معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان اصفهان:

حادثه سبزوار ناشی از افزایش خشونت در جامعه در پی ترویج قانون‌گریزی از آغاز اغتشاشات سال گذشته بود

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان اصفهان تأکید کرد: وقتی قرار باشد قانون اجرا نشود تفاوتی نمی‌کند این قانون، قانون حجاب باشد یا قانون حمل سلاح سرد و زورگیری با آن و یا قانون برخورد با متجاوز به دختر مردم. اگر در ذهن جوانان، نوجوانان و کودکان خود این باور را بپرورانیم که فلان قانون اجرا ‌نشود دلیلی برای این آورده‌ایم که اثبات کنیم می‌توانند قوانین دیگر را هم رعایت نکنند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، فرهاد مصری‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان این که در شکل‌دهی شخصیت هر انسان عواملی همچون خانواده، جامعه، وراثت و غیره مؤثر است از نقش پررنگ دو عامل خانواده و جامعه در این رابطه سخن به میان آورد.

ریشه قتل شهید الداغی در اغتشاشات ۱۴۰۱ و شکستن حرمت قانون

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان اصفهان در مورد نقش اثرگذار جامعه در وقوع حوادثی نظیر آن چه در سبزوار گذشت و تعدی چند سر به یک دختر در برابر انظار عمومی رخ داد و سپس با ورود یک انسان غیرتمند به این ماجرا، به شهادت این فرد یعنی شهید حمیدرضا الداغی انجامید، اظهار کرد: از پاییز سال گذشته و بعد از اتفاقات و اغتشاشاتی که در پاییز ۱۴۰۱ رخ داد، دشمنان نظام تلاش زیادی برای ترویج بی‌قانونی و قانون‌گریزی کردند تا جایی که این موضوع تبدیل به شعار شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به این که با این روند قانون» خدشه‌دار شده است، گفت: در این مسیر علاوه بر رسانه‌های متعدد ضدایرانی، برخی افراد که چهره‌های شناخته شده و به عبارتی سلبریتی‌ها هم در میان اینها هستند، از این بی‌قانونی و شکسته شدن قانون حمایت کردند و می‌کنند.

وی تأکید کرد: وقتی قرار باشد قانون اجرا نشود تفاوتی نمی‌کند این قانون چه قانونی باشد، قانون حجاب باشد یا قانون حمل سلاح سرد و زورگیری با آن و تجاوز به دختر مردم. اگر در ذهن جوانان، نوجوانان و کودکان خود این باور را بپرورانیم که فلان قانون اجرا ‌نشود دلیلی برای این آورده‌ایم که اثبات کنیم ایشان می‌توانند قوانین دیگر را هم رعایت نکنند.

مصری نژاد خاطرنشان کرد: وقتی جامعه در مقابل اجرای قانون بی‌تفاوت می‌شود و یا حتی اعضایی در درون جامعه تشویق به بی‌قانونی می‌کنند، در ذهن افراد جامعه رعایت قانون کم اهمیت شده و سبب ایجاد هرج و مرج در جامعه می‌شود.

 

نقش ترویج خشونت در فضای مجازی

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: از طرف دیگر اگر نگاهی به شبکه‌های اینترنتی و فضای مجازی بیاندازیم مشاهده می‌کنیم که برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی همچون خشونت و استفاده از سلاح‌های سرد و گرم به اشکال مختلفی در این فضا در حال تبلیغ و ترویج است و مثلاً برخی برای خودنمایی و یا قدرت‌نمایی از این فضا استفاده می‌کنند و فیلم استفاده از این سلاح‌ها را منتشر می‌کنند در حالی که در حال ترویج خشونت بوده و قطعاً افرادی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند از این محتواها تأثیر خواهند پذیرفت. همین‌طور است در مورد فیلم‌هایی که به انحاء مختلف در کشور پخش می‌شود و ترویج دهنده این ناهنجاری‌های اجتماعی همچون استفاده از سلاح سرد و نزاع با چاقو هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به همین دلیل جامعه در رابطه با ترویج آرامش و مقابله با قانون‌گریزی مسئولیت دارد و جامعه‌ای که قانون را محور خود قرار ندهد و نسبت به قانون‌گریزی ایجاد مانع نکرده و حساسیت نشان ندهد، محکوم به هرج و مرج و از هم گسیختگی است و نتیجه‌ای جز توسعه تبهکاری، افزایش جرم و جنایت و هرج و مرج را در پی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اغتشاشاتی که در سال گذشته رخ داد باعث شد بخشی از جوانان و نوجوانان و افراد جامعه که شاید در درونشان عقده‌هایی هم وجود داشت، به واسطه فضای خشونت‌باری که پیش آمد در برخورد با پلیس، نیروی‌های امنیتی، نیروهای مردمی و حتی مردم عادی، به این نتیجه برسند که هر کاری خواستند می‌توانند در جامعه انجام دهند و در مقابل این اقدام خود با خورد قانونی و قاطعی روبرو نخواهند شد.

 بازهم پای سلبریتی‌ها در میان است/ سلبریتی‌ها شریک جرم قاتلان شهید غیرت

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با بیان این که تسامح مسئولان در برخورد با این افراد بر این امر دامن زد، گفت: همین مسأله باعث شد که افراد جامعه به ویژه در بین جوانان و نوجوانان و یا بزهکاران برای انجام اقدامات خود و حرکات خشونت‌آمیز هیچ محدودیت و سدی در برابر خودشان نبینند و بدون نگرانی در مورد هر گونه محاکمه و محکومیتی این قبیل اقدامات را در جامعه افزایش دهند.

مصری‌نژاد اظهار کرد: در جریان اغتشاشات سال گذشته، خشونت‌های بسیار زیادی را در سطح جامعه دیدیم که بعضاً شبکه‌های معاند خارجی هم جوانان را به انجام این خشونت‌ها در برابر مدافعان نظام، ترویج و تشویق می‌کردند که از آن جمله صحنه‌های خشونت‌باری بود که منجر به شهادت شهید آرمان علی‌وردی و شهید روح‌الله عجمیان شد.

معاون بررسی و تحلیل سازمان بسیج اساتید استان اصفهان بیان کرد: نمایش این صحنه‌های خشونت‌بار در ذهن افراد بسیار اثرگذار بوده و انفعال در برخورد با عوامل این صحنه‌های خشونت‌بار و عدم صدور احکام سنگین و سریع توسط دستگاه قضایی بر جری‌تر شدن این بزهکاران و رشد جرم و جنایت از طرف ایشان اثر مستقیم دارد که این اقدامات زمانی بیشتر رشد پیدا می‌کنند که این جنایتکاران از طرف سلبریتی‌ها با سر دادن شعارهایی نظیر «نه به اعدام» و یا قهرمان خطاب کردنشان مورد تشویق نیز واقع شوند.

 رشد خشونت در بین افراد جامعه بعد از فضای ایجاد شده در پی اغتشاشات ۱۴۰۱

وی گفت: در چنین فضایی نه تنها جنایتکاران و بزهکاران سابقه‌دار، بلکه کسانی که به واسطه شرایط جامعه و خانواده، مشکلات روحی-روانی دارند با دیدن برخورد ضعیف دستگاه‌های حکومتی با انواع خشونت در جامعه، مرتکب این خشونت‌ها می‌شوند و رفتاری خشونت‌بار از خود نمایش می‌دهند که فیلم‌های متعدد منتشر شده در فضای مجازی در برخورد خشونت‌بار با آمرین به معروف و ناهیان از منکر نمونه همین مسأله است. کسانی که شاید در شرایط عادی در برابر یک تذکر منطقی و به جا تنها سکوت کرده و یا به پاسخی بسنده می‌کردند اکنون در برابر چنین تذکری اقدام به بی‌ادبی، فحاشی و ضرب و جرح می‌کنند.

مصری‌نژاد بار دیگر تأکید کرد: حمایت چهره‌ها و سلبریتی‌ها از این عوامل خشونت‌باری که اقدام به فحاشی و یا رفتارهای بی‌ادبانه، غیرمتمدنانه و غیرانسانی می‌کنند باعث ترویج این خشونت‌ها و هرج و مرج در جامعه می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: سلبریتی‌ها با انتشار انواع تهمت‌ها و دروغ‌ها خطاب به نظام در ترویج این فضای خشونت‌بار نقش داشته و در جرایمی که این مدت به تحریک آنها انجام شده است، شریک و نسبت به آن مسئول هستند اما متاسفانه عدم برخورد جدی با آنها و حتی بخشش عام این افراد موجب شده، نه تنها این افراد نسبت به اقدامات گذشته خود اظهار پشیمانی نکرده و رویه خود را تغییر نداده‌اند بلکه این اقدامات غیرقانونی خود و تشویق مردم به بزهکاری را تقویت نیز کرده‌اند.

انتهای پیام/