بیانیه بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد به مناسبت فرارسیدن روز ملی دریای خزر

بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد به مناسبت فرارسیدن روز ملی دریای خزر بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد به مناسبت فرارسیدن روز ملی دریای خزر بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

«وَ هُوَ الَّذِی سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْکُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِیّاً وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْیَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَ الْفُلْکَ مَواخِرَ فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ؛ او کسی است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری که آن را بر خود می‌پوشانید (همچون مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی‌ها را می‌بینی که سینه دریا را می‌شکافند تا شما (به تجارت بپردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر او را به جای آورید.»

در سال ۱۳۸۲ پنج کشور حاشیه دریای خزر، ایران، روسیه ، جمهوری آذربایجان، جمهوری ترکمنستان و قزاقستان کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به «کنوانسیون تهران» را امضا کردند. این کنوانسیون در تاریخ ۱۲ آگوست ۲۰۰۶ مصادف با ۲۱ مرداد ماه ۱۳۸۵ لازم الاجرا شد و از آن پس این روز را به نام روز «دریای خزر» نامیدند.

هدف این کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر از کلیه منابع آلوده کننده و حفاظت و نگهداری، احیا و استفاده منطقی و پایدار از منابع زنده آن می‌باشد. در حال حاضر مهم‌ترین تهدیدات دریای خزر، کاهش ذخایر ماهیان، تخریب سواحل، خطر کاهش تنوع زیستی،کاهش کیفیت محیط زیست و گونه‌های بیگانه مهاجم را می‌توان برشمرد.

دریای خزر دارای گونه‌های ارزشمندی از ذخایر زیستی است که شاخص‌ترین آنها ماهیان خاویار و خوک خزری (سمبل دریای خزر) است و پس از خلیج فارس و سیبری به لحاظ ذخایر نفت و گاز موجود در ساحل و زیر بستر در مقام سوم قرار دارد. این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچک‌ترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است.

کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد این روز ملی را گرامی داشته و امید پایداری زیست محیطی این دریای زیبا را برای همیشه و برای نسل‌های آینده دارد.

 

انتهای پیام/