آمادگی ویژه ظرفیت‌های علمی بسیج اساتید استان اصفهان برای تحقق شعار امسال روز بسیج اساتید

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان در نشست خبری ️مراسم سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران ویژه استان اصفهان که نگاه‌‌مان نسبت به جامعه یک نگاه جامع و کاملی شده با پیوندهای دوگانه بین استاد، بین استاد دانشجو، بین استاد حکمرانی، بین استاد تحول علوم، بین استاد حوزه بین‌المللی و بین استاد مسجد، بین استاد نوآوری، بین استاد آزاداندیشی، بین استاد جامعه، بین استاد دانشگاه، بین استاد قدرت نرم، است و نگاه ما در خصوص این دو گانه‌ها این است که راه حل‌های مختلفی را برای حل مشکلات بخصوص کمک به حکمرانی‌ و نظام حکمرانی کشور داشته باشیم، گفت: ظرفیت‌های علمی بسیج اساتید استان آماده نقش آفرینی ویژه‌ برای تحقق شعار امسال روز بسیج اساتید می‌باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، مسئول بسیج اساتید استان اصفهان در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۹ خردادماه ویژه ️مراسم سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران ویژه استان اصفهان که با همکاری مجتمع فرهنگی مطبوعاتی و بسیج رسانه استان اصفهان در محل مجتمع فرهنگی برگزار شد، با بیان این که امروز خیلی خوشحالیم که نگاه‌‌مان نسبت به جامعه یک نگاه جامع و کاملی شده با پیوندهای دوگانه بین استاد، بین استاد دانشجو، بین استاد حکمرانی، بین استاد تحول علوم، بین استاد حوزه بین‌المللی و بین استاد مسجد، بین استاد نوآوری، بین استاد آزاداندیشی، بین استاد جامعه، بین استاد دانشگاه، بین استاد قدرت نرم است و نگاه ما در خصوص این دو گانه‌ها این است که راه حل‌های مختلفی را برای حل مشکلات بخصوص کمک به حکمرانی‌ و نظام حکمرانی کشور داشته باشیم، گفت:  ظرفیت‌های علمی بسیج اساتید استان آماده نقش آفرینی ویژه‌ برای تحقق شعار امسال روز بسیج اساتید می‌باشد. 

محمد باقری با یادآوری این که مجموعه بسیج اساتید از ابتدای دهه ۱۳۸۰ با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در سال ۱۳۸۱ شروع به فعالیت کرد، اظهار کرد: الان در بیش از ۹۰ دانشگاه از ۱۳۰ دانشگاه استان اصفهان دفتر و کانون بسیج اساتید در حال فعالیت هست و این افتخار را داریم که استان اصفهان یکی از بانیان و اساس ظرفیتها و فعالیتهای بسیج اساتید در کشور هست.

وی با اشاره به پیشگامی دانشگاه اصفهان در شکل گیری بسیج ساتید، افزود: بحمدالله با ظرفیتهای قانونی روند فعالیتهای بسیج اساتید در دانشگاهها شکل گرفت و ما امروز خوشحالیم که حدود ۶ هزار نفر از اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان اصفهان در مجموعه بسیج اساتید استان اصفهان در حال فعالیت در حوزه های مختلف هستند.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: این روز عزیزی را که بعنوان روز ملی بسیج اساتید نامگذاری شده بواسطه شهادت شهید بزرگوار شهید مصطفی چمران است.

وی با اشاره بیانات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص شهید دکتر مصطفی چمران گفت: برهمین اساس ما تعداد ۹ شاخصه استاد تراز انقلاب اسلامی مطرح و بررسی کردیم و براساس این ۹ شاخصه و محور سعی کردیم برنامه‌های بسیج اساتید را به سمتی ببریم که اساتید بسیجی بتوانند هم در ظرفیت درونی و هم در ظرفیت بیرونی بسیج اساتید فعالیت داشته باشند.

باقری ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم شهید چمران  ظرفیتهای علمی بود یک دانشمند بسیجی تمام عیار بود، برای همین هم شاخصه ویژه علم و دانش برای ما یکی از موضوعات بسیار مهم است که در بسیج اساتید روی این برنامه ریزی شده.

وی افزود: همچنین از شاخصه های این شهید بزرگوار استعداد ویژه، حضور دائمی در صحنه، بی توجهی به نام و نشان و این که نگاه ایشان کاملا ایثار و اخلاص بود،  با انصاف و شجاع و سرسخت، بدون رودباسی کار کردن، بدون تعارف کار کردن بود، توانایی و بخصوص ظرفیت لطیف و رقت و ظرفیت سنجی که این شهید بزرگوار در حوزه اجرای فعالیتها و اجرای برنامه‌ها چه در دانشگاه و چه در بیرون دانشگاه داشتند؛

باقری اضافه کرد: همچنین ایمان قوی بعنوان یک ظرفیت و بعنوان یک دژ محکم در برابر مام وسوسه های شیطانی از ظرفیتهای این شهید بزرگوار بود؛ و نهایتا بعنوان نهمین شاخص تلفیق علم و ایمان و عشق و عقل از ظرفیتهای ویژه استاد شهید دکتر مصطفی چمران بود و اینها بعنوان ۹ شاخص اصلی در فعالیتهای سازمان بسیج اساتید برنامه‌ریزی شد.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان عنوان کرد: خیلی خدا را شاکریم که با این مدل و الگو الان می توانیم مسیر حرکت بسیج اساتید را ترسیم کنیم که این ظرفیت و مسیر حرکت را با نگاه ویژه به منویات رهبر فرزانه انقلاب برنامه ریزی کردیم.

 

دانشگاههای حل مسئله و تراز انقلاب اسلامی محور قرار گرفت

باقری گفت: اولین شاخصه ای که خیلی به آن توجه داشتیم نیل به دانشگاه مسئله محور و تراز انقلاب اسلامی بود، بخصوص در حرکتهای رو به جلو و ظرفیتهای دولتهای مختلف بخصوص دولت انقلابی که نگاه ویژه‌ای به دانشگاه و سطح دانشگاهها داشتند.

 

وی به دیوارهای بلندی که بین دانشگاه و صنعت و جامعه کشیده شده بود و تعاملات حداقلی اشاره کرد و ادامه داد: نگاه ما بعنوان مجموعه بسیج اساتید این بود که باید این دیوارها برداشته شود و این ظرفیت به سمتی برود که استاد بسیجی بتواند علاوه بر ظرفیتهای علمی درون دانشگاه مثل شهید چمران به ظرفیتهای بیرون دانشگاه هم توجه ویژه داشته باشد؛ بحمدلله این ظرفیت ایجاد شد و دانشگاههای حل مسئله و تراز انقلاب اسلامی محور قرار گرفت.

در هر کانون بسیج اساتید حداقل دو گروه حل مسئله شکل گرفت

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان اعلام کرد: در هر کانون بسیج اساتید ما حداقل دو گروه حل مسئله شکل گرفت و برنامه ریزیهایی مختلف برای حل مسائل مختلف در دانشگاههای سطح استان برنامه ریزی شد.

وی گفت: ما برای توجه به دانشگاه حل مسئله  نیاز به مسائل داریم که مسائل مختلفی در سطح استان وجود دارد و هر شهرستانی و هر شهری و هر ظرفیت علمی که در هر شهرستان وجود دارد بعنوان یک محور و شاخص و بعنوان یک مسئله در شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرد و امروز بیش از ۳۱ مسئله در سطح استان اصفهان شناسایی شده است.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان  ادامه داد: در همین راستا گروههای حل مسئله و اندیشکده های علمی راهبردی توانسته‌اند حرکتهایی برای حل مسئله و مشکلات بردارند؛ نگاه بسیج اساتید این است که با ظرفیت علمی خودش بتواند معضلات اجتماعی و معضلات شهر و شهرستان و استان را حل کند البته نگاه ملی هم داریم که با توجه به ظرفیتهای استان است.

 

سمت و سوی بسیج اساتید در جهت پژوهش نافع برنامه ریزی شد

باقری گفت: دومین مورد بعنوان نگاه راهبردی نگاه پژوهشی است بخصوص پژوهش نافع که این ظرفیت هم برنامه ریزی کردیم نگاه ما ناظر بر حل مسائل دولت و مسائل اجتماعی است؛ لذا در این حوزه حرکتهای ویژه انجام دادیم و سیر حرکت به سمتی بوده که اساتید را به سمت پژوهش نافع ببریم که پایان نامه ها مدنظر قرار گرفت برای این که با هدایت استاد بسیجی و جریان علمی بسیج اساتید برود به سمت حل مسائل که دانشگاهها هم حرکتهای خوبی انجام دادند و تقدیر و تشکر داریم.

 

انجام کار معنوی و تربیتی و بصیرت افزایی بود

وی گفت: سومین مسئله انجام کار معنوی و تربیتی و بصیرت افزایی بود نه تنها در میان اساتید؛ نه تنها در میان دانشجو بلکه در میان  شهر و روستان و شهرستان و شهر و مسجد؛ و ما اعتقاد داریم مسجد یک پایگاه است و لذا  با استفاده از ظرفیت پایگاهی مسجد اساتید بسیجی در مساجد باید حرکتهای ماندگار و علمی خودشان را داشته باشند.

 

طرح  پیوند استاد و مسجد را در حوزه تربیت معنوی پیاده کردیم

وی بیان کرد:  طرح  پیوند استاد و مسجد را در حوزه تربیت معنوی پیاده کردیم که بحمدلله الان بسیار ی از اساتید بسیجی ما در مساجد خودشان نقش آفرینی می کنند.

 

استفاده از ظرفیت استادان بسیجی با نگاه جریان‌سازی و حاکم نمودن روحیه جهادی

باقری با بیان این که راه اندازی بازارچه های مساجد هم از دیگر فعالیت ها بوده و با نگاه تحقق شعار سال دنبال می‌شود؛ افزود: نکته دیگر بحث جریان سازی  و حاکم نمودن روحیه جهادی است؛ وظیفه و حرکت یک استاد در دانشگاه جریان سازی است چرا که ظرفیت جریان انقلاب اسلامی اگر قرار باشد از مجاری علمی به اجتماع حرکت کند جایی جز دانشگاه  این ظرفیت وجود ندارد لذا ظرفیت جریان سازی با استفاده از نکات مد نظر امامین انقلاب بود و در این حوزه حرکتهای خوبی انجام شده است.

 

 استفاده از ظرفیت استادان بسیجی در حوزه‌های اجرایی

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان با اشاره به این که اساتید ما در ظرفیت‌های علمی و نگاه علمی که زبان زد هستند و بیش از ۱۰۰ استاد ما جزو دانشمندان دو درصد برتر جهان هستند که این یک ظرفیت ویژه است؛ گفت:  علاوه براین ظرفیتهای دیگری هم هست که الان اساتید بسیجی ما بعنوان شاخص حضور دارند  از جمله ظرفیتهای اجرایی که اساتید قبول مسئولیت کردند و در حال نقش آفرینی هستند.

 

استفاده از ظرفیت استادان بسیجی در کمک به حفظ و یکپارچگی در وحدت بین حوزه و دانشگاه

وی بیان کرد: توجه و  کمک به حفظ و یکپارچگی در وحدت بین حوزه و دانشگاه از دیگر ظرفیتهاست و یکی از رسالات ویژه بسیج اساتید تعامل ویژه با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و حوزه‌های علمیه و ظرفیتهای علمی هست که ویژه توجه کردیم و خیلی خوشحالیم که در حوزه‌های کرسی‌های نقد و نظریه و کرسی‌های علمی ترویجی و کرسی‌های آزاداندیشی همچنین در حوزه نشستهای تخصصی و بیانیه‌ها و مطالبه گری‌های مشترک با مجموعه حوزه علمیه و بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه تعاملات خیلی خوب و حرکت‌های ماندگاری انجام داده ایم.

باقری افزود: از دیگر ظرفیت‌های بسیج اساتید توجه ویژه به زنجیره علم و فناوری و صنعت و پیشرفت است  و نگاه ما تبدیل نظام دانایی به نظام توانایی است بخصوص این ظرفیت در دانشگاه وجود دارد و خیلی خوشحالم که در بسیاری از دانشگاه‌های ما استادان بسیجی ظرفیتهای ویژه‌ای را بخصوص در حوزه فناوری در حال اجرا دارند و هم اخترعات.

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان گفت: همچنین تولید و اقتدار علمی و بن‌بست‌شکنی و راههای میان بر از ظرفیتهاست که نگاه ما ساختار شکنی‌ها و بن‌بست شکنی‌های علمی است و ما باید بتوانیم به این ظرفیت برسیم که در حال اجرا هست.

باقری گفت: نهایتا ظرفیت‌های کارهای زمین مانده که رهبر معظم اشاره فرمودند و وظیفه استاد بسیجی حرکت در این حوزه است.

امروز نگاه مجموعه بسیج اساتید با پیوندهای دوگانه نسبت به جامعه یک نگاه جامع و کاملی شده 

وی اضافه کرد: امروز خیلی خوشحالیم که نگاه‌‌مان نسبت به جامعه یک نگاه جامع و کاملی شده  با پیوندهای دوگانه بین استاد، بین استاد دانشجو، بین استاد حکمرانی، بین استاد تحول علوم، بین استاد حوزه بین‌المللی و بین استاد مسجد، بین استاد نوآوری، بین استاد آزاداندیشی، بین استاد جامعه، بین استاد دانشگاه، بین استاد قدرت نرم.

باقری با تاکید براین که اینها یک دوگانه‌هایی هست که باید نقش آفرینی استاد پررنگ شود؛ گفت: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند نقش یک استاد فرماندهی جنگ نرم است  که در این فرماندهی در شرایطی که الان قرار داریم و استکبار جهانی با تمام توان و ظرفیت آمده توی میدان و دارد علیه ما برنامه‌ریزی می‌کند در حوزه‌های جنگهای مختلف؛ همه اینها نیاز به یک ظرفیت علمی در کنار نهاد اجرایی دارد و لذا این ظرفیت علمی در کنار نهاد اجرایی چیزی نیست جز بسیج اساتید و ظرفیت‌های استادان بسیجی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارند و دارند نقش آفرینی می‌کنند در حوزه حل مسائل و حل مشکلات.

آمادگی ظرفیت بسیج اساتید استان اصفهان برای کمک به نهادهای اجرایی و حکمرانی

مسئول بسیج اساتید استان اصفهان گفت: نگاه ما در خصوص این دو گانه‌ها این است که راه حل‌های مختلفی را برای حل مشکلات بخصوص کمک به حکمرانی‌ و نظام حکمرانی کشور داشته باشیم و این اعلام را کردیم که بسیج اساتید استان اصفهان با این ظرفیت حدود شش هزار نخبه علمی‌ آماده همکاری در حوزه علمی با شاخص‌های نهاد اجرایی و بخصوص نهاد حکمرانی است.

باقری گفت: امسال روز بسیج اساتید که روز ملی بسیج اساتید هم عنوان شده شعارمان استاد بسیجی جهاد تبیین، امید آفرینی و اعتلای نظام حکمرانی هست.

وی به نقش آفرینی استادان بسیجی در بحث جهاد تبیین اشاره و بیان کرد: امید آفرینی یکی از دغدغه‌های استادان بسیجی است و با دستاوردهایی که وجود دارد در حوزه دستاوردها از صنعت موشکی تا دفاعی و غیره در قالب اردوهای راهیان پیشرفت پیگیری می‌شود.

باقری با اشاره به کسب رتبه برتر بسیج اساتید استان در سال ۱۴۰۱ گفت: ما بیش از ۱۳۷۳ عنوان برنامه در سال ۱۴۰۱داشتیم، در حوزه‌های مختلف اساتید نقش آفرینی داشتند از دیدارها و برنامه‌هایی مانند فعالیت در  اندیشکده‌های علمی راهبردی، مطالبه‌گری و نشست و برنامه‌های مختلف در حوزه جهاد تبیین، محصولات دانش بنیان و مباحث تولید و اقتصادی و معنوی، مسائل مختلف مانند گردشگری و آلودگی هوا و غیره.

وی با تصریح این که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه پوشش خبری برنامه‌های بسیج اساتید استان در رسانه‌ها انجام شده، افزود: ظرفیت را آماده کردیم برای برنامه‌های انقلاب اسلامی, و برای حل مسائل و نگاه دانشگاه حل مسئله را پیاده کردیم.

باقری ادامه داد: در حوزه جهاد تبیین پارسال بیش از ۲۵۰ عنوان برنامه و سند  انجام شده، همچنین در حوزه اردوهای راهیان پیشرفت بیش از ۲۰ عنوان اردو داشتیم که در سطح دانشگاه‌های استان برگزار شد.

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان گفت: ما پنج اندیشکده رسمی داریم و خروجی این اندیشکده های علمی راهبردی براساس منویات و سیاست‌هایی که اشاره شد بصورت بسته‌های سیاستی است؛ نگاهمان این است که ظرفیت علمی باید در کنار مسائل اجرایی بنشیند؛ فکر کند؛ اندیشه‌ورزی کند و راهکارهای علمی را بسنجد و این راهکارهای علمی را در اختیار مجریان ذیربط قرار دهد.

 

بیش‌از ۳۰ عنوان گروه حل مسئله با قابلیت اندیشکده علمی راهبردی ایجاد شده است

باقری گفت: الان بیش از ۳۰ عنوان گروه حل مسئله آماده داریم که قابلیت تبدیل به اندیشکده علمی راهبردی را دارند و در حال پیگیری آن هستیم.

 

گروه حل مسئله حوزه کشاورزی در حال تبدیل به اندیشکده علمی راهبردی است

وی  به مسائلی در حوزه کشاورزی و گلخانه هم اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه اساتید بسیجی گروه حل مسئله تشکیل و قابلیت تبدیل آن به اندیشکده علمی راهبردی ایجاده شده و این ظرفیت را داریم که علاوه بر کمک به کشاورز به مسئولان ذیربط و اجرایی برای حل مسئله کمک می کند.

 

دومین سند سیاستی اندیشکده شهر اسلامی بسیج اساتید اصفهان آماده شده

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان با تصریح این که سال گذشته سند سیاستی اندیشکده شهر اسلامی رونمایی شد اعلام کرد:  دومین سند این اندیشکده هم آماده شده. سند دیگری هم داریم که در حوزه ممیزی انرژی می باشد.

وی گفت: در حوزه عفاف و حجاب و دغدغه هایی که در این حوزه هست گروههای حل مسئله ما در حال تبدیل به اندیشکده عفاف و حجاب  می باشد و همکاریهای خیلی خوب هم با ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان داریم.

 

باقری عنوان کرد: در حوزه جریان‌سازی و مطالبه‌گری توانستیم حرکت‌های خیلی خوبی انجام دهیم و چندین مطالبه‌گری ملی و استانی هم داشتیم که دغدغه اساتید بسیجی را منتقل کردیم، این ظرفیت در استان پیگری شد, بعنوان مثال یک نامه ۹ بندی در موضوع عفاف حجاب نوشتیم و در خدمت مسئولان ذیربط ارائه دادیم و این اعلام آمادگی انجام شد که در این حوزه بتوانیم حرکت‌های ماندگاری انجام دهیم.

وی بیان کرد:  همچنین در حوزه محرومیت‌زدایی با توجه به شعار سال در رابطه با حرکت‌های اجرایی  ظرفیت وجود دارد؛ همچنین اردوهای خاصی در حوزه راهیان پیشرفت پیش‌بینی شده؛ در کنار همه اینها نگاه ما نسبت به جهاد تبیین و برگزاری برنامه‌ها و تعاملات جدی پیگری می‌شود؛ حوزه پیوست‌نگاری فرهنگی ما هم محکم و قوی دنبال می‌شود.

 

تشکیل جبهه علمی فرهنگی انقلاب اسلامی در تمامی شهرستان‌ها با محوریت دانشگاه و بسیج اساتید

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان اعلام کرد: جبهه علمی فرهنگی انقلاب اسلامی را داریم که در تمامی شهرستان‌ها این جبهه را با محوریت دانشگاه و بسیج اساتید شکل دادیم و خیلی خوشحالیم که این جبهه در حال وحدت و انسجام و جبهه‌سازی مدنظر رهبر فرزانه انقلاب دارد حرکت می‌کند.

باقری در پایان اعلام کرد: ۳۱ خرداد ماه امسال با حضور اساتید بصورت مجازی و حضوری در کل کشور بصورت همزمان برگزار می شود.

وی افزود: ما در استان اصفهان هم محضر سخنرانان ویژ‌ای هستیم برادر بزرگوار سردار بلالی بواسطه اقتدار ایران اسلامی بخصوص در حوزه هوافضا و ظرفیت‌هایی که در این حوزه انجام شده و سردار مجتبی فدا فرماندهی محترم سپاه صاحب الزمان (عج) و استادان و روسای دانشگاه‌ها هستیم و برنامه خوبی ‌به مناسبت روز بسیج اساتید با شعار اساتید بسیجی جهاد تبیین امید آفرینی و اعتلای نظام حکمرانی برگزار خواهد شد.

مسئول بسیج اساتد استان اصفهان اعلام کرد: یکسری برنامه‌های جانبی مثل تجلیل از ۴۰ اساتید نخبه و تراز انقلاب اسلامی، رونمایی از سه سند سیاستی اندیشکده‌های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان را خواهیم داشت و همینجا اعلام می کنیم ظرفیت‌های علمی بسیج اساتید استان آماده نقش آفرینی ویژه‌ای با توجه به شعار امسال روز بسیج اساتید می‌باشد.

 انتهای پیام/