یادداشت مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان

در شب قدر کدام عافیت را از خداوند طلب کنیم

مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی تحت عنوان «در شب قدر کدام عافیت را از خداوند طلب کنیم» می نویسد: امروز با تحقق نظام ولایت فقیه در جامعه ما که استمرار ولایت انبیاء است یکی از مهم‌ترین مصادیق عافیت عبارت است از پای کار ولایت ماندن و در مسیر ولایت حرکت کردن و تحت تاثیر شائبه‌هایی که خناسان ایجاد می‌کنند قرار نگرفتن.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان،مجتبی جعفری معاون مطالبه گری بسیج اساتید استان اصفهان در یادداشتی تحت عنوان «در شب قدر کدام عافیت را از خداوند طلب کنیم» می نویسد: امروز با تحقق نظام ولایت فقیه در جامعه ما که استمرار ولایت انبیاء است یکی از مهم‌ترین مصادیق عافیت عبارت است از پای کار ولایت ماندن و در مسیر ولایت حرکت کردن و تحت تاثیر  شائبه‌هایی که خناسان ایجاد می‌کنند قرار نگرفتن.

متن یادداشت بدین شرح است:

 

در منابع   روایی ما آمده است که کسی از پیامبر اکرم (ص) سوال کرد اگر شب قدر را درک کردم چه چیزی از خداوند طلب کنم، پیامبر فرمود از خداوند عافیت بطلبید.

اما لازم است ببینیم عافیت بر اساس منابع اسلامی دقیقاً به چه معناست.

یکی از جاهایی که مفهوم عافیت به تفصیل در آن بیان شده است دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه است. در آنجا تعبیر شده عافیة کافیة، شافیة عالیة نامیة… یعنی خداوندا از تو عافیتی می‌طلبم کفایت کننده، شفابخش، والا و بالنده، عافیتی که علاوه بر جسم من، دنیا و آخرت مرا تامین کند. از این  حدیث ارزشمند معلوم می شود عافیت درجات و مراتب فراوان دارد.

در خطبه ۹۹ نهج البلاغه نیز امام امیرالمومنین اینگونه تعبیر می‌کنند که نساله المعافاة فی الادیان کما نساله المعافاة فی الابدان.

در این حدیث مهم  امیرالمومنین (ع) عافیت در دین و اعتقاد را قبل از عافیت در جسم و بدن مطرح می‌کنند و این نشان از وسعت مفهوم عافیت در منابع دینی دارد.

در برخی از روایات نیز تصریح شده است بر عافیت دنیا و آخرت. معلوم است که عافیت وقتی در مورد آخرت به کار می‌رود مفهومی می‌یابد بسیار وسیع‌تر از صرف سلامت دنیوی.

رهبر معظم انقلاب نیز در بیان مفهوم عافیت می‌فرمایند عافیت در روایات به معنای عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانی و نفسانی است. ایشان تاکید می کنند انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار طلب عافیت کند یعنی از او بخواهد که دچار شک و ترس و تزلزل نشود.

از پیامبر عظیم الشأن اسلام  (ص) در جای دیگر اینگونه تعبیر شده است که اسئلک تمام العافیه، تمام العافیه، الفوز بالجنة و النجاة من النار. یعنی عافیت کامل و تمام، عبارت است از رستگاری و رسیدن به بهشت و نجات از آتش یعنی همان دعایی که امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۵۳ نهج البلاغه برای خود از خداوند خواستند و عرض کردند خداوندا از تو می‌خواهم که عاقبت من را ختم به شهادت و سعادت بگردانی.

امروز با تحقق نظام ولایت فقیه در جامعه ما که استمرار ولایت انبیاء است یکی از مهم‌ترین مصادیق عافیت عبارت است از پای کار ولایت ماندن و در مسیر ولایت حرکت کردن و تحت تاثیر  شائبه‌هایی که خناسان ایجاد می‌کنند قرار نگرفتن، یعنی همان چیزی که سردار بزرگ اسلام سردار شهید سلیمانی اشاره کردند.

حاج قاسم می گفت؛ والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد.

امروز متاسفانه گاهی مشاهده می‌کنیم که کسانی از قطار انقلاب پیاده می‌شوند. این ریزش‌هایی که گاهی مشاهده می‌شود از مصادیق انحراف از مسیر عافیت است. از طرف دیگر رویش‌هایی که مشاهده می‌شود و  می بینیم کسانی به انقلاب گرایش پیدا می‌کنند از مصادیق عاقبت به خیریست که در روایات اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است. در این شبهای با عظمت قدر از خداوند می‌خواهیم عافیت  کامل به ما عنایت کند و عاقبت ما را ختم بخیر بگرداند ان شاءالله.

انتهای پیام/