمنان نظام برای ایجاد شبهه و اختلاف در جامعه بکار گرفته شد و همچنان ادامه دارد.

استفاده از لفظ حجاب اجباری در چارچوب مساله آزادی نیز بعنوان یک کلمه انحرافی در همه مجامع استفاده می شد که این کلمه از زبان متدینین و مسئولان نظام نیز شنیده می شد در حالیکه استفاده از ترکیب صحیح حد پوشش یا قانون پوشش که در تمام دنیا قوانینی دارد می توانست تا حدی این حساسیت را کاهش دهد.

در طی سالهای گذشته و رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی)  نیز مواضع روشن و صریحی در خصوص مخالفت با بی حجابی در جامعه بیان داشته اند که در بیانات روز ۱۵ فروردن سال جاری نیز با صراحت توسط ایشان مطرح شد و نظر معظم له تکلیف مردم و مسئولین را چه از دید شرعی و چه از دید قانونی روشن می نماید.

نوع پوشش سلبریتی ها و تفاوت فاحش آن در رسانه ملی و خارج از آن، سریالها و فیلمها بویژه در شبکه های خارج از صدا و سیما، نوع موضع گیری متفاوت مسئولین مختلف نظام و تبلیغات شدید شبکه های معاند و ضد انقلاب ضمن ایجاد سردرگمی در بین مردم بویژه نسل نوجوان الگوسازی ناصحیح را در بین مردم ترویج داده و روند آرام و تا حدی بی سرو صدای آن باعث شد که حساسیتها مردمی روی آن روزبروز کمتر شود.

اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ را می توان اولین تجمعاتی دانست که رسما مساله اصلی آنان آزادی خارج از چارچوبهای قانونی و شرعی پوشش، بی حجابی و در نهایت برهنگی عنوان شده است. گرچه سران این اغتشاشات تغییر نظام بوده است اما وزن توجه به ساختار شکنی در پوشش را می توان بیشتر در کف خیابانها یاقت.

پس از این اتفاقات و البته سکوت و موضع انفعالی مسئولین باعث شد تعدادی از بانوان با تصور اینکه نظام از حجاب عبور کرده و قصد ندارد به شرایط قبل از اغتشاشات بازگردد کشف حجاب کرده و در مکانهاب عمومی ظاهر شده اند. البته بخشی از این تصور بخاطر نظرات متعدد و مختلف افراد درون نظام و عدم موضع گیری صریح و قاطع مسئولین در اذهان مردم جای گرفته است.

البته به این واقعیت نیز باید توجه داشت که تعداد افرادیکه علنا کشف حجاب کرده اند در مقایسه با افرادیکه تغییر نداشته اند بسیار کم است اما حضور اجتماعی آنان و حجم محتواهای تولید شده در فضای مجازی این شبهه را ایجاد نمود که افراد بسیاری در این وادی وارد شده اند.

شاید اولین موضع رسمی در خصوص ادامه قاطعانه استفاده از حجاب در جامعه بیانیه رسمی وزارت کشور باشد که گرچه دیر هنگام بود اما به هر حال برای شروع خوب است و باید پیگیری شود. البته مواضع صریح سران محترم سه قوه و سخنرانی رهبر معظم انقلاب در جمع کارگزاران نظام دل متدینین جامعه که اکثریت مردم را شامل می شود شاد و امیدوار نمود.

از جهت برخورد با مساله حجاب و عفاف باید افراد را بر اساس دسته بندی های مختلف ارزیابی نمود چرا که لزوما همه افراد کشف حجاب کرده مخالف نظام و معاند محسوب نشده و دلایل دیگری نظیر دلایل احتماعی، بی اطلاعی و دلایل شخصی برای انجام این گناه شرعی داشته باشند. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ با تأکید بر اینکه بسیاری از کسانی که کشف حجاب می‌کنند از پشت پرده تحریک به این کار یعنی دستگاههای جاسوسی دشمن، مطلع نیستند، گفتند: اگر بدانند پشت کشف حجاب و مبارزه با حجاب چه کسانی و دستگاههایی هستند، این کار را نمی‌کنند چون خیلی از آنها اهل دین و تضرع و ماه رمضان و دعا هستند.

نهضت استادی بسیج اساتید استان اصفهان ضمن تاکید بر رعایت شئون اسلامی در جامعه و ضرورت باز گشت جامعه به رعایت عفت و حجاب عمومی موارد زیر را به استحضار مسئولین محترم رسانده و مطالبه جدی در کنترل مسئولانه شرایط دارد:

۱- حجاب یک ضرورت دینی است و عموم مردم از شرایط موجود ناراضی هستند و لذا  به هیچ عنوان هیچ فرد یا گروهی حق ندارد از آن عدول نماید.

۲- جریانهای سیاسی که از این شرایط سوء استفاده نموده و با شعارهای فریبنده و ضد دینی قصد بهره برداری در جهت حضور در پست‌های سیاسی و کرسی‌های مجلس آینده را دارند باید شناسایی شده و با آنان قاطعانه برخورد گردد.

۳- روش‌های بکار گرفته شده در اصلاح شرایط جامعه به هیچ عنوان نباید باعث برخورد مردم با یکدیگر شده و دوقطبی‌های کاذب ایجاد کند و از طرفی از برخوردهای خشن نیز باید پرهیز گردد چرا که همه این موارد می تواند مورد سوء استفاده دشمنان قرار گیرد.

۴- الگوسازی، معرفی قهرمانان ملی و چهره های موفق در چارچوب‌های هنری مورد استفاده رسانه‌ها قرار گیرد.

۵- سلبریتی‌های حوزه‌های مختلف هنری و ورزشی در صورت تمایل به کار در چارچوب نظام باید کاملا توجیه شده و هرگونه خلاف شرع مشاهده شده از آنان باید مورد بررسی و برخورد قاطع قرار گیرد.

۶-  هر نوع تصمیمی باید باعث ایجاد اتحاد و همدلی بین مردم شده و در نتیجه باعث افزایش سرمایه اجتماعی نظام گردد.

۷- آموزش و پرورش، دانشگاهها و حوزه های علمیه باید برنامه‌های علمی در جهت رفع آسیبها و شبهات داشته و نسبت به برنامه های اقناعی برای نسل جوان و نوجوان برنامه علمی و عملی داشته باشند و در این راستا از ظرفیت تشکله‌ای اسلامی دانشگاهیان و بسیج به نحو موثری لازمست استفاده شود.

۸- همراهی و همگامی همه دستگاهها در مورد حفظ حجاب از ضروریات مهم است و مدیرانی که در این خصوص کوتاهی می نمایند باید عزل گردند.

۹- ضرورت کار فرهنگی در خصوص حجاب ویژه همه اقشار اکری روشن است اما در کنار آن برخوردهای قانونی نیز نباید تضعیف شده و با قوت ادامه یابد.

در پایان ضمن تشکر از ملت شهید پرور ایران که همواره مدافع نظام و پیرو رهبری بوده اند از مسئولین تقاضا داریم در  سال جدید نسبت به مسائل فرهنگی جامعه حساسیت بیشتری داشته باشند ورضای خداوند را مقدم بر هر منفعت دیگری بدانند.

 

نهضت استادی بسیج اصفهان