محمد جوانی:

جنگ شناختی قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه را هدف قرار می‌دهد

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، دوره آموزشی تبیینی جنگ شناختی ویژه استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان اصفهان و با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان امروز پنج شنبه۳۰ شهریور ماه در دانشکده فنی […]

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، دوره آموزشی تبیینی جنگ شناختی ویژه استادان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان به همت بسیج اساتید دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان اصفهان و با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان و دانشگاه فنی وحرفه‌ای استان امروز پنج شنبه۳۰ شهریور ماه در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید مهاجر اصفهان برگزار شد.

محمد جوانی استاد دانشگاه و مولف کتاب علوم شناختی و جنگ شناختی بعنوان سخنران این دوره جنگ سخت و نرم را مورد اشاره قرار داد و گفت: جنگ شناختی ابزاری است که دشمن از طریق آن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه را هدف قرار می دهد.

جوانی هدف از جنگ شناختی را تغییرهنجارها، ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتار‌ها از طریق مدیریت ادراک و برداشت عنوان کرد و افزود: این نوع جنگ شکل تکامل یافته تر، پیشرفته تر، عمیق‌تر و وسیع‌تر جنگ روانی است که مبتنی بر جامعه شبکه‌ای «با زیرساخت رسانه‌های نوین» است که با مدیریت ادراک و برداشت انجام می‌شود.

وی جنگ سخت و جنگ شناختی را مورد مقایسه قرار داد و با بیان این که مهم‌ترین و دلهره آمیز‌ترین قسمت این جنگ، تلفات انسانی آن است اظهار کرد:در جنگ سخت زمانی که یک نفر مجروح یا کشته می‌شود یک نفر از جبهه خودی کم خواهد شد؛  اما در جنگ شناختی وقتی یک نفر نسبت به اعتقادات و تفکر خود بدبین می‌شود علاوه بر اینکه یک نفر از گروه خودی کم شده، یک نفر هم به گروه دشمن زیاد می‌شود.

مولف کتاب علوم شناختی و جنگ شناختی  با اشاره به این که هدف اصلی در هر جنگی شکست و از میدان به در کردن رقیب هست، گفت: در جنگ شناختی هدف شیوه‌های متفاوت‌تری نسبت به همه جنگ‌ها دارد.

وی ادامه داد: جنگ شناختی با شیوه های پیچیده باعث اعتمادزدایی، اعتبارزدایی، مشروعیت زدایی، قداست زدایی می شود و نا امیدسازی و ناکارآمد نمایی یک کشور و جامعه را به افراد آن جامعه تلقین می‌کند.

جوانی اظهار کرد: مردم اصلی‌ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند که جنگ شناختی با شیوه های پیچده مردم را نسبت به جامعه و کشور بدبین می‌کنند و امید به آینده را در آن‌ها از بین می‌برند.

وی بیان کرد: جنگ شناختی با شیوه هایی که دارد باعث می شوند مردم نسبت به اعتقادت به چشم خرافات نگاه کنند و حالت روی‌گردانی اجتماعی به آن‌ها دست می‌دهد.

مولف کتاب علوم شناختی و جنگ شناختی در پایان راه های مقابله با جنگ شناختی را برشمرد و اظهار کرد: ارتقای آگاهی و سطح بالای سواد رسانه‌ای در جامعه و افزایش هوشیاری عمومی در مقابله با جنگ شناختی بسیار پراهمیت است.

انتهای پیام/