محمد باقری:

تشریح مهمترین اقدامات نهضت استادی بسیج اصفهان در سال ۱۴۰۱

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان با بیان این که تمرکز فعالیت بسیج اساتید استان اصفهان در سال 1401 بر جهاد تبیین در حوزه های مختلف بود به تشریح مهمترین اقدامات نهضت استادی بسیج اصفهان در سال ۱۴۰۱ در دو حوزه عفاف و حجاب و همچنین تحقق شعار سال پرداخت.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، محمد باقری مسئول بسیج اساتد استان اصفهان با بیان این که تمرکز فعالیت بسیج اساتید استان اصفهان در سال ۱۴۰۱ بر جهاد تبیین در حوزه های مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی متناسب با شرایط و شبهات جامعه و عملکرد دولت قرار داشت و جلسات تبینی و تخصصی با پرسش و پاسخ داشتیم، گفت: مطالبه گری در قالبهای نامه، بیانیه و مصاحبه و حضور در برنامه ها و میزگردها هم از برنامه های این سازمان در سال گذشته بود و در اتفاقاتی هم که سال ۱۴۰۱بوجود آمد، اساتید بسیجی حضور میدانی موثر داشتند و بویژه در موضوع عفاف و حجاب و بحث  تحقق شعار سال بسیار پرررنگ عمل شده که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

نقش بسیج اساتید در مقوله عفاف و حجاب چگونه بود؟

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان با بیان این که از جمله برنامه‌های این سازمان در سال ۱۴۰۱ برگزاری جلسات تبیینی و اقناعی ویژه اساتید و کارکنان بود؛ اظهار کرد: اساتید بسیجی ما در بحث ارشاد و اقناع موضوع حجاب و عفاف فعالیتهای خوبی داشتند.

وی با بیان این که سال ۱۴۰۱ تبیین موضوع حجاب را با تقویت و هم افزایی با تشکلها و کانون‌ها و بسیج دانشجویی مدنظر قرار دادیم، افزود: همچنین تشویق و معرفی الگوهای موفق دانشگاهی در این موضوع با روشهای نوین و استفاده از ظرفیت اساتید انقلابی انجام شد.

باقری با بیان این که در موضوع حجاب یک رویکرد مهم ما ارتباط صمیمی اعضا نهضت استادی بسیج  چهره به چهره با دانشجویان و توجیه آنان  بوده؛ تصریح کرد: در کنار همه این اقدامات مطالبه‌گری از متولیان به اشکال مختلف پیگیری گردید.

نقش بسیج اساتید در تحقق شعار سال به چه صورت بود؟

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان گفت: در جهت تحقق شعار سال بازآرایی ساختار و ایجاد شرایط هم‌افزایی در استفاده از ظرفیت ها برای آرایش متناسب با اکوسیستم فناوری و نوآوری استان اصفهان مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: هدف این است که سمت و سوی توسعه و تکمیل زیست‌بوم فناوری و نوآوری در مجموعه دانشگاهها در جهت راه‌اندازی و افزایش تولیدات دانش‌بنیان و نهایتا افزایش تولید در استان صنعتی و کشاورزی اصفهان حرکت کند.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان افزود: بسیج اساتید استان زمینه‌سازی برای گفتمان توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، فناوری و نوآوری در دانشگاهها و تعمیق گفتمان فناوری و نوآوری را با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب و به‌ عنوان گفتمان غالب در دانشگاه مورد توجه و تبیین قرار داد.

باقری در ادامه با اشاره به این که مبنای تقویت روابط و تعاملات‌مان با بازیگران اصلی این حوزه را با نگاه به ظرفیت بسیج اساتید در بحث جهاد تبیین قرار دادیم، تصریح کرد:  در گام اول تبیین الگوهای فرابخشی در شکل‌گیری کارهای تیمی و دانش‌بنیانی خصوصا در عرصه تولیدات صنعتی و کشاورزی مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: حین تبیین اجرای برنامه‌های اثربخش برای توانمندسازی و مهارت افزایی محققین و اعضای هیات علمی  دانشگاهها را هم داشتیم.

باقری در خصوص دیگر اقدامات و تعاملات این سازمان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: تسهیل امور و زمینه‌سازی‌ها پیگیری می شد و هم تلاش داشتیم حضور مؤثر و نقش آفرینی فعال‌تر اعضای هیات علمی دانشگاهها بخصوص نهضت استادی بسیج استان  را در شناخت ظرفیت‌ها و نظام موضوعات حوزه فناوری و نوآوری تقویت نماییم.

وی ادامه داد: نگاه این بود که اساتید ایده‌ها و رفع نیازها را با رویکردهای حل مساله بر اساس سیاست‌های ابلاغی فرادستی دنبال کنند.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان  با تصریح این که همچنین برای تغییر مأموریت برخی از دانشگاهها به فعالیت در حوزه فناوری و نوآوری، حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با مباحث فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان تلاشهای خوبی انجام دادیم، گفت: در همین راستا توسعه بسته های سیاستی و رویکردهای حل مساله در زیرساخت های ایجاد شده نهضت استادی بسیج بعنوان زمینه مناسب ایجاد شد.

 

باقری افزود: مسئولان دانشگاهی و کانون‌های بسیج اساتید و اساتید فعال بسیجی در راستای تحقق شعار سال تلاش، همدلی و فرهنگ‌سازی پیگیر بودند و اقدامات مهمی برای رسیدن به خرد جمعی در راستای زیست بوم های منطقه ای با شکل گیری تیم های محوری (گروههای حل مساله و …) برای حل مشکلات و شکل‌گیری شرکت های دانش بنیان و هسته های پژوهشی و فناوری صورت گرفت که بستر ساز افزایش میزان تولید و قطعا مهار تورم ایجاد شده است.

وی با اشاره به توسعه روابط نهضت استادی بسیج اصفهان با صنایع و دستگاه‌های اجرایی استان  و بزرگان محلی ، اظهار کرد: با این رویکرد شناسایی مسائل و رفع نیازها و حل مشکلات صنایع و تولیدکنندگان در راستای شکل گیری فعالیت‌های دانش بنیان و تعاون بنیان با مشارکت علمی و فنی و دانشگاهی نهضت استادی بسیج فراهم مدنظر بوده است.

باقری  گفت: جهت انطباق رشته های تحصیلی و محتوای آموزشی با نیازهای آمایش استان اصفهان در حوزه آب ، برق، کشاورزی و صنایع تبدیلی و توسعه آموزش های مهارتی مطالبه گری هایی داشتیم، تاکید و زمینه سازی شد از این جهت که شکل گیری تشکل‌های علمی فناوری (تقویت ساختار اندیشکده های علمی بسیج اساتید و …) همگام با ظرفیت های منطقه ای در راستای تحقق شعار سال اتفاق بیفتد.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که همچنین در سال ۱۴۰۱ رصد و تقویت فعالیت اساتید در بخش هیات علمی و حق‌التدریس انجام شده، گفت: نظرات تیم های علمی و اندیشه ورزی موفق که دارای انگیزه برای شکل گیری تشکل های دانش بنیان و  تقویت نرم افزارهای الکترونیکی در حوزه های کسب و کار و اشتغالزایی داشتند در جهت افزایش تولید را وارد میدان کردیم.

باقری عنوان کرد: جلسات مستمر با مسولین مرتبط در استان بخصوص دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی استان در راستای تسهیل گری برای تحقق شعار سال و استفاده از ظرفیت ها و جامعه نخبگانی در حل مشکلات و رویکردهای حل مساله داشتیم.

وی ادامه داد: شناسایی موانع فعالیتی دانش بنیانها و بررسی ضعف ها و نقاط قوت همزمان برای رفع موانع تولید صورت گرفت و نهضت استادی بسیج استان اصفهان برای فعالیت مشترک سرمایه گذاران با هسته های علمی و فناوری بسیج اساتید در دانشگاهها و دیگر ظرفیت های موجود تسهیلگری انجام داد.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان در بخش پایانی این گفتگو در رابطه با برنامه این سازمان در خصوص شعار سال ۱۴۰۲ «رشد تولید، مهار تورم» گفت: بعنوان یک گام اساسی و اولین اقدام گروه‌های مطالعاتی علمی بسیج اساتید در جهت راهکارهای مهار تورم و افزایش ارزش پول ملی و رفع مشکلات معیشتی مردم و ارائه راهکار به قوای مقننه و مجریه؛ تشکیل شد.

وی افزود: برای تحقق شعار سال  مطالبه مهم ما شناسایی و برخورد با برهم زنندگان نظام  و مفسدان اقتصادی بدون مماشات است و ارائه راهکارهای جلوگیری از اسراف در سازمانهای دولتی و غیر دولتی در جهت کنترل هزینه های بی نتیجه.

انتهای پیام/