نشست تبیینی جشنواره علمی شهید چمران سازمان بسیج اساتید اصفهان؛

تبیین رفع مسئله آلودگی هوای اصفهان با توجه به ظرفیت مردمی و راهکارهای موجود

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست‌ تخصصی دانشگاه حل مسئله با عنوان « نشست‌ علمی خبری ویژه تبیین جشنواره شهید چمران» و آخرین مهلت ارسال آثار که به همت اندیشکده‌های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، استفاده از ظرفیت مردمی و راهکارهای موجود برای رفع مسئله آلودگی هوای اصفهان را تبیین کرد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست‌ تخصصی دانشگاه حل مسئله با عنوان « نشست‌ علمی خبری ویژه تبیین جشنواره شهید چمران» و آخرین مهلت ارسال آثار که به همت اندیشکده‌های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد،  استفاده از ظرفیت مردمی و راهکارهای موجود برای رفع مسئله آلودگی هوای اصفهان  را تبیین کرد.

 

عباس پاکدل رویکردهای حل المسائلی و بسته‌های سیاستی را مورد اشاره قرار داد و با تاکید براین که آنچه اهمیت دارد شفاف‌سازی و مطالبه‌گری از مسئولان استان و کشور گفت: با آلودگی شدید زیست محیطی شهر اصفهان مواجه هستیم که با گردشگری و  بحث شهر اسلامی هم ارتباط دارد، اصفهان نصف جهان و شهرشهیدان این شهر مدتهاست که دچار مشکلات بسیاری شده است.

وی سپس یک سوال و متن استفتا مقام معظم رهبری در خصوص مسائل زیست محیطی با این موضوع که استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوای مناسب در خروجی پسماندهایشان به بهانه‌ی گران‌قیمت بودن آنها که موجب آلودگی هوا و آسیب‌رساندن به سلامت مردم می‌شود چه حکمی دارد؛ را مورد اشاره قرار داد و افزود: ایشان فرموده‌اند: طبعاً هر کسی که می‌خواهد کارگاه یا کارخانه‌ای راه بیندازد باید یک برآورد هزینه‌ای داشته باشد و بسنجد که آیا می‌تواند این کار را انجام دهد یا نه. یکی از لوازم کارگاه و کارخانه فیلتر مربوط به هوا است تا هوایی که متعلق به عموم مردم است آلوده نشود. اگر طبق قانون نصب فیلتر الزامی است، تخلف از آن جایز نیست. البته حتی اگر این مسئله در قانون هم ذکر نشده باشد و کارخانه‌ای هوا را آلوده بکند و مردم به خاطر این مسئله در ناراحتی و مشقت باشند یا در ناراحتی هم نباشند اما به خاطر تنفس این هوای آلوده ضرر قابل توجهی متوجه آنان شود، این کار خلاف شرع است و کسی که با توجه این کار را انجام بدهد مرتکب حرام شده است.

 

پاکدل در ادامه با بیان این که این که الان اصفهان ما در چه وضعیتی است، که قطعا همه با برخی مسائل آشنا هستید، نتیجه و خروجی و ۱۰ راهکاری که در کنسرسیوم محیط زیست اصفهان برای حل مشکل آلودگی هوای اصفهان هست را مورد بحث قرار داد و افزود: مسئله اصفهان بحث خشکی زاینده رود که متاسفانه چندین سال است به این شهر از نظر آب و هوا فشار شدید وارد ؛ همچنین به دنبال این خشکی زاینده‌رود شاهد فرونشست شدید زمین در استان هستیم که اصفهان بعنوان سردمدارترین شهر در فرونشست در کشور قرار دارد و به دنبال آن بحث گرد و غبار را داریم و الان وضعیت قرمز آلودگی هوا به آن اضافه شده است گویا همه این مسائل دست‌به‌دست هم داده تا این شادابی و امید و بقا را از این شهر تاریخی از نصف جهان ما بگیرند و نه تنها توریست‌پذیر نباشد بلکه توان زندگی برای مردم این شهر گرفته شده و مهاجرت سودای مردم این شهر باشد.

وی افزود: متاسفانه یک تصمیم در سطح ملی گرفته شده که استفاده از سوخت مازوت را در برخی نیروگاه‌های کشور از جمله نیروگاه شهید منتظری الزامی کرده که اثرات سوء آن نه تنها در بلند مدت بلکه بصورت آنی به خطر افتادن سلامت مردم شهر است و ما نباید سلامت مردم شهر را قربانی برخی از سیاست‌های کلان برخی مسئولان بکنیم.

پاکدل با توجه به این تصمیم به برخی اتفاقات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: این که گوگرد ناشی از سوخت مازوت ۶ برابر بیش از استاندارد اروپا است، غلظت دی اکسید گوگرد خروجی نیروگاه شهید منتظری ۸ برابر حد استاندارد اروپاست، غلظت ذرات معلق ریز خروجی این نیروگاه ۲۸ برابر سوخت طبیعی است و غلظت اکسید نیتروژن این نیروگاه ۶٫۱ برابر سوخت گاز طبیعی است.

وی با اشاره به مصرف سوخت مازوت، اظهار کرد: نیروگاه شهید منتظری روزانه حدود ۲۵۰ تانکر ۲۰ هزار لیتری مازوت می‌سوزاند یعنی روزانه ۵ میلیون لیتر مازوت؛ و روزانه ۴۰۰ تن گاز دی اکسید گوگرد دارد در شهر منتشر می‌کند؛ و این آلودگی شدید ناشی از این مقدار دی اکسید گوگرد در هوای اصفهان فقط به تنهایی ۱۹۰ درصد بیشتر از تمام منابع آلاینده دیگر است.

 

پاکدل ادامه داد: نیروگاه شهید منتظری دقیقا به شهر اصفهان هم چسبیده و در منطقه‌ای است که کاملا پوشیده از صنایع آلاینده است حوزه نفت و گاز و غیره که عوارض را می‌توان در جاه‌های مختلف مشاهده کرد.

وی با اشاره به این که در شورای دانشگاه صنعتی مسئله مطرح شد، گفت: اما سمینارها و کنفرانس‌های متعدد قبلا برگزار شده است و راهکارهای کلیدی مطرح شده الان باید تک تک مردم آگاهی بخشی کنیم و بایستی مطالبه کنیم از مسئولان استان و کشور که در کنسرسیوم محیط زیست استان هم ده راه کار پیشنهاد داده شده است.

پاکدل به راهکارهای این کنسرسیوم اساره کرد و گفت:  اولین راهکار با توجه به تشدید آلودگی هوا ناشی از استفاده سوخت مازوت در کلان شهر اصفهان بخصوص در روزهای سرد سال که شاهد آن هستیم بایستی توقف مصرف سوخت مازوت بدون فوت وقت، دوم هم اطلاعات علمی و هم تحقیقات تجربی نشان می‌دهد که آلودگی هوا می تواند برسلامت جسم و روح مردم هم مستقیم و هم غیر مستقیم تاثیر داشته باشد که باید مردم آگاه های لازم را داشته باشند و نباید مردم را نامحرم بدانیم بلکه نقش مردم در حل این مسائل بسیار مهم است و باید از این ظرفیت مردم کمک بگیریم، با کمک مردم و فرهنگ سازی در مصرف آب و برق و انرژی به حل مسئله کمک کنیم و نباید این مسائل را با دیگر موضوعات گره بزنیم.

پاکدل با توجه به حجم یالای آلودگی هوای شهر اصفهان و استقرار صنایع و نیروگاههای در شهر اصفهان و وضعیت توپوگرافی، گفت: گام اول اصلاح و بهینه سازی نیروگاهها اصفهان از جمله نیروگاه شهید منتظری به سیکل ترکیبی است، یا استقرار و نصب سیستم‌های تصفیه هوای خروجی که اگر نصب شود بخش قابل توجهی از این آلودگی گرفته خواهد شد، نیروگاه سیکل ترکیبی خیلی کمک کار سلامت اجتماعی و محیط زیستی شهر اصفهان است.

وی  لزوم انجام مطالعات و  جابجایی نیروگاه‌ها و صنایع آلاینده به مناطق دیگر را هم از دیگر راهکارهای دانست و افزود: این بحث جابجایی در تمام کشورهای دنیا اتفاق افتاده که با توجه به مطالعات حتی کشورهای پیشرفته با وجود هزینه‌های فوق العاده که داشته‌اند جابجایی را انجام داده‌اند مثلا سدهای بزرگی تخریب کرده‌اند، چون سلامت مردم مهمتر از بقیه موارد است.

وی افزود: ما یک کشور و حکومت اسلامی هستیم و در یک حکومت اسلامی در درجه اول باید به سلامت مردم بیندیشیم و اگر لازم است منابع آلاینده جابجا شود.

پاکدل تولید سوخت یورو ۵ در پالایشگاه اصفهان که در دولت قبل شروع کردند و الان به سرانجام رسیده را هم بعنوان یک منبع آلاینده جدید عنوان کرد و گفت: نفع این کارها برای کل کشور است اما آلاینده را در اصفهان داریم.

وی ادامه داد: طبق محاسبات کل مصرف برق استان اصفهان در زمستان در حد تولید یک نیروگاه است؛ اما تولید برق در نیروگاههای انجام می‌شود که برای تامین برق دیگر استان‌ها و صنایع آنهاست که بار آلاینده روی اصفهان است.

پاکدل گفت: این شفاف‌سازی‌ها در نوع مصرف برق و آلودگی‌ها کمک کننده است مطالبه شفاف‌سازی است که باید شفاف‌سازی به همراه هزینه‌های اجتماعی و بهداشتی و آلاینده ها به اطلاع عموم برسد این بخشی از حقایق را برای مسئولان هم روشن می‌کند و در تصمیم‌گیری کمک کننده آنها است.

وی به بحث بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی و … در روزهای سرد و آلوده و نقش سوخت مازوت  در بیماری‌های خطرناک هم اشاره داشت و گفت: در ریشه یابی سوء مدیریت‌ها در زمینه کنترل آلاینده‌های شهر اصفهان اطلاعات ناقصی به مسئولان از خطرات جدی الودگی هوا بر سلامت و اولویت ندادن آنها به آن می توان اشاره کرد، و لازم است نمایندگانی از حوزه زیست محیطی در زمانی که قرار است چنین صنایعی راه ندازی شود حضور داشته باشند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد نیروگاه‌های کشور غیر مازوت سوز هستند و میزان مصرف برق در ایام سرد سال هم بیش از تولید آنها نیست با توجه به این انتظار و سوال است که چرا نیروگاه شهید منتظری در این ایام فعال نباشد. همچنین مهم است سهم دریافت عوارض آلاینده اصفهان چرا برای رفع آلاینده‌ها تاثیر ملموس نمی‌بینیم که لازم است بطور شفاف پیگیری شود و حق مردم است. تعطیلی مدارس هم در ایام وارونگی و هوای آلوده باید پیگیری شود. برای بحث مصرف سوخت مازوت مطالعات جدی هم لازم است که بخشی در مراکز تحقیقاتی انجام شده.

انتهای پیام/