راهبرد امیدآفرینی ائمه (ع) نگاه تعالی‌گرا و حرکت به سمت جلو است

استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در نشست تخصصی جهاد تبیین « امید آفرینی، راهبرد سه امام اول «امام علی، امام‌حسن، وامام حسین (علیهم السلام ) » گفت: راهبرد امیدآفرینی ائمه (ع) نگاه تعالی‌گرا و حرکت به سمت جلو است.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، بهمن زینلی استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در  نشست تخصصی جهاد تبیین « امید آفرینی، راهبرد سه امام اول «امام علی، امام‌حسن، وامام حسین (علیهم السلام ) » که به همت بسیج اساتید دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای تیران، خمینی شهر،  نجف آباد، فریدن با همکاری سازمان بسیج اساتید و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان دوشنبه ۲۹ خرداد ماه برگزار شد گفت: راهبرد امیدآفرینی ائمه (ع) نگاه تعالی‌گرا و حرکت به سمت جلو است.

زینلی در بابت امیدآفرینی اظهار کرد: درجامعه امروز ما مهمترین مباحث ایجاد حس امید و امیدآفرینی بویژه در حوزه نسل جوان هست.

وی افزود: دانشگاه و جامعه امروز ما به شدت نیازمند ترویج و تبیین این اندیشه است به دو دلیل یکی این که ما به شدت تحت حمله و آسیب از مناظر مختلف قرارگرفته ایم برای این که یک حس یاس و ناامیدی در جامعه القا شود و امکانات و ابزارهایی هم وجود دارد و اندیشه‌هایی که هم پشت این جمع شده و یکی از اهداف اصلی آنها القای حس ناکارآمد و به تبعه آن ناامیدکردن جامعه اسلامی بویژه جوانان و تحصیل کرده‌هاست وظیفه ماست در عین حال که با این پدیده شوم مقابله می کنیم فراتر از آن برای رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کار کنیم.

استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان ادامه داد: طبیعتا فارغ از مبانی معرفتی که در معرفت دینی و  علمی در این باب وجود دارد در این جلسه تلاش می‌کنیم از منظر سیره عملی سه امام اول این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

امیدواری از منظر علمی ایجاد انگیزه و حرکت در مسیر پیشرفت است

وی به ضرورت پرداختن به امید آفرینی تاکید کرد و افزود: دو نگاه علمی و اخلاقی داریم که در نگاه اخلاقی وقتی این فرهنگ را در جامعه توسعه می‌دهیم مهمترین و اصلی ترین پیامد آن ایجاد آرامش است اما در نگاه علمی هدف ایجاد انگیزه و حرکت در مسیر پیشرفت است.

 

امید‌بخشی و امید‌دهی باید ناظر بر واقعیت‌های علمی جامعه باشد

زینلی در خصوص نگاه اخلاقی اظهار کرد: نگاه اخلاقی برای امید دادن و ترویج فرهنگ امیدوارکننده و امید به آینده برای ایجاد آرامش می باشد و عمومی است اما آن چیزی که الان مدنظر ما هست این نیست که نسل جوان و جوانان دانشجو را صرفا براین که آرام باشند با ادبیات اخلاقی امید دهیم اینجا بحث این است که انگیزه‌های لازم را برای حرکت و قرار دادن در مسیر پیشرفت  دنبال کنیم و این امید بخشی و امید‌دهی ناظر بر واقعیت‌های علمی است و اگر این واقعیت‌های علمی وجود نداشته باشد امید دهی‌های ما همان نگاه اخلاقی می‌شود که پیامد آن این است که صرفا جو آرامی داشته باشیم اما بحث پیشرفت و توسعه از آن خارج نمی‌شود.

 

استفاده از سیره اهل بیت علیه السلام برای ارائه یک اندیشه امید بخش ایجاد انگیزه و حرکت در مسیر پیشرفت

وی عنوان کرد: ما می‌خواهیم از سیره اهل بیت علیه السلام استفاده کنیم برای ارائه یک اندیشه امید بخش برای نسل جوان به جهت ایجاد انگیزه و حرکت در مسیر پیشرفت.

استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: اولین ویژگی این افراد این است که باید راهها و مسیرهای رسیدن به اهداف را کمک کنیم و راههای برون رفت مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد بشناسیم و با ترویج یک فرهنگ کمکی مثل فرهنگ صبر و ایثار زمینه این حرکت را فراهم کنیم.

وی افزود: نکته دیگر که باز باید خوب ترویج کنیم بحث ایثارگری است که افراد و مخاطبان ما ترسی از شکست ظاهری نداشته باشند چرا که بعضا اتفاق می افتد حرکتهایی صورت می گیرد که ظاهرا منتج به شکست میشود.

در سیره عملی ائمه (ع) امید آفرینی منطبق با واقعیت‌های موجود جامعه ظهور و بروز پیدا می کند

زینلی ادامه داد: سومین ویژگی در بحث امید آفرینی که باید تلاش کنیم منطبق کردن واقعیتهای موجود در جامعه است.

استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در ادامه گفت: با توجه به این سه ویژگی موضوع را در سیره عملی ائمه و با تاکید بر سیره امام علی و امام حسن و امام حسین علیه السلام بررسی می کنیم که سیره عملی معصومین در چارچوب جامعه ای که در آن زندگی می کردند ظهور و بروز پیدا می کند.

وی با اشاره به این که ترویج اندیشه ائمه بویژه سیره آنها و بویژه امام علی علیه السلام سختی و مشکلاتی دارد، ادامه داد: وقتی سه دوره حیات امام علی علیه السلام از بعثت پیامبر(ص) را نگاه می کنیم و نقش امیر المومنین علیه السلام که یکی از ویژگیهای در این زمان که پیامبر مدیریت حکومت اسلامی را برعهده دارد این است که هیچ موقع حادثه‌ای اتفاق نمی افتد که امام علی (ع) شک و شبهه پیدا کند دلیل اصلی هم این است که در سیره نظری ائمه سه اصل اصل توجید و نبوت و معاد حاکم است که در عمل هم حاکم می شود است، برای همین راهی و دلیلی برای ناامیدی در هیچ عملی ایحاد نمی کند و اگر در سیره عملی ایشان ناامیدی و شکست نمی بینیم و هرآنچه که می بینند زیبا می بینند یعنی امیدوار بوده ناشی از این نگاه حقیقت بین است.

 

در بحث امیدواری و امید به آینده نگاه امیرالمومنین (ع) نگاه تعالی‌گرا و حرکت به سمت جلو است

استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: دوم ایمانی که به پیامبر (ص) دارند دوره پیامبر در خیبر در احد قبلش در مکه در جنگ احزاب و در تمام ظهور و بروزها همانطور که به لحاظ فیزیکی در جنگها نیاز به زره ندارند به لحاظ فکری هم همین یعنی نگاه امیرالمومنین نگاه تعالی‌گرا و حرکت به سمت جلو است؛ همچنین بعد هم در دوره ۲۵ ساله خلفا که دوره خیلی سختی هست به بیان ویژگیها می پردازد.

زنیلی عنوان کرد: شاید مهمترین دورانی که امام خودشان را ظهور می دهند در بحث امید به آینده و موفقیت مسیری که انتخاب کردند دوران کوتاه خلافت ایشان هست با وجود سختی ها و مشکلاتی که بود و سه جنگ داخلی جنگ جمل، صفین و نهروان که برای نخستین بار در جامعه اسلامی اتفاق می افتد و همزمان دوره ای است که امام بعنوان خلیفه مسلمین است خطبه هایی ایراد می کنند نامه هایی را به  کارگزران می نویسد و به تناسب ضرورت و نیاز هم جملات کوتاه و قصار در نهج البلاغه مطرح می شود.

 

امیدواری واقعی به خداوند و ظهور و بروز امیدواری در عمل

وی افزود: امام علی علیه السلام تاکید می کنند آینده در گرو کسانی هست که به خداوند امیدوار واقعی هستند و نکته دوم هم می فرمایند امیدواران واقعی هم باید در عملشان ظهور و بروز پیدا کند این بحثی که جامعه ما به شدت نیاز دارد همین است و وقتی این فرهنگ را ترویج می دهیم باید در عمل ما هم بروز و ظهور پیدا کند.

یکی از ویژگیهای امیدوار صبر و استقامت در سختی هاست

زینلی در ادامه به ترجمه و شرح خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه؛ بخش سوم: امید فقط به خدا اشاره داشت و افزود: همچنین امام علی (ع) اشاره می کنند که یکی از ویژگیهای امیدوار صبر و استقامت در سختی هاست و  هر چه این حوزه سخت‌تر می‌شود امید بیشتر می‌شود چون نشانه رسیدن به هدف است.

 

امیرالمومنین از منظر نگاه نظری و هم از منظر نگاه عملی سراسر مسیر را خوشبین به آینده می‌بینیم

وی بیان داشت: در سیره امیرالمومنین (ع) این را می بینیم که می فرمایند در زمان پیامبر هرگاه شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آوردیم و آرامشی که در این شرایط سخت داشت ما را امیدوار می کرد به پیروزی و آینده بهتر و همین فرهنگ هم در نامه ۵۳ به مالک اشتر بیان می کند؛ پس هم از منظر نگاه نظری و هم از منظر نگاه عملی در سیره امیرالمومنین سراسر مسیر را خوشبین به آینده می‌بینیم.

 

امیدواری در سیره امام حسن (ع) از  دو منظر کریم بودن و نگاه مادی و صلح با معاویه

زینلی سیره امام حسن (ع) را از منظر کریم بودن و نگاه مادی و بخششهای مادی اشاره کرد و گفت: و این نوع سبک و سیاق و فرهنگ امام حسن (ع) نشان می دهد که نگران آینده نیستند ترس ندارد امیدوار به آینده هستند حتی از نگاه مادی، البته واقع گرایی که در زندگی امام بوده متناسب با شرایط آنچه که دارند به دلیل امیدی که به آینده دارند می بخشند. و نکته دوم حادثه مهم و شاخصی که امام در جریان صلح با معاویه دارند است و نشان می دهد که امام واقعا نسبت به آینده امیدوار است می داند که این تصمیم شاید در کوتاه مدت جامعه اسلامی دچار خسران ظاهری شود اما پیامدهای بلندمدت می تواند زمینه ساز بیداری و آگاهی جامعه شود و لذا با این پیش بینی و آینده نگری زمینه‌ای فراهم می‌کند.

 

امام حسین علیه السلام در اوج امید به مسیر کربلا حرکت کرد

استادیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان یکی از دوره های شاخص دوران اسلام را حادثه عاشورا دانست و ادامه داد: یکی از بحثهای این که خیلی‌ها امام را از حرکت به این مسیر  نهی می کردند برخی خواسته بمباران ناامیدی می کردند و برخی هم واقعا دوستدار امام بودند اما امام با امیدواری خاصی و در اوج امید به مسیر کربلا حرکت می کنند.

وی ادامه داد: وقتی قرار است امیدی به جامعه بدهیم باید پایه و اساسی داشته باشد اگر امام حسین علیه السلام اینقدر امیدوارانه حرکت می کنند دلیل این است که به راهی که انتخاب کردند مطمئن هستند پس اول راه و مسیر باید مطمئن و هم تعریف و تبیین شده باشد که نتیجه امید به آینده و انتخاب مسیر شهادت که یاران امام در حادثه کربلا به شهادت رسیدند ولی نگاه به آن امیدوارانه است.

انتهای پیام/