دکتر مشکات:

روشنفکران مدرنیته‌گرا در “زیست‌جهان” و پارادایم مدرنیته تنفس می‌کنند/ انقلاب اسلامی، ظهور یک”زیست‌جهان جدید” است

دکتر مشکات در اولین نشست از سلسله نشست‌های نقد آراء روشنفکران لیبرال (با تاکید بر نظرات آقای دکتر محسن رنانی)؛ گفت: بطور کلی، از جمله اشکالات روشنفکران مدرنیته‌گرا این است که در "زیست‌جهان" و پارادایم مدرنیته تنفس می‌کنند و نمی‌توانند بپذیرند که انقلاب اسلامی، ظهور یک "زیست‌جهان جدید" است. روشنفکران لیبرال و تجددگرا در مواجهه با الگوی توسعه مدرن دچار نوعی سوگیری و دلدادگی هستند و لذا از جمله حقایقی که به آن توجه ندارند و حتی چه بسا مخفی می‌کنند، چالش‌ها و بحران‌های فراگیر مدرنیته است(وضعیت پست‌مدرن).

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج اصفهان، اولین نشست از سلسله نشست‌های نقد آراء روشنفکران لیبرال (با تاکید بر نظرات آقای دکتر محسن رنانی) در روز شنبه ۸ مهرماه، از ساعت۱۲:۲۰ تا ۱۵:۳۰ باحضور بسیاری از اعضای هیات علمی، در تالار شهید سلیمانی دانشگاه اصفهان، توسط دفتر هم‌اندیشی و این نشست توسط  دفتر هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه اصفهان برگزار شد.

استاد ناقد این نشست، دکتر عبدالرسول مشکات عضو هیئت علمی دانشگاه بود.

لازم به ذکر است از آقای دکتر رنانی، جهت گفتگو و مناظره دعوت شده بود که از طرف آقای دکتر رنانی پاسخ مثبتی داده نشد.

چکیده نشست (جلسه اول):

دکتر رنانی در زمان آشوب‌های سال گذشته، در مقاله‌ای نوشت: نظام در حال سقوط است و تنها راه رهایی از سقوط این است که خودش از بالا انقلاب کند و از بسیاری اصول و مبانی خود عبور نماید.

دکتر مشکات در اولین نشست از سلسله نشست‌های نقد آراء روشنفکران لیبرال (با تاکید بر نظرات آقای دکتر محسن رنانی) گفت: هرچند بسیاری از نقدها و هشدارهای دکتر رنانی به اوضاع کشور قابل توجه (و چه بسا دردمندانه) است، اما در کلیت، منظومه فکری _ انتقادیِ آقای دکتر محسن رنانی در این باب، چه از نظر روشمندی و چه از نظر محتوایی، دچار لغزش‌ها و چالش‌های جدی است.

از نظر دکتر مشکات، اشکال مهم “مقاله سقوط” این است که بیشتر، بیان نظر و احساس است تا یک مطلب روشمند علمی و آکادمیک. از این روست که آقای دکتر محسن رنانی، شورش سال گذشته را، “عرفانی‌ترین و رویایی‌ترین اتفاق” در دهه‌‌های اخیر ایران لقب می‌دهد!! و (در عین توصیه به عدم تخریب‌گری) جوانان را رسما دعوت می‌کند که “نافرمانی کنید”!!

در این نشست، سخن اصلی دکتر مشکات این بود که: یقیناُ اقتصاد کشور، از اواسط دهه ۹۰ در یک شیب فاجعه‌آمیز قرار گرفت، اما سخن در علت‌شناسی است. دکتر رنانی بطور یک‌سویه و بدون استدلال، علت را در اصل نظام و اصول و مبانی انقلاب جستجو می‌کند.

دکتر مشکات در تکمیل نکته فوق افزود: بسیاری از اندیشه‌های لیبرالیست و غربگرا که صریحاً حامی انتخاباتی دولت قبل بوده‌اند و مشاوره‌ها و اندیشه‌هایشان در رویکردها و عملکردهای آن دولت، جاری و ساری بوده است، نباید فرافکنی کنند و صرفا در موضع اپوزیسیون قرار بگیرند و یکسره بر مسند اعتراض و پرخاش و ناسزاگویی بنشینند! و بر آتش ناامیدی بدمند!!… بلکه بایستی مسئولانه (به اندازه سهم خود) پاسخگوی اوضاع و احوال اقتصادی کشور نیز باشند و مشفقانه راهکار ارائه دهند.

دکتر مشکات (در عین پذیرش بسیاری بحران‌ها و اشکالات کشور و نظام) آمارها و شواهدی در رد ادعاهای دکتر رنانی ارائه داد. از جمله به دیدگاه برخی اظهارات صاحبنظران غربی پرداخت که اذعان می‌کنند که: جمهوری اسلامی (هرچند در دولت قبل به شدت از لحاظ اقتصادی و بین‌المللی دچار چالش شد ولی) در دولت جدید از رویکرد واکنشی و انزوا خارج شده و در شرایط کنشگری است و رشد چشمگیر اقتصادی و توفیقات پی‌درپیِ دیپلماتیک را رقم زده و در موقعیت “تثبیت و اقتدار” قرار گرفته است.

دکتر مشکات گفت: بطور کلی، از جمله اشکالات روشنفکران مدرنیته‌گرا این است که در “زیست‌جهان” و پارادایم مدرنیته تنفس می‌کنند و نمی‌توانند بپذیرند که انقلاب اسلامی، ظهور یک “زیست‌جهان جدید” است. روشنفکران لیبرال و تجددگرا در مواجهه با الگوی توسعه مدرن دچار نوعی سوگیری و دلدادگی هستند و لذا از جمله حقایقی که به آن توجه ندارند و حتی چه بسا مخفی می‌کنند، چالش‌ها و بحران‌های فراگیر مدرنیته است(وضعیت پست‌مدرن).

لازم به ذکر است دومین نشست از سلسله نشست های نقد آراء روشنفکران ایران ادامه نقد و بررسی مقاله «سقوط» دکتر محسن رنانی سه شنبه ۱۸ مهرماه، ساعت۱۲:۲۰ در دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان تالار دردشتی زاده برگزار شد که آقای دکتر عبدالرسول مشکات عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بعنوان ناقد و آقای دکتر اصغر منتظر القائم عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بعنوان مجری مولف بودند.

 

انتهای پیام/