مهدی طغیانی:

تاکید بر سیاست‌گذاری درست توسعه صنعتی و اصلاح حکمرانی آب برای اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه آب و جمعیت اصفهان که با همکاری اندیشکده آب بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: کار علمی در مورد توسعه صنعت در اصفهان ضرورت دارد، اینکه چه صنایعی در این دوسه سال ایجاد شده و چه نوع نیروی کاری از ما طلب می‌کند همچنین مسئله آب ترازش دو طرف دارد، باید دنبال راه درمان مشکل باشیم و حکمرانی در آب باید اصلاح شود.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه آب و جمعیت اصفهان که با همکاری اندیشکده آب بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، گفت: کار علمی در مورد توسعه صنعت در اصفهان ضرورت دارد، اینکه چه صنایعی در این دوسه سال ایجاد شده و چه نوع نیروی کاری از ما طلب می‌کند همچنین مسئله آب ترازش دو طرف دارد، باید دنبال راه درمان مشکل باشیم و حکمرانی در آب باید اصلاح شود.

 

طغیانی در ابتدا به توسعه کارخانه‌ها، صنایع و شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: بخش پر و پیمان شهرک‌های صنعتی به شهر اصفهان چسبیده و مانند کمربندی دور شهر اصفهان را فراگرفته‌اند و کارگری خودشان را از مهاجرت تامین می‌کنند، برای زیر دیپلم بیکار نداریم اما نرخ بیکاری بالای ما برای مقاطع فوق دیپلم و بخصوص لیسانس به بالاتر  است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: کار علمی در مورد توسعه صنعت در اصفهان ضرورت دارد، اینکه چه صنایعی در این دوسه سال ایجاد شده و چه نوع نیروی کاری از ما طلب می‌کند.

 

وی بااشاره به این که به نظر می‌رسد همچنان اَتش برای نیروی کارگری وجود دارد ، گفت: اینجاست که مسئله پیچیده می‌شود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس با این سوال که نیاز صنعت ما در اصفهان چیست، افزود: مسئله صنعت ما مثل بقیه کشور نیست نمی‌توان مثل بقیه کشور تصمیم گرفت و مدیریت کنید، برای برخی صنایع اصلا جا نداریم، اشباع هستیم از صنایع آلاینده و آب بر.

 

طغیانی به مسئله سیاست‌گذاری نادرست توسعه صنعت در اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه در اصفهان به توسعه صنعت افتخار هم می‌کنیم و تعداد بالای مجوزها.

 

نماینده مردم اصفهان گفت: نمی‌گویم ممنوع کنیم باید هر چه نیاز داریم، اما مسئله این است که سیاست توسعه صنعتی در اصفهان نداریم.

 

طغیانی ادامه داد: سیاست توسعه صنعت متناسب است با بیکاری این صنعت و متناسب است با رشد جمعیت در آینده و الگوهای مهاجرت که سیاست را نداریم و تصمیم‌های اتفاقی و تصادفی مشکلات را حل نمی‌کند. همچنین سیاست‌گذاری در  حوزه جمعیت هم مسئله مهم دیگر است.

 

وی ادامه داد: یک مسئله مهم این است که جمعیت اتباع به درستی مشخص نیست، مشخص نیست چه درصدی از این جمعیت مثلا در اصفهان هستند،  البته سازمان ملی اقامت که در مجلس یک کارهایی می‌شود که قرار است اینها را ساماندهی کنیم.

 

نماینده مردم اصفهان سیاستگذاری صنعتی و کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این که مشخص شود که چقدر کشاورزی ما نیاز جمعیت را تامین می‌کند و بین کشاورزی و جمعیت و صنعت و جمعیت چه تناسبی برقرار است.

 

طغیانی در خصوص مسئله آب و زاینده رود هم گفت: بعضا آدرس‌های غلط می‌دهیم مثلا تغییر اقلیم اما  محاسبه نکردیم که چقدر در بروز مشکلات ما اثر دارد حداکثر اثر تغیر اقلیم بر دریاچه ارومیه ۱۸ درصد است بقیه می‌شود مدیریتی در زاینده رود هم.

 

وی افزود: همچنین تعداد چاه‌هایی که در کشور وجود دارد و مجوزهایی که داده شده، این فرونشست‌ها حاصل تغییر اقلیم لزوما نیست آدرس غلط ندهیم؛ آدرس غلط از جهت مدیریت خوب است چون برای آن مدیر صورت مسئله را پاک می‌کند.

 

طغیانی دیگر آدرس غلط را هم اشاره کرد و گفت: برخی مطرح می‌شود که بیش از سرانه کشور فضای سبز داریم، عکس‌های دهه سی و چهل فضای سبز اصفهان مقایسه می‌کنیم فضای سبز شهری اصفهان یک دهم شده، مادی‌ها و جوی‌ها که مثل رگ‌های دور یک ارگان در این شهر جریان داشته.

 

نماینده مردم اصفهان بحث انتقال آب را هم مورد بحث قرار داد و گفت: مسئله زاینده رود دو طرف دارد ترازش؛ یک طرف منابع و یک طرف مصارف است، در طرف مصارف هر چه بوده نوشته‌اند اما در طرف منابع آنچه نوشته شده و هنوز عمل هم نشده نصف طرف مصرف هم نمی‌شود.، اگر سمت مصارف را خط بزنیم که هم بالادست و هم پایین دست است، نیازی به انتقال آب نیست.

 

وی سپس به این که تغییر معیشت برای شرق حرف‌های غلطی نیست ولی نکته مهم این است که هزاران سال در شرق اصفهان کشاورزی بوده مدیریت نادرست این را خراب کرده، گفت: همین مدیریت الان مسئول تامین آب است نه اشتغال و کشت جایگزین.

 

نماینده اصفهان در مجلس در ادامه به برنامه توسعه هفتم اشاره کرد و گفت: مشکل توسعه نیافتگی ما این است که برنامه محور نیستیم.

 

طغیانی ادامه داد: باید دنبال راه درمان مشکل باشیم و حکمرانی در آب باید اصلاح شود، حکمرانی خوب یعنی مشارکت، آوردن مردم، توجبه مردم، انسجام در تصمیم‌گیری، عمل به قانون حق آبه دارد، حکمرانی خوب باید شفاف باشیم، معلوم کنیم هر بخشی چقدر آب دارد مصرف می‌کند روی تابلو برای مردم نشان دهیم، حکمرانی خوب آب یعنی عدالت، در آلودگی هم همینطور.

انتهای پیام/