سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه؛

دشمن با جنگ شناختی دنبال تسخیر قلب و ذهن‌های جهان اسلام است/هژمونی امریکا در فضای سایبر را بشکنیم

سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه با بیان این که دشمن با جنگ شناختی دنبال تسخیر قلب و ذهن‌های جهان اسلام است، گفت: امریکا در فضای حقیقی با تسخیر لانه جاسوسی و تو دهنی‌هایی که در این سال‌ها داشتیم؛ شکستیم؛ باید هژمونی امریکا در فضای سایبر را هم باید بشکنیم.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، سید علیرضا آل داود پژوهشگر فضای مجازی و رسانه در نشست تخصصی جهاد تبیین با عنوان «سواد رسانه و حاکمیت سایبری در عصر جنگ‌های ترکیبی‌» که به همت بسیج اساتید دانشگاه‌های آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر و نجف‌آباد با همکاری سازمان بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، با بیان این که دشمن با جنگ شناختی دنبال تسخیر قلب و ذهن‌های جهان اسلام است، گفت: هژمونی امریکا را در فضای حقیقی با تسخیر لانه جاسوسی و تو دهنی‌هایی که در این سال‌ها داشتیم؛ شکستیم؛ باید هژمونی امریکا در فضای سایبر را هم باید بشکنیم.

 

 

آل داود با بیان این که در عصر جنگ‌های ترکیبی هستیم و یکی از بحث‌های جنگ ترکیبی مبتنی بر فضای سایبر و رسانه است؛ افزود: چون یکی از دلایلی که  جنگ را ترکیبی نشان می‌دهیم این است که قبلا جنگ‌ها بهره‌گیری نمی‌کردند از فضای سایبر و رسانه بعنوان یکی از پیوست‌های جنگ سخت یا نیمه سخت ولی در سال‌های گذشته شاهد بودیم که عملا از فضای سایبر به مثابه یک فضای جنگ جدید و فضایی تحت عنوان بعد پنحم جنگ استفاده می‌کردند.

 

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه ادامه داد: بحث مهمتری که در جنگ ترکیبی استفاده می‌کنند؛جنگ‌های شناختی است که مستقیما ذهن و قلب افراد و باور افراد را نشانه‌گیری می‌کند و این نشانه‌گیری  نظام باور به رفتار آنها در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تبدیل می‌شود.

 

وی توضیح داد: در حوزه بلند مدت این جنگ در فضای سایبر برنامه‌ریزی که دشمن الان برای ما داشته که نمونه‌های آن را در این ۵۰ روز اخیر در کف خیابان دیدیم بحث بسیار مهم هدف‌گیری نسل ما بوده یعنی نسل دهه هشتادی‌ها.

 

قمه‌کشی دختران نتیجه کوتاه مدت جنگ شناختی دشمن بود/الان نتیجه بلند مدت جنگ شناختی را می‌بینیم

 

آل داود با یادآوری قمه‌کشی دختران در اصفهان به این که هشدار داده شد که این نمونه بارز تلفات حوزه جنگ شناختی ترکیبی است و نگرانی را اعلام کردیم، افزود:  سال گذشته این را می‌دیدیم که آخر عاقبت اینها که در سن یک  ۱۴ یا ۱۵ سالگی قمه به دست شدند و مبتنی بر آموزش‌هایی که در فضای سایبر مخصوصا شبکه‌های اجتماعی امریکایی مثل واتساپ و اینستاگرام است، این یک نتیجه کوتاه مدت بود و نتیجه بلندمدت آن چیزی است که در این ۵۰ روز گذشته می‌بینیم.

 

دشمن با جنگ شناختی دنبال تسخیر قلب و ذهن‌های جهان اسلام است

 

وی با بیان این که این فضا بستر جنگ ترکیبی شده که باید نقش حکمرانی در مقابل این جنگ ترکیبی را بررسی کنیم، اظهار کرد:  حوزه جنگ‌های ترکیبی که ذیل آن جنگ شناختی هم قرار دارد و از چند سال قبل  با توجه به اسنادی امریکایی دنبال کرده‌اند که تسخیر کنند قلب‌ها و ذهن‌های جهان اسلام.

 

هدف دشمن ایجاد یک سیمای نوین از جهان در جنگ‌های شناختی ادراکی و جنگ‌های ترکیبی

 

آل داود ادامه داد: اسناد خیلی قوی در حوزه جنگ‌های ترکیبی و شناختی مبتنی بر فضای سایبر  وجود دارد و هدف این بود که ایجاد یک سیمای نوین از جهان در جنگ‌های شناختی ادراکی و جنگ‌های ترکیبی داشته باشند.

 

دشمن با جنگ شناختی در لایه ذهن‌ها دنبال ذائقه‌سازی است

 

وی گفت: بر اساس این اسناد در لایه مغزها هدف این است که توسط پیام‌های رسانه‌ای و سوء استفاده از عدم وجودحکمرانی سایبری در یک کشور یعنی فضای رها شده داده‌های بزرگ خارج کنند و ذیل حوزه علوم داده تحلیل و بعد با مدل شناختی که از طریق نقاط ضعف و تحلیل و نیازشناسی به دست خواهند آورد برای آن ملت ذائقه‌سازی کنند و با توجه به این که همه افراد جامعه تقریبا از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌کنند این ذائقه‌سازی به صورت فرد به فرد اتفاق می‌افتد بطوری که به راحتی قابل مشاهده است که در اینستا یکسری محتواها مخصوص فرد کاملا شخصی‌سازی شده است.

 

دشمن در جنگ شناختی برای تسخیر ذهن یقین افراد نسبت به ارزش‌ها را به شک و تردید می‌برد

 

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه ادامه داد: اینها به نتیجه رسیدند که از طریق پیام‌رسانی اگر توانستند یقین افراد نسبت به ارزش‌ها را تبدیل به شک کنند توانستند تسخیر کنند ذهن افراد داشته باشند.

 

دشمن در لایه قلب تبدیل حب به بغض را دنبال می‌کند

 

آل داود افزود: و در لایه قلب اگر توانستند حب را نسبت به ارزش‌ها و فرهنگ و اعتقادات و ملت‌شان تبدیل به بغض کنند آن فرد تزکیه شده توسط دشمن می‌شود؛ در حوزه ذهن و مغز  می‌شود اقناع‌سازی که پلت فرم مربوط به آنهاست ما در آنجا کنشگری می‌کنیم که خیلی راحت حاج قاسم  مارا حذف می‌کنند همچنین آرشام و آرتین را حذف می‌کنند، در برابر کسانی که خودشان می‌خواهند آنجا جولان می‌زنند.

 

 دشمن برای اقناع‌سازی از شک و تردید نسبت به ارزش‌های و باورهای خودی استفاده می‌کند

 

وی با اشاره این که دشمن چگونه افناع‌سازی می‌کند گفت: برای اقناع‌سازی از شک و تردید نسبت به ارزش‌های خودی و باور و یقین نسبت به ارزش‌های دشمن استفاده می‌کند، اینها را از کلان داده‌های خود ما به دست می‌آورند.

 

دشمن اقناع‌سازی را در محیط‌های علمی و اعتقادی و سیاسی دنبال است  

 

آل داود در ادامه با اشاره به این که دشمن در کجا این اقناع‌سازی را انجام می‌دهد، اظهار کرد: اقناع سازی توسط دشمن در محیط‌های دانشگاه، اندیشه‌ورزی، مراکز اعتقادی پژوهشی، رسانه‌ها، احزاب، سیاست‌گران حوزه سیاسی است.

 

دشمن در حوزه قلب و دل جذب را انجام می‌دهد با بغض نسبت به خودی و حب نسبت به غیرخودی

 

وی افزود: همچنین دشمن در حوزه قلب و دل جذب را انجام می‌دهد بغض نسبت به خودی و حب نسبت به غیر خودی؛ تصاویری که از داعشی‌های فارسی زبان در خیابان می‌بینیم که متاسفانه اینها قلب و دلشان تسخیر شده است و با کمک رسانه‌ها و از طریق هنرمندان در جنگ ترکیبی به بهانه مهسا این فضا را تجربه کردند که جذب را دشمن دنبال کرد.

 

وقتی مولفه‌ها در جنگ ترکیبی تاثیر می‌گذارد اثر نداشتن حاکمیت سایبری در کشور است و نتیجه آن واگرایی اعتقادی و روانی است

 

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه با اشاره به بحث مولفه‌های جنگ شناختی، گفت: وقتی مولفه‌ها در جنگ ترکیبی تاثیر می‌گذارد اثر نداشتن حاکمیت سایبری در کشور است و دو اتفاق می‌افتد وقتی حمله ترکیبی می‌شود یکی واگرایی اعتقادی اتفاق می‌افتد یعنی مدیریت ادراک انجام می‌شود یقین تبدیل به شک می‌شود؛ اینجا استراتژی تغییر ساختار را دشمن دنبال می‌کند با جنگ اعتقادی و روانی؛ همچنین واگرایی روانی درست می‌کند یعنی حب را تبدیل به بغض می‌کند با مدیریت احساسات و استراتژی تغییر رفتار را دنبال می‌کند با جنگ رسانه‌ای و سایبری و جنگ عبرت‌ها که می‌شود جنگ ترکیبی.

 

 دشمن در حوزه هژمونی سلطه مصرف‌گرایی، سکولاریسم، اباحه‌گری و نسبیت‌انگاری را دنبال می‌کند/هژمونی امریکا در فضای سایبر را بشکنیم

 

وی ادامه داد: در حوزه هژمونی سلطه مصرف‌گرایی، سکولاریسم، اباحه‌گری و نسبیت‌انگاری را دنبال می‌کند در بحث هژمونی، هژمونی امریکا در فضای حقیقی با تسخیر لانه جاسوسی و تو دهنی‌هایی که در این سال‌ها داشتیم؛ شکستیم؛ باید هژمونی امریکا در فضای سایبر را هم باید بشکنیم.

 

آل داود عنوان کرد: چیزی که الان داریم می‌بینیم هژمونی امریکا از طریق فضای اینستا که در برخی دانشگاه‌ها و مدارس سلطه‌اباحه گری را بیشتر می‌بینیم؛ بلایی به سر این دانشجو آمده سلطه هژمونی و سلطه اباحه گری را دانشگاه و مدارس می‌بینیم.

 

وی ادامه داد: در بحث اقتصادی، سیاسی؛ عمومی، فرهنگی و اجتماعی هژمونی دنبال می شود و بیشترین چیزی که دشمن دارد تمرکز می‌کند حوزه فرهنگی اجتماعی است، بعنوان مثال حجاب حجاب بعنوان یک مولفه اجتماعی است و باور دینی که جنگ ترکیبی می‌شود.

 

این پژوهشگر فضای مجازی و رسانه به مثال دیگری در بحث جنگ ترکیبی اشاره و اظهار کرد: یکی از استراتژیست‌های امریکا بحث گسست و استحاله فرهنگی و تغییر ذائقه برای کشورهای مخالف امریکا را دارد که براین اساس پنج شکاف را در جوامع دارای ایدئولوژیک دنبال می‌شود  که اولین شکافی که در این فتنه اخیر استفاده شد؛ شکاف مذهبی را فعال کردند، بعد شکاف جنسیتی، شکاف طبقاتی، شکاف مرکز و پیرامون.

 

 

خروجی تغییر رفتار مردم و نخبگان نافرمانی مدنی یا مدنی دمکراتیک است

 

وی در خصوص فرآیند شکل‌گیری جنگ ترکیبی و شناختی گفت: تاثیرگذاری بر اعتقادات و باورها که این‌ها بسترش فضای سایبر است تحت تاثیر قرار دادن ارزش‌ها و احساسات و عواطف منتج به تغییر رفتار مردم و نخبگان می‌شود که دو خروجی آن نافرمانی مدنی یا مدنی دمکراتیک است، تغییر رفتار که اتفاق بیفتد بی‌ثبات‌سازی در جامعه و حاکمیت و تولید سرمایه اجتماعی به نفع دشمن.

 

وی در خصوص انواع جنگ شناختی با اشاره به پیام رسان‌های داخلی  به این که یک نوع برای ما شیوه و فرهنگ خودی است که باید توجه کنیم اگرنه مواردی مانند زمین دشمن شیوه دشمن، زمین دشمن شیوه خودی و زمین خودی شیوه دشمن  است و افزود: همنوایی هم یکی از موضوعات خیلی مهم است که ادراک و برداشت را مدیریت می‌کنند و افراد تحت فشار همنوایی و اجتماعی وادار به تقلید کنند برای این هم یکی از موضوعات مهمترین ارتقای سواد رسانه جامعه است. در جنگ شناختی مهمترین مسئله تلفات انسانی است و زخمی‌های جنگ شناختی متوجه زخم و درد خود نمی‌شوند و نگران زخم کشنده هم نیستند.

 

آل داود در خصوص مراحل جنگ شناختی گفت: این مراحل شامل تضعیف روحیه، بی‌ثبت‌سازی، بحران‌سازی و عادی‌سازی است که در فتنه اخیر عادی سازی در موضوع کلمات رکیک بود.

 

وی بیان کرد: از نظر دوره جنگ شناختی دشمن سه دوره کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت را دنبال می کند که در فضای مجازی این جنگ شناختی میان مدت و بلند مدت را برای نسل سازی و تربیت نسلی و هویت سازی دنبال می کند. در بحث جنگ شناختی هم یکی از گروه‌های مهم گروه خاکستری است و باید بطور ویژه مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/